Web Analytics Made Easy - Statcounter

گفتگوی روز گذشته شبکه تلویزیونی «طلوع نیوز» کشور افغانستان با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و نحوه مصاحبه خبرنگار که در طول بحث بارها سخنان طرف مقابل خود را قطع کرد شبهات و انتقاداتی در مورد اصول حرفه ای رسانه در فضای مجازی ایجاد کرد، انتقاداتی مبنی بر عدم رعایت ادب و احترام در برخورد با یک مقام بالادست خارجی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس ارشد روابط بین الملل در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: مقامات ارشد هر کشور به عنوان نمایندگان حقیقی و حقوقی مردم آن سرزمین شناخته می شوند و از این جهت برخورد با آنها باید در بالاترین سطح اخلاقی و رفتاری صورت بگیرد و باید مطابق با اصول اخلاقی باشد که به مردم آن سرزمین توهین تلقی نشود چون توهین به نماینده یک ملت توهین به مردم است.

سیدرضا غلامی افزود: از سوی دیگر برخی از پست ها و مقامات از جمله وزرای امور خارجه و فرهنگ از جایگاه ویژه هویتی برخوردارند و چه رسانه و چه حتی مقامات ارشد کشورهای دیگر در مواجهه با این افراد باید نهایت ادب و الگوهای اخلاقی را رعایت کنند.

وی ادامه داد: از سویی هم رسانه به عنوان نماینده افکار عمومی از نظر اخلاقی و تربیتی حکم الگو دارد و در برخورد رسانه ای چه با مقامات ارشد داخلی و بویژه خارجی و چه حتی افراد معمولی باید معیارهای اخلاقی را در تمام ابعاد رعایت کند تا توهین تلقی نشود.

این کارشناس علوم سیاسی ادامه داد: در یک رسانه مطبوعاتی یا تلویزیونی با یک شخصیت یا مقام مسئول باید علاوه بر لحن متین و مودبانه و انتخاب کلمات مناسب و پس از طرح سئوال باید اجازه پاسخگویی داده شود.

غلامی با بیان این که دریافت پاسخ به سئوالات باید دغدغه اصلی مصاحبه کننده به عنوان میزبان رسانه ای باشد، گفت: بر اساس اصول اخلاقی حتی اگر آن مقام پاسخ هم ندهد پاسخ ندادن جواز متهم کردن را به خبرنگار نمی دهد چون ما در عرصه رسانه طرح مساله داریم و حق قضاوت نداریم، معمولا نمایندگان و وزرای امور خارجه نماینده حقوقی و حقیقی یک ملت و نمایندگان سیاسی یک کشور و حاکمیت اند و احترام به آنها باید در بالاترین حد باشد.

وی تاکید کرد: گذشته از بعد حقوقی این‌گونه‌ها رفتارها باید به مساله مهمتر توجه کرد؛ اینکه دود جو بی اعتمادی به‌وجود آمده به چشم رسانه می رود و به وجهه بویژه بین المللی آن رسانه لطمه وارد می کند.

این کارشناس ارشد روابط بین الملل تاکید کرد: از طرف دیگر هم از مجموعه وزارت امور خارجه انتظار می رود که مصاحبه کننده سنجیده شود هرچند پرسش رسانه ای باید آزاد باشد و از نظر حقوقی آزادی سئوال مطرح است اما این نباید به معنای آزادی برای توهین باشد؛  توهین صرفا لفظی نیست بلکه تلقی یک رفتار توهین آمیز را نیز شامل می شود.

برچسب‌ها وزارت امور خارجه محمد جواد ظریف روابط بین‌الملل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت امور خارجه محمد جواد ظریف روابط بین الملل وزارت امور خارجه محمد جواد ظریف روابط بین الملل اخبار کنکور امور خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۳۶۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تور منطقه‌ای «جان بس» برای رایزنی درباره افغانستان

سرپرست معاونت سیاسی وزارت خارجه آمریکا برای رایزنی درباره افغانستان عازم قطر و پاکستان شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «جان بس» سرپرست معاونت سیاسی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته سفر 4 روزه منطقه‌ای خود به قطر و پاکستان جهت رایزنی درباره افغانستان را آغاز کرده است.

آخرین سفیر آمریکا در افغانستان قرار است در تور منطقه‌ای خود در دیدار با مقامات ارشد دولت قطر و سایر هیئت‌های دیپلماتیک در این کشور درباره «حمایت از افغانستان و منافع مشترک امنیتی در منطقه» گفتگو کند.

 بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط وزارت خارجه آمریکا، جان بس در اسلام‌آباد نیز با مقامات ارشد پاکستان دیدار خواهد کرد تا در مورد طیف وسیعی از مسائل منطقه‌ای و دوجانبه گفتگو کند.

جان بس پیش از این و از سال 2017 تا 2020 سفیر آمریکا در کابل بود.

رایزنی توماس وست درباره تعیین نماینده ویژه افغانستان در دبیرایزنی‌های نماینده ویژه آمریکا با برخی مقامات اروپایی و آسیایی درباره افغانستانافغانستان محور رایزنی‌های مخفیانه مقامات ارتش پاکستان با آمریکایی‌ها

این نخستین سفر یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا درباره افغانستان در سطح معاون سیاسی این وزارت به منطقه، پس از خروج مفتضحانه آمریکا از افغانستان است.

پیش از این رایزنی‌ها و دیدارهای منطقه‌ای توسط «تام وست» نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان صورت می‌گرفت.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • کنعانی: ایران برخورد پلیسی با دانشجویان را در دانشگاه‌های آمریکا نمی‌پذیرد
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان و مدیران رسانه‌ای برگزار شد
  • نشست هم‌اندیشی وزیر امور خارجه با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • طعنه‌زنی سنگین به دو مدیر ارشد اقتصادی دولت رئیسی
  • پس لرزه‌های یک شکست
  • تور منطقه‌ای «جان بس» برای رایزنی درباره افغانستان
  • (ویدئو) مقامات آمریکا شایستگی اظهارنظر اخلاقی در خصوص حقوق بشر را ندارند
  • مقامات آمریکا شایستگی اخلاقی اظهار نظر درخصوص حقوق بشر را ندارند
  • کنعانی: آمریکا شایستگی اخلاقی اظهارنظر در خصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند