Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- خراسان شمالی یکی از قطب‌های تولید انگور و کشمش در کشور است اما بخش عمده‌ای از کشمش تولید شده در تاکستان‌های استان روی دست تاکداران می‌ماند! - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد٬ انگور یکی از محصولات اصلی باغی در استان خراسان شمالی است که تا کنون آن گونه که بادی و شاید این محصول ارزشمند استان به سایر نقاط ایران و دنیا معرفی و صادر نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انگور خراسان شمالی را بیشتر بشناسیم

انگور مرغوب استان خراسان شمالی در گونه های مختلف کاشت و بهره‌برداری می‌شود. حدود نیمی از باغ‌های استان خراسان شمالی یعنی بیش از 18 هزار هکتار٬ تاکستان هستند. باغ‌های انگوری که با تولید میانگین سالیانه 180 هزار تن محصول، سهم زیادی در اقتصاد کشاورزی خراسان شمالی دارند. بیش از ده رقم انگور شامل کلاهداری، کشمشی، عسگری، یاقوتی، لعل صاحبی در خراسان شمالی تولید می‌شود که عمده‌ترین آن‌ها انگور کشمشی و کلاهداری است.

خراسان شمالی جایگاه پنجم کشور از نظر سطح تاکستان‌ها و رده دهم از حیث میزان تولید انگور را در میان استان‌های کشور دارد. این استان با جمعیت 863 هزار نفر 344 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این سطح 300 هزار هکتار زراعی و 44 هکتار باغی است. انگورهای پاییزه کلاهداری و کشمشی٬ مهم‌ترین و مرغوب ترین انگور بازار استان است که چند سالی است آفت‌های مختلف٬ این محصول حیاتی را تا مرز نابودی کشانده و دیگر تاکداران رغبتی برای تولید ندارند.

با توجه به آنچه گفته شد٬ اما این محصول ارزشمند استان تا کنون نتوانسته جایگاهی در سبد صادرات کشاورزی و باغی داشته باشد. هم‌چنین محصول ارزشمند انگور به دلیل نبود صنایع تبدیلی نیز از زمره صادرات محصولات ثانویه جا مانده است.

معاون استاندار قزوین: اراضی 11 هکتاری جهاد کشاورزی برای توسعه باغات انگور تاکستان به فروش برسدخوزستان| کامیون حامل 20تن انگور قاچاق در پایانه مرزی چذابه توقیف شدروایت تصویری از برداشت انگور در شهرضا

طرح «فراز انگور» در خراسان شمالی اجرایی می‌شود

عبدالله یوسفی رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در این باره اظهار داشت: حدود 18500 هکتار باغ انگور در استان داریم که 12000 آن باغ کشمشی و مابقی آن انگور کلاهداری است.

وی افزود: سالانه بیش از 180 هزار تن انگور از باغات خراسان شمالی برداشت می‌شود. همچنین بیش از 22 هزار تن کشمش نیز در تاکستان های استان تولید می شود. انگور استان در رده انگورهای تازه خوری و محصولات ثانویه قابلیت صادرات را دارند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: انگور استان تا کنون به کشورهای مختلف صادر شده اما برنامه ما برای رشد صنعت فرآوردهای انگور٬ توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی است و طرح فراز انگور در استان در دست اجرا است.

وی افزود: در این طرح تسهیلات از طریق صندوق کارآفرینی امید و بانک کشاورزی اعطا می‌شود به گونه‌ای که با اجرای این طرح و ایجاد داربست در تاکستان ها٬ میزان تولید تا 3 برابر افزایش می‌یابد. بازار پسندی این تولیدات نیز بسیار افزایش می‌یابد.

یوسفی با اشاره به ارائه تسهیلات و مشاوره‌های کارشناسی به تاکداران و سرمایه‌گذارن٬ گفت: سرمایه‌گذاران می‌توانند از انگور بیش از 30 نوع فراورده تولید کنند که این تنوع محصول بسیار قابلیت سرمیاه‌گذاری دارد و ما نیز از سرمایه‌گذایر در قالب مجور و تسهیلات بسیار استقبال می‌کنیم. در قالب طرح‌های مختلف از زنجیره تولید انگور حمایت جدی داریم.

وی در پاسخ به سوالی درباره خرید تضمینی محصول کشمش در استان٬ گفت: خرید کشمش در قالب خرید تضمینی تعریف نشده اما به سرمایه‌گذارانی که از این کار حمایت کنند تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی و صندوق‌های کشاورزی اعطا می‌کنیم که این یک مشوق بسیار خوب است.

انتهای پیام/311/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: خراسان شمالی تاکستان ها هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۳۲۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب نصب هزار پنل خورشیدی برای تولید برق سبز در خراسان رضوی

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر شرکت توزیع برق خراسان رضوی در همایش علمی تخصصی کاهش حوادث در شبکه برق منطقه سبزوار گفت: برای رفع ناترازی مصرف برق و کاهش خاموشی‌ها در بخش کشاورزی نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در خراسان رضوی به عنوان نخستین استان کشور آغاز شد .

خدابنده افزود: با پیگیری‌های انجام شده از وزارت نیرو این مصوبه ابلاغ شد و همه مالکان چاه‌های کشاورزی با نصب پنل خورشیدی می‌توانند در این طرح مشارکت کنند.


وی گفت :‌برای امسال و در مرحله نخست هزار پنل خورشیدی در نظر گرفته شده است و در صورت نیاز و استقبال کشاورزان این میزان افزایش خواهد یافت و ۳۵ شرکت پیمانکاری آماده نصب این پنل‌ها هستند .

 خدابنده افزود:  با هماهنگی با استانداری و دیگر مراجع برای پرداخت تسهیلات به کشاورزان اقداماتی را انجام شده است  تا روند اجرای کار تسریع شود.

دیگر خبرها

  • کاهش مقرری بگیران بیمه بیکاری در خراسان شمالی با حمایت از واحدهای تولیدی
  • رفع کمبودهای حوزه آب برای توسعه صنعت و کشاورزی خراسان شمالی
  • کشمش و سفال همدان تقویت کننده مبادلات تجاری کشور+فیلم
  • تصویب نصب هزار پنل خورشیدی برای تولید برق سبز در خراسان رضوی
  • حمل بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از خوزستان به سراسر کشور
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی
  • تلاش برای شکستن خواب بذر خاویار گیاهی در خراسان شمالی
  • مشاهده علائم بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی
  • زنگ سپاس معلم در خراسان شمالی به صدا درآمد
  • مشارکت عشایر برای افزایش تولید/ پیش بینی تولید ۷ هزار تن گوشت قرمز در خراسان شمالی