Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از پردیس، طی مراسمی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و مهدی صاری‌نیا رئیس پارک فناوری پردیس، ۳۰ محصول شرکت دانش‌بنیان «راون سازه» در زمینه درمان ناباروری همچنین اولین «خط تولید استارتر کالچرهای ماست» متعلق به شرکت زیست‌تخمیر رونمایی شد. در این برنامه که امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم‌وفناوری‌های سلول‌های بنیادی، مصطفی قانعی دبیر کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا و سعید سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو نیز حضور داشتند، «فب‌لب الکترونیک» ستاد نانو نیز افتتاح گردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسته محصولات IVF تولید شده در پارک، وارد بازار مصرف شد

در ابتدای برنامه سورنا ستاری و دیگر مدعوین طی بازدیدی که از شرکت «راون سازه» داشتند، از محصولات جدید این شرکت رونمایی کردند.

شرکت «راون سازه» به عنوان عضو پارک فناوری پردیس، از سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را در زمینه ساخت تجهیزات پزشکی آغاز کرده است. اولین بسته محصولات IVF برای درمان ناباوری، تولید این شرکت است که پس از رونمایی وارد بازار شد.

بومی‌سازی دانش تولید این مواد علاوه بر قطع وابستگی به خارج و صرفه‌جویی ارزی، امکان صادرات آن به کشورهای منطقه و همسایگان ایران و ارزآوری بالای آن، موجب شد ایران در جمع ۶ کشور تولیدکننده این تجهیزات قرار گیرد.

خودکفایی در تولید استارتر لبنیات

بخش بعدی مراسم، بازدید معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و همراهان او از شرکت زیست‌تخمیر بود. طی این دیدار، از محصول جدید این شرکت «استارتر کالچر ماست» رونمایی شد.

شرکت زیست تخمیر اولین شرکت دانش‌بنیان در زمینه تولید محصولات دارویی و مکمل‌های پروبیوتیک است که از سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را آغاز کرده است.

استارتر کالچر ماست تولید شده در شرکت زیست تخمیر، از باکتری‌های تولید‌کننده اسید لاکتیک بومی در ایران، تولید شده که در صنایع لبنی برای تولید با کیفیت‌ترین انواع ماست و نوشیدنی‌های تخمیری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شرکت زیست تخمیر برای اولین بار در کشور اقدام به تولید استارتر کالچر ماست کرده است، اقدامی که مورد استقبال معاونت علم و فناوری قرار گرفته است و به کشور در مسیر بی‌نیازی از واردات و خروج ارز کمتر کمک می‌کند.

اکوسیستم بیوتکنولوژی در حال شکل‌گیری است

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در این مراسم رونمایی، ضمن حمایت از تولیدکنندگان محصولات جدید در حوزه بیوتکنولوژی، اظهار کرد: ما تا امروز با وجود کارخانه‌های پیشرفته‌ای که داریم به بخش تکنولوژیک تولید لبنیات وارد نشده‌ایم و گلوگاه‌هایی در این صنعت داریم که زمان تحریم خود را نشان خواهند داد.

وی گفت: ایران در حوزه استارترها یک فرهنگ غنی ۶ هزار ساله دارد. هر منطقه در کشور لبنیات و استارتر سنتی خود را تولید می‌کند. اما باید تلاش کنیم که نوآوری را نیز به صنعت تولید لبنیات تزریق کنیم تا در کنار آن بتوانیم از بانکی غنی برای توسعه صنعت و اشتغال‌زایی استفاده کنیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در انتهای سخنان خود ضمن اظهار امیدواری برای گسترش فعالیت شرکت‌های حوزه پروبیوتیک، بیان کرد: حوزه بیوتکنولوژی در کشور محروم واقع شده، جای کار فراوان و بازار عظیمی در داخل کشور دارد. اکوسیستم جدید بیوتکنولوژی در حال شکل‌گیری بوده که تا امروز مخفی بوده است و در ادامه مسیر شرکت‌های بزرگی از شرکت زیست تخمیر الگو خواهند گرفت.

دهه آینده دهه پروبیوتیک‌ها خواهد بود

مصطفی قانعی دبیر کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا در مراسم رونمایی از محصولات جدید شرکت زیست‌تخمیر ضمن بیان این نکته که تمام مدیریت بدن به دست‌ باکتری‌ها انجام می‌شود، اظهار کرد: امروز کشوری در تأمین سلامت مردمش موفق خواهدبود که باکتری‌های حاضر در بدن افراد را شناسایی کند، تصمیم بگیرد این باکتری‌ها را به چه سمتی مدیریت کند و از این طریق سلامت افراد را تضمین کند.

وی گفت: دهه آینده دهه پروبیوتیک‌ها خواهد بود که سلامت از طریق سلامت باکتری‌های روده محقق خواهد شد و سلامت باکتری روده با مدیریت پروبیوتیک‌ها از جمله ماست و استارترها اتفاق خواهد افتاد.

افتتاح فب ملی میکرو نانو الکترونیک با تجهیزات ساخت ایران

در انتهای این مراسم، فب میکرو نانو الکترونیک ستاد نانو با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و دیگر مدعوین افتتاح شد.

سعید سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو در این مراسم افتتاحیه، ضمن بیان اینکه ما در کشور به‌رغم وجود ظرفیت دانشگاهی بالا، زیرساخت مناسبی در رابطه با حوزه الکترونیک نداریم، اظهار کرد: در راستای حل این چالش، فب با سرمایه‌گذاری صندوق توسعه فناوری نانو و حمایت و پشتیبانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ساخته شد. در این زمینه صندوق شکوفایی نوآوری هم کمک‌های فوق‌العاده شایانی برای تحقق طرح انجام داد.

وی گفت: خوشبختانه ما توانستیم این فب را با تمام تجهیزات تولید شده در داخل کشور و بیش از ۳۰ دستگاه تخصصی و با توانمندی متخصصان کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان بسازیم.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو در رابطه با کارکردهای فب‌الکترونیک افتتاح شده، بیان کرد: فب مکانی است که می‌توان در آن نمونه‌های اولیه را مبتنی بر طراحی‌های الکترونیک در رابطه با آی‌سی‌ها، مدارهای مجتمع و سایر قطعات میکرو و نانو الکترونیک تولید کرد. همچنین به طور نیمه صنعتی قابلیت تولید قطعات میکرو نانو الکترونیک در تیراژ نسبتاً متوسط در فب وجود دارد.

سرکار در انتها ضمن اشاره به اینکه این مرکز با توان داخلی ایجاد شده، تصریح کرد: فب‌الکترونیک در سال ۱۴۰۴ قادر به تولید دستگاه‌ها و تجهیزاتی خواهد شد که واردات آن‌ها از کشورهای خارجی ضررورتی نداشته و از این رو در آینده، کشور در برخی از زمینه‌ها به خودکفایی خواهد رسید.

این فب می‌تواند مورد استفاده عموم متخصصان و پژوهشگران در زمینه‌های مرتبط باشد و پارک فناوری پردیس را به هاب مورد رجوع متخصصان این حوزه تبدیل کند.

انتهای پیام/۶۷۰۱۶/د/س

منبع: فارس

کلیدواژه: فناوری دانش رونمایی تولید سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور مصطفی قانعی دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاون علمی و فناوری رئیس جمهور توسعه فناوری نانو پارک فناوری پردیس نانو الکترونیک باکتری ها دبیر ستاد تولید شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۳۸۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انسولین با کمک فناوری نانو خوراکی می‌شود

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ محققان می‌گویند انسولین جدید را می‌توان با خوردن یک قرص یا حتی در یک تکه شکلات جاسازی کرد.

نانو حامل جدید که روی موش‌ها و مدل‌های حیوانی بابون آزمایش شده است، می‌تواند به افراد مبتلا به دیابت کمک کند تا از عوارض جانبی مرتبط با تزریق انسولین مانند هیپوگلیسمی (یک رویداد قند خون پایین، زمانی که انسولین بیش از حد تزریق شده است) اجتناب کنند.

این مطالعات حیوانی نشان داده است که بزرگ‌ترین قدرت این ماده در مقیاس نانو این است که می‌تواند به سطح قند خون بدن واکنش نشان دهد. این پوشش زمانی که غلظت قند خون بالا باشد انسولین را حل و آزاد می‌کند و مهم‌تر از همه در محیط‌های با قند خون پایین انسولین آزاد نمی کند.

انسولین خوراکی جدید از نوعی ماده در مقیاس نانو استفاده می‌کند که یک 10 هزارم عرض موی انسان است. این ماده مانند پوشش مقاوم به اسید روی قرص‌ها عمل می‌کند که از تخریب آن توسط اسید معده محافظت می‌کند. اما این پوشش جدید در عوض مولکول‌های انسولین را احاطه می‌کند و به یک «نانو حامل» تبدیل می‌شود؛ مانند یک پیک برای انتقال مولکول‌های انسولین در بدن به مکان‌هایی که برای عمل نیاز دارد. این یافته‌ها در مجله «نانوتکنولوژی نیچر» منتشر شده است.

تخمین زده می‌شود که 422 میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند و تقریباً 75 میلیون نفر از این افراد روزانه به خود انسولین تزریق می‌کنند. سالانه حدود 1/5 میلیون مرگ به طور مستقیم به دیابت نسبت داده می‌شود. در سال 2021، تخمین زده شد که بیش از 1/3 میلیون استرالیایی با دیابت زندگی می‌کردند.

بیشتر بخوانید: نانوماده‌ای که گرد و غبار را از هوا جذب و اکسید می‌کنند

محققان می‌گویند که توسعه یک انسولین خوراکی ایمن و مؤثر از زمان کشف انسولین در بیش از یک قرن پیش، یک چالش بوده است. یک چالش بزرگ که با تولید انسولین خوراکی مواجه بود، درصد پایین انسولینی است که هنگام تزریق خوراکی یا با تزریق انسولین به جریان خون می‌رسد. برای رسیدگی به این موضوع، ما یک نانو حامل تولید کردیم که جذب نانو انسولین ما در روده را هنگام آزمایش در بافت روده انسان به شدت افزایش می‌دهد.

آزمایش‌های پیش بالینی در مدل‌های حیوانی نشان داد که پس از مصرف، نانو انسولین قادر به کنترل سطح گلوکز خون بدون هیپوگلیسمی یا افزایش وزن است. همچنین هیچ سمیتی وجود نداشت.

محققان می‌گویند: انسولین خوراکی ما این مزیت را دارد که تا حد زیادی خطر اپیزودهای هیپوگلیسمی را کاهش می‌دهد. برای اولین بار ما یک انسولین خوراکی ساخته‌ایم که بر این مانع بزرگ غلبه می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229612 برچسب‌ها فناوری نانو دیابت نوع ۲

دیگر خبرها

  • فولاد مبارکه؛ دارنده کامل‌ترین زنجیره تولید ورق‌های فولادی
  • انسولین با کمک فناوری نانو خوراکی می‌شود
  • چتر فناوری روی محصولات بهداشتی باز شد/معرفی ۱۳ محصول نانوسلامت فناورانه
  • خودکفایی در تامین نانوکاتالیست‌ ضروری در تولید بنزین
  • خودکفایی کشور در تأمین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین
  • خودکفایی کشور در تامین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین
  • خودکفایی در تأمین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین
  • اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان حرکت بزرگ اقتصادی را رقم می زند
  • مکمل خارجی و وارداتی نداریم | بیشترین تقلب در این مکمل‌هاست | روش‌ های تشخیص مکمل اصل از تقلبی 
  • برگزاری میز مشاوره حقوقی هفته سوم اردیبهشت از سوی پارک فناوری پردیس