Web Analytics Made Easy - Statcounter

محسن جوادی در اختتامیه دومین دوره جایزه ابن سیناپژوهی گفت: حوزه ابن‌سینا پژوهی حوزه لازم و ضروری برای کشور ما محسوب می‌شود چرا که انتساب ابن سینا به ایران برمی‌گردد. تراز اندیشه ابن سینا به گونه‌ای است که می‌تواند تحولات زیادی را در هزاره‌ها ایجاد کند.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، اختتامیه دومین دوره جایزه ابن سیناپژوهی با حضور محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایوب دهقانکار مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، نصرالله موسویان دبیر علمی دومین دوره جایزه ابن‌سینا پژوهی و برگزیدگان این جایزه به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ایوب دهقانکار در این آیین ضمن تاکید بر این موضوع که ابن سینا نماد خرد، خردورزی و عقلانیت در سرزمین ما است، گفت: در جامعه علمی جهان نیز نماد پژوهش و میل به سمت خردورزی است و آثار او در محافل علمی دنیا مورد استناد و بهره برداری است.

وی با بیان اینکه در محافل گوناگون کشور ما را با نماد‌های مختلفی می‌شناسند، گفت: در محافل علمی نیز ما را با دو کتاب «قانون» و «شفا» ابن سینا می‌شناسند و باید به خودمان ببالیم که خاستگاه چنین دانشمندی سرزمین ایران بوده است.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران عنوان کرد: پروفسور دیمیتری گوتاس که در سال ۲۰۱۵ برگزیده جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شده بود، در اقدامی خردمندانه، درخواست کردند که جایزه خود را به بهترین پژوهش‌های دانشگاهی یا حوزوی درباره ابن‌سینا اهدا کنند. یک تحقیق عینی بیشتر از آنکه به سوال‌ها پاسخ دهد سوال‌های جدیدی را طرح می‌کند و این جایزه نوید می‌دهد که بر شاخصه‌های علمی جزئی‌تر بنگرد تا در آثار علمی با موضوع ابن‌سینا پژوهی شاهد خلق آثار جدی‌تری باشیم.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید


ضرورت توجه به حوزه ابن‌سینا پژوهی در ایران
در ادامه، محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ابن‌سینا پژوهی بهانه نمی‌خواهد؛ در این سال‌ها ما در این زمینه کوتاهی کرده‌ایم. این جایزه و اقدام گوتاس باعث شد ما باید بتوانیم آن را گسترش بدهیم و امیدوارم این روند همچنان مستمر باشد و شاهد برگزاری دوره‌های بعدی آن باشیم.

جوادی ادامه داد: حوزه ابن‌سینا پژوهی حوزه لازم و ضروری برای کشور ما محسوب می‌شود چرا که انتساب ابن سینا به ایران برمی‌گردد. تراز اندیشه ابن سینا به گونه‌ای است که می‌تواند تحولات زیادی را در هزاره‌ها ایجاد کند.

وی در پایان گفت: اگر پژوهشگران حوزه ابن سیناپژوهی خواستند رساله‌هایشان را منتشر کنند می‌توانیم در این فرایند سهیم باشیم و حتی مراحل انتشار رساله‌های آن‌ها را به زبان‌های دیگر فراهم کنیم.

توجه به پژوهش‌های جدید درباره ابن سینا
در ادامه این آیین، نصرالله موسویان، دبیر علمی دومین دوره جایزه ابن‌سینا پژوهی که به صورت مجازی در این آیین حضور داشت، گفت: در این دوره سعی کردیم به پژوهشی‌هایی که رویکرد‌های تاریخی و اصطلاح‌شناسی درباره ابن سینا دارند و از ابزار‌های تحلیلی و فلسفی جدید استفاده کرده‌اند، توجه کنیم. پیش از این جای بررسی پژوهش‌های جدید درباره ابن سینا خالی بود.

دبیر علمی دومین دوره جایزه ابن‌سینا پژوهی تصریح کرد: بیش از ۳۰ اثر دریافتی و رساله دکتری و تعدادی مقاله به دومین دوره جایزه ابن‌سینا پژوهی ارسال شد و کار داوری در چندین مرحله انجام شد و بیش از ۱۰ داور مرحله ارزیابی این آثار را بر عهده داشتند.

وی به گستره پژوهشی این جایزه اشاره کرد و گفت: در حوزه و دانشگاه سعی کردیم تیم پژوهشی را بیشتر گسترش دهیم. گروه مطالعات فلسفه اسلامی و قرون وسطی در پژوهشگاه دانش‌های بنیادین از حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهره گرفت و کارگاه‌هایی را در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در این زمینه برگزار کرد.

در ادامه این آیین، برگزیدگان به شرح زیر اعلام و از آن‌ها تقدیر شد:

در بخش رساله:
- دکتر امیرحسین زاد یوسفی با رساله «بازخوانی تحلیلی نظریه ابن‌سینا درباره‌ی علم خداوند به جزئیات»، مقطع دکتری دانشگاه تربیت مدرس
-دکتر اکرم صفر نورالله با رساله «آگاهی مرتبه بالاتر در فلسفه ابن‌سینا» مقطع دکتری دانشگاه تربیت مدرس

در بخش مقاله:
دکتر اسدالله فلاحی با مقاله «استنتاج از دو ممکن نزد ابن‌سینا و رابطه آن با دو تعریف از قضایای حقیقیه و خارجیه» دبیرخانه جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و گروه مطالعات فلسفه اسلامی و قرون وسطی در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، دومین دوره جایزه ابن سیناپژوهی (به افتخار دیمیتری گوتاس، ابن سیناپژوه معاصر در دانشگاه ییل) را در سال جاری برگزار کردند. این جایزه به پایان نامه‌ها، رساله‌های دانشگاهی و رساله‌های سطح ۳ یا ۴ حوزوی که در زمینه فلسفه و منطق ابن سینا و به زبان فارسی نگاشته شده باشند و بین سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ از آن‌ها دفاع شده باشد، اختصاص داشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار ادبیات موسسه خانه کتاب

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا اخبار ادبیات موسسه خانه کتاب درباره ابن سینا ابن سیناپژوهی حوزه ابن سینا ابن سینا خانه کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۳۰۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید ایران و گرجستان بر اهمیت تحکیم صلح و امنیت منطقه

رئیس حزب حاکم گرجستان با سفیر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تحولات منطقه بر اهمیت تحکیم صلح و امنیت تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، ایراکلی قریباشویلی، رئیس حزب حاکم گرجستان با محمود ادیب، سفیر جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار طرفین روند همکاری دوجانبه در ابعاد سیاسی، اقتصادی و مراودات مردمی را مورد بررسی قرار دادند.

طرفین همچنین با اشاره به تحولات منطقه بر اهمیت تحکیم صلح و امنیت تاکید کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تراز تجاری منفی ۱۶ میلیارد دلار واقعی نیست
  • تعامل رسانه‌ها با اندیشکده‌ها باید تقویت شود/ سیاست پژوهی، نوک پیکان پژوهش است
  • تاکید ایران و گرجستان بر اهمیت تحکیم صلح و امنیت منطقه
  • سکوت جامعه آرامش قبل از طوفان است /حکومت پس از جنبش مهسا به رویه سابق برگشت / زندگی گراها فاقد توانمندی برای ایجاد سامانه های جدید قدرت هستند
  • هم اندیشی علمی مساله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود
  • سومین دوره جایزه ملی تعالی گردشگری برگزار می‌شود
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم 
  • ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود
  • ‌دومین رویداد جایزه جوانی جمعیت در فارس برگزار می‌شود
  • افزایش جایزه جشنواره البرز به برگزیدگان / ۱۰ میلیارد برای ۶۲ نخبه علمی + فیلم