Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با روز ملی ثبت احوال، «قدیمی ‌ترین اسناد ثبت احوال خراسان و مشهد» موجود در گنجنیه رضوی، در شصت ‌و ششمین برنامه سه ‌شنبه‌ های علمی‌_فرهنگی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، معرفی و رونمایی شد.

کارشناس اطلاع رسانی مرکز اسناد در این مراسم که در محل تالار شیخ بهایی مرکز اسناد آستان قدس رضوی با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار شد، به ارائه توضیحاتی پیرامون سابقه ثبت احوال در مشهد پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کاظم جهانگیری، تشکیلات ثبت احوال خراسان و مشهد را از ابتدای تاسیس آن به تبعیت از تشکیلات کشوری و هم چنین افزایش جمعیت و گستردگی استان و شهر دچار تغییراتی عنوان کرد و اسناد تاریخی به ‌جا مانده از آن دوران در مرکز اسناد آستان قدس رضوی را بیانگر این تغییرات دانست.
وی هم‌چنین به آرشیوی از احکام انتصابات رؤسای سجل احوال خراسان و مشهد، نحوه اداره و مشکلات و مسائل مربوط به شکل‌ گیری سجل احوال، مکاتبات انجام شده پیرامون صدور ورقه هویت برای کارکنان و رعایای رقبات آستان قدس و رفع اشتباهات و اغلاط این اوراق و نیز چند نمونه از اوراق هویت (شناسنامه) های صادر شده در شهر مشهد و در برخی از شهرهای استان خراسان اشاره داشت که به‌ خوبی پیشینه ثبت احوال این منطقه را نشان می‌دهد.
وی، بیان ساختار و شعبات سجل احوال مشهد، روال کار دریافت ورقه هویت و رویکرد افراد نسبت به انتخاب نام خانوادگی، از دیگر مطالب بیان شده در این اسناد عنوان کرد.
جهانگیری تصریح کرد: با توجه به اینکه بخشی از ساکنان شهر مشهد جزو کارکنان آستان قدس رضوی و خانواده‌ های آنان بودند و نیز با توجه به اینکه برخی از قراء و دهات در مشهد و توابع، جزو موقوفات آستان قدس بود، حمایت آستان قدس رضوی از این قانون توانست در توسعه آن موثر و تاثیرگذار باشد.

تاریخچه ثبت احوال در جهان و ایران
در ادامه این مراسم نیز نورمحمد یارمحمدی؛ معاون امور اسناد هویتی اداره کل ثبت احوال خراسان رضوی به صورت وبینار، به ارائه توضیحاتی پیرامون تاریخچه ثبت احوال در جهان و آغاز فعالیت آن در ایران اشاره داشت. وی با اشاره به سنگ نوشته های تاریخی، تاریخ ثبت امور در ایران را متعلق به دوران هخامنشیان عنوان کرد که با دارا بودن تشکیلات نظامی و اداری منظم به ثبت امور اقدام کردند.
گفتنی است، مرکز اسناد گنجینه رضوی به‌ عنوان یکی از بزرگترین مراکز اسنادی با در اختیار داشتن بیش از سیزده میلیون و پانصد برگ سند در زمینه ‌های گوناگون نقش مهمی در گردآوری و سازماندهی مجموعه‌ های اسنادی داشته که این اسناد تنها بخش کوچکی از این اسناد است که در این مرکز نگهداری می‌ شوند. در این مرکز بیش از ۴۰۰ برگ سند در خصوص ثبت احوال نگه‌ داری می‌شود که در شصت و ششمین برنامه سه‌ شنبه ‌های علمی فرهنگی به تعدادی از قدیمی‌ ترین اسناد اشاره می ‌شود.

منیع: آستان نیوز

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: روز ملی ثبت احوال اسناد ثبت احوال احوال خراسان و مشهد ثبت احوال خراسان آستان قدس رضوی مرکز اسناد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۱۸۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجماع شورای وحدت برای حمایت از یک نامزد دور دوم انتخابات مجلس در مشهد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس شورای وحدت در خراسان رضوی اعلام کرد که این شورا برای حمایت از یکی از دو نامزد دور دوم انتخابات مجلس در مشهد به اجماع رسیده است.

حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص برنامه‎‌ شورای وحدت خراسان رضوی برای حمایت از یکی از دو نامزد مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد، اظهار کرد: در جلسه‌ای که دو روز پیش با حضور آقایان اخلاقی و معتمدی‌فر (دو نامزد مرحله دوم انتخابات در مشهد) برگزار شد، ما برنامه‌های هر دو را بررسی کردیم و برای حمایت از یک کدام به جمع‌بندی رسیدیم و پس از آغاز مهلت قانونی تبلیغات، طی اطلاعیه‌ای اعلام می‌کنیم.

وی در خصوص احتمال اجماع تمام تشکل‌های اصولگرای مشهد بر سر یک نامزد، عنوان کرد: تشکل‌هایی که زیرمجموعه شورای وحدت هستند، برای حمایت از یک نامزد خاص به اجماع رسیده‌اند، اما در مورد سایر تشکل‌ها تا جایی که اطلاع دارم هنوز جلسه‌ای در این خصوص برگزار نکرده‌اند و هنوز حتی معلوم نیست که آیا می‌خواهند مجددا از نامزد دور نخست خود حمایت کنند یا خیر.

رئیس شورای وحدت در خراسان رضوی با تاکید بر اهمیت حضور گسترده مردم در دور دوم انتخابات مجلس، بیان کرد: در چند وقت اخیر ما یک نمایش بی‌نظیر از اقتدار کشورمان در سطح بین‌الملل را دیدیم. در چنین شرایطی تقویت اقتدار سیاسی در داخل از اهمیت مضاعفی برخوردار می‌شود که در گرو حضور گسترده مردم در انتخابات است.

ترقی ادامه داد: مردمی که به اقتدار خارجی کشور ایمان دارند و عملیات چندی قبل نیروهای مسلح در حمله به رژیم صهیونیستی برایشان غرور آفریده، باید در عرصه داخلی هم برای تقویت اقتدار کشور تلاش کنند. در شرایط فعلی و پس از اتفاقات اخیر، مردم امیدوارتر شده‌اند و همین زمینه خوبی خواهد بود برای مشارکت گسترده در انتخابات ۲۱ اردیبهشت تا حداقل همان میزان مشارکت انتخابات اسفندماه مجدداً حاصل شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیگیری ویژه شورای شهر مشهد برای رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم رضوی
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • اعزام ۱۴ هزار خوزستانی زائر اولی به مشهد در دولت سیزدهم
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • خدمات مشاوره‌ای در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد ارایه شد
  • شرحی بر قدیمی‌ترین فهرست‌نامه‌های کتابخانه آستان قدس رضوی/خدمتی به گذشته، امروز و آینده
  • اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد
  • اجماع شورای وحدت برای حمایت از یک نامزد دور دوم انتخابات مجلس در مشهد
  • بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله
  • رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی