Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا -
به دنبال افزایش بی‌سابقه ذخیره‌سازی نفت در اوایل سال جاری میلادی در بیشتر کشورهای جهان، این پرسش برای فعالان بازار نفت پیش آمده است که با توجه به آغاز فرآیند تخلیه ذخیره‌سازی‌ها از ماه ژوئن گذشته، زمان بازگشت به شرایط عادی و متوازن بازار نفت چه زمانی خواهد بود؟ این شاید مهم‌ترین پرسش کشورهای عضو ائتلاف اوپک پلاس و کشورهای مصرف‌کننده نفت در جهان است و تعیین‌کننده روند آینده قیمت نفت خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی، بین ماه دسامبر 2019 تا مه 2020 حدود 838 میلیون بشکه به ذخیره‌سازی نفت جهان اضافه شده است. در ماه ژوئن تراز بازار نفت منفی و از این رو در مجموع در نیمه نخست سال 2020 به ذخیره‌سازی‌های نفت خام جهان 819 میلیون بشکه اضافه شد، از این مقدار 306 میلیون بشکه قابل رهگیری و اندازه‌گیری بوده است.
بر اساس تراز نفت خام چین در سال 2020، افزایش ذخیره‌سازی نفت خام این کشور در نیمه نخست سال نیز 303 میلیون بشکه برآورد می‌شود. با این احتساب، 210 میلیون بشکه از ذخیره‌سازی نفت خام (معادل 26 درصد از مجموع ذخیره‌سازی انجام‌شده) در نیمه نخست سال 2020 غیرقابل رهگیری و در اصطلاح بشکه‌های گم‌شده است.
آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند سطح ذخیره‌سازی نفت خام جهان تا ماه دسامبر 2021 به وضع قبل از کرونا در ماه دسامبر 2019 برسد. طبق این پیش‌بینی، افزایش ذخیره‌سازی نفت خام 1.7 میلیون بشکه در روز سال 2020 با نرخ تخلیه 1.8 میلیون بشکه در روز در سال 2021 دنبال می‌شود.
در این محاسبه، آژانس‌بین‌المللی انرژی فرض کرده است که همه کشورهای همراه با تغییر شرایط بازار مالی به بکواردیشن، اقدام به تخلیه ذخیره‌سازی‌های نفت خام خود خواهند کرد. البته این موضوع قابل دفاع نیست، زیرا برخی کشورها مانند چین و هند از فرصت پایین بودن قیمت نفت خام برای پر کردن انبارهای نفت خام راهبردی خود استفاده کرده‌اند و از این رو در کوتاه‌مدت حاضر به تخلیه آنها نیستند.
چین حتی ظرفیت ذخیره‌سازی نفت خام خود را افزایش داده و آن را به 1.7 میلیارد بشکه رسانده که از آمریکا بیشتر شده است. بر اساس ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی، مقدار ذخیره‌سازی نفت خام چین در پایان ماه اکتبر برابر 403 میلیون بشکه بوده است و بعید به نظر می‌رسد این کشور با تغییر شرایط قیمت‌ها در بازار نفت، شروع به تخلیه آن کند. از این رو درک صحیحی از استراتژی چین برای ذخیره‌سازی نفت خام در سال 2021 مهم‌ترین عنصر تأثیرگذار بر روند متوازن‌سازی بازار نفت و قیمت‌ها در سال آینده است.
بر اساس برآورد آژانس، مقدار ذخیره‌سازی مازاد بازار نفت در آغاز سال 2021 برابر 625 میلیون بشکه تخمین زده می‌شود که تنها 183 میلیون بشکه آن خارج از چین است. به این ترتیب چهار سناریوی محتمل را می‌توان مطرح کرد. حالت اول این است که چین مقدار ذخیره‌سازی نفت خام خود را در سال 2021 بدون تغییر نگه دارد. در این صورت کل ذخیره‌سازی مازاد نفت خام (183 میلیون بشکه) در نیمه نخست سال تخلیه می‌شود و در ژوئیه 2021 سطح ذخیره‌سازی نفت خام جهان کمتر از دسامبر 2019 خواهد بود. در این حالت ذخیره‌سازی نفت خام جهان در دسامبر 2021 حدود 488 میلیون بشکه کمتر از دسامبر 2019 خواهد بود.
حالت دوم آن است که چین نیمی از ذخیره‌سازی‌های نفت خام خود در سال 2020 را تخلیه کند که حدود 200 میلیون بشکه است. در این حالت بازگشت به وضع ذخیره‌سازی نفت خام پیش از کرونا تا اوت 2021 به تعویق خواهد افتاد و سطح ذخیره‌سازی نفت خام جهان در پایان سال 2021 حدود 288 میلیون بشکه کمتر از دسامبر 2019 است.
حالت سوم این است که چین برای تکمیل ظرفیت خالی ذخیره‌سازی‌های نفت خام بیشتر مخازن ذخیره‌سازی نفت خام خود را در سال 2021 میلادی 300 میلیون بشکه پر کند. در این حالت متوازن‌سازی بازار نفت خام در ماه ژوئن 2021 اتفاق می‌افتد و در پایان سال آینده میلادی سطح ذخیره‌سازی نفت خام جهان 596 میلیون بشکه کمتر از پایان سال 2019 است.
حالت چهارم آن است که نیمی از بشکه‌های گم‌شده نتیجه خطای اندازه گیری باشد و چین تغییری در سطح ذخیره‌سازی نفت خام خود در سال 2021 ندهد. در این صورت مازاد ذخیره‌سازی نفت خام در ابتدای سال آینده میلادی برابر 100-90 میلیون بشکه است که تا سه ماه دوم سال 2021 جذب خواهد شد.
البته باید توجه داشت که این برآوردها به فرض افزایش تولید نفت خام کشورهای اوپک به میزان 500 هزار بشکه در هر ماه تا آوریل 2021 و پایبندی کامل به فاز سوم توافق اوپک پلاس پس از آن بستگی دارد. بدون تردید بازگشت ایران به بازار نفت این معادلات را دستخوش تغییر جدی خواهد کرد.
منبع: مدیریت امور اوپک وزارت نفت

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: سطح ذخیره سازی نفت خام جهان آژانس بین المللی انرژی ذخیره سازی های نفت خام ذخیره سازی نفت خام خود نیمه نخست سال میلیون بشکه دسامبر 2019 بازار نفت سال 2021 بر اساس سال 2020

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۲۰۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافقت مجلس با جدول منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه ۱۴۰۳

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) در جریان رسیدگی به جدول شماره ۲۲ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور (بخش دوم- جداول) با عنوان «منابع و مصارف حوزه انرژی»، با تصویب این جدول موافقت کردند.

در جریان بررسی این جدول در صحن مجلس، هادی بیگی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس به ارائه توضیحات درباره جدول شماره ۲۲ لایحه بودجه پرداخت و گفت: این جدول هم در بودجه سال گذشته و هم در بودجه امسال وجود داشت و بر اساس آن دولت مکلف شده است تا تمام جزئیات مربوط به فرآورده‌های نفتی و گازی را اعم از قسمت این فرآورده‌ها در این جدول بیان کند. همچنین دولت مکلف است که ذینفعان آن را مشخص نماید و جدول مصارف کلان این حوزه را نیز در پیوست لحاظ کنند.

وی افزود: تمام درآمد‌های نفتی و زنجیره آن و مصارف این حوزه با این جدول مشخص می‌شود. همچنین در جداول الحاقی نیز آنچه در احکام درباره حساب سرمایه‌گذاری و حساب بهینه‌سازی آمده در جدولی درج شده است.

در ادامه حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ طی اظهاراتی تاکید کرد: در این جدول فعل و انفعالاتی که در حوزه نفت رخ می‌دهد، مشخص می‌شود. در واقع این جدول، جدول شفافیت بوده و نورافکنی به داخل تاریک‌خانه‌ها است، البته منظورمان این نیست که خلافی صورت می‌گیرد، اما تمام اعداد فروش نفت در این جدول شفاف می‌شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در جریان بررسی جدول ۱۰- د با عنوان «طرح‌های ملی از محل توازن»، پس از مخالفت با تصویب این جدول، به پیشنهاد محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر بازگشت اعتبارات بخش د جدول ۱۰ به بخش توازن موافقت کردند.

قالیباف گفت: به دلیل اینکه منابع این بخش از بخش توازن برداشت شده است و به دلیل اینکه پیشنهاداتی هم وجود دارد، به نظر بنده باید این منابع به بخش توازن بازگردانده شود.

وی اظهار کرد: مواردی که به بخش توازن باز می‌گردد یا ردیف دارند و یا بر اساس طرح‌هایی است که ردیفی ندارند؛ بنابراین اگر ردیف دارند باید به بخش توازن بازگردانده شوند و اگر ردیف ندارند باید بر اساس شاخص توزیع شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • ۶ میلیون متر مکعب روان آب در استان سمنان ذخیره سازی شد
  • سازه‌های آبخیزداری سمنان ۶ میلیون مترمکعب رواناب بارش‌ها را ذخیره کرد
  • امکان ذخیره‌سازی میلیو‌ن‌ها فیلم روی یک دیسک فراهم شد
  • کاهش یک درصدی بهای نفت در بازار جهانی
  • سرور ابری و آشنایی با ویژگی های آن
  • وضع پدافند غیرعامل تأسیسات ذخیره‌سازی گاز سراجه بررسی شد
  • ذخیره‌ ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری سمنان
  • خبر مهم قالیباف درباره حقوق بازنشستگان
  • موافقت مجلس با جدول منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه ۱۴۰۳
  • رونمایی بریتانیا از سیستم ذخیره‌سازی انرژی آبی جدید