Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، محسن رضایی آدریانی،عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم در وبینار «فرشتگان رحمت» که افتتاحیه آن با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در سالن جلسات مدیریت جامعه الزهرا علیهاالسلام قم برگزار شد، گفت: یکی از موضوعات چالش برانگیز اخلاق پزشکی، بحث سقط جنین است؛ آغاز حیات و بحث سقط جنین و پایان حیات، مرگ به کمک پزشکی از موضوعات چالش برانگیز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: موضوع سقط جنین در دنیا موافقان و مخالفان متعدد دارد، دلایل اخلاقی برای آن می‌آورند، در مکاتب اخلاقی به سه دسته تقسیم می‌شوند، سه گروه با رویکرد اخلاقی مخالف سقط جنین هستند؛ یک گروه می‌گویند جنین یک انسان واقعی از ابتدای مراحل است و سقط جنین را در هیچ مرحله‌ای نمی‌پذیرند و کلا رد می‌کنند. گروه دیگر می‌گویند همان طور که مادر در مورد رنگ مو، انگشت و بدن خود تصمیم می‌گیرد، درباره جنین خود می‌تواند تصمیم بگیرد. گروه سوم آن‌هایی هستند که می‌گویند جنین انسان بالقوه است و کسی حق اسقاط آن را ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در حوزه اخلاق پزشکی، چهار اصل داریم، از جمله احترام به اختیار بیمار، سودمندی، ضرر نرساندن و عدالت که با این چهار اصل می‌توان موضوعات مربوط به پزشکی را تحلیل کرد.

او افزود: در موضوع سقط جنین، گروهی معتقدند جنین شیء است و مادر می‌تواند هر تصمیمی بگیرد، اما گروه‌هایی هستند که می‌گویند جنین یک انسان است و به حکم اصل عدالت، مادر خواسته خود را می‌گوید، اما جنین نمی‌تواند از خواسته خود دفاع کند. پس عدالت حکم می‌کند که کفه تعارض منافع مادر و جنین در توازن منطقی قرار بگیرد.

رضایی با بیان این که غربالگری در مورد همه مادران انجام نمی‌گیرد، گفت: با انجام غربالگری، جامعه را در معرض نگرانی و هیجان قرار می‌دهیم؛ برای پیدا کردن هزار و ۵۰۰ سندروم داون، چند هزار سقط انجام می‌دهیم و صد هزار جنین را در معرض خطر سقط قرار می‌دهیم که اصلا منطق و عقلانی نیست. همچنین هزینه‌هایی که می‌شود که اصلا منطقی نیست.

او ادامه داد: بسیاری از سنین بارداری زیر سنین خطر سندروم داون هستند، خطر سندروم داون خیلی کم است ما پزشکان باید به صورت روشن به افراد بگوییم بیماری سندروم داون چقدر خطر دارد.

عضو دانشکده سلامت طب و دین بیان کرد: بسیاری از بیماری‌هایی که به عنوان حرج نام بردند، ساده هستند و جزو بیماری‌هایی که باعث حرج باشد، نیست، به عنوان مثال بیماری هموفیلی که در فهرست بیماری‌ها قرار دارد، بیماری جدی نیست، شاید کمی دردناک باشد، اما می‌توان آن را کنترل کرد؛ همین طور دو قلو‌های به هم چسبیده، ناشنوایی مادرزادی، تنگی دریچه قلب. باید این روند اصلاح شود و این معضل جدی در جامعه برطرف شود.

انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سقط جنین غربالگری سلامت سندروم داون سقط جنین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۲۴۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در ایام هفته سلامت غربالگری سرطان‌های روده بزرگ، پستان و دهانه رحم برای گروه‌های سنی هدف در پایگاه‌های سلامت و مراکز و خانه‌های بهداشت انجام می‌شود.
 بابک اقبالی گفت: در هفته سلامت برنامه ویژه‌ای در بحث مراقبت‌های قلبی با اندازه‌گیری قند، وزن، فشارخون و انجام آزمایش قند خون و چربی داریم و این برنامه در طول این هفته اجرا می‌شود.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده، از میان افراد بالای ۳۰ سال مراجعه کننده ۳۰ درصد مبتلا به فشار خون (از هر ۳ نفر یک نفر)، ۱۳ درصد مبتلا به دیابت (از هر ۷ نفر یک نفر) هستند و اگر این افراد به موقع تشخیص داده شوند تحت درمان به‌‎موقع نیز قرار می‌گیرند و از عوارض جانبی بعدی به‌دور خواهند بود.

وی گفت: برنامه دیگر این دانشگاه، آموزش به افرادی است که تحت درمان قرار ندارند و مهمترین موضوع در خصوص عدم افزایش وزن است تا با مشکلات و سکته‌های قلبی مواجه نشوند. همچنین به افراد آموزش شیوه زندگی سالم، تحرک بدنی مطلوب و تغذیه سالم داده می‌شود و به تمام مراجعه کنندگان به ۳۰ دقیقه ورزش سبک و ۷ هزار گام پیاده‌روی توصیه می‌شود.

اقبالی با تأکید بر اینکه در هفته سلامت بحث غربالگری سرطان‌های روده بزرگ، پستان و دهانه رحم و برای گروه سنی ۵۰ تا ۷۰ سال، بالای ۳۰ سال و ۳۰ تا ۶۰ سال انجام می‌شود، افزود: همچنین در این هفته و در طول ایام سال بر غربالگری تیروئید در ۳ تا ۵ روزگی تأکید داریم و در همین راستا و با گرفتن چند قطره خون از کف پای افراد مبتلا به بیماری‌‎های متابولیک و فیتلکونوری شناسایی می‌شوند و در مواردی که به‌‎موقع شناسایی شوند از عقب ماندگی ذهنی و جسمی جلوگیری می‌شود، به همین منظور ۹۸ درصد نوزادان غربالگری شدند و از والدین ۲ درصد باقی مانده نیز درخواست داریم تا هرچه سریع‌تر مراجعه کنند.

 

دیگر خبرها

  • ژنتیک و قرارگیری در معرض آفت کش ها خطر پارکینسون را افزایش می دهد
  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟ (فیلم)
  • (ویدئو) چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • غربالگری نوزاد چیست؟ بهترین زمان آزمایش غربالگری
  • بیش از ۹۰۰ هزار نفر، زیر پوشش غربالگری سلامت قلب
  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی۱۶۳ نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی
  • خدمت رسانی گروه‌های جهادی در مناطق کمتر برخوردار خانمیرزا
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد
  • استطاعتِ ۱۵۰ متقاضی حج رد شد