Web Analytics Made Easy - Statcounter

به منظور توسعه پرورش مرغ بومی و ایجاد درآمد برای خانوار روستایی، پروژه پرورش مرغ خزک در سال جهش تولید در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، طیور در تجارت شهر سوخته نقش بسزایی داشت و موجب استقلال خانواده ها شده بود به گونه ای که تاکنون حدود 41 گونه مختلف پرنده دراین شهر تاریخی شناسایی شده حتی استخوان های خانواده مرغ ماکیان و خانگی هم رویت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مرغ "خزک" یکی از آنها است که با غلبه خشکسالی بر این خطه از کشور کم کم داشت در روستاهای سیستان نسل شان منقرض می شد تا اینکه عده ای به منظور توسعه پرورش مرغ بومی و ایجاد درآمد برای خانوار روستایی اقدام به پرورش مرغ خزک کردند تا هم به حفظ این گونه مرغ کمکی کرده باشند و هم درآمدی کسب کرده و امرار معاش کنند.

"خَزَک" مرغی جمع و جور و پاکوتاه با ظاهری طنزگونه است که علت نامگذاری آن به خاطر پاهای کوتاه و شباهت به خزندگان است، رنگ های مختلفی دارد رنگهای حنایی تا قرمز وسفید؛ اندازه تخم مرغ آن از ۳۵ تا ۵۰ گرم متغیر و رنگ تخم آن سفید کامل بوده و هرگز رنگ های دیگر مشاهده نمی شود. پروتیئن های زیادی برای بدن دارد که آهن تنها یک نمونه آن است.
 


  تولید و اشتغال در سایه کارآفرینی و تلاش

بهزاد شهرکی، مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان در گفت وگو با خبرنگار ما بیان کرد: به منظور توسعه پرورش مرغ بومی و ایجاد درآمد برای خانوار روستایی پروژه پرورش مرغ خزک با همکاری معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی و مشارکت زنان روستایی در روستای ارباب شهرستان زابل در سال ۱۳۹۸ به اجرا در آمد.

وی افزود: در مرحله اول 2 هزار قطعه جوجه یکروزه به  همراه آبخوری و دان خوری وخوراک دان تا ۶ ماهگی بصورت رایگان در اختیار این زنان قرار داده شد.

این مقام مسئول واکسیناسیون رایگان با همکاری دامپزشکی و اجرای دوره های اموزشی مورد نیاز در سنین مختلف رشد  جوجه ها را از دیگر خدمات ارائه شده به زنان روستایی  برشمرد.
 
وی اذعان کرد: به گفته زنان این روستا از محل فروش تخم مرغ تولیدی ماهانه بین یک تا دو میلیون تومان درامد خالص عاید هر خانوار می‌شود.

شهرکی در ادامه گفت :برای سال جاری خرید یکسری تجهیزات مورد نیاز توسعه این طرح برای اعضای صندوق های اعتبارات خرد در سایر روستاها در دست اقدام است و خوشبختانه روستاهای محمداباد هراتی و ژاله ای اقدام به پرورش این نژاد مرغ بومی کرده اند.
 
  وی در ادامه مطلب ادامه داد: بمنظور حمایت از زنان روستا دستگاه جوجه کشی از محل اعتبارات واحد زنان روستایی این مدیریت خریداری و به صورت رایگان در روستاهای محمداباده هراتی و ژاله ای و ارباب در اختیار زنان قرار گرفت.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی استان با بیان اینکه هفت نفر از بین این زنان برای فروش محصولات تولیدی خود اقدام به ثبت شرکت  کرده اند، افزود: ایستگاه پرورش مرغ بومی خزک مستقر در زاهدان کار پشتیبانی و تامین جوجه یک روزه این پروژه را بر عهده داشته که امید می رود طی سال آینده با کمک سازمان جهاد کشاورزی استان و مشارکت خیرین و نهادهای مرتبط ایستگاه مستقل تولید جوجه خزک در منطقه سیستان راه اندازی شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: پرورش مرغ بومی زنان روستایی مرغ خزک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۳۳۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رنجش شهروندان زابلی از پس زدگی آب فاضلاب در معابر + تصاویر

در روز‌های اخیر که اغلب شهر‌ها و روستا‌های کشور میزبان بارش‌های شدید باران بودند اغلب با سیلاب و آبگرفتگی در معابر مواجه شدند. مردم شهرستان زابل نیز با مشکل آبگرفتگی معابر دست و پنجه نرم کردند، علاوه بر آبگرفتگی بر اثر بارش باران، برخی از معابر دچار پس زدگی آب فاضلاب شد. بوی نامطبوع و آلودگی ناشی از این اتفاق شهروندان زابل را رنجیده خاطر کرد.

شهروند خبرنگار ما با ارسال تصاویر از مسئولان درخواست رسیدگی کرد.

منبع: شهروند خبرنگار - سیستان و بلوچستان

بیشتر بخوانید:

نگاهی به وضعیت نامناسب خیابان خشایار اهواز بعد از جوشش فاضلاب + تصاویر

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • دغدغه معلمان باید آموختن، ارتقای فردی و رسیدن به دستاورد باشد
  • بهار ۵۹؛ وقتی داد سندیکای خبرنگاران از حمله به مطبوعات درآمد
  • بازسازی روستای دهنو با مصالح بومی و محلی
  • رنجش شهروندان زابلی از پس زدگی آب فاضلاب در معابر + تصاویر
  • شبکه‌ای از دانش‌آموزان سمپاد در نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی شکل می‌گیرد
  • اولویت بومی گزینی در استخدام نیروهای آموزش و پرورش بهارستان
  • دومین نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی سمپاد آغاز می‌شود
  • اصل کار تعلیم و تربیت بر عهده معلمین است
  • افتتاح ۹۰۹ کارگاه اشتغالزایی در سیستان و بلوچستان
  • اختتامیه مسابقات هفت سنگ بانوان شهرستان بافق