Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@23:04:30 GMT

جنوب کرمان در جستجوی یک پیت نفت

تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۲۸۶۷۳

جنوب کرمان در جستجوی یک پیت نفت

استان کرمان یکی از استان هایی است که مناطق محروم و کمتر توسعه بسیاری دارد و البته جمعیت عشایر استان هم به نسبت بالا است، این روزها در شرایط کرونایی شاهد صف های طولانی برای دریافت سهمیه نفت سفید در استان هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، مشکلات اقتصادی و ضعف مدیریتی همواره در طول دوره های دولت یازدهم و دوازدهم به وفور مشاهده شده اما این ناکارامدی در یک سال گذشته به اوج خود رسیده، به گونه ای که در این شرایط کرونایی مردم برای خرید مایحتاج اساسی و یا دریافت خدمات مختلف مجبور به ایستادن در صف های طولانی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرا رسیدن فصل زمستان نیازمندی مردم را به نفت سفید و نفت گاز به ویژه در مناطقی که از نعمت گاز طبیعی بی بهره هستند، را نمایان تر کرد.

صف های طولانی دریافت نفت سفید در مناطق جنوبی کرمان محصول ضعف مدیریتی

استان کرمان یکی از استان هایی است که مناطق محروم و کمتر توسعه بسیاری دارد و البته جمعیت عشایر استان هم به نسبت بالا است، این روزها در شرایط کرونایی شاهد صف های طولانی برای دریافت سهمیه نفت سفید در استان هستیم.

در این مدت نارضایتی های بسیاری در استان به ویژه در شهرستان های جیرفت و عنبرآباد ایجاد شد و مردم نسبت به مراحل دریافت سهمیه نفت سفید اعتراض داشتند.

سید باقر نورالدینی مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: تامین نفت عشایر با پیگیری رئیس امور عشایری استان کرمان این مشکل حل شد، در مرحله اول عشایری که در حاشیه شهرها مستقر بوده و کد پستی داشتند، نفت سفید را از محل های فروش محدوده خود دریافت کردند.

وی افزود: حدود ۸۰ خانوار از عشایر استان که بیشتر ساکن منطقه بم بودند، به دلیل آنکه کد پستی نداشتند، از دریافت نفت سفید محروم شدند، برای حل این مشکل از طریق کاربری عشایری به صورت تجمعی استفاده کرده و سوخت مورد نیاز آن ها در ۲ مرحله در اختیار سازمان عشایری جنوب استان قرار گرفت.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمان بیان کرد: البته هم زمان با رفع مشکل کمبود نفت این عشایر، مشکل کمبود نفت آن ها نیز حل شد و از تاریخ ۱/ ۱۰/ ۹۹ این امکان برای عشایر فراهم شد تا با ثبت نام در سامانه، فروشنده نفت محدوده خود را انتخاب کرده و با ثبت سهمیه در کارت های بانکی خود، نفت مورد نیاز را خریداری کنند.

نورالدینی در ارتباط با تشکیل صف های طولانی برای دریافت سهمیه نفت در این شرایط همه گیری کرونا توضیح داد: بیش از ۹۰ درصد خانوارها با مراجعه به سامانه صدف بدون مراجعه به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ثبت نام کردند.

وی یادآور شد: اگر منطقه ای از نعمت گاز طبیعی برخوردار نباشد، افراد می توانند با ورود به سامانه صدف و ثبت کد پستی خود و ثبت اطلاعات از نفت سفید برخوردار شوند اما اگر در منطقه دارای گاز طبیعی فردی محروم باشد برای رفع مشکل به شرکت گاز ارجاع داده می شود.

عدم به روز رسانی اطلاعات زوجین جدید عامل اختلال در روند تخصیص سهمیه نفت

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمان تاکید کرد: در سال جاری آمار نفت بگیرها نسبت به سال های قبل حدود ۹۸ درصد ثبت نام شده و دریافت نفت آن ها تایید شده است، اما بخشی از خانوارها مزدوجین جدید هستند که اطلاعات آن ها در سامانه ثبت احوال به روز نشده است.

نورالدینی تصریح کرد: زمانی که افراد در سامانه صدف کد ملی خود را وارد می کنند به صورت خودکار به سامانه ثبت احوال متصل شده و در صورت به روز بودن اطلاعات سهمیه نفت آن ها صادر می شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اطلاعات تعدادی از مزدوجین جدید در سامانه ثبت احوال به روز نشده از این رو به مشکل برخورده و باید به ناحیه نواحی خود مراجعه کنند، تائید و ثبت این خانوارها در نواحی نفتی صورت می گیرد و چاره برای رفع این مشکل نیست.

اگرچه توضیحات این مقام مسئول در ارتباط با چرایی ایجاد صف های طولانی قابل قبول بود اما لازم است که دستگاه های مختلف اجرایی همچون سازمان ثبت احوال برای جلوگیری از این گونه مشکلات حداقل نسبت به به روز رسانی اطلاعات خود اقدام کند.

چاره حل مشکلات یک منطقه و یا کشور تنها به دست یک نهاد حل نمی شود و لازم است که مسئولان همه ارگان ها با همکاری یک دیگر برای حل مشکلات مردم بسیج شوند.

البته تنها مشکلات محدود به وارد کردن اطلاعات در سیستم نیست، ضعف شبکه ارتباطات و عدم دسترسی اقشار مختلف به اینترنت سبب شده تا عده ای توانایی ثبت نام و وارد کردن اطلاعات خود در سیستم را نداشته باشند.

اگرچه جای خالی آموزش برای نحوه دریافت سهمیه نفت سفید و اطلاع رسانی ناقص، یکی دیگر از ضعف هایی است که همواره نسبت به آن ها بی توجهی شده و سهم بزرگی در ایجاد این صف های طولانی دارند.

اجرای ناقص دولت الکترونیک در ثبت اطلاعات شرکت نفت

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمان در این خصوص اذعان کرد: بعضی از خانوارها به ویژه در جنوب کرمان با وجود آنکه خود می توانند وارد سامانه شده و اقدام به ثبت نام کنند باز هم به دلیل عدم امکان دسترسی به اینترنت و کافی نت به نواحی نفتی مراجعه می کنند.

نورالدینی متذکر شد: با این وجود در سه حوزه جنوبی و جنوب شرقی با همکاری روسای نواحی نفتی و گروه های بسیج، دو تیم مجزا مستقر شده و اقدام به ثبت نام افراد کرده تا این عملیات سریع تر انجام شود، اگرچه در راستای اجرای دولت الکترونیک همه ما موظف هستیم تا ثبت را به صورت الکترونیکی انجام دهیم.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمان عنوان کرد: ساکنان استان کرمان اطمینان داشته باشند، هیچ گونه مشکلی در تامین هیچ یک از فرآورده های نفتی استان نداریم و انبار نفت ما به عنوان انبار نفت تدارکی در جنوب شرق کشور شناخته شده است.

وی افزود: ما علاوه بر اینکه سوخت استان کرمان را تامین می کنیم، سوخت چند استان همجوار کرمان نیز در استان ما آماده سازی و ارسال می شود و موجودی ما مناسب است.

تامین سوخت مورد نیاز گلخانه ها عامل تاخیر پخش فرآورده های نفتی در استان

استان کرمان به ویژه در مناطق جنوبی به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب دارای گلخانه های بسیاری است و برای جلوگیری از آسیب های آب و هوایی، کشاورزان مجبور هستند تا با تامین سوخت مورد نیاز خود گلخانه ها را گرم کرده و شرایط مناسبی را برای محصولات خود فراهم کنند.

نورالدینی در این رابطه به خبرنگار ما گفت: با توجه به اینکه هم زمان با فرا رسیدن فصل سرما درخواست گلخانه های ما افزایش می یابد و این سوخت با استفاده از تانکرها حمل می شود امکان دارد که سوخت در برخی مراکز فروش کمی با تاخیر جایگزین شود.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمان اظهار کرد: مناطق و نواحی سردسیری با اولویت ویژه و سایر نواحی نفتی به طور مرتب نفت سفید و نفت گاز را دریافت می کنند، البته نقاطی وجود دارد که سهمه نفت خود را با تاخیر دریافت کرده اند.

وی در ارتباط با تدابیر اندیشه برای رویارویی با زمستانی سرد در استان یادآور شد: از حدود یک ماه گذشته در اقدامی حوزه های سردسیر و گرمسیری استان از یک دیگر مجزا شدند، متاسفانه ما مردم ایران دقیقه نودی هستیم و در آخرین لحظات برای دریافت سهمیه به مراکز هجوم می آوریم.

نورالدینی تشریح کرد: معمولا ساکنان مناطق گرمسیر دیرتر برای دریافت سهمیه سوخت خود مراجعه می کردند از این رو در نواحی جیرفت، عنبرآباد و مناطق تحت پوشش شهرستان بم نقاط سردسیری و گرمسیری تفکیک شده و مناطق سردسیری سهمیه بیشتری دریافت می کنند.

اختصاص سهمیه جدید نفت سفید برای ذخیره سازی ساکنان مناطق سردسیر

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمان گفت: این سهمیه به گونه ای تخصیص داده شده تا ساکنان مناطق سردسیری بتوانند برای روزهای سردتر نیز ذخیره سازی انجام دهند و به زودی سهمیه بعدی هم برای این مناطق اعلام می شود.

وی ادامه داد: از افرادی که در مناطق گرمسیری استان ساکن هستند درخواست داریم که برای تکمیل اطلاعات خود اقدام کنند و از طریق سامانه پیامکی ۵۰۰۰۱۰۰۰۸۴۱۲۰۰ اطلاعات کارت بانکی را توسط خط متعلق به سرپرست خانوار اصلاح کرده و سهمیه خود را دریافت کنند.

نورالدینی در پایان خاطرنشان کرد: برای کاهش صف ها می توانند اطلاعات مربوط به مزدوجین جدید را جمع آوری کرده و در اختیار کافی نت ها قرار دهند تا افراد به نواحی نفتی مراجعه نکنند.

به گزارش راه آرمان، مدیریت شرایط و اعلام به موقع دریافت سهمیه با مشخص کردن مهلت مقرر می تواند مانعی برای تشکیل این صف های طولانی باشد.

در کنار مدیریت شرایط پیش از این باید نحوه ثبت نام، اطلاعات لازم و شرایط خاص به اطلاع همگان برسد و این امکان برای متقاضیان فراهم باشد تا بتوانند با استفاده از امکانات دولت الکترونیک مشکل خود را حل کنند.

حال آنکه دولت بارها و بارها بر اجرای کم نظیر دولت الکترونیک تاکید کرده اما این نقص نه تنها در شبکه توزیع نفت سفید بلکه در بسیاری از خدمات مشهور است.

اگرچه رئیس جمهور در سخنان اخیر خود مدعی شده که مردم کمتر در صف می ایستند و مشکلات آن ها کمتر شده اما حقایق جامعه نشان دهنده عکس این ادعا است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: دریافت سهمیه نفت سفید برای دریافت سهمیه دولت الکترونیک صف های طولانی استان کرمان نواحی نفتی ثبت احوال مورد نیاز گلخانه ها ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۲۸۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم بارش ها در کرمان

مریم سلاجقه با اعلام اینکه هم اکنون آسمان استان کرمان، نیمه ابری تا تمام ابری است، گفت: بارش‌ها طی امروز همچنان در سطح استان کرمان ادامه دارد و از ساعات بعداز ظهر به تدریج از میزان ناپایداری‌ها کاسته می‌شود.

وی افزود: همچنین بارش‌ها با رعدوبرق و تند باد‌های لحظه‌ای همراه هستند؛ بنابراین آبگرفتگی معابر، جاری شدن رودخانه‌های فصلی و سیلابی شدن مسیل‌ها دور از انتظار نیست.

کارشناس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان بیان داشت: در ارتفاعات، بارش تگرگ پیش بینی می‌شود؛ بنابراین افراد از صعود به ارتفاعات اکیدا خود داری کنند.

وی گفت: همچنین برای امروز وزش باد در سطح استان را شاهد خواهیم بود.

 سلاجقه تصریح کرد: فردا از شدت ناپایداری‌ها در استان کرمان کاسته می‌شود و فقط بارش‌های ضعیفی در مناطق جنوب، شمال، مرکز و جنوب غرب استان خواهیم داشت. 

وی تصریح کرد: برای روز شنبه نیز بارش در ارتفاعات جنوب استان دور از انتظار نیست.

کارشناس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود درباره دمای استان کرمان بیان داست: از لحاظ دمایی تغییراتی چندانی نداریم.

وی بیان داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته در ارزوئیه، بم، انار، رفسنجان، راین، زرند، سیرجان، شهربابک، ماهان، کوهبنان و بافت گزارش بارندگی داشته ایم که بافت با ۳۵ میلیمتر و بعداز آن کوهبنان با ۲۵ میلیمتر بیشترین میزان بارندگی را داشته اند.

سلاجقه تصریح کرد: منوجان در ۲۴ ساعت گذشته با دمای ۳۴ درجه سانتیگراد، گرم‌ترین منطقه و لاله زار با دمای صفر درجه سانتیگراد، خنک‌ترین منطقه استان کرمان بود. 

 وی حداقل دمای امروز شهر کرمان را ۸ درجه سانتیگراد اعلام کرد و بیان داشت: امروز دمای کرمان در گرم‌ترین ساعات خود به ۱۷ درجه سانتیگراد می‌رسد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • جان دوباره تالاب جازموریان بعد ۲ سال خشکسالی
  • ادامه بارندگی ها در استان
  • تالاب جازموریان جان دوباره گرفت
  • تامین زمین ویلایی در روستاها برای متقاضیان نهضت ملی مسکن شهرها 
  • راه اندازی مرکز معاینه فنی ناوگان سنگین در کهنوج
  • بارش‌ها در کرمان تداوم دارد
  • تامین زمین ویلایی در روستاها برای متقاضیان نهضت ملی مسکن شهرها
  • پیش‌بینی بارش‌ها در اغلب نقاط استان کرمان
  • تداوم بارش ها در کرمان
  • مراجعه بیش از ۱۸ هزار دستگاه ناوگان سنگین به مرکز معاینه فنی جنوب کرمان