Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی و رسانه دادگستری کل استان تهران، محمدجواد حشمتی رئیس کل دادگستری استان تهران طی نشستی مجازی از طریق ویدئو کنفرانس با حضور معاونان آمار و فناوری اطلاعات، منابع انسانی، مالی و پشتیبانی و سرپرستان و قضات مجتمع‌های قضائی شهید بهشتی و عدالت به بررسی عملکرد این دو واحد قضائی پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در این نشست گفت: ما برای حل مسائل و مشکلات همکارانمان در شعب دادگاه در حال تلاش فراوانیم و علاقمندیم در شرایط فعلی شیوع کرونا حداقل با ارتباط تصویری بتوانیم ضمن تشریک مساعی و تبادل نظر، پیگیر رفع مشکلات و معضلات واحدهای قضائی باشیم.

وی افزود: شأن قوه قضائیه، قضا و قضاوت است و بار اجرایی آن نیز بر عهده قضات قرار گرفته که در پرونده‌ها رأی صادر و به دعاوی رسیدگی می‌کنند و از این حیث تمامی معاونان و ستاد دادگستری استان تهران باید در خدمت قضات و پیگیر مشکلات آنان باشند و تاکید بنده به همه حوزه و معاونت‌ها این بوده که باید کمک و مساعدت کنند تا مشکلات همکاران عزیز در محل کار خودشان حل و فصل شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران تصریح کرد: بر اساس وظیفه و تکالیفی که رئیس محترم قوه قضائیه برای رفع اطاله دادرسی به دادگستری‌های سراسر کشور ابلاغ فرمودند و ما نیز از این موضوع مستثنی نیستیم و دادگستری تهران هم پایتخت کشور اسلامی ماست و پرونده‌های مهم و فراوانی از نظر کمی و کیفی در آن مطرح می‌شود؛ تلاش داشته تا مشکلات پیش رو را بیش از پیش برطرف کنیم و این موضوع تکلیف ما را سنگین‌تر می‌کند.

حشمتی اعلام کرد: کاهش موجودی یک چهارم پرونده‌های قضائی در سطح کشور در دادگستری تهران اتفاق افتاده و از میزان ۷۰۰ هزار موجودی پرونده در حال حاضر به میزان تقریباً ۵۹۰ هزار پرونده رسیده‌ایم و این میزان در حال کاهش است و بر اساس دستور ریاست قوه قضائیه و همچنین برنامه‌های تحولی باید معوقه‌ها و پرونده‌های سنواتی را تا پایان سال تعیین تکلیف کنیم.

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: ما در کنار موضوع اطاله دادرسی، موضوع اتقان آرا را مد نظر داریم و در این مورد کارگروه جهادی توسط معاون برنامه ریزی، آمار و فناوری اطلاعات ایجاد شده که در تمام ایام هفته و حتی تعطیلات در سطح استان تهران به شعباتی مراجعه می‌کنند که پرونده‌ها در آنها متراکم شده است تا ضمن همکاری در رسیدگی به این پرونده‌ها در مسیر اجرای قانون کاهش مجازات حبس که مسئولیت و بار سنگینی بوده در قالب کار تیمی انجام پذیرد و تاکید و تذکر ما بر این است که در مبانی، مقررات و صدور حکم مستدل و متقن که از وظایف ما است باید دقت بیشتر داشته باشیم.

حشمتی با بیان اینکه دادگاه تجدید نظر مرجع بالاتر و یک فیلتر برای بررسی مجدد آرا است، افزود: ضرورت دارد قبل از اینکه طرفین پرونده‌ها تقاضای اعاده دادرسی و فرجام خواهی داشته باشند، خود این مرجع هم پرونده‌ها را با دقت بررسی کند و این رویه را نیز سرپرستان مجتمع‌های قضائی بهشتی و عدالت و سایرین به انجام برسانند و این نگرانی مردم عزیز با وجود تخصص و دانش همکاران قضائی خوب ما مرتفع شود.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که باعث ارتقا شأن و احترام دادگستری تهران و قضات می‌شود، همین آرا متقن و استدلال در آن است و امیدواریم با مساعدت و دانش قضات و سرپرستان واحدهای قضائی به مرحله‌ای برسیم که وقتی اسم مجتمع قضائی شهید بهشتی و یا عدالت می‌آید؛ مردم خوشحال باشند و از آن‌ها به نیکی یاد کنند.

رئیس کل دادگستری تهران تصریح کرد: قضات برای بنده واقعاً ارزش فوق العاده‌ای دارند و تمام سرمایه ما اشخاصی هستند که قلم می‌زنند و خیلی هم حواسمان باید جمع باشد که شاهد لغزش این عزیزان نباشیم؛ چرا که ما وظیفه حفظ سلامت نیروها را در واحدهای قضائی بر عهده داریم.

وی شناسایی استعداد کارکنان را مهم برشمرد و عنوان کرد: باید از توان و دانش نیروها و زیر مجموعه خودمان حداکثر استفاده را کنیم و با ظرفیت سازی به استعداد همکاران توجه داشته باشیم.

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به اهمیت کاهش ورودی پرونده‌ها، گفت: باید تلاش کنیم تا در کنار کاهش موجودی و ورودی پرونده‌ها به شعب فرصتی ایجاد کنیم تا قضات بتوانند آرا مستدل و متقن صادر کنند و افزون بر این در مجتمع‌های قضائی نقطه نظرات و ایده‌های انسان‌های خوش فکر و توانمند و فعال جهت بهره برداری جمع آوری و منعکس شود.

حشمتی تاکید کرد: رضایت و خرسندی مردم برای ما خیلی مهم است و باید آنان را مورد احترام و تکریم قرار بدهیم؛ چرا که مردم، ولی نعمت ما هستند و خواسته و احوال آنان را حداقل در برخوردها، گفتار و راهنمایی مراعات کنیم.

رئیس کل دادگستری استان تهران در پایان گفت: ما باید به نحوی از این دو مجتمع قضائی حمایت کنیم که با وجود قضات با سابقه و متخصص که در آن مشغول هستند مانند نگین در تهران بدرخشند و مردم با اعتماد کامل به آنجا مراجعه کنند

کد خبر 5102300 مهدیه محمدی

منبع: مهر

کلیدواژه: قوه قضاییه دادگستری تهران شورای شهر تهران شهرداری تهران شورای شهر ویروس کرونا وزارت آموزش و پرورش سازمان تامین اجتماعی شهر تهران قوه قضاییه شهرداری شب یلدا پلیس راهور روز پرستار کمیته امداد امام خمینی هوای ناسالم رئیس کل دادگستری استان تهران دادگستری تهران پرونده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۲۱۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی عملکرد شعب محاکم عمومی و انقلاب استان کرمانشاه

شهرام کرمی رییس کل دادگستری استان کرمانشاه در نشست بررسی عملکرد شعب محاکم عمومی و انقلاب این استان طی سال ۱۴۰۲ و برنامه‌ریزی بر اساس شاخص‌های سند تحول قضائی در سال جدید که با حضور قضات محاکم عمومی و انقلاب کرمانشاه برگزار شد، گفت : هدف از این نشست تبیین و تأکید بر ضرورت اجرایی کردن سند تحول قضائی است.

وی با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از تولیدکنندگان، جهش تولید، صیانت از سرمایه گذاری مردم، جلوگیری از رکود، بیکاری و تعطیلی واحد‌های تولیدی در راستای تحقق عینی شعار سال، افزود: در سند تحول قضائی نیز حمایت از بخش تولید و فعالان اقتصادی و رفع مشکلات این حوزه به صورت خاص دیده شده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه ادامه داد: لذا دستورات قضائی که صادر می‌شود با اولویت حمایت از اشتغال و جهش تولید، نباید منجر به تعطیلی واحد تولیدی نشود.

کرمی با اشاره به برخی شاخص‌های سند تحول قضائی خواستار اجرایی کردن دقیق آنها شد و تأکید کرد: ورودی و خروجی پرونده‌ها، شعب نامتعارف و پرونده‌های مسن، اتقان آرا، صلح و سازش و مسائلی مانند تکریم ارباب رجوع و برخورد مناسب با مردم، نظم در ورود و خروج و حضور مستمر در محل کار، با جدیت مورد توجه است.

وی به سخنان مهم رئیس محترم قوه قضائیه در جلسه اخیر شورای عالی قضائی مبنی بر صدور برخی احکام اشاره کرد و گفت: از قضات می‌خواهیم نسبت به برخی از آرا و تصمیماتی که بازتاب ملی و حتی بین المللی پیدا می‌کنند، حداکثر دقت و توجه را داشته باشند.

کرمی افزود: قضات تصمیمات و احکام خود را با پیوست رسانه‌ای همراه کنند و پیش از صدور رأی، هماهنگی‌های لازم را با مرکز رسانه قوه قضائیه داشته باشند.

عملکرد مطلوب و رو به رشد محاکم عمومی و انقلاب

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب استان کرمانشاه از عملکرد مطلوب و رو به رشد محاکم عمومی و انقلاب این استان خبر داد.

منوچهر فتاحی شامگاه چهارشنبه در نشست بررسی عملکرد شعب محاکم عمومی و انقلاب استان طی سال ۱۴۰۲ و برنامه ریزی بر اساس شاخص‌های سند تحول قضائی در سال جدید که با حضور رئیس کل دادگستری کرمانشاه و قضات محاکم عمومی و انقلاب این استان برگزار شد، اظهار کرد: دعوت به سازش طرفین دعوی در دستور کار قرار دارد.

وی با ارائه گزارشی از عملکرد شعب این استان، افزود: طی سال گذشته با وجود همه کاستی‌ها، مشکلات، حجم بالای ورودی پرونده‌ها و سختی رسیدگی به آنها در مجموع عملکرد مطلوب و رو به رشدی داشتیم.

رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب استان کرمانشاه گفت: قضات بایستی در راستای کاهش اطاله دادرسی، صدور آرای متقن، دعوت به سازش و تکریم ارباب رجوع و همکاران اداری حداکثر تلاش خود را بکار گیرند.

فتاحی خطاب به قضات تاکید کرد: در اجرای شاخص‌های سند تحول قضائی و عملیاتی کردن آنها اهتمام جدی داشته باشید.

وی اظهار امیدواری کرد: محاکم عمومی و انقلاب این استان در سال جدید بر اساس شاخص‌های ابلاغی سند تحول قضائی عملکرد بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • دادگاه‌های صلح تا مهرماه ایجاد شوند/ لزوم کاهش پرونده‌های معوق
  • دادگاه‌های «صلح» تا مهرماه ایجاد شوند/ لزوم کاهش پرونده‌های معوق
  • تشکیل پرونده قضایی برای حادثه آتش سوزی امامزاده ابراهیم (ع) شفت
  • تشکیل پرونده قضایی برای حادثه آتش سوزی امامزاده ابراهیم شفت
  • بررسی عملکرد شعب محاکم عمومی و انقلاب استان کرمانشاه
  • کاهش ۲۴ درصدی ورودی پرونده‌های طلاق توافقی در شهرستان بهارستان
  • تشکیل کارگروه مشترک پلیس و شهرداری، برای رفع نواقص نقاط پرتصادف تهران
  • اتاق فکر سیاست‌های اقتصادی با حضور بخش خصوصی تشکیل شود
  • دادسرا رکن اصلی تشکیل پرونده است
  • تشکیل کارگروهی برای رفع مشکلات کارکنان قضایی و قضات هرمزگان