Web Analytics Made Easy - Statcounter

سعید ساویز کارشناس مسائل نفتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، درباره سهم نفت در بودجه ۱۴۰۰ اظهار کرد: سهم درآمدهای پیش‌بینی شده حاصل از فروش نفت در بودجه ۱۴۰۰، معادل فروش روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت به قیمت هر بشکه ۴۰ دلاری عدی لبه خطی و عدد ریسکی است. بیشتر از اینکه دولت دنبال این باشد که این درآمد را محقق کند بیشتر به عنوان یک پیام پولوتیک برای اوپک و غیر اوپک است که می خواهد با صراحت اعلام کند که اگر جا را برای ایران باز نکنید با تمام قوا به بازار نفت باز خواهیم گشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: کشورهای تولیدکننده نفت و اوپک و آنهایی که بازار نفت بر سیستم‌ درآمدشان تاثیر دارد با شنیدن این عدد در بودجه ایران خیلی شوکه شدند چرا که این موضوع بیشتر از سوی ایران یک موضوع پولوتیک سیاسی است تا به آنها بفهماند که می خواهیم بازار نفت را قبضه کنیم اگر با این میزان تولید با بازار برگردد به طور یقین قیمت نفت کاهش خواهد یافت.

این کارشناس ادامه داد: درحال حاضر کشورهای مصرف کننده به دلیل شرایط فعلی به شدت به نفت نیاز دارند و رعایت کردن سهمیه مشخص شده در اوپک خود یک مسئله دیگری است از این رو رقم اعلامی در بودجه سال ۱۴۰۰ تنها عدد نیست که صددرصد محقق شود شاید یک حرکت سیاسی هم باشد.

ساویر اضافه کرد: اگر چه واکسیناسیون بر علیه کووید ۱۹ به زودی رونق و تقاضا را به بازار بر می‌گرداند، اما نیاز شدید مالی کشورهای تولیدکننده نفت و همچنین روند صعودی افزایش دکل‌های نفتی در آمریکا، بازگشت احتمالی بایدن به برجام و پمپاژ نفت ایران و ونزوئلا، همه و همه عواملی هستند که باید با دقت بر شمرده شوند تا در نهایت تشخیص داده شود که بر آیند بازار به کدامین سمت خواهد بود.

وی تأکید کرد: بازگشت تقاضا برای نفت ایران در بازار، خود مقوله‌ای است که نیاز به زمان دارد، کشور هند که یکی از اصلی‌ترین مشتریان نفت ایران است برای از سرگیری واردات از ایران اعلام آمادگی کرده‌ و کره و ژاپن نیز بعید نیست به زودی به این جرگه بپیوندند، اما همه این‌ها در بهترین حالت برای ایران اتفاق می‌افتد و گنجاندن این اعداد در بودجه تنها در صورتی می‌تواند محقق شود که همه چیز بدون اشکال و در سر جای خود در کمترین زمان اتفاق بیفتد.

این کارشناس گفت: قطعا آمریکا از سقوط قیمت نفت به زیر ۳۰ دلار حمایت نخواهد کرد نفتی که در کشور آمریکا تولید می‌شود نفت گرانی است و اگر قیمت نفت روند نزولی پیدا کند آنها مجبور به توقف تولید خواهند کرد. بنابراین همه کشورهای تولیدکننده تعادل را در بازار می خواهند شاید این بودجه کشور ابزار برای قدرت چانه زنی سیاسی و پولوتیک باشد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر بازگشت ایالات متحده به برجام شرایطی را برای ایران فراهم می‌کند که در لیست کشورهای صادرکننده نفت جایگاه گذشته خود را پس بگیرد، اما اگر این بازگشت با توافقات مستقیم و یا غیر مستقیم در بین اعضای اوپک و همکاران برای کنترل بازار و قیمت نفت صورت گیرد یا بازگشت ایران به بازار تدریجی و بدون ایجاد شوک قیمتی اتفاق بیفتد، ممکن است راه بازگشت به ۵+۱ هموارتر شود.

ساویز در پایان خاطرنشان کرد: درست است که طی سال‌های اخیر در دوران پیک مصرف نفت هستیم اما اوج مصرف نفت به سر آمده است چرا که امروزه انرژی های نو رقیب جدی به حساب می‌آید. اگر آمریکا به میز برجام برگردد طبیعتا قیمت نفت افزایش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/

حبیبه رحیمیان کد خبر: 1084677 برچسب‌ها بودجه نفت قیمت دلار بازار جهانی نفت

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: بودجه نفت قیمت دلار بازار جهانی نفت قیمت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۲۸۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه/ پیش‌بینی قیمت‌های فردا

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، قیمت طلا و سکه در شروع نخستین روز هفته با روند کاهشی بازگشایی شد.

براساس گزارش تجارت‌نیوز، روند قیمت در بازار طلا با کاهش چشمگیر قیمت دلار همراه شد و افت میلیونی قیمت‌ها را برای بازار فلز زرد به دنبال داشت.

روز شنبه افت قیمت دلار به همراه کاهش محدود اونس جهانی طلا، بازار طلا و سکه را یکدست نزولی کرد. این کاهش قیمت، مثقال طلا را بعد از گذشت بیش از یک ماه به کانال ۱۴ میلیونی برگرداند.

فعالان بازار طلا با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی در دو روز آینده، انتظار تغییر قیمتی خاصی در طلای جهانی ندارند، اما معتقدند اگر مدیریت بانک مرکزی در بازار ارز ادامه پیدا کند، باید منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار طلا، سکه و ارز باشیم.

قیمت نقره همپای طلا ارزان شد

گفتنی است اونس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش با رقم ۲۳۳۸ دلاری در حال معامله است. اونس جهانی نقره نیز روی قیمت ۲۷ دلار و ۲۲ سنت ایستاده است. قیمت هر گرم نقره ۹۹۹ با رقم ۵۴ هزار و ۱۲۰ تومان معامله می‌شود و کاهش هزار و ۵۹۰ تومانی پیدا کرده است.

سکه بهار ۳۸ میلیونی شد

قیمت سکه امامی روز شنبه ۸ اردیبهشت بیشترین کاهش قیمت در قطعات سکه را داشت. این قطعه با کاهش یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی، به کانال ۴۱ میلیونی برگشت و روی رقم ۴۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی بسته شد. سکه‌ بهار با افت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی در کف کانال ۳۸ میلیونی معامله شد.

گفتنی است قیمت نیم‌سکه با کاهش ۶۰۰ هزار تومانی با رقم ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی معامله و قیمت ربع‌سکه با افت ۷۰۰ هزار تومانی روی رقم ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی بسته شد. قیمت سکه گرمی روز شنبه ۴۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد و با قیمت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد.

حباب سکه با افت قیمت همراه شد

قیمت طلا در اولین روز معاملاتی هفته کاهشی شد. هر مثقال طلای ۱۸ عیار ۳۷۸ هزار تومان کاهش داشت و یک کانال عقب‌نشینی کرد و با قیمت ۱۴ میلیون و ۸۹۳ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار با افت ۸۵ هزار تومانی روی رقم سه میلیون و ۴۳۸ هزار تومانی ایستاد. قیمت طلای دست دوم نیز روی رقم سه میلیون و ۳۹۲ هزار تومان ایستاد.

حباب سکه روز شنبه در تمام قطعات کاهش پیدا کرد. حباب سکه امامی ۵۴۵ هزار تومان، سکه بهار ۴۷۲ هزار تومان،‌ نیم‌سکه ۲۲۳ هزار تومان، ربع‌سکه ۵۱۲ هزار تومان و سکه گرمی ۳۰۸ هزار تومان کاهش داشت.

۲۲۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900315

دیگر خبرها

  • سقوط طلا دامن‌گیر نقره شد/ معامله‌گران در لاک احتیاطی!
  • ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه/ پیش‌بینی قیمت‌های فردا
  • شمش طلا با چه دلاری حراج شد؟‌ + نمودار
  • شاسی بلند Exlantix با قیمت ۲۷ هزار دلاری وارد بازار می شود
  • ریزش ۱۰۰ دلاری طلای جهانی
  • کاهش قیمت‌ها در بازار طلا طی هفته اخیر
  • اقبال بازارهای جهانی به محصولات دانش‌بنیان ایران
  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات
  • بیت‌کوین جهش کرد/ پیش‌بینی ۱۴۰هزار دلاری برای رهبر بازار رمزارز!
  • هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی