Web Analytics Made Easy - Statcounter

حوزه دانشگاهی خبرگزاری فارس، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در حالی از سوی مقام معظم رهبری منتشر شد که دشمنان انقلاب اسلامی و رسانه‌های معاند تلاش می کردند اینگونه القا کنند که نظام اسلامی ما به بن بست رسیده و مردم ایران جشن 40 سالگی انقلاب را نخواهند دید. رهبر معظم انقلاب در چنین شرایطی با بیانیه گام دوم پاسخ محکم و قاطعی به این توطئه ها دادند و این بیانیه  از سویی نشانگر این بود که ما نه تنها 40 سالگی انقلاب را جشن می گیریم بلکه برای 40 سال دوم هم برنامه داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در بیانیه گام دوم نقش ویژه ای برای جوانان و دانشگاهیان تعریف شده، و دانشگاهیان هم از همان ابتدا با برگزاری نشست ها و برنامه های مختلف برای تحقق اهداف بیانیه برنامه ریزی کردند.

بر همین اساس ما با محمدعلی برزنونی عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت وگو کردیم و از وی درباره وظیفه و مسئولیت دانشگاه در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پرسیدم.

* صدور بیانیه در شرایط خاص مقدمه فهم کلان بیانیه است

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) در ابتدای این گفت وگو اظهار داشت: من پیش از آنکه به اصل بحث بپردازم ناگزیرم چند مقدمه مهم را در این عرصه ارائه کنم تا آن سرفصل وظایفی که می شود به عنوان وظیفه دانشگاه بیان کرد قابل تامل ویژه تر باشد.

وی افزود: نکته اول در باب بیانیه این است که ما باید به انضمام صدور بیانیه که در شرایط خاص صادر شد به آن توجه ویژه کنیم. در واقع صدور بیانیه در شرایط خاص مقدمه فهم کلان بیانیه است.

 

 

برزنونی یادآور شد: اگر ما راجع به بیانیه بخواهیم فهم دقیق و جامع و درست داشته باشیم ناگزیریم بدانیم بیانیه در چه شرایطی صادر شد. این نکته اول.

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) تصریح کرد: نمی‌خواهم این بحث را باز کنم چون در خود بیانیه این بحث به نوعی به آن پرداخته شده اما در واقع بیانیه در آغاز چهل سالگی انقلاب اسلامی صادر شد و دوام و استمرار و در واقع فروغ این انقلاب علی‌رغم توطئه های فراوان داخلی و خارجی به شکل های مختلف نرم و نیمه سخت و سخت علیه انقلاب به وقوع پیوست.

وی گفت: غرب و نظام سلطه و صهیونیزم بین الملل و دستگاه هایی که تلاش می‌کنند دنیا را اداره کنند تلاش بسیاری کردند تا نظام را تحت سلطه خود در بیاورند نظام را به تسلیم بکشانند ایران و مردم مقاوم آن را، اما چهل سال است که پختگی و کمال را دنبال کرده ایم تا هندسه قدرت در جهان را تغییر بدهیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: هندسه قدرت دو کار ویژه برای ما داشت یکی این که شعاع اثرگذاری انقلاب را به شدت بالا برد از پیله خودش بیرون آمد و منطقه و دنیا را تحت تاثیر خودش قرار داد و کار دیگر این عرصه این بود که شعاع اثر نظام سلطه و تمدن غرب را به شدت کاهش داد.

* دعوای ما با نظام سلطه دعوای ایدئولوژیک و تمدنی است

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) اضافه کرد: همینجا خوب است به این نکته اشاره کنم که دعوای ما با نظام سلطه دعوای استراتژیک نیست آنها دعوای استراتژیک شان با مثلاً چین هست با روسیه است که در واقع باز همه تحت عنوان تمدن غرب به عنوان مرکز؛ پیرامون مورد بحث و بررسی هست که بحث مفصلی را باید در جای خودش انسان ارائه کرد.

وی افزود: دعوای ما دعوای ایدئولوژیک است دعوای ما دعوای تمدنی هست اما چون حرف نو سخن نو زدیم هندسه قدرت را در دنیا تغییر دادیم. لذا این چالش‌ها طبیعی است این نکته اول.

برزنونی تصریح کرد: نکته دوم بیانیه سند راهبردی و بالادستی نظام است که هرگز نباید محجوب بماند اساساً بیانیه به مثابه نقشه جهانی سازی انقلاب را ما باید دنبال کنیم.

* بیانیه گام دوم خلاصه‌ای از اندیشه های حکیمانه امام جامعه در طول۴۰ سال گذشته است

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع)  ادامه داد: نکته سوم، بیانیه خلاصه‌ای از اندیشه های حکیمانه امام جامعه است در طول این ۴۰ سال گذشته چه در زمانی که حضرت امام رضوان الله تعالی علیه مصدر زعامت امر را به عهده داشت و ایشان رئیس جمهور بود و مشاغل دیگری داشت و چه در زمانی که خود ایشان زعامت را به دست گرفتند.

وی تصریح کرد:  رهبر انقلاب در واقع این بحث‌ها را به شکل‌های مختلف گفته بودند اما اینجا آن مجموعه ۴۰ سال را در یک بیانیه راهبردی بالادستی که در واقع جمله‌بندی ویژه دارد و ترکیب بندی ویژه دارد وارد کردند و اصلاً واژه‌های خاص را در آن قرار دادند که در جای خودش عرض خواهم کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: نکته چهارم ما نباید فراموش کنیم که بیانیه به ما نگرش جامعه به انقلاب را مورد توصیه قرارداده. انقلاب یک سری داشته‌ها دارد یک سری یافته‌ها دارد یک سری سرمایه‌ها دارد و یک سری از بنیادهای امیدزا دارد ما این ها را  نباید فراموش کنیم.

وی ادامه داد: اینکه فقط در این عرصه به ریزش توجه کنیم و به رویش های فراوانی که این عرصه پدید آمده توجه نکنیم این نگرش نگرش مقطعی موقتی و در واقع ناقص به بیانیه است.

* بیانیه گام دوم افق‌های جدید را برای ما باز کرده و به شدت امید افزاست 

برزنونی اظهار داشت: نکته بعدی که در بیانیه آمده رویکردی را انتخاب کرده برای نگارش خودش که این رویکرد گذشتهکاوانه است گذشته را خوب می کاود. خوب کَند و کاو می کند و در کنار نگاه گذشته آینده نگارانه است، لذا افق‌های جدید را برای ما باز کرده و به شدت امیدافزا است یعنی می آید گذشته و حال آینده را مرور می‌کند و چشم انداز را برای ما ترسیم می‌کند که افق دورش تمدن نوین اسلامی است انشاالله با ظهور خورشید ولایت عظمای امر است.

 

 

وی گفت: نکته بعدی بیانیه، فهرست دقیق و منسجم و تعریف شده از تمام موضوعات اصلی و مسائل اساسی که انقلاب در طول این ۴۰ سال داشته در بیانیه، اما این بیانیه تفاوتش با بقیه بحث ها این است که یک پیوستار زمانی از گذشته تا آینده را شامل می شود، لذا توجه به این بیانیه بسیار مهم است.

* استفاده حکیمانه از نیروی جوان در کنار استفاده از تجربه پختگان انرژی مضاعف تری را برای پیش بردن انقلاب فراهم می کند 

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) تاکید کرد: نکته بعدی که در بیانیه به شدت به چشم می‌خورد تاکید بر جوان ها هست، جوان ها انرژی متراکم اند انرژی تازه هستند و انرژی رو به رشد انقلابند، نه اینکه تجربه پیرامون تماما کنار نهاده شود نه این اصلا مراد نیست، قطعاً استفاده حکیمانه از نیروی فزاینده و رو به رشد و انرژی متراکم جوان در کنار استفاده از پیران و تجربه پختگان یک انرژی مضاعف تری را فراهم می کند که انقلاب را رو به جلو می برد.

برزنونی افزود: نکته بعدی درباره این است که بیانیه تاکید می‌کند بر امید، تاکید می‌کند بر ما می‌توانیم، ما می‌توانیم شعاری بود که امام(ره) به ما آموخت. بیانیه به ما می‌گوید از ترس کاذب بپرهیزید از ناامیدی بپرهیزی،  بیانیه به ما می‌گوید که شما هر موفقیتی که می خواهد دست پیدا کنید در پرتو امید است، امید با اعتماد به دست می آید امید و اعتماد در سایه تحول اجتماعی پدید می آید. این ها حلقه های مرتبط به هم با هم هستند که اینها هست که جامعه را در واقع برای ما می سازد.

* لزوم دشمن‌شناسی و رصد و پایش برنامه‌های دشمن 

وی اظهار داشت: نکته آخر لزوم دشمن‌شناسی و رصد و پایش برنامه‌های دشمن است، ضمن اینکه ما باید دشمن را بشناسیم چه کسی دشمن است، دشمن اصلی و دشمن فرعی را هم باید بشناسیم، علاوه بر این دو مورد برنامه‌های دشمن را هم باید بشناسیم، برنامه های نظام سلطه را باید بشناسیم در همه عرصه‌ها از جمله در عرصه علم و فناوری که این خود در واقع عرصه وسیعی است که باید در جای خودش مورد توجه و تأمل قرار بدهیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) ادامه داد: از این مقدمه که بگذرم اجازه بدهید که در واقع وظیفه و نقش دانشگاه، مسئولیت دانشگاه در تحقق بیانیه و پیاده‌سازی بیانیه اشاره کنم. من این وظیفه را در دو محور کلان، در دو محور در واقع مورد بحث و بررسی قرار می دهم.

وی گفت: یک محور اسمش را می گذارم وظیفه خاص دانشگاه به عنوان یکی از مخاطبان در واقع بیانیه خودش یک وظیفه خاص دارد محور علم و پژوهش که اولین توصیه ویژه حضرت آقا در بیانیه در توصیه های هفتگانه است. اساساً محور هر پیشرفت دیگری محسوب می شود. مخاطب اصلی محور علم و پژوهش کیست؟ دانشگاه‌ها. دانشگاه ها چگونه خودشان را بازپروری و آماده کنند در این عرصه؟ این نکته مهم دانشگاه در واقع در این عرصه چند تا کار باید انجام بدهد یک کار مهمش این است که تولید علم هدفمند و روشمند و مسئله محور، ببینید.

 

 

این استاد دانشگاه افزود: ما عموماً تولید علم مان شکلش بازتولید روشمند مکانیکی آثار علمی کار شده است اتفاقی که در عرصه‌های مختلف چه در عرصه های فنی در عرصه‌های پایه و چه در عرصه های علوم انسانی به ویژه در عرصه علوم انسانی اتفاق می‌افتد یعنی یک بازآفرینی می شود. اما تبدیل به نظریه جدید تبدیل به بحث نظام سازی و امثال اینها نمی شود در واقع ما شارح خوبی هستیم برای نظریه های غربی در کلان دانشگاه ها.

* دانشگاه‌ها باید به دنبال علوم نوظهور، اقتدار آفرین و برترساز بروند

وی گفت: ممکن است بعضی از دانشگاه‌ها از این حد گذر کرده باشند و من دارم عموم دانشگاه‌ها را در این عرصه مورد بحث و بررسی قرار می دهم، لذا وظیفه دانشگاه در این وظیفه خاصش نقشش این می‌شود که علم هدفمند و روشمند و مسئله محور را در واقع تولید بکند.

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) اضافه کرد: همینجا شاید خوب باشد به این اشاره کنم که دانشگاه‌ها باید بروند به دنبال علوم نوظهور، علوم اقتدار آفرین، علوم برترساز علومی که به دانشگاه‌ها مرجعیت می دهد. این وظیفه ویژه خود دانشگاه در این عرصه است اما فقط نباید به این بسنده شود در همین وظیفه نقش دیگری که دانشگاه‌ها می‌توانند ایفا بکنند و باید ایفا بکنند طراحی و تولید نظام های انقلابی است.

وی ادامه داد: بعد از اینکه انقلاب در دنیای سکولار آن زمان پیروز شد نظامهای متعددی که ما اسمش را می گذاریم نظام های سکولار، حالا در همین نظام های سکولار خودش انواع اقسام دارد اما آنچه که مرسوم  در دنیا بود نظامی که خیلی مورد توجه و تأمل اندیشمندان قرار می‌گرفت نظام لیبرال دموکراسی بود.

برزنونی یادآور شد: یک زمانی فوکویاما بحث از پایان تاریخ مطرح کرد فوکویاما در مباحث خودش تحت عنوان پایان تاریخ نظام لیبرال دموکراسی را آخرین نظام ممکن و مطلوب برای جامعه قلمداد می‌کند اگر چه فوکویاما اکنون نظر دیگری دارد اما یک زمانی این دیدگاه را داشت. این دیدگاه بعد‌ها به بحث های جنگ تمدن‌ها رسید و نقطه مقابلش بحث گفت‌وگوی تمدن‌ها مطرح شد. اما هیچ گفت‌وگویی بین تمدن ها اتفاق نیفتاد. هنوز هم جنگ تمدن هاست.

وی افزود: اساس دعوا هم در دو تمدن بیشتر نیست یکی تمدن غرب با شاخه‌های متعددش حالا سوسیالیسم یک  شاخه آن است. لیبرالیسم یک شاخه، مارکسیسم و سوسیالیسم یک شاخه بود و آن شکل های متعددی که دارند یک دعوا. 

این استاد دانشگاه تاکید کرد: ما انقلاب کردیم، باید نظام های جدید را طراحی می کردیم ما نظام بانکداری اسلامی تولید نکردیم ما نظام دانشگاه داری اسلامی تولید نکردیم ما نظام اقتصاد اسلامی تولید نکردیم و بسیاری از نظام‌های دیگر نظام‌های کلان و نظام‌های خرد و زیر نظام های متعددی که در این عرصه وجود دارد در واقع انقلاب کردیم اما انقلاب منحصر شد به تغییر نظام سیاسی از نظام پادشاهی و شاهنشاهی به نظام جمهوری اسلامی، اما انقلاب اداری لازم بود انقلاب فرهنگی لازم بود انقلاب اقتصادی لازم بود انقلاب اجتماعی لازم بود و اقسام مختلف همه اینها نظام های متعدد لازم داشت.

وی تصریح کرد: لذا در این عرصه نظام سازی کار دانشگاه است در این عرصه برای نظام سازی باید بروند به سراغ نظام مسائل، نظام مسائل بیانیه گام دوم چیست؟ این کار دانشگاه‌ها است. غیر دانشگاه ها نمی‌تواند در این عرصه‌ها کسی ورود ویژه بکند.

* دانشگاه‌ها حتما باید سراغ تربیت انسانها و مدیران تراز انقلاب بروند

برزنونی ادامه داد: کار دیگری که در همین نقش به عنوان وظیفه خاص کادرسازی است. تربیت انسانها و مدیران تراز انقلاب این کار جدی است که باید حتماً در واقع دانشگاه‌ها حتما بروند سراغش اگر وارد این عرصه نشوند ما در آینده با خلع مدیریتی به ویژه در این عرصه روبرو خواهیم شد. این عرصه کار دانشگاه است وظیفه دانشگاه است.

* دانشگاه و حوزه باید در هم ذوب شوند و نظام نظر- عمل پدید آید

وی گفت: نکته مهم دیگری که شاید به عنوان نکته آخر در این عرصه بشود تلقی کرد حضرت امام رضوان الله علیه از دست رفته که هر چه داریم از او داریم. در پیام قطعنامه به یک نکته ظریفی اشاره کردند آنجا تاکید بحث این است که نظام علمی غرب که تجسم پیدا کرده در دانشگاهها اینها باید در عرصه در واقع عمل بیشتر تاکید می کنند. حوزه ما بر عرصه نظر بیشتر تاکید می‌کند، جمع بین این دو که نظام نظر- عمل هست باید پدید بیاید.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: پیوند نظر و عمل تعبیری که حضرت امام رضوان الله علیه در آن پیام قطعنامه داشت ذوب حوزه و دانشگاه بود این دو باید در هم ذوب شوند خب ذوب یعنی چه؟ طبعاً وقتی که دو پدیده درهم ذوب شوند کارکرد جدید نگاه های جدید نقش های جدید تعامل های جدید تاثیر و تاثر های جدید را به دنبال خواهد داشت.

برزنونی اضافه کرد: این بحث، بحث گسترده‌ای است شاید همین جا باید از منطق فصل و وصل سخن گفت. عموم دانشگاه‌های دنیا با منطق فصل دارد اداره می‌شود. منطق فصل منطقی است که می‌گوید ما یک هسته اولیه داریم، یک هسته اصلی داریم که نظام مسائل سلطه را، نظام سلطه را احیا، طبقه بندی، صف بندی و توزیع می کند.

وی افزود: اما یک شبکه بین‌المللی هم در پاسخ به آن نظام مسائل در واقع طراحی کرده اند که در کشورهای خودشان چه در کشورهای پیرامون خودشان و چه در کشورهای دیگر با پروتکل ها با عهدنامه ها با مقاوله نامه ها با بسیاری از این در واقع سیستم هایی که تحت عنوان جامعه جهانی سازمان بین المللی سازمان بهداشت جهانی و بسیاری از این مباحث دیگر دنیا را تحت اداره خودشان می گیرند منطق فصل است این منطق.

برزنونی اضافه کرد: آنها دو گروه را هم بیشتر در این منطق نمی بینید یک گروه سلطه گرند یک گروه سلطه پذیرند. سلطه‌گر، سلطه پذیر را تربیت می کند اما منطقی که ما از آن سخن می گوییم منطق وصل است منطق وصل محورش ولایت است. محورش ولایت منطق وصل در محور ولایت که به مثابه یک منظومه عمل می‌کند. در اطراف خودش کارگزاران دارد. مربیان دارد. اساتید دارد و در دایره کلانش عموم کسانی که می‌خواهند همه با هم با آن منظومه که به مثابه خورشید است با ولی ارتباط ویژه برقرار ‌کنند. بحث سلطه و سلطه پذیر اینجا مطرح نیست اینجا بحث در واقع نظام مشکک منظومه­ وار است. یکپارچه کوثری و نه تکاثری هست که تار در پود در واقع مورد توجه ویژه باید قرار بگیرد.

*  دانشگاه باید گفتمان بیانیه را به عنوان گفتمان غالب جامعه کنند

این استاد دانشگاه گفت: این را باید باز کرد که چه چیزی تار این دانشگاه، نظام، انقلاب و تمدن است و چه چیزی پود این تمدن خواهد بود. بحث جدی است که اینجا دانشگاه حکمت بنیان قلب تپنده آن بحث محسوب می‌شود. این کار سنگینی است. دانشگاه‌های ما چقدر سراغ این عرصه رفتند؟

وی ادامه داد: حوزه‌های ما چقدر وارد این عرضه شدند؟ خیلی ساده اگر بخواهیم بگوییم هنوز ورودی نکردند. نهایت آنچه که مطرح می‌شود سخن از پیوند است با پیوند و یا تعامل با در واقع ذوب قطعاً متفاوت است، این حوزه وظیفه خاص است اما در بحث که وظیفه عام است باید به چند وظیفه مختلف اشاره بکنم.

این استاد دانشگاه افزود: در این فرصت، طبعا وظیفه اول خود بیانیه هست، از آگاهی‌بخشی که باید داشته باشند. یعنی بست نظری بیانیه کار دانشگاه‌ها است چگونه گفتمان بیانیه را غالب کنند در جامعه. به واسطه صاحبنظران و اندیشمندان علمی که در دانشگاه ها هست  این وظیفه اول. دانشگاه این کار می کند؟ بله نشست‌هایی می گذارد اما به نظرم باز جای کار دارد. هم برای خود دانشگاهی ها هم برای عموم جامعه.

وی اظهار داشت: در همین عرصه به نظرم دو بحث را می‌شود جداسازی کرد. یکی این که چگونه این گفتمان عمومی بشود و  این بیانیه چگونه تبدیل بشود به یک باور عمومی. لذا یک الگوی گفتمان سازی باید طراحی و تدوین شود و حتی یک سری مدرس و مربی برایش تربیت شود که این کار را دنبال کنند این یک کار است.

برزنونی تصریح کرد: مسئله مهم بعدی تبیین مفاهیم ابتدایی در خود بیانیه است. ببینید ما در خود بیانیه مفاهیم متعددی داریم که جدید است. یکی  نظریه نظام انقلابی است. واقعا نظریه نظام انقلابی یعنی چی؟ یعنی انقلابی عمل کردن پیوسته، از یک طرف انقلاب یعنی مدام در حال تحول نظام یعنی ثبات، ثبات متحول نظریه، نظریه ی جدیدی است چگونه به این ثبات دائماً متغیر متحول برسیم.

وی ادامه داد: این که حضرت آقا می‌فرمایند من انقلابی‌ام، من دیپلمات نیستم، من انقلابی ام حکایت از این است که انقلاب زنده است و اینکه ما در بحث های خودمان می گوییم که انقلاب تمام نشده است. انقلاب همچنان ادامه دارد. انقلاب ریزش‌ها دارد یک سری رویش های بیشتر دارد. قطار انقلاب با سرعت و طوفنده در حال پیشرفت است و این نشانگر این هست که انقلاب زنده هست. انقلاب ادامه دارد.

این استاد دانشگاه افزود: خب این باید تبیین شود. این نظریه جدیدی است. بحث نهضت و معاد در مباحث جامعه شناسی بحث های بسیار گسترده ای هست که خیلی از اندیشمندان از آن بحث چگونه مورد توجه قرار بدهیم در این بحث نظریه. نظریه نظام انقلابی یا واژه دیگری که باز در بیانیه هویداست جامعه پردازی است. این بحث را اصلاً نداریم در بحث جامعه شناس ها در بحث آن هایی که علوم سیاسی خواندند بحث جامعه پردازی لایه های پیچیده جامعه از حیث شناختی از حیث ایمانی از حیث احساسی عواطف، ببینید یعنی اینکه ظرافت ویژه می خواهد در بحث جامعه پردازی کار آنچنانی صورت نگرفته این یک مفهوم دیگر.

* نقش دانشگاه و نهاد علم در تمدن سازی نوین اسلامی

برزنونی ادامه داد: مفهوم دیگری که باز در این عرصه هست تمدن‌سازی نوین اسلامی است. یعنی چه؟ یعنی بازپردازش تمدن اسلامی به عنوان الگوی مورد نیازی که گمشده بشر امروز است. این کار کیست؟ این هم کار دانشگاهیان است. سراغ هیچ کس دیگری نباید رفت. این کار دانشگاه است یا اگر بخواهیم کلان تر صحبت کنیم کار نهاد علم است. نهاد علم که می گوییم یعنی دانشگاه و حوزه. خیلی از این بحث هایی را که می کنیم برای حوزه است.

وی افزود: وظیفه دوم به عنوان وظیفه عام روحیه مطالبه‌گری دانشگاه باید مدام مطالبه‌گر باشد و روح مطالبه‌گری را بدمد. معمولا کسی که سنی از او گذشته به ثبات می رسد، تلاش می‌کند که وضع موجود را خیلی تغییر ندهد اما دانشگاه اساسش باید روحش جوان باشد، روح جوان روح مطالبه گری است.

 

 

این استاد دانشگاه تاکید کرد: روح جوان روح تحول خواهی است، روح جوان و روحیه جوان روحیه انقلابی است، دانشگاه باید در این روحیه بدمد. جوان‌ها بیس اصلی دانشگاه هستند. درست است اساتید ارکان دانشگاه هستند اما خیلی از اساتید جوان هستند در کنار اساتید، عموم کسانی که می آیند آنجا علم بیاموزند طرف خطابهای اصلی آنها هستند. آن ها دیگر مسلماً در  واقع جوانند.

* دانشگاه باید برای بیانیه گام دوم انقلاب جریان سازی کند

وی گفت: کار دیگری که دانشگاه در این عرصه به عنوان وظیفه به عهده دارد بر اساس محورهای مختلفی که بیانیه دارد این است که جریان سازی پدید بیاورد. بالاخره دانشگاه می‌تواند صاحبنظران را جمع کند. می‌تواند فرهیخته ها را جمع کند. می‌تواند با رسانه ارتباط و تعامل برقرار کند. اینجا پای رسانه وسط می‌آید، رسانه اعم از رسانه های گفتاری، دیداری، شنیداری، صوتی، تصویری و نوشتاری. اعم از همه رسانه ها. الان هم که دیگر فضای مجازی  خودش رسانه است. در دنیا آینده  اساساً فضای مجازی به شدت غالب خواهد شد. حکمرانی نوین حکمرانی دنیای مجازی است. یعنی ورود جدی در این عرصه دارد.

برزنونی ادامه داد: وظیفه دیگری که به عنوان وظیفه‌ عام  اینجا قابل بحث و بررسی است این است که بیانیه چگونه می‌تواند در برنامه‌های هفتم- هشتم- نهم و در برنامه های بعدی اثرگذار باشد؟ بیانیه در بحث‌های سیاست گذاری و در بحث‌های برنامه‌ریزی چگونه می‌تواند اثرگذار باشد؟

این استاد دانشگاه تاکید کرد: یادم هست آقای دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دیداری که در دانشگاه ما داشتند بر این نکته تاکید کردند و گفتند دانشگاه باید به ما بگوید که ما در بیانیه گام دوم چگونه در برنامه هفتم دخالت کنیم. به نظرم بعدها هم در حرف ها و مصاحبه های ایشان که در رسانه های مختلف آمده بود این را دیدم. این یعنی بست عمومی. یعنی به هر حال شورای انقلاب فرهنگی یکی از آن ارکان نظام هست و این خواسته اش است و درباره این خواسته می توان بحث جدی کرد.

* باید مراقب باشیم بیانیه به شعار تبدیل نشود

برزنونی افزود: وظیفه دیگر یک وظیفه سلبی است. در این عرصه باید  از آسیب و انحراف مراقبت کنیم که مبادا بیانیه تبدیل بشود به شعار، مبادا عادی شود، مبادا فراموش شود.

*  تحریف یک آسیب جدی است که لحظه در کمین انقلاب و ارزش‌های ماست

وی با بیان اینکه باید مراقب بود بیانیه دچار تحریف نشود، گفت: بعضا جای قاتل و مقتول را عوض می کنند جای شهید و ترور گر را عوض می کنند. چقدر تلاش کردند که در ترورهای دهه شصت جای قاتل و شهدا را عوض کنند یا جای کسانی که حکم به اعدام برخی از قاتلین و منافقین قاتل داده بودند را عوض کنند. اخیراً هم این اتفاق افتاد. 

برزنونی تصریح کرد: بحث تحریف یک آسیب جدی و انحرافی است که هر لحظه در کمین انقلاب و ارزش‌های ما هست. در این عرصه شاید لازم باشد به این بحث دشمن شناسی و رصد آن دوباره تاکید و تمرکز داشته باشیم.

* وظیفه دانشگاه و حوزه این است که نقشه راه تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب را ارائه کنند

این استاد دانشگاه اظهار داشت: وظیفه بعدی تلاش برای ساختارسازی است. وظیفه دانشگاه به عنوان نهاد علم و حوزه به عنوان نهاد علم این است که نقشه راه اجرایی، پیاده سازی و تحقق حقوق بیانیه را ارائه کنند. خب نقشه راه که تهیه شد باید ساختار سازی مناسب هم در آن صورت بگیرد. نمی شود مثل نقش جامع علمی شما نقشه جامع علمی را وقتی که نهاد علمی کشور تهیه کرد هنوز چون به آمایش سرزمینی نپرداخته بود ساختار مناسب و طراحی نکرده بود این نقشه کما هو اهل و یا آنچنان که بایسته و شایسته بود روی زمین ننشست و این اتفاق نباید در بیانیه بیافتد.

برزنونی گفت: وظیفه بعدی در حوزه عام باید نقش و نسبت دستگاه‌های مختلف  با بیانیه را تبیین کنند. دانشگاه نقش پیش‌برنده دارد نقش هدایت‌گر دارد اصلا قوه عاقله است قوه خردمند است. مجمع اندیشمندان و خردمندانی است که می‌تواند اثرگذار باشند. بنابراین باید نگاشت نهادی بکند، باید تقسیم کار ملی دستگاهی بکند تا نسبت هر دستگاه، دستگاه های مختلف علمی اجرایی مدیریتی تولیدی صنعتی خدماتی و غیره با بیانیه روشن شود.

* لزوم  جذب اساتید جوان و انقلابی برای پیشبرد راهبردهای بیانیه

وی اظهار داشت: وظیفه آخر در این عرصه جذب اساتید جوان و انقلابی است. اما این اساتید انقلابی و جوان یک سری ویژگی ها باید داشته باشند، شجاعت باید داشته باشند، اجتهاد علمی نوآورانه داشته باشند، از نگاه تقلیدی بپرهیزند.

این استاد دانشگاه گفت: پیشرفت های غرب بعضا خیره کننده است اما ظاهر و باطن متفاوت است و باید مراقب باشیم که در این عرصه مقلد خوبی نباشیم. اساتید جوان انقلابی باید اعتماد به نفس داشته باشند. اعتماد به نفس شان، هم فردی باشد و هم علمی. "ما می‌توانیم" را در عمل باور داشته باشند و در نهایت معتقد به راه های میانبر باشند.

وی ادامه داد: کاروان علم، علم طوفنده در حال پیش رفتن است. کاروان علم طوفنده در حال حرکت است. اگر ما در این مسیر، در مسیر پیشرفت های علمی دنبال راه های میانبر نباشیم مدام باید مقلد باشیم مدام باید شاگردی کنیم و این خطای بزرگی است که ممکن است گریبانگیر دانشگاه‌های ما بشود. ما از عصر مقلده باید بگریزیم. باید برویم عموم کسانی را که داریم تربیت می کنیم. کسانی که می‌خواهیم دانشگاه و حوزه و نهاد علم و جامعه آینده را دست آنها بسپاریم باید کسانی مجتهد باشند، نوآور باشند، خود باور باشند و از بن دندان به پیشرفت اسلام و پیشرفت حکمت بنیان نظام، باور داشته باشند و آنها را در چارچوب ولایت پیش ببرند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دانشگاه انقلاب علم بیانیه گام دوم انقلاب استاد دانشگاه تاکید بیانیه گام دوم انقلاب دانشگاه و حوزه عنوان وظیفه وظیفه دانشگاه انقلاب اسلامی کار دانشگاه داشته باشند اساتید جوان بحث و بررسی خود بیانیه دانشگاه ها نظام مسائل نظام سلطه نکته بعدی مورد توجه مطالبه گر وظیفه خاص منطق فصل نهاد علم دعوای ما رسانه ها تمدن ها برای ما بحث ها یک سری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۳۰۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید فرماندار ارومیه بر هم‌افزایی با دستگاههای اجرایی برای تحقق شعار سال

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، فرماندار شهرستان ارومیه گفت: امسال برنامه‌ریزی شده تا فرمانداری شهرستان با مدیران کل و مدیران شهرستان صفر تا صد موضوعات مرتبط با آن حوزه مربوطه را بررسی کرده تا با اتخاذ تمهیدات و اقدامات لازم هم افزایی و همکاری بیشتری در راستای تحقق شعار سال عملیاتی و اجرایی کنیم.

غلامحسین عماری در نشست هم اندیشی با مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) و مدیران شهرستانی وجود سه نماینده را یک امتیاز و ظرفیت برای این شهرستان ارومیه برشمرد.

وی افزود: باید از این فرصت همانند گذشته به بهترین و بیشترین وجه ممکن در راستای پیگیری و حل مسائل استفاده کنیم .

فرماندار شهرستان ارومیه گفت: امسال برنامه‌ریزی شده تا فرمانداری شهرستان با مدیران کل و مدیران شهرستان صفر تا صد موضوعات مرتبط با آن حوزه مربوطه را بررسی کرده تا با اتخاذ تمهیدات و اقدامات لازم هم افزایی و همکاری بیشتری در راستای تحقق شعار سال عملیاتی و اجرایی کنیم.

عماری در ادامه سخنان خود تصریح کرد: کمیته امداد امام خمینی (ره) به عنوان یک نهاد انقلابی قشر قابل توجهی از جامعه را در موضوعات مختلفی از جمله حمایتی، مددجویی، مسکن و… حمایت می‌کند که اقدام ارزشمند و بی بدیلی است.

دیگر خبرها

  • احمد مسجدجامعی: در اوایل انقلاب، بسیاری از مهم‌ترین مشاغل از جمله ریاست‌جمهوری، نخست‌وزیری و نمایندگی مجلس و استانداری بحق در اختیار معلمان بود/ از اقدامات نابخشودنی سال‌های اخیر، تغییر نام دانشگاه تربیت معلم است
  • جذب اعضای تیم والیبال دانش‌آموزان به عنوان معلم
  • قدرت پایدار در جامعه فقط با علم ایجاد نمی‌شود
  • آمریکا مانع تحقق صلح در یمن و توقف جنایات صهیونیست‌ها در غزه است
  • شوراها در خدمت‌رسانی به مردم روستاها در تراز انقلاب عمل کنند
  • تاکید فرماندار ارومیه بر هم‌افزایی با دستگاههای اجرایی برای تحقق شعار سال
  • تحقق شعار سال نیاز به مدیران انقلابی و جهادی دارد
  • بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
  • بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی درحمایت از دانشجویان آمریکایی
  • کارآفرین و کارگر ۲ بال حرکت اقتصاد و تولید هستند