Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از مهمترین خواص کنجد برای سلامتی، تأثیر آن در کاهش کلسترول بد خون است.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا به نقل از فودنیوز، دانه کنجد، فواید زیادی برای سلامتی دارد. کنجد، منبع خوبی از فیبر است و مصرف منظم آن باعث کاهش کلسترول می‌شود. دانه‌های کنجد پوست نگرفته همراه با سبوس است. دانه‌های کنجد پوست نگرفته قهوه‌ای طلایی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانه‌های کنجد پوست گرفته همراه با سبوس نیستند. این دانه‌ها سفیدرنگ هستند اما هنگام برشته شدن قهوه‌ای می‌شوند. لازم است حداقل یک مشت کوچک، دانه کنجد در روز بخورید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید.

اطلاعات حاصل از مطالعات منتشر شده در مجله بررسی انتقادی در علوم غذایی، تغذیه و مجله تغذیه انگلیس نشان داده است که مصرف منظم دانه کنجد، به کاهش کلسترول و تری گلیسیرید، دو عامل خطرناک بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند. دانه‌های کنجد حاوی دو نوع ترکیب گیاهی لیگنان‌ها و فیتواسترول‌ها است که با کاهش کلسترول ارتباط دارند.

در مطالعه‌ای از مجله بین المللی علوم غذایی و تغذیه، دانشمندان گزارش کردند که وقتی ۳۸ شرکت کننده با چربی خون بالا به مدت دو ماه هر روز ۵ قاشق غذاخوری (۴۰ گرم) دانه کنجد پوست گرفته مصرف کردند، ۱۰ درصد کاهش کلسترول بد LDL داشتند. داوطلبان همچنین ۸ درصد کاهش تری گلیسیرید را در مقایسه با داوطلبان گروه دارونما تجربه کردند.

دانه کنجد سرشار از فیبر است

سه قاشق غذاخوری (۳۰ گرم) دانه کنجد بدون پوست ۳.۵ گرم فیبر دارد. فیبر برای سلامت دستگاه گوارش ضروری است. داده‌ها حاکی از آن است که فیبر می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان، بیماری‌های قلبی، چاقی و دیابت نوع ۲ موثر باشد.

سه قاشق غذاخوری دانه کنجد ۵ گرم پروتئین ارائه می‌دهد. با خوردن دانه‌های کنجد پوست گرفته و برشته شده، میزان پروتئین را به حداکثر برسانید. پوست گرفتن و برشته شدن دانه‌ها باعث کاهش اگزالات و فیتات می‌شود، دو ترکیبی که مانع هضم و جذب مناسب پروتئین می‌شوند.

پروتئین برای سلامتی ضروری است، زیرا به ساخت همه چیز از ماهیچه‌ها تا هورمون‌ها کمک می‌کند. دانه کنجد دارای مقدار کمی لیزین، یک آمینو اسید ضروری است که معمولاً در محصولات حیوانی یافت می‌شود اما اگر گیاهخوار هستید، می‌توانید با خوردن پروتئین‌های گیاهی با لیزین بالا مانند حبوبات، شامل نخود و لوبیا قرمز، این مسئله را جبران کنید.

دانه کنجد به کاهش فشار خون کمک می‌کند

فشار خون بالا یک عامل اصلی برای بیماری‌های قلبی، عروقی و سکته مغزی است. دانه‌های کنجد سرشار از منیزیم است که به کاهش فشار خون کمک می‌کند. این غذای فوق العاده حاوی لیگنان، ویتامین E و سایر آنتی اکسیدان‌هاست که از تجمع پلاک در رگ‌ها جلوگیری کرده و فشار خون سالم را تقویت می‌کند.

دانه‌های کنجد بدون پوست و با پوست، مملو از مواد مغذی مختلفی است که سلامت استخوان را تقویت می‌کند. توجه داشته باشید که کلسیم به طور عمده در پوست دانه کنجد یافت می‌شود.

طرز تهیه خوراکی کنجدی خانگی

برای تهیه خوراکی کنجدی لذیذ و مقوی، دستور زیر را دنبال کنید.

مواد لازم برای ۱۵ نفر:

۲ فنجان دانه کنجد

۱/۲ فنجان آرد بادام

۱/۲ فنجان نارگیل خرد شده

۱/۲ فنجان ارده

۱/۳ فنجان عسل

۱/۴ فنجان روغن نارگیل

۱ قاشق چایخوری اسانس وانیل

کمی نمک

طرز تهیه:

در یک کاسه بزرگ مخلوط کن، آرد بادام، نارگیل، دانه کنجد و نمک را مخلوط کنید. روغن نارگیل، عسل، ارده و وانیل را بریزید. هم بزنید تا ترکیب شود.  وقتی مخلوط خوب ترکیب شد، مخلوط را در یک سینی فر یا ظرف بزرگ بریزید. با استفاده از پشت یک کفگیر تمیز، مخلوط را به داخل ظرف یا سینی فشار دهید.

مخلوط باید فشرده شده تا شکاف‌ها برطرف شود. سینی فر یا ظرف را با درپوش بپوشانید، سپس آن را در فریزر قرار دهید تا خودش را بگیرد. بعد از یک ساعت ظرف یا سینی را از فریزر خارج کنید. بگذارید مخلوط کمی ذوب شود، سپس آن را به شکل مربع یا مستطیل برش زده و سرو کنید.

از همین امروز دانه کنجد را به سالاد‌، سیب زمینی سرخ کرده و سایر مواد غذایی اضافه کنید.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: کنجد کلسترول خون کاهش کلسترول دانه های کنجد پوست کاهش کلسترول دانه کنجد فشار خون دانه ها ۲ فنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۳۶۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایتی از حذف قند و عوارضش، جزو پربازدیدترین‌های توییتر شد/ عکس

به گزارش خبرآنلاین، یک کاربر نوشت: «خانوم ۴۴ ساله با اندام باربی اومده استخر سانس که تموم شد زیر دوش بی‌حال شد افتاد رفتم بالاسرش کمک و فشارشو گرفتم ٧! دوبار غش و تشنج کرد، تا اورژانس برسه خوابوندم و سرم خوراکی دادم اورژانس سرم تزریقی زد باز فشار از ٨ بالاتر نمیومد چرا؟ قندو حذف کردم!»

این توییت در این شبکه اجتماعی بسیار پربازدید و پر کامنت شد. مدتی است که چالش ۲۱ روزه حذف قند در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است. در همین‌باره دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران در پاسخ به این سوال که با چالش ٢١ روزه حذف قند می‌توان لاغر شد، به خبرآنلاین می‌گوید: قندهای ساده شامل قند، شکر، شیرینی و شکلات در هرم غذایی و الگوی غذایی سالم هیچ جایگاهی ندارند.

دکتر محمد هاشمی، با اشاره به پر طرفدار شدن استفاده از چالش ٢١ روزه حذف قندهای ساده در فضای مجازی، درباره تاثیرات این چالش کاهش وزن ادامه می‌دهد: مصرف این خوراکی‌ها نه تنها ضرورتی برای بدن ما ندارد بلکه زیان‌های زیادی هم به‌همراه دارد. حذف قندهای ساده بواسط کاهش کالری دریافتی طی ٢١ روز می‌تواند درجاتی از کاهش وزن و آثار مثبت کاهش مصرف مواد قندی را به‌ همراه داشته باشد. اما ٢١روز، برای دستیابی به سلامت پایدار کفایت نمی‌کند بلکه باید یک برنامه مستمر و دراز مدت را برای اصلاح الگوی غذایی خود در نظر بگیریم.

برخی از علائم اولیه ترک مصرف قند

سردرد، هوس‌های وقت و بی‌وقت، نوسانات خلقی، خستگی، سرگیجه، اختلال در تمرکز. به طور مثال، هنگامی که برای اولین بار قند و شیرینی را حذف می‌کنید، احساس خستگی یا بی‌حالی دارید، اما به تدریج و با تنظیم پایدار قند خون در محدوده سالم، بدن افت قند را کمتر تجربه می‌کند و انرژی ثابت‌تری در طول روز دارد. به گفته کارشناسان، یک رژیم غذایی متعادل (با پروتئین کافی، چربی‌های سالم و فیبر) و هم‌چنین نوشیدن آب کافی در طول روز و ورزش منظم می‌تواند به تثبیت سطح قند خون و کاهش علائم ترک قند کمک کند.

حذف قند در مراحل اولیه ممکن است برای افراد سخت باشد، اما زمانی که بدن بتواند این چالش را بپذیرد و بر عوارض آن غلبه کند، مزایای ارزشمندی را کسب خواهد کرد که در راستای ارتقای سلامت کلی مفید است.

در هر حال لازم است بدانید که قند به خودی خود می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل باشد؛ چرا که منبع اصلی سوخت مغز ما گلوکز (قند) است. اما زیاده‌روی در مصرف قند مشکلات سلامتی بسیاری را در بر دارد. حذف کلی قند از رژیم غذایی بسیار سخت است، زیرا تمام غذاهای حاوی کربوهیدرات درنهایت توسط بدن به قند تجزیه می‌شوند تا به عنوان انرژی از آن استفاده شود؛ از همین رو تمرکز بر کاهش مصرف قندهای مصنوعی اقدامی هوشمندانه‌تر است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899996

دیگر خبرها

  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز که شاید از آن بی‌خبری!
  • فواید و مضرات روغن حیوانی
  • غنی‌ترین منابع طبیعی کلسیم
  • ۵ ماده غذایی که می توانند اثری مشابه داروهای لاغری داشته باشند
  • درمان خانگی آبله مرغان + بهترین دارو برای از بین بردن جای جوش
  • روایتی از حذف قند و عوارضش، جزو پربازدیدترین‌های توییتر شد/ عکس
  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید
  • افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند
  • لاغری در یک هفته ؛ نکات مهم برای کاهش وزن در یک هفته