Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز (سه‌شنبه ۲ دی) در حاشیه جشنواره پژوهشی ابوریحان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در جمع خبرنگاران در رابطه با آخرین وضعیت واکسن ایرانی کرونا اظهار کرد: در حال حاضر چندین شرکت ایرانی وارد مراحل ساخت واکسن ایرانی شده‌اند که یکی از آنها یعنی شرکت "شفا فارمد" مجوزهای لازم را از سازمان غذا و دارو و کمیته ملی اخلاق اخذ کرده و ظرف روزهای آینده فاز اول بالینی آن آغاز شده و بعد از آن در صورت موفقیت فازهای دوم و سوم نیز اجرایی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی عنوان کرد: اگر مشکلی نباشد پیش بینی ما این است که خرداد ماه فاز سوم یعنی واکسیناسیون وسیع آغاز می‌شود.

نجفی با اشاره به موضوعاتی که درباره ‌ی عدم انتشار اطلاعات علمی واکسن ایرانی مطرح می‌شود، گفت: بخشی از این موضوع به بحث محرمانگی محصولات علمی برمی‌گردد که در  تمام دنیا به همین شکل است، چراکه واکسن محصول فکر و دانش یک تیم تحقیقاتی بوده و در تمام دنیا نیز جزییات تولید واکسن به دلیل حفظ مالکیت معنوی و پروسه دانشی آن منتشر نمی‌شود. با این حال می دانیم که واکسن ایرانی از تکنولوژی ویروس غیرفعال استفاده کرده و این کلیت قضیه است.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر در مرحله اول فاز بالینی واکسن ایرانی تقریبا همه مجوزها داده شده و مراحل اجرایی آن در حال طی شدن است، اظهار کرد: ظرف یک هفته تا ١٠ روز آینده داوطلبان به صورت رسمی وارد مطالعه شده و واکسن را دریافت می‌کنند؛ بعد از اتمام فاز اول نتایج و اطلاعات علمی آن حتما اطلاع‌رسانی می‌شود و در  دسترس محققان و مراکز علمی و بین‌المللی تصمیم‌گیر قرار داده می‌شود.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر تنها یک واکسن ایرانی به این مرحله رسیده و واکسن‌های دیگری مانند واکسن موسسه رازی نیز وارد این مرحله می‌شود، گفت: با این حال در حال حاضر تنها در مورد واکسن  "شفا فارمد" رسماً می‌توانیم اعلام کنیم که همه مجوزهای لازم را دریافت کرده است. البته شرکت‌های دیگری هم مدعی هستند و در این رابطه بازدیدهایی هم صورت گرفته ولی تا پیش از اینکه مستندات علمی به دست ما نرسیده و در کمیته اخلاق و سازمان غذا و دارو مطرح و بررسی نشده،  نمی‌توان اسامی را مطرح کرد.

جهش اخیر عملکرد برخی واکسن ها را زیر سوال می‌برد

نجفی همچنین در مورد مبحث واردات واکسن نیز با بیان اینکه نهادهای مختلفی برای کمک به واردات واکسن به کشور ورود کرده‌اند، گفت: اقدامات خوبی در این راستا انجام شده، با این حال با توجه به جهش‌های ویروس و  همین جهش آخر که در انگلیس مشاهده شده، شاید یک مقدار نگاه بدبینانه‌ای نسبت به واکسن‌های دارای تکنولوژی RNA پیدا کنیم و  چه بساواکسن‌های دارای تکنولوژی ویروس کشته و ضعیف شده بهتر و کمک کننده‌تر باشند.

وی ادامه داد: بنابراین همانگونه که وزیر بهداشت هم اعلام کردند باید در رابطه با خرید و واردات واکسن دقت کافی داشته باشیم. در همین راستا با کشورهای مختلفی مذاکره شده و به احتمال بسیار قوی نتایج موفقیت آمیز آن را به زودی می‌بینیم.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت در رابطه با اثرگذاری جهش‌های اخیر ویروس بر واکسن های دارای تکنولوژی  RNA عنوان کرد: بحث مخدوش شدن واکسن مطرح نیست ولی خطر بزرگی محسوب می‌شود، چراکه سوشهای جدید ویروس می‌آید و لذا می‌تواند عملکرد برخی واکسن ها را زیر سوال ببرد.

نجفی در پایان با تاکید بر اینکه بحث خرید واکسن از همان ابتدا در دستور کار دولت و وزارت بهداشت بوده و به شدت در حال تلاش هستند، گفت: مردم نگران نباشند، چراکه در حال حاضر تیم‌های مختلفی بر روی مساله خرید واکسن کار می‌کنند.

کد خبر 574767 برچسب‌ها وزارت بهداشت و درمان كرونا در ايران واکسن

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: وزارت بهداشت و درمان كرونا در ايران واکسن وزارت بهداشت واکسن ایرانی حال حاضر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۲۱۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی‌ دندان پیشگیری می‌کند

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور از پیشگیری ۴۰ درصدی پوسیدگی دندان دانش‌آموزان با ماده وارنیش فلوراید خبر داد.

حامد جز جلالیان در گفت و گو با ایسنا با اشاره به انجام طرح کشوری فلورایدتراپی دانش‌آموزان در سطح مدارس تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی نیشابور افزود: با تامین ۶۳ هزار وارنیش فلوراید برای دانش‌آموزان ابتدایی ۶ تا ۱۲سال این طرح در سطح مدارس تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی نیشابور آغاز شده است.

وی بیان کرد: با تامین و دریافت وارنیش فلوراید از وزارت متبوع، توزیع وارنیش در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت چهار شهرستان (نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه) تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی نیشابور آغاز شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور  ادامه داد: این طرح به صورت رسمی از هفته اول اردیبهشت‌ماه تمامی بهورزان و مراقبین سلامت با مراجعه به مدارس و با نظارت مستقیم تمامی مراقبین ناظر مراکز و حضور دندانپزشک مراکز خدمات جامع سلامت در مدارس تحت پوشش به صورت روزانه انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: هدف از طرح وارنیش فلورایدتراپی دانش‌آموزان، آموزش بهداشت دهان و دندان به دانش‌آموزان، معاینات مستمر دندانپزشکی و کاهش ۴۰ درصدی پوسیدگی‌ دندان دانش‌آموزان توسط ماده وارنیش فلوراید است.

دو واکسن به برنامه واکسیناسیون متداول کودکان در نیشابور اضافه می‌شود

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در ادامه اظهار کرد: همزمان با آغاز هفته جهانی ایمن‌سازی ۲۴ تا ۳۰ آوریل مصادف با ۵ لغایت ۱۱ اردیبهشت‌ماه دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس به برنامه واکسیناسیون متداول کشوری کودکان اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه واکسن پنوموکوک به شکل تزریقی و واکسن روتا به صورت خوراکی است، ادامه داد: واکسن پنوموکوک مهمترین راه پیشگیری از بیماری های عفونی ناشی از این میکروب از جمله عفونت ریه، عفونت مغزی یا مننژیت، عفونت گوش، قلب، خون، استخوان و سینوزیت است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور اذعان کرد: سالیانه از حدود ۵۰ هزار عفونت‌ شدید پنوموکوکی با تزریق واکسن پنوموکوک پیشگیری می‌شود که کاهش مصرف آنتی بیوتیک و کاهش بروز  مقاومت آنتی بیوتیکی را در پی دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه کمیته کشوری ایمن‌سازی این واکسن در سنین ۲ ، ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود در خصوص واکسن روتا گفت: واکسن روتاویروس نیز که از اسهال‌های شایع در کودکان پیشگیری می‌کند  به صورت خوراکی در سه نوبت ۲، ۴ و ۶ ماهگی مصرف می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان
  • آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی‌ دندان پیشگیری می‌کند