Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از ایسنا، این احتمال وجود دارد که SN۹ قبل از سال ۲۰۲۱ میلادی، در یک پرواز تکراری مشابه با SN۸ که تقریباً کاملاً فرود آمد و در اثر برخورد با زمین منفجر شد، آزمایش شود.

کمپین پرتاب این موشک یک برنامه پرتاب شلوغ را در سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی می‌کند، چرا که در حال حاضر ۹ نمونه دیگر از موشک "استارشیپ" در مراحل مختلف تولید قرار دارند و تازه یک نمونه اولیه فوق سنگین نیز در راه خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به رغم انفجار SN۸، این موشک فراتر از انتظارات عمل کرد و چندین مانع را پشت سر گذاشت و اطلاعات مهم پروازی را قبل از اینکه در ثانیه‌های پایانی منفجر شود، فراهم آورد.

موشک SN۸ در حالی که اندکی با فرود کامل و موفقیت آمیز بر روی زمین فاصله داشت، به دلیل سرعت بیش از حد هنگام فرود، با سطح زمین برخورد کرد و منفجر شد. مسئولان هنوز در حال تمیز کردن محل فرود و انفجار SN۸ هستند، جایی که دماغه آن تقریباً دست نخورده در همانجا باقی مانده است.

"ایلان ماسک" مدیرعامل "اسپیس ایکس" پیشنهاد کرده است که دماغه این موشک به افتخار دستاوردهای این نسخه از "استارشیپ" حفظ و نگهداری شود.

صرف نظر از اینکه پرواز SN۸ چگونه به پایان رسید، اسپیس ایکس برنامه‌ریزی کرده بود که فورا به سراغ پرتاب SN۹ ادامه برود، اما در حالی که SN۹ منتظر آزمایش اولیه خود بود، یکی از پایه‌های نگه دارنده خراب شد و نزدیک بود این موشک در سکوی پرتاب واژگون شود، اما به لطف دیواره‌های کناری سکوی پرتاب این اتفاق رخ نداد و SN۹  به دیواره کناری خود برخورد کرد که البته باعث آسیب به سطح دماغه این موشک شد.

این حادثه اسپیس ایکس را مجبور به صرف چندین روز برای تعمیر SN۹ از جمله استفاده از یک سطح که در ابتدا برای دماغه SN۱۰  طراحی شده بود، کرد.

موشک SN۹  قرار است در پرواز آزمایشی آینده خود تا ارتفاع ۱۲.۵ کیلومتر پرواز کند. بسته به نحوه عملکرد SN۹، موشک SN۱۰ برای پرواز در ارتفاع ۱۵ کیلومتر و ۲۰ کیلومتر برنامه‌ریزی شده است.

پس از رسیدن SN۹ به محل پرتاب، برنامه‌های قبل از پرتاب آغاز خواهد شد. برنامه پرتاب احتمالاً تنها به یک آزمایش با نیتروژن مایع و سپس یک آزمایش آتش ثابت هر سه موتور رپتور نیاز دارد.

با فرض اینکه این آزمایشات به خوبی انجام شود و اسپیس ایکس اطمینان لازم را برای پرتاب SN۹ کسب کند، این موشک شاید بتواند قبل از سال جدید میلادی به پرواز درآید که بدان معنا خواهد بود که ما ممکن است برخلاف پرتاب قبلی یک ماهواره با موشک "فالکون ۹" که اعلام شده بود آخرین پرتاب اسپیس ایکس در سال ۲۰۲۰ بوده است، شاهد یک پرتاب دیگر قبل از پایان سال ۲۰۲۰ باشیم.

اگرچه دستاوردهای "استارشیپ" در سال ۲۰۲۰ بسیار قابل توجه بوده است، اما بدون شک سال ۲۰۲۱ برای این موشک یک سال مهم و حیاتی خواهد بود.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: موشک تگزاس اسپیس ایکس اسپیس ایکس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۳۰۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) چین برای اولین بار کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


آژانس فضایی چین کاوشگری را با هدف جمع آوری نمونه‌هایی از بخش «تاریک ماه» به فضا پرتاب کرد. اقدامی که برای اولین بار در جهان صورت می‌گیرد.

به گزارش فرارو، یک موشک بدون سرنشین حامل کاوشگر «چانگ ای-۶» در حدود ساعت ۱۷.۲۷ دقیقه روز شنبه به وقت محلی از مرکز فضایی ون چانگ به فضا پرتاب شد.

قرار است این کاوشگر در ماموریت ۵۳ روزه خود حدود ۲ کیلوگرم از خاک بخش «تاریک ماه» را برای تجزیه و تحلیل نمونه‌برداری کند.

منظور از بخش «تاریک ماه»، آن بخشی است که از زمین قابل مشاهده نیست، اما این به معنای آن نیست که این بخش پرتو‌های خورشید را دریافت نمی‌کند.

این بخش از ماه دارای پوسته ضخیم‌ترو قدیمی‌تری است که گودال‌های بیشتری دارد و به نسبت سمت دیگر ماه کمتر با گدازه‌ها پوشیده شده است.

دانشمندان امیدوارند که از طریق این پروژه بتوانند نمونه‌هایی را جمع‌آوری کنند که به روشن شدن چگونگی شکل‌گیری ماه کمک کند.

این کاوشگر به نام الهه ماه و یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های اساطیری چینی نامگذاری شده است.

انتظار می‌رود که این کاوشگر در حوضه قطب جنوب - آیتکن که نام یک دهانه بر روی سطح ماه است فرود بیاید که حدود ۲۵۰۰ کیلومتر عرض و تا ۸ کیلومتر هم عمق دارد. سپس ماموریتش که جمع آوری خاک و سنگ از سطح ماه و انجام آزمایش بر روی آن‌ها است را آغاز خواهد کرد.

پرتاب این کاوشگر، اولین ماموریت از سه ماموریت بدون سرنشین به ماه است که چین برای این دهه برنامه‌ریزی کرده است.

دیگر خبرها

  • برخورد ۲ شراره خورشیدی قوی به زمین
  • برخورد دو شراره خورشیدی قوی به زمین
  • (ویدئو) چین برای اولین بار کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد
  • «بویینگ» و «ناسا» فضاپیمایی جدید پرتاب خواهند کرد
  • موشک با سوخت موم شمع به مدار رفت
  • خدمات اینترنت مخابرات یزد از طریق سامانه جامع غیرحضوری شد
  • پرتاب نخستین کاوشگر جهان برای نمونه‌برداری از سمت دور ماه
  • پرتاب نخستین کاوشگر برای نمونه‌برداری از ماه
  • نخستین کاوشگر جهان برای نمونه‌برداری از سمت دور ماه پرتاب شد
  • آغاز دور جدید اکتشافات چین در نیمه پنهان ماه