Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@05:03:02 GMT

آینده نامعلوم حمل و نقل عمومی در پساکرونا

تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۳۱۴۱۹

آینده نامعلوم حمل و نقل عمومی در پساکرونا

اخبار این روزهای جهان حاکی است که تست‎ اکثر واکسن‌های ساخته شده برای کرونا با موفقیت روبرو بوده است و دنیا به زودی شکلی نسبتاً عادی به خود خواهد گرفت، اما آنچه که هنوز با قطعیت نمی‌توان از آن سخن گفت، آینده نامعلوم حمل نقل عمومی خواهد بود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه پیش‌بینی می‌شود با کشف و توزیع واکسن کرونا به زودی زندگی مردم شکلی تقریباً معمولی به خود بگیرد اما بعید به نظر می‌رسد کرونا به این زودی رد پای خود را از زندگی بشر و شهر محو کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به خصوص از جهت حمل و نقل و تغییرات چشمگیری که در این زمینه صورت گرفته است، تصور نمی‌شود دنیای تردد ماقبل کرونا یک بار دیگر تکرار شود.

پس از شیوع بیماری کووید -۱۹، مردم از سوار شدن بر وسایل حمل و نقل عمومی هراس داشتند و در صورت امکان خودروهای شخصی را جایگزین کردند. کسانی هم که از داشتن وسایل حمل و نقل شخصی محروم بودند، از طریق دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی به تردد می‌پرداختند که البته در این راستا، زیرساخت‌های شهری نیز با تغییراتی اساسی مواجه شد. به عنوان مثال، بسیاری از خیابان‌ها به پیاده راه و مسیرهایی برای دوچرخه‌سواران تبدیل شد و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به حداقل رسید.

حتی اگر پس از چندین سال، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نظیر اتوبوس‌ها و قطارهای شهری در میان مردم ترویج یابد، اما بعید به نظر می‌رسد مردم همچون گذشته، دوش به دوش هم در این وسایل تجمع کنند. البته این تمایل به فاصله‌گذاری تنها به رفتار مردم مربوط نمی‌شود بلکه در پی انتشار کروناویروس جدید، سیستم‌های حمل و نقل عمومی نیز تغییرات چشمگیری متحمل خواهد شد که فاصله بین مسافران را امری اجباری خواهد کرد.

پویایی ایمن برای ساکنان یک شهر تنها راهی برای ایجاد امنیت در آنان نیست، بلکه از نظر بسیاری از شهرنشینان وجود تردد راحت و ایمن یک ضرورت برای هر شهر به شمار می‌رود. چنانچه طبق پیش‌بینی محققان شهری، مهاجرت از شهرها به روستاها بر اثر انتشار ویروس کرونا، به امری عادی و رایج در میان مردم تبدیل شود، آنگاه شهرهای سراسر جهان سرنوشت‌های خطرناکی را تجربه خواهند کرد. افزایش بی‌رویه جوامع روستایی، بالا رفتن سطح آلودگی هوا در اثر تردد بیشتر خودروها در جاده‌ها و کاهش زمین‌های کشاورزی اطراف شهرها برای ایجاد مناطق مسکونی از جمله مخرب‌ترین آثار مهاجرت شهرنشینان به روستاها بر محیط زیست خواهد بود.

از سوی دیگر، تقریباً می‌توان گفت که تنها افراد ثروتمند توانایی مهاجرت به مناطق اطراف شهرها را دارند و مردم کم‌درآمد قادر به ترک محل زندگی خود نخواهند بود و در نتیجه سراسر شهرها را فقرا در بر خواهد گرفت. از همان آغاز ظهور ویروس کرونا در چین، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به طور چشمگیری در سراسر جهان کاهش یافت به طوری که مردم در کلانشهرهای آمریکایی سان‌فرانسیسکو به میزان ۸۷ درصد، در واشنگتن دی. سی ۷۹ درصد و در نیویورک ۷۴ درصد کمتر از دوران ماقبل کرونا از اتوبوس‌ها و قطارها برای تردد داخل شهری بهره می‌بردند. خود رانندگان این وسایل نقلیه عمومی نیز از ادامه فعالیت خود در این زمینه هراس داشتند و این مسئله‌ای بود که باید توسط مقامات ارشد هر شهر یا کشور به طور جدی مورد توجه قرار می‌گرفت.

در این راستا، پیشنهاد می‌شود همچنان و پس از دوران توزیع واکسن، محیط داخلی وسایل حمل و نقل عمومی به طور مرتب ضدعفونی شود و مردم از وسایل بهداشت عمومی شخصی نظیر ماسک بهره برند. توجه به این واقعیت نیز بسیار حائز اهمیت است که طبق ادعای محققان، انتشار ویروس کرونا در وسایل حمل و نقل عمومی بسیار کمتر از تصور عمومی در این زمینه بوده است و این می‌تواند در اثر خود جداسازی مردم از یکدیگر و استفاده جدی‌تر از تجهیزات ایمنی نظیر ماسک باشد. به عنوان مثال، بخش اعظمی از تردد مردم هنگ کنگ، حتی در دوران کرونا از طریق حمل و نقل عمومی صورت گرفته است اما نسبت به بسیاری از روستاها، نرخ انتشار ویروس کرونا در آن حداقل بوده است. پس مقامات شهری باید در این زمینه، اطلاع رسانی‌های لازم و کافی را در نظر داشته باشند تا هراس مردم از وسایل نقلیه عمومی کم شود.

در هر حال، حمل و نقل عمومی بخش جداناپذیری از فرهنگ و زندگی شهری است و در اقتصاد یک شهر نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. بنابراین، مقامات رسمی شهرهای مختلف جهان باید استراتژی‌هایی کارآمدتر از قبل برای ایمن‌سازی تردد شهروندان خود از طریق این وسایل در پیش گیرند تا یک بار دیگر مردم را به استفاده از آن‌ها سوق دهند.

کد خبر 463685

منبع: ایمنا

کلیدواژه: حمل و نقل عمومي حمل و نقل شهرهای جهان واکسن کرونا کرونا در جهان ویروس کرونا کرونا ویروس اتوبوس قطار شهری مترو شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق وسایل حمل و نقل عمومی ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۳۱۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت

حمید صاحب مدیرکل سلامت شهرداری تهران در مراسم تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت گفت: در جوامع چالش‌هایی پیش می‌آید که با ایثار و از جان گذشتگی می‌توان آن را پشت سر گذاشت. 

حمید صاحب افزود: ارائه خدمت بدون ایثار و گذشت میسر نبود و جان بر کفان سلامت خدماتی را ارائه کردند که بی بدیل بود و مردم و خاطره جمعی آنان هرگز این ایثار را فراموش نمی‌کنند. 

وی ادامه داد: به این ایثار افتخار می‌کنیم. هویت ما همین ایثار و از خود گذشتگی‌ها است. ما همه هویت و شخصیت خود را از این ایثار می‌گیریم. در این راستا در شهرداری و وزارت بهداشت این پیمان را می‌بندیم که مسیر شهدای سلامت را دنبال کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این مراسم گفت: در دوران کرونا که بسیاری به دنبال حفظ خود از این بیماری منحوس بودند، کادر درمان با ایثار خود به دیگران امید به زندگی دادند. 

علیرضا اولیایی‌منش با اشاره به اینکه مقصد همه‌ما باید عاقبت به خیری باشد، شهدای مدافع سلامت را نمونه بارز این عاقبت به خیری دانست و افزود: حضور ایثارگرانه کادر درمان با منش پهلوانانه سبب شد این بار پهلوانانی را بشناسیم که در قطعه ۵۰ بهشت زهرا (س) در کنار هم آرمیده‌اند تا یادمان بماند که چه ایام و روزگاری را پشت سر گذاشته‌ایم. 

وی با اشاره به اینکه کادر درمان بر اساس قولی که برای دفاع و حراست از سلامتی مردم داده بودند تا آخرین لحظه در جبهه سلامت خدمت کردند و گوهر جان خود را در این راه هدیه کردند، افزود: شهدای مدافع سلامت با صداقت در جبهه سلامت خدمت کردند. این نعمت بزرگی است که شهدای ما عاقبت به خیر شدند. در زمانه سخت مانند دوره کرونا  تشخیص‌ها سخت می‌شود و امتحان‌های الهی عیار مردانگی و پهلوانی را نشان می‌دهد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه ایثار کادر درمان در دوره کرونا بی نظیر بود، ادامه داد: در دوره‌ای که روزانه ۷۰۰ فوتی داشتیم برخی شهدای مدافع سلامت حاضر نبودند از بیمارستان خارج شوند و حتی به دیدار خانواده خود نرفتند. اما بدون اینکه خانواده و عزیزان خود را ببینند به شهادت رسیدند که چنین ایثاری بی نظیر است.

اولیایی‌منش با قدردانی از شهرداری تهران در حوزه سلامت در برپایی مراسم بزرگداشت مدافعان سلامت اظهار داشت: آنطور که باید و شاید از شهدای مدافع سلامت تجلیل نشده است. امیدواریم افتخار خادمی خانواده شهدای سلامت را داشته باشیم.

اخگرپور شهردار منطقه ۱۹ نیز گفت: شهدای مدافع سلامت بودند که نزدیکتر از هر برادر و خواهری در دوران کرونا در کنار بیمار بودند و در راستای سلامت جامعه تلاش کردند. ما باید این شهدا را تکریم و یاد آنان را پاس بداریم.

در این مراسم با اهدای لوح از خانواده شهدای مدافع سلامت تجلیل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • (ویدئو) آینده مبهم خودروهای نمادین؛ جیپنی‌ها به آخر خط رسیدند
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • بیشتر شکایات مردم از پزشکان زیبایی است
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • سرنوشت نامعلوم تعدادی از پیکر شهدا در سراسر منطقه غزه
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • هشدار به نشر دهندگان اخبار کذب