Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه ایران زمین – آسیاب‌های آبی در ایران از قدمتی کهن برخوردار هستند و در این میان شهرستان گناباد با توجه به جغرافیای طبیعی خود از نقاط مستعد برای فعالیت این آسیاب‌ها به شمار می‌رفته است که تعدادی انگشت شمار از آنها در مناطق شهری و روستایی این شهرستان به یادگار باقی مانده‌اند.

  آسیاب‌های آبی بتدریج کارآیی خود را از دست دادند و هم اکنون تنها یادی از آنها در خاطره‌ها بر جای مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آسیاب‌های آبی گناباد از دوره صفویه و قاجاریه بر جای مانده است و بیشتر در مناطق روستایی این شهرستان واقع است و هم اکنون ۳۰ آسیاب آبی با قدمتی حدود ۳۰۰ ساله در این شهرستان وجود دارد.
گناباد با توجه به پیشینه تاریخی خود آثار تاریخی زیادی را در دل خود جای داده است و از مجموع ۲۵۰ اثر تاریخی شناسایی شده در این شهرستان ۱۴۸ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که در این میان آسیاب‌های آبی تاریخی یک ظرفیت مهم گردشگری به شمار می‌روند. هنوز هم صدای پای آب در گوش آسیاب‌های آبی و تاریخی شهرستان گناباد شنیده می‌شود و هم اکنون به‌عنوان یکی از آثار تاریخی مهم در منظر دید هر بیننده‌ای قرار دارند و اغلب گردشگران و مسافران جویای دانستن راز آنها هستند.به گزارش ایرنا، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: از مجموع ۳۰ آسیاب آبی و تاریخی گناباد ۹ اثر در روستاهای کلات، سرآسیاب، سنو، تک زو، حاجی آباد، روچی، شوراب و شهرهای کاخک و بیدخت طی سنوات گذشته در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و پرونده چهار اثر هم تکمیل و برای طی فرآیند ثبتی ارسال شده است.
علیرضا شناسایی افزود: از این تعداد چهار آسیاب تاریخی در روستای سرآسیاب و شهر کاخک گناباد بازسازی شده‌اند و یک آسیاب هم در کاخک بعد از مرمت راه‌اندازی شده و دوباره آماده کار است که در صورت فراهم بودن بستر لازم و شرایط مطلوب بارندگی و میزان آب در مسیر رودخانه مجاور می‌تواند فعالیت خود را آغاز کند و با جذب سرمایه‌گذار و توسعه محوطه گردشگری پیرامونی به‌عنوان یک قابلیت مهم گردشگری نقش آفرین باشد. وی ادامه داد: آسیاب‌های آبی گناباد از سال‌های گذشته به‌دنبال پیشرفت‌های صنعتی و استفاده از دستگاه‌های مکانیزه برای آرد کردن گندم و غلات در کارخانه‌های آرد یا تولید آرد صنعتی، انحراف آب از مسیر رودخانه‌های مجاور آسیاب‌ها و تخریب بخش‌هایی از آنها به مرور زمان از فعالیت باز مانده‌اند. رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: مردم گناباد در گذشته با کمک آب قنوات و چشمه‌های موجود طی سده‌های گذشته آسیاب‌های آبی متعددی در مناطق مختلف این شهرستان ساختند که بعضی چون آسیاب‌های دشت شوراب و چاه فالیز در بیابان و برخی مانند آسیاب‌های کاخک، کلات، سنو در مناطق کوهستانی واقع شده‌اند.شناسایی افزود: این سازه‌های آبی که بیشتر در مناطق کوهستانی ساخته می‌شده است با استفاده از شیب‌های تند و آب سرشار قنات‌ها غلات اهالی را به نحوی مطلوب به آرد تبدیل می‌کرده است.
وی اضافه کرد: آسیاب‌های آبی بعد از مرمت و با جذب سرمایه‌گذار برای احیا یا توسعه امکانات گردشگری در رونق اقتصادی مناطق روستایی هم نقش مهمی دارند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: با توجه به کوهستانی بودن و وضعیت مطلوب بارندگی در بخش کاخک گناباد طی سده‌های گذشته بیشتر این آسیاب‌های آبی دراین بخش و روستاهای تابعه آن ایجاد شده است.
شناسایی افزود: از این میان آسیاب آبی کاخک یکی از آثار زیبای به جا مانده از دوران قاجاریه است که در منطقه نمونه گردشگری پارک آبشار این شهر قرار دارد و با توجه به سالم ماندن قسمت‌های اصلی بنا می‌توان از آن به‌عنوان یک اثر مهم برای جذب گردشگر استفاده کرد.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: آسیاب های آبی آسیاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۳۸۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه اکسپو ظرفیتی برای تبادلات اقتصادی است

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف نوری پیش ازظهر دوشنبه در بازدید از غرفه مازندران در نمایشگاه اکسپو با اشاره به بازدید از رفه‌های استان مازندران در نمایشگاه اکسپو مازندران ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه‌های کشاورزی گردشگری و صنایع دستی دارد.

وی با اشاره به وجود موانع فراروی تولیدات و صادرات محصولات کشاورزی در استان مازندران گفت نمایشگاه‌های نظیر اکسپو محیط مناسبی برای تبادل اقتصادی است و این نمایشگاه روی زنجیره ارزش تاکید کرده است.

وی بر لزوم آموزش دانشجویان دانشگاه‌های استان تاکید کرد و گفت این مسئله سبب می‌شود دانشجویان ما در آینده کارآفرین تبدیل شوند.

استاندار مازندران به عنوان یکی از ظرفیت مازندران در تمامی زنجیره‌ها بسیار زیاد است گفت باید تلاش کنم تا این ظرفیت به حد اعلای خود برسد

کد خبر 6091941

دیگر خبرها

  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • نصب بیش از ٥٠ تابلوی دو زبانه راهنمای گردشگری در روستای پالنگان
  • بدون آرام سازی اقتصاد هیچ کاری انجام نمی شود
  • تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر
  • بدون آرام‌سازی اقتصاد امکان انجام هیچ کاری نیست
  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • نمایشگاه اکسپو ظرفیتی برای تبادلات اقتصادی است
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • کشف ۷ کیلوگرم تریاک در شهرستان گناباد