Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را در برگرفت و حائز اهمیت بود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد، برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
گزیده‌‍ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.
حبیبا: ظرفیت ۴۲۰ واحدی دانشگاه تهران برای دانشجویان متاهل سعید حبیبا، معاون دانشجویی دانشگاه تهران ،در خصوص وضعیت واحد‌های خوابگاه متاهلی دانشگاه تهران گفت: ظرفیت خوابگاه متاهلی دانشگاه تهران ۴۲۰ واحد است که برخی از واحد‌های خوابگاه‌ها به دلیل فرسودگی قابل استفاده نیست، البته بیشتر واحد‌ها قابل استفاده است.

وی افزود: در خواست بودجه کردیم که واحد‌هایی که قابل استفاده نیست مجددا بازسازی و تعمیرات در آن‌ها صورت بگیرد. خوابگاه متاهلی به دانشجویانی داده می‌شود که سه ترم از تحصیل آن‌ها گذشته باشد.

حبیبا در خصوص ساخت خوابگاه جدید متاهلی گفت: متاسفانه توان ساخت خوابگاه جدید را نداریم و مشکلات زیادی در خوابگاه مجردی داریم. یک خوابگاه مجردی ۳۰۰ نفره درحال ساخت داریم که مراحل نهایی را طی می‌کند و امیدواریم بتوانیم تا ۲۲ بهمن سال جاری افتتاح کنیم.   مسابقه بزرگ «به وقت حاج قاسم» ویژه دانشجویان برگزار می‌شود معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران به منظور پاسداشت نقش محوری سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در شکل‌گیری جبهه مقاومت و دفاع از حریم اهل بیت، کشور‌ها و مردم منطقه و مقابله با عملکرد ضد انسانی و ضد امنیتی داعش نسبت به برگزاری مسابقه بزرگ «به وقت حاج قاسم» اقدام می‌کند.  
علاقه‌مندان شرکت در این مسابقه بزرگ باید با مراجعه به سایت BookRC.IR نسخه بارگزاری شده وصیت‌نامه را مطالعه، سپس از تاریخ ۶ تا ۱۵ دی‌ماه فرصت دارند تا به سئوالات طراحی شده پاسخ داده و در مسابقه شرکت کنند.

اسامی برگزیدگان مسابقه «به وقت حاج قاسم» ۲۰ دی‌ماه اعلام می‌شود و متعاقباً از برگزیدگان آن با اهدای جوائز ویژه‌ای تقدیر می‌شود.  
بخشنامه وزارت علوم در تحول رشته‌های علوم انسانی کار سطحی و بدون تامل است   غلامعلی حداد عادل ئیس شورای تحول علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه زاویه، گفت: خوشحالیم که فرصتی فراهم شده تا درباره یکی از مهمترین مسائل این نظام که تحول علوم انسانی است مباحثی را مطرح کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برآورد هزینه‌ای درباره علوم انسانی در کشور وجود دارد با بیان اینکه در این رابطه آمار و ارقام نداریم و می‌توانیم بگوییم که به اندازه اهمیت علوم انسانی مخصوصاً در بودجه و هزینه به آن اهمیت داده نمی‌شود، اظهار داشت: اگر مقایسه‌ای بین علوم انسانی شود متوجه می‌شویم که بودجه‌های تحقیقاتی برای این رشته‌ها بسیار اندک در مقایسه با سایر رشته‌ها کمتر بوده و بازار کار برای فارغ‌التحصیلان این رشته بسیار محدود است. ظرفیت اشتغال محدود به این دلیل است که سرمایه گذاری کافی در این زمینه نمی‌شود تا فارغ التحصیلان علوم انسانی بتوانند جذب بخش خصوصی شوند.

حداد عادل در ادامه در پاسخ به سوال دیگر که آیا برآوردی از میزان هزینه‌ای که باید در این حوزه صورت بگیرد و وضعیت فعلی ما وجود دارد؟ توضیح داد: این اطلاعات را در دست نداریم و تاکنون به این مراحل نرسیده ایم. هنوز در مرحله تصور هستیم و بعد باید به تصدیق برسد. یک علامت از غربت علوم انسانی این است که به این مسئله نگاه کنید که وزاری علوم در این ۴۲ سال چند نفر در علوم انسانی متخصص بوده اند و جمعا آموزش عالی ما را چند سال پزشکان و مهندسان و چند سال متخصصان علوم انسانی اداره کرده اند. علت این امر این است که از نظر جهانی همیشه باد به پرچم صنعت می‌وزد و پول و سرمایه در این رشته‌ها است.  
اعلام شرایط ثبت‌نام وام دستیاری ویژه دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس  دانشگاه تربیت مدرس، طی اطلاعیه‌ای شرایط ثبت نام وام دستیاری دانشجویان دانشکده پزشکی این دانشگاه را اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، در این اطلاعیه آمده است، کلیه دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی در مقطع دکتری در تمامی دوره‌ها (روزانه، شبانه، شهریه پرداز، پردیس...) که در ترم جاری انتخاب واحد کردند، در صورتی که متقاضی دریافت وام ۱۵۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال می‌باشند، می‌توانند تا ۱۲ دی ماه به سیستم صندوق رفاه به آدرس www.portal.srd.ir مراجعه و نسبت به ثبت درخواست وام اقدام نمایند.

۱- مرحله سوم مربوط به دانشجویان مجرد و متاهل، ورودی ۹۸ و قبل از آن می‌باشد. دانشجویان بعد از ثبت نام در سیستم پرتال، پیامکی از صندوق رفاه مبنی بر اینکه در اولویت دریافت وام می‌باشند و برای انجام مراحل بعدی به بانک مهر مراجعه نمایند، دریافت می‌کنند.
چرا پرونده مالی دانشگاه‌ها شفاف نیست؟ / سایت‌هایی که برای اطلاعیه‌های دم دستی طراحی شدند!
یکی از مسائل مهم در تمامی نهاد‌ها و سازمان ها، موضوع شفافیت مالی است به این معنا که نهاد مربوطه که سهمی از بیت المال در بودجه سالانه کشور را دارد این بودجه را چگونه، کجا و به چه صورت هزینه می‌کند.

مجلس شورای اسلامی قانون شفافیت مالی نهاد‌های اقتصادی را تصویب کرد و بر این اساس سامانه کدال برای هزینه، درآمد این شرکت‌ها راه اندازی شد که با شفافیت مالی این بنگاه‌های اقتصادی زمینه فساد کاهش پیدا کند.

پس از تصریح این قانون، سایر نهاد‌ها نیز موظف شدند که صورت حساب مالی خود را به صورت شفاف در سایت‌های مربوط به همان نهاد اطلاع رسانی کنند که مردم و مخاطبان آن نهاد از عملکرد آن‌ها مطلع باشند.    
طرح پویش ملی کتابخانه «نیمه دیگرم»  آغاز شد / مهلت شرکت تا ۱۵ بهمن طرح پویش ملی کتابخوانی نیمه دیگرم از سوی هسته مرکزی خانواده بسیج دانشجویی آغاز به کار کرد. علاقه مندان می‌توانند از امروز ۳۰ آذر به مدت ۴۵ روز در این پویش شرکت کرده و تا ۱۵ بهمن ماه مهلت دارند در مسابقه این پویش شرکت کنند.

لازم به ذکر است، در پایان این پویش ۱۵ بهمن سالروز ولادت حضرت زهرا به صد نفر از شرکت کنندگان در این پویش جوایزی اهدا می‌شود.  
ثبت‌نام نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه آزاد آغاز شد ثبت نام نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه آزاد برای نیمسال دوم تحصیلی ۱۳۹۹_۱۴۰۰ از امروز آغاز شده و تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، معاونت دانشجویی دانشگاه ازاد در اطلاعیه‌ای شرایط ثبت نام را اعلام کرد که در این اطلاعیه آمده است، زمان ثبت درخواست واجدین شرایط نقل و انتقالات دانشجویی در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، از اول تا پانزدهم دی است.

۲- با اطلاع کامل از مفاد شیوه نامه میهمانی و انتقال دانشجویان، متناسب با شرایط خود، ماده درخواستی را انتخاب نمایید. (تغییر نوع درخواست در زمان مقرر ثبت نام نقل و انتقالات دانشجویی در سامانه منادا، حداکثرتا ۲۴ ساعت پس از ثبت درخواست، بدون پرداخت هزینه بررسی مدارک امکان پذیر خواهد بود و پس از آن صرفا در زمان مقرر با پرداخت هزینه بررسی مدارک امکان ثبت مجدد درخواست وجود خواهد داشت.)

۳- ثبت درخواست با شماره دانشجویی مندرج در سند احراز هویت (۹ رقمی) و کدملی امکان پذیر است. مصوبات جدید دروس معارف به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود در هفتمین کمیسیون تخصصی محتوا و متن دروس معارف اسلامی مصوبات جدید مدیریت امور دروس معارف اسلامی تصویب شد.
مصوبات جدید دروس معارف به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود

۱- سرفصل‌های دارای اولویت دروس معارف مورد تصویب قرار گرفت و مقرر گردید در جلسه آتی شورای معارف نهاد ابلاغ گردد.

۲- طرح خوانشی دوباره از انقلاب اسلامی در پرتو بیانیه گام دوم مطرح و مقرر گردید در جلسه آینده کمیسیون، مجددا توسط مجری طرح ارائه شود.

۳- مقرر گردید مطالب مربوط به «مهدویت و آینده جهان» ویژه تدریس درس اندیشه اسلامی ۲ در قالب دو جلسه با نظارت گروه‌های علمی و به صورت کمک آموزشی تألیف شود.  
فراخوان بیست و هشتمین جشنواره ملی کتاب دانشجویی اعلام شد  از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی فراخوان بیست و هشتمین جشنواره ملی کتاب دانشجویی اعلام شد.با انتشار فراخوان بیست و هشتمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی از سوی سازمان انتشارات جهاددانشگاهی، رشته‌های ارتباطات و رسانه در گروه علوم انسانی در بخش اصلی جشنواره قرار گرفت و مهلت ارسال آثار ۲۸ اسفندماه خواهد بود.     توضیحات وزیر علوم پیرامون نامه به رهبر انقلاب در خصوص دانشگاه فرهنگیان   منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دهمین جلسه شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور به ریاست سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و نیمه حضوری در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد. با بیان اینکه به لحاظ تخصصی و توجه به نظر متخصصان امر تعلیم و تربیت قطعاً طرفدار تربیت معلم هستیم، اظهار داشت: برای شغل معلمی باید آموزش دیده شود چرا که عالم بودن و معلم بودن در کنار هم می‌تواند شخصیتی تأثیرگذار و مؤثر در تربیت نسل‌های آتی را ایجاد کند.

وی پیشنهاد داد: در سایر دانشگاه‌ها نیز چند واحد درسی برای آموزش مهارت معلمی در نظر گرفته شود.

غلامی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان در تعلیم و تربیت نقش مؤثری دارد، افزود: البته در حاشیه دانشگاه فرهنگیان نباید دانشگاه شهید رجایی را هم فراموش کنیم.  
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه باید دانشگاه در تراز تربیت معلم نظام جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم، گفت: اگر تاکنون هر مشکلی در تحقق این امر وجود داشته، باید رفع کمبود‌ها در برنامه اصلی قرار گیرد.  
نتایج نقل و انتقال دانشجویان شاهد و ایثارگر نیمه دوم دی اعلام می‌شود محمد تاج فرد مدیرکل امور شاهد و ایثارگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام این خبر افزود: ثبت نام متقاضیان نقل و انتقال دانشجویان شاهد و ایثارگر ورودی نیمسال اول ۱۳۹۹ انجام شده و ثبت نام متقاضیان ورودی نیمسال دوم (بهمن) نیز در حال اجرا است.

وی افزود: پس از پایان مهلت ثبت نام متقاضیان نقل و انتقال، کمیسیون نقل و انتقال تشکیل و تقاضای دانشجویان بررسی می‌شود.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگر وزارت بهداشت گفت: با توجه به اینکه زمان ثبت نام متقاضیان نقل و انتقال هنوز به پایان نرسیده و ثبت نام دانشجویان ورودی نیمسال دوم ادامه دارد، لذا کمیسیون نقل و انتقالات تشکیل نشده است. پس از پایان ثبت نام و بررسی مدارک و شرایط متقاضیان، کمیسیون مربوطه تشکیل خواهد شد.  
کنگره مکتب شهید سلیمانی تا ۱۸دی در تمام دانشگاه‌ها برگزار می‌شود   اولین کنگره مکتب شهید سلیمانی امروز، دوم دی، در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود و آیت‌الله علم‌الهدی و حجت‌الاسلام رستمی از سخنرانان این مراسم هستند.

آیت الله سیداحمد علم الهدی امروز، ۲ دی، در اولین کنگره مکتب شهید سلیمانی که توسط نهاد رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شده، سخنرانی می‌کند.

کنگره مکتب شهید سلیمانی از ۲ تا ۱۸ دی ماه در دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار می‌شود و مراسم امروز را نهاد رهبری دانشگاه فردوسی مشهد برنامه ریزی کرده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه تهران وام دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس کنگره مکتب شهید سلیمانی نقل و انتقال دانشجویان ثبت نام متقاضیان شاهد و ایثارگر دانشگاه تهران برگزار می شود علوم انسانی ثبت درخواست نیمسال دوم دروس معارف دانشگاه ها حاج قاسم رشته ها واحد ها دی ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۳۸۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدول زمانبندی نقل و انتقال دانشجویان پزشکی/ آخرین مهلت ثبت نام

به گزارش خبرنگار مهر، براساس جدول زمان بندی سامانه نقل و انتقال دانشجویان علوم پزشکی در نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ دانشجویان از اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ تا ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ برای ثبت درخواست در دانشگاه های مبداء و بارگزاری مدارک لازم فرصت دارند.

بررسی مدارک و اعلام نقص توسط دانشگاه مبداء و ویرایش توسط دانشجو از روز شنبه ۲ تیر آغاز شده و تا روز شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ ادامه دارد. رسیدگی و اعلام نتیجه اولیه توسط دانشگاه مبدا روز یکشنبه ۱۷ تیر لغایت یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ انجام می شود.

بررسی مدارک و اعلام نقص توسط دانشگاه مقصد و ویرایش توسط دانشجو از روز دوشنبه یک مرداد ۱۴۰۳ لغایت سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ انجام می شود. بررسی و اعلام نتایج توسط دانشگاه مقصد، تایید نهایی و تثبیت نتیجه نهایی فرایند توسط دانشگاه مبدا و ارسال به دانشگاه مقصد از روز چهارشنبه ۱۷ مرداد لغایت چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ انجام می شود.

کد خبر 6097877

دیگر خبرها

  • تصاویر جالب از آمریکا در حمایت از غزه | از رژه خودرویی تا تشکیل زنجیره انسانی توسط دانشجویان دانشگاه شیکاگو
  • جدول زمانبندی نقل و انتقال دانشجویان پزشکی/ آخرین مهلت ثبت نام
  • آمادگی دانشگاه شیراز برای جذب دانشجویان خارجی
  • کلنگ خوابگاه متأهلی در دانشگاه کاشان به زمین زده شد
  • کتاب «اسلام و مبانی حقوق بشر» نقد و بررسی می شود
  • ضرورت مشارکت ذینفعان حوزه علوم انسانی در تدوین سیاست‌ها
  • بررسی برنامه‌سازی قرآنی در صدا و سیما از منظر هنری و علوم انسانی
  • ضرورت انتقال دانشجوی بورسیه‌ای به کشور‌های جهان برای پیشرفت علمی ایران/ سیاست‌های علمی، ۲۵ ساله تدوین شوند نه ۸ ساله
  • تشکیل زنجیره انسانی دانشجویان دانشگاه تورنتو و کانادا برای محافظت از چادر‌های همبستگی مقابل پلیس (فیلم)
  • امروز؛ آخرین مهلت نام نویسی برای دریافت وام‌های ضروری و ودیعه مسکن