Web Analytics Made Easy - Statcounter

آمار تجارت خارجی هشت ماهه امسال ( منتهی به آبان ) نشان می دهد که هندیها در بخش واردات غیرنفتی خود از ایران بیشترین سهم را به خرید کاتد و قطعات کاتد از مس تصفیه شده با ۶۵.۴ میلیون دلار اختصاص دادند.

به گزارش ایمنا بر پایه آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران حاکی است در دوره هشت ماهه امسال هند حدود ۴۵۱ میلیون دلار از ایران کالاهای غیر نفتی خریداری کرد که سهم نخست آن مربوط کاتد و قطعات کاتد از مس تصفیه شده با ۱۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ درصد به خود اختصاص داد.

بررسی‌های اتاق بازرگانی تهران گویای آن است که متوسط قیمت صادراتی این محصول به هند ۶ هزار و ۴۰۷ دلار به ازای هر تن ثبت شده و ارزیابی صورت گرفته نشان می‌دهد که در دوره این گزارش بیش از ۹۳ درصد ارزش صادرات کالای غیر نفتی ایران به هند مربوط به ۵۰ قلم کالا بود.

سهم ۴.۸ درصدی آهن اسفنجی

هندی‌ها در دوره مزبور محصولات آهن اسفنجی با خلوص ۹۹.۹۴ درصد آهن به وزن ۱۰۹.۹ هزار تن به ارزش ۲۱.۴ میلیون دلار با میانگین قیمت هر تن ۱۹۵ دلار از ایران خریداری کردند که سهم ۴.۸ درصدی از کل را به خود اختصاص داد.

آلومینیوم کار نشده با سهم ۳.۵ درصدی از واردات

بازرگانان هندی در دوره این گزارش بالغ بر ۱۵.۵ میلیون دلار آلومینیوم کار نشده از ایران خریداری کردند که سهم ۳.۵ درصد از کل واردات غیرنفتی از کشورمان را شامل شد، که در فهرست خرید این کشور جایگاه دهم را دارد.

همچنین از دیگر اقلام بخش معدن و صنایع معدنی که طرف هندی در هشت ماهه امسال از کشورمان خریداری کرده، می‌توان به کلینکر با سهم ۱.۴ درصدی، سنگ گچ با ۱.۲ درصد، سرب تصفیه نشده، فرومولیبدن و فلز روی نام برد.

۲۰ کشور با سهم ۱۳.۳ میلیارد دلار

براساس آمارهای گمرک در دوره هشت ماهه امسال حدود ۱۳.۳ میلیارد دلار کالا بدون احتساب نفت خام به ۲۰ کشور همسایه و مجاور ایران صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

بیشترین رشد صادرات ایران در بین کشورهای مزبور در دوره هشت ماهه فروردین لغایت آبان ماه امسال مربوط به تاجیکستان، روسیه و جمهوری آذربایجان بود.

به گزارش ایرنا، گمرک ایران اعلام کرد: هشت ماهه ۹۹ آمار تجارت خارجی ایران نشان می‌دهد، ۹۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۴۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار مبادله شده است.

میزان واردات کالا در هشت ماهه ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۲۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن یک درصد و ارزش ۱۸ درصد کاهش ثبت کرد، همچنین بیش از ۷۵ میلیون تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بالغ بر سه برابر میزان واردات، صادرات انجام شده که از نظر وزنی ۱۴ درصد و ارزش ۱۹ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

منبع: ایرنا

کد خبر 463660

منبع: ایمنا

کلیدواژه: آهن اسفنجی شمش آلومینیوم تجارت صادرات گمرك گمرك ايران واردات شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق هشت ماهه امسال میلیون دلار نشان می دهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۲۹۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد

به گزارش قدس آنلاین، برنج بعد از گندم جز محصولات استراتژیک و اساسی کشور است که سالانه بخشی از آن از محل واردات تامین می شود که طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران با کاهش ۶۶۰هزار تنی واردات این محصول؛ ارزبری آن در یک‌سال اخیر ۸۳۰ میلیون دلار کمتر شده است.

طبق آمارهای موجود میزان برنج مصرفی کشور بین ۳.۴ تا ۳.۶ میلیون تن برآورد می‌شود. بنابراین اگر سالانه بین ۲.۳ تا ۲.۵ میلیون تن برنج در کشور تولید شود کسری این محصول بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن در سال است که از محل واردات تامین می شود.

از آنجایی که ایران خود یکی از تولیدکنندگان برنج در دنیا است بخشی از این محصول سالانه از محل تولید داخل و بخشی از محل واردات تامین می‌شود تا بازار داخلی با کسری روبه‌رو نشود.

طی سال‌ های اخیر دولت برای حمایت از برنج داخلی و تولیدکنندگان ایرانی اقدام به ایجاد ممنوعیت واردات در محدوده فصل برداشت (مرداد تا آذرماه هر سال) می‌کرد اما سال گذشته با توجه به وفور برنج ایرانی در بازار، ممنوعیت مقطعی واردات نیز مشکلی در بازار این محصول ایجاد نکرد و بازار در آرامش سپری شد زیرا حجم تولید و واردات به حدی بود که علاوه بر وفور برنج در بازار، کاهش قیمت برنج ایرانی نسبت به سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را در پی داشت.

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، سال گذشته یک‌ میلیون و ۱۱۷هزار تن برنج به ارزش یک‌ میلیارد و ۳۰۵ میلیون و ۹۸۵ هزار دلار وارد کشور شد، این درحالی است که در همین بازه زمانی در سال ۱۴۰۱ چیزی حدود یک‌ میلیون و ۷۸۰هزار تن از این کالای اساسی به ارزشی بالغ بر دو میلیارد و ۱۳۷میلیون دلار وارد کشور شده بود. بنابراین واردات برنج طی یک‌سال اخیر با کاهش ۳۷ درصدی به لحاظ وزنی و کاهش۴۰ درصدی به لحاظ ارزشی روبرو بوده است.

بنابراین با کاهش ۶۶۰هزار تنی واردات این محصول ارزبری آن در یک‌سال اخیر ۸۳۰ میلیون دلار کمتر شده است.

طی این مدت به ترتیب ۶۷۳هزار و ۹۴۲ تن برنج به ارزش ۷۷۰میلیون و ۹۳۲هزار دلار از مبدا هند، ۳۳۶هزار و ۵۷۵ تن برنج به ارزش ۴۱۰میلیون و ۸۴۱هزار دلار از مبدا پاکستان، ۷۱هزار و ۶۷۸ تن برنج به ارزش ۸۰میلیون و ۲۰۹هزار دلار از مبدا امارات، ۳۳هزار و ۴۳۴ تن برنج به ارزش ۴۲میلیون و ۴۴۰هزار دلار از مبدا مناطق آزاد و ویژه و درمجموع یک هزارو ۴۸۸ تن برنج به ارزش یک‌ میلیون و ۵۶۳ هزار دلار برنج از مبدا سه کشور تایلند، تایوان و عراق به کشورمان وارد شده است.

با توجه به وضعیت اقتصادی کشور حمایت های دولت سیزدهم و اقدامات وزارت جهاد کشاورزی از تولید و تولید کنندگان داخلی باعث شده که با افزایش تولید برنج و مدیریت بازار داخلی ارز کمتری از کشور خارج شود.

وضعیت فعلی تولید داخلی و واردات برنج نیز بیانگرآن است که با مدیریت بازار همچون سال گذشته مشکلی در بازار برنج نداشته باشیم و این محصول با قیمت های مناسب به دست مصرف کنندگان برسد.

طبق گزارش مرکز آمار، متوسط قیمت برنج ایرانی در فروردین ماه امسال ۹ درصد پایین‌تر از قیمت سال گذشته بوده است. بنابراین با وجود کاهش چشمگیر واردات برنج، با مدیریت مناسبی که در بازار انجام شده، قیمت‌ها نزولی هم شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ۴۱۳ هزار تن کالاهای اساسی به مازندران وارد شد
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • پرداخت وام ودیعه مسکن به دانشجویان متاهل در شش ماهه نخست امسال
  • بهره‌برداری از ۷۹ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار در ۱۴۰۳/ تولید نفت و گاز ایران امسال جهش خواهد داشت
  • سد ورود بخش خصوصی به صنعت نفت و گاز شکسته شد/ آغاز ۵۰ پروژه به ارزش ۲۵ میلیارد دلار
  • صادرات ۶ هزارتن کالای غیرنفتی در بندر جاسک
  • صادرات بیش از ۱۴۷ هزار تن کالا از گمرکات مازندران
  • صادرات ۱۴۷ هزار تن انواع کالا از گمرکات مازندران
  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور انجام شد
  • صادرات ۷۰ قلم کالا از مازندران