Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24 - داستان عجیب اف ای تی اف ابعاد نگران کننده ای از زاویه های گونتگون پیدا کرده است. عباس اخوندی وزیر سابق راه وشهرسازی در تحلیل این داستان در یادداشتی که خطاب ان مصطفی میر سلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است می نویسد اقدامی که مجمع دراین باره انجام می دهد برخلاف قانون اساسی است و تاکید می کند برای اینکه با تحریم آمریکا مبارزه شود نباید راه تجارت را بست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در یادداشت خود نوشته است :   جناب میرسلیم، امروز دیدم در توییت‌تان گفته‌اید «ما در مجمع برای حفظ کیان دولت دلایل مخالفت خود را با «FATF» علنی نکردیم». خدمت‌تان عرض می‌کنم که قانون یعنی اراده عمومی ملت که از سوی مجلس یا مجمع تنها رسمیت و قطعیت می‌یابد. لطفا هیچ ملاحظه کیان دولت را نکنید و به مردم توضیح دهید. قانون چیزی نیست که دلایل آن را از مردم با ملاحظاتی پوشیده دارید. او ادامه داد: قانون یعنی رفتار قاعده‌مند و تکرارپذیر مردم که نه با اراده شما در مجمع شکل می‌گیرد و نه با رفت‌وآمد مجلسیان عوض می‌شود. شما دلیل‌هایتان را اعلام کنید، آنگاه ببینید آیا مردم با شما همراه خواهند شد یا تصمیم شما را تحمیل اراده اقلیت بر خود می‌دانند؟ این چه قانونی است که نمی‌توانید درباره آن به مردم توضیح دهید و مردم را همراه خود کنید؟ شما خوب می‌دانید که مداخله مجمع در فرایند قانون‌گذاری مبنای قانون اساسی ندارد، این اقدام در 40 سال پس از انقلاب فاقد سابقه است و شما فراتر از قانون اساسی ورود کرده‌اید. بهتر آن است که به تعهد و قرارداد اجتماعی‌تان به مردم که همان قانون اساسی است، وفا کنید و بیش ‌از ‌این بیراهه نروید. عباس آخوندی در پایان نوشت: برادر عزیز، راه ایستادگی در برابر تحریم‌های سبعانه، بستن درهای کشور و ایجاد مانع بر سر راه تجارت نیست. این کار، هم مردم را فقیر می‌کند و هم سلامت‌شان را در تأمین واکسن کرونا و داروهای حیاتی تهدید می‌کند. ایران چهارراه جهان است؛ ما باید این چهارراه را با قوت، نظم و قواعد بین‌المللی اداره کنیم و باز نگه داریم. ایجاد مانع در این چهارراه، تنها ما را ضعیف می‌کند. دیگران این چهارراه را دور خواهند زد.

مخالفان پیوستن ایران به FATF که تعدادشان کم نیست و بسیاری از آنها در مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دارند، بارها از مخالفت خود به هر قیمتی سخن گفته‌اند. البته در مقابل مخالفان FATF‌، در مجمع موافقانی هم حضور دارند؛ برای نمونه مجید انصاری از چهره‌های اصلاح‌طلب این نهاد، ضمن تأکید بر ضرورت مقابله با تروریسم و پول‌شویی برای مراوده مالی با کشورهای دیگر، پیش‌تر گفته است: « اگر پالرمو در مجمع به بن‌بست رسید، به آرای عمومی مراجعه کنیم». او برای این اظهارنظر خود به قانون اساسی اتکا و تأکید کرده است: «‌در مسائل مهم اقتصادی، فرهنگی یا سیاسی ممکن است قانون‌گذاری از طریق مراجعه مستقیم به آرای عمومی انجام شود. البته نوبت به اینها نمی‌رسد ان‌شاءالله و پالرمو در مجمع حل می‌شود». او پیش از این نیز تأکید کرده بود «ما ناگزیریم CFT را تصویب کنیم».

اینکه مخالفان تاکنون استدلال قابل‌ قبولی که دلیل مخالفت آنها را توجیه کند بیان نکرده‌اند، خود جای سؤال دارد؛ زیرا ابهام‌ها بارها پاسخ داده شده است. در شرایطی که مخالفان همچنان بر ایرادهای تکراری خود اصرار دارند، این را که کاسبان تحریم بر طبل ادامه تحریم‌ها بکوبند شاید بتوان درک کرد، اما اینکه اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام این‌چنین مخالف رفع محدودیت‌های مبادلاتی ایران با دنیا هستند، قابل درک نیست؛ به‌خصوص که حتی کشورهای دوست ایران هم قادر به انجام مبادلات تجاری با ایران نیستند و حتی لغو تحریم‌ها نیز گرهی از مشکلات کشور باز نخواهد کرد.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد قانون اساسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۲۴۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب چند طرح ضد ایرانی در سنای آمریکا / تحریم خریداران نفت و منع صدور فناوری موشکی و پهپادی ایران در چارچوب این بسته

به گزارش صدای ایران، مجلس سنای آمریکا بسته‌ای شامل چهار طرح را تصویب کرد که از جمله شامل تحریم خریداران نفت ایران و چند طرح دیگر برای تشدید فشار علیه ایران است.

پیش از این، مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه رویکرد‌های خصمانه خود علیه تهران و در راستای حمایت از متحدان خود از جمله رژیم صهیونیستی و اوکراین، مجموعه‌ای از اقدام‌های ضد ایرانی تحت عنوان «قانون صلح قرن ۲۱» را به تصویب رسانده بود.

«مایکل مک‌کال» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان چهارشنبه گذشته چندین طرح ضدایرانی را ذیل بسته «قانون صلح قرن ۲۱» ارائه کرده بود.

وی با تکرار برخی ادعا‌ها در این باره گفت: «برای مقابله واقعی با تهدید نسلی ناشی از اتحاد نامقدس روسیه، چین و ایران، علاوه بر ارائه کمک‌های امنیتی حیاتی به شرکای خود و سرمایه گذاری در پایگاه صنعتی دفاعی خود، نیاز به ایجاد تغییرات اساسی در سیاست داریم».


شماری طرح ضدایرانی از جمله تحریم خریداران نفت ایران و منع صدور فناوری موشکی و پهپادی به ایران در چارچوب این بسته قرار دارند.

با تصویب این بسته در سنا، اکنون «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا باید با امضای خود آن را اجرایی کند.

دیگر خبرها

  • شواهد جدید از به گلوله بستن مردم توسط آمریکایی‌ها در کابل
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است | درآمدهای نفتی ایران از سال ۲۰۲۰ چهار برابر شده
  • اجرای قانون اساسی در حوزه‌های مختلف مدنظر باشد
  • صیانت از شوراهای اسلامی شهر از وظایف اصلی است
  • 5 تفاوت اساسی در کاشی و سرامیک - کاویان سرام
  • دست خالی غرب در برابر ایران | وقتی تیغ تحریم دیگر نمی‌بُرد!
  • اتصال سرویس کارت‌های اعتباری ایران و روسیه/ مسکو از تجربه دهه‌ها مقاومت ایران در برابر تحریم بهره می گیرد
  • تصویب چند طرح ضد ایرانی در سنای آمریکا / تحریم خریداران نفت و منع صدور فناوری موشکی و پهپادی ایران در چارچوب این بسته
  • روز تحلیف پوتین مشخص شد