Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@03:16:02 GMT

همزبان‌ شدن دانشگاه و صنعت، خالق پژوهش کارآمد

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۳۸۷۱۹

همزبان‌ شدن دانشگاه و صنعت، خالق پژوهش کارآمد

پژوهش یکی از ارکان اصلی دانش و نوآوری است و پیشرفت علمی و کسب اعتبار جهانی با پژوهش و تحقیق حاصل می‌شود.

به گفته صاحب‌نظران، پژوهش فعالیتی منسجم برای رسیدن به ‌شناختی روشن‌تر از مفاهیم پیرامون و راهی برای گسترش مرزهای دانش و گشودن افق‌های تازه برای آیندگان به شمار می‌آید.

پژوهش همواره در جامعه ما از ارزش و مقام ویژه ای برخوردار است و هم اکنون تولید دانش بنیان، الگوی تولید عصر کنونی است  و یکی از مهم ترین راه های جهش تولید، تحقیق و پژوهش است و مسایلی که به این موضوع مرتبط می شوند اهمیت بسیار بیشتری پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سالهاست که از ارتباط صنعت و دانشگاه به عنوان حلقه مفقوده تجاری سازی و راهکاری برای خلق ثروت از دانش یاد می شود.

پژوهشی که توسط یک صاحب اندیشه، خلق می شود برای عاقبت خوش به نظام تشویقی استاندارد نیاز دارد، باید بازار پسند بوده و قابلیت تجاری سازی داشته باشد به گونه ای که صنعت و بازار را به سمت خود جذب کند.

تبدیل نشدن دانش به فناوری، کمبود تجهیزات پیشرفته، وجود مشکلاتی برای تبدیل ایده ها به ثروت، عدم آشنایی افراد صاحب ایده با تخصص های بازاریابی و دیدگاه ­های متفاوت ۲ طرف همه و همه موجب شده تا نتوانیم زبان این ۲ بخش را به هم نزدیک کنیم.

برای باخبر شدن از دیگر عواملی که بین دانشگاه و صنعت فاصله می اندازد و مانع از ایجاد پژوهشی کارآمد می شود با برخی از پژوهشگران برتر سال ۹۹ و محققان فعال دانشگاه به گفت و گو نشسته ایم که از نظر می گذرد.

«دکتر شهاب الدین زنگنه» یکی از پژوهشگران برتر سال در گروه مهندسی مواد دانشکده فنی مهندسی دانشگاه رازی کرمانشاه است.

این عضو هیأت علمی گروه مهندسی مواد دانشگاه رازی در زمینه ایمپلنت ­ها یا مواد زیر سازگار و کاربرد آنها در بدن بیمار پژوهش و فعالیت می ­کند که به همراه دیگر همکاران، تلاش دارد به ماده ای دست پیدا کند که قابلیت بیشتری در بدن فرد بیمار داشته باشد.

وی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: انتخاب پژوهشگر برتر سال، براساس سابقه پژوهشی سالانه و با بررسی و ارزیابی کارهای پژوهشی از جمله تعداد مقالات داخلی و خارجی و طرح­ های پژوهشی افراد صورت می گیرد.

زنگنه ادامه داد: امتیازهایی که افراد در این ارزیابی کسب می­ کنند با یکدیگر مقایسه می شود و در نهایت افرادی که دارای امتیاز بیشتری هستند به عنوان پژوهشگر برتر انتخاب خواهند شد.

این پژوهشگر برتر سال در خصوص چالش ­های پژوهش در استان گفت: تبدیل نشدن دانش به فناوری از بزرگترین معضلات است به این صورت که در پژوهش­ های بروز که در نهایت منجر به تهیه مقالات می ­شود توانایی تبدیل دانش آن به فناوری وجود ندارد.

تحقیقاتی که صرفا به سمت چاپ می رود

وی با بیان اینکه صرفا همه تحقیقات به سمت چاپ مقالات می ­رود، در مورد دیگر معضلات پژوهش در گروه مهندسی مواد به وجود نداشتن تجهیزات پیشرفته در استان اشاره کرد و گفت: به ناچار بیشتر فعالیت و تحقیقات را با تهران هماهنگ می کنیم و انجام می ­دهیم، یعنی هر بار که نمونه ­ای را آماده می ­کنیم باید این نمونه را برای بررسی به تهران ارسال کنیم که علاوه بر هزینه­ های ارسال و برگشت این نمونه­ ها، با مشکلات و چالش­ های دیگری هم در این خصوص مواجه هستیم.

زنگنه ادامه داد: تهیه این تجهیزات برای دانشگاه علاوه بر مشکلاتی که به واسطه وجود تحریم­ ها ایجاد شده و همچنین زمان­بر بودن فرآیندتهیه آنها، از نظر مالی هم هزینه­ های سنگین به دانشگاه تحمیل می­ کند.

مشکلاتی که به دنبال نبود امکانات ایجاد می شود

او گفت: با وجود همه این مشکلات و سختی­ ها از فعالیت و پژوهش دست بر نداشته ­ایم و با توجه به ارتباطاتی که با دانشگاه ­های دیگر داریم، توانسته ­ایم با استفاده از تجهیزات آنها همچنان به پژوهش ادامه دهیم و تا حدودی بر مشکلات ناشی از عدم وجود امکانات غلبه کنیم.

این پژوهشگر علمی خلاء ارتباط بین صنعت و دانشگاه را ناشی از وجود دیدگاه ­های متفاوت بین ۲ طرف دانست و افزود: دیدگاه ­ها، خواسته ­ها و تصورات حوزه صنعت و دانشگاه با یکدیگر تفاوت دارد و تا زمانی که نتوانیم زبان این ۲ بخش را به هم نزدیک کنیم در این زمینه موفق نخواهیم بود.

وی ادامه داد: موارد زیادی مشاهده شده که پروژه ­هایی که در صنعت از طریق سیستم آکادمیک و دانشگاهی انجام شده مورد تایید بخش صنعت نیست زیرا آنها به دنبال چیز دیگری هستند و دانشگاه هدف دیگری را دنبال می ­کند و نمی ­توانند با یکدیگر ارتباط خوبی برقرار کنند و در نهایت در این زمینه دلسردی در صنعت به وجود می­ آید.

واسطه پای کار بیاید

این پژوهشگر برتر سال گفت: شاید وجود واسطه ­هایی اعم از اشخاص حقوقی یا حقیقی با دیدگاه و تصورات صنعتی برای ایجاد ارتباط و همکاری بین بخش صنعت و دانشگاه موثر باشد تا بتواند زبان این ۲ حوزه را به یکدیگر نزدیک کند و به نظر می­ رسد بهترین گزینه برای این کار، اعضای هیأت علمی یا پژوهشگرانی هستند که از جامعه صنعتی باشند زیرا هم دیدگاه صنعتی دارند و هم نگاه آکادمیک و می ­توانند آن دید و تجربه صنعتی را در دانشگاه به کار گرفته و ارتباط خوبی در این زمینه ایجاد کنند.

«دکتر تورج زینی‌وند» عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات عرب، پژوهشگر برتر دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رازی کرمانشاه دارای بیش از ۱۰۰ مقاله علمی پژوهشی است که غالبا در  در زمینه ادبیات تطبیقی است.

تالیف ۶ جلد و ترجمه ۲ جلد کتاب از جمله بخشی از اقدامات علمی این پژوهشگر است که پنج کتاب دیگر نیز در دست چاپ دارد.

یکی از مهم ترین اهداف این پژوهشگر برتر سال این است که پایان‌نامه‌های دانشجویان را به سمت مقاله نویسی و آموزش مقاله سوق دهد تا پاسخی شایسته به سرمایه‌گذاری دانشگاه در بُعد منابع مالی و انسانی باشد و خروجی مطلوبی در قالب مقاله داشته باشند چراکه معتقد است کار ما در زمینه علوم انسانی توسعه مرزهای دانش است.

تولید اندک مجلات علمی پژوهشی

این عضو هیات علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رازی در گفت و گو با ایرنا به بخشی از مشکلات پژوهشی اشاره کرد و با تاکید براینکه گروه‌های آموزشی و پژوهشی بسیار قوی در دانشگاه وجود دارد، گفت: تعداد بسیار اندک مجلات علمی پژوهشی و مجلات چاپی دانشگاه، یکی از چالش های پژوهش در دانشگاه رازی است.

 وی بر چاپ و نشر مجلات علمی پژوهشی بیشتر در سطح دانشگاه ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدوارم در سال‌های آینده این هدف محقق گردد و شاهد تولید مجلات علمی فراوان در دانشگاه باشیم چنانچه اقداماتی در این زمینه انجام شده است.

زینی وند از کمبود منابع اعتباری به ویژه در زمینه گرنت پژوهشگران دانشگاهی اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که رفع این مشکل نیز به تدبیر نیاز دارد.

پژوهشگران جوان حمایت می خواهند

این پژوهشگر برتر دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رازی در پاسخ به این سوال که تا چه میزان دانشگاه رازی در تحقق شعار اخلاق محوری وپیشرو در تحقق جامعه دانش بنیان موفق بوده، گفت: پاسخ به این سوال به بررسی و تحقیق نیاز دارد ولی آنچه که مهم است این است که دانشگاه در این مسیر حرکت کرده و گام های موثری در حوزه های علمی برداشته است و در این زمینه اقدامات قابل تحسین است.

وی ادامه داد: اما توصیه من این است که از پژوهشگران جوان به خصوص اساتید جوان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی حمایت‌های مادی و معنوی صورت گیرد و پژوهشگران جوان و اساتید تازه جذب شده، باید بدانند راز موفقیت آنها در تلاش و برنامه‌ریزی، پشتکار و همین طور آگاهی از یافته‌های نوین رشته خودشان است که با این معیارها می‌توانند به موفقیت دست پیدا کنند.

تفاوت در عقاید

  «دکتر علیرضا حبیبی» از دیگر پژوهشگران دانشگاه رازی است که موفق به چاپ بیش از ۳۲ مقاله علمی در مجلات علمی و پژوهشی داخلی و خارجی و ۲۴ مقاله در کنفرانس های ملی و بین المللی شده است.

سه اختراع ملی و ارایه راهنمایی و مشاور به ۳۰ دانشجوی مقطع تحصیلات تکمیلی که عمدتاً در گرایش بیوتکنولوژی بوده اند را در رزومه علمی وی قرار دارد.

وی در راستای انجام فعالیت های تقاضامحور، در یک طرح پژوهشی به عنوان همکار و در سه طرح پژوهشی دیگر به عنوان مجری فعالیت داشته است.

عمده حوزه فعالیت های پژوهشی وی در خصوص به کارگیری بیوتکنولوژی صنعتی در تبدیل مواد پسماند به محصولات با ارزش افزوده بوده است که از آن جمله می توان به تولید رنگدانه های طبیعی خوراکی، بیوسورفکتانت ها و نگهدارنده طبیعی مورد استفاده در صنایع غذایی، عصاره مخمر و نرم کننده های اپوکسی اشاره کرد.

باتوجه به علاقه مندی و زمینه کاری مشترک، همکاری پژوهشی را با مرکز تحقیقات روغن ها و چربی های معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از سال ۱۳۹۲ آغاز کرد و هم اکنون عضو شورای پژوهشی این مرکز است.

بخش دیگری از فعالیت های پژوهشی وی، در خصوص استفاده از روش های تجزیه زیستی برای حذف آلایندهای محیط زیستی از پسابها و خاک های آلوده بوده است که در این راستا یک طرح برای زیست پالایی خاک های آلوده به مواد نفتی منقطه نفت شهر کرمانشاه با استفاده از کنسرسیوم میکروبی بومی به سفارش شرکت ملی نفت ایران بهره برداری مناطق مرکزی در حال انجام است.

این پژوهشگر کرمانشاهی در گفت و گو  با ایرنا، با بیان اینکه دلایل مختلفی در عدم شکل گیری تعامل موثر بین دانشگاه و صنعت نقش دارد، اظهار داشت: تفاوت دیدگاه شاید یکی از این موانع باشد،  دانشگاهیان اغلب فرآیند پژوهش را عمیق و منطبق با اصول علمی می دانند که یقینا نیازمند هزینه، زمان و تلاش بسیار است.

حبیبی ادامه داد: در مقابل صنعتگران با توجه به ماهیت تولید و ملاحظات اقتصادی،  نیازمندهای خود را سریع و با کمترین هزینه تقاضا می کنند، واقعیت این است که اکنون برای اعضای هیئت علمی دغدغه های آموزشی و پژوهشی گستردهای در آیین نامه های ارتقا وجود دارد که پرداختن به آنها، زمان زیادی برای انجام فعالیت های فناورانه افراد علاقه مند باقی نمی گذارد.

وی اضافه کرد، از آنجایی که نمی توان به طور کامل نیازهای آموزشی و انجام کارهای پژوهشی بنیادی را در کشور کنار گذاشت،  شاید استقلال اساتید در انتخاب مسیر فعالیت های پژوهشی،  با اصلاح آیین نامه های ارتقا،  بتواند کمک موثری در ایجاد رغبت بخصوص در نسل جوان دانشگاهی داشته باشد.

حبیبی که از فروردین سال ۱۳۹۶ مدیریت گروه مهندسی شیمی دانشگاه رازی را برعهده دارد، ادامه داد: از سوی دیگر متاسفانه اغلب شکل گیری تعاملات تاکنون از پی گیری مستقیم پژوهشگر با واحدهای صنعتی بوده است و واحدهای ارتباط با صنعت در دانشگاه ها تنها برای اقدامات اداری پس از شکل گیری تعامل،  نقش ایفا کرده اند.

وی معتقد است، این در حالی  است که به نظر می رسد،  این واحدها باید از کارشناسانی تشکیل شده باشند که فرآیند پی گیری، اطلاع رسانی نیازمندهای صنعتی، ایجاد بانک های اطلاعاتی از کارهای انجام شده و افراد با توانایی های مختلف و پتانسیل های دانشگاه را به صورت مستمر دنبال نمایند.

این عضوی هیات علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه رازی اعلام کرد، از دیگر مشکلات بر سر راه فعالیت های فناورانه و تبدیل ایده ها به کارآفرینی، بودجه کم دیده شده در شهرستان ها است، مسوولین استانی، محدودیت بودجه را اغلب باعث عدم حمایت و سرمایه گذاری در ایده های فناورانه معرفی می کنند و ارگان ها رغبتی برای اعلام نیازهای پژوهشی خود به دانشگاه ها ندارند.

یک راهکار برای تحقق ایده های فناورانه

حبیبی اضافه کرد،  به نظر من در چنین شرایطی توجه به صنایع کوچک می تواند موثر باشد.  به لحاظ آنکه کشور ما و از آن جمله استان کرمانشاه دارای پیشینه کشاورزی گسترده ای است، توسعه صنایع غذایی و در کنار آن واحدهای میکروبیولوژی صنعتی برای تبدیل مواد پسماند این واحدها به محصولات با ارزش افزوده می تواند مسیر خوبی برای تحقق ایده های فناورانه باشد.

این استاد دانشگاه افزود: زیرا در این فرآیندها، مواد اولیه در دسترس هستند، هزینه سرمایه گذاری کمتری نسبت به صنایع سنگین نیاز است، مواد محصول آنها نیز موردنیاز بازار است و اغلب جز اقلام وارداتی است و به لحاظ ملاحظات زیست محیطی نیز اثر مخربی ندارند.

این دانشیار دانشگاه رازی مشکل دیگر در تبدیل ایده ها به ثروت، عدم آشنایی افراد صاحب ایده با تخصص های بازاریابی، اقتصاد سنجی و تحلیل بازار عنوان کرد و گفت: در این مسیر، شتاب دهنده های مراکز رشد شکل گرفتند و در مواردی توانستند کمک موثری به شرکت های دانش بنیان نوپا ارایه کنند ولی کماکان حمایت ها از ایده های فناورانه به حدی نیست که راه را برای افراد ناآشنا را هموار کنند.

گزارش از زهره کریم زاده

برچسب‌ها دانشگاه رازی پژوهشگر کرمانشاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه رازی پژوهشگر کرمانشاه دانشگاه رازی پژوهشگر کرمانشاه اخبار کنکور ایده های فناورانه پژوهشگر برتر سال پژوهشگر برتر دانشگاه رازی صنعت و دانشگاه علمی پژوهشی علوم انسانی گروه مهندسی مجلات علمی گفت و گو ایده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۳۸۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام

ایسنا/فارس رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز بر اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی و عملیاتی در جهان اسلام تاکید کرد.

سیدوحید حسینی امروز، ۸ اردیبهشت در دیدار با رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، با اشاره به اهمیت توسعه پژوهش در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: فعالیت‌های تحقیقاتی و مستندسازی پژوهشی با توجه به تحریم‌ها و چالش‌های مختلف موجود، توسعه یافته است.

وی، اقدامات عملیاتی و کاربردی در حوزه پژوهشی و فناوری را در پیشبرد اهداف این حوزه ضروری خواند و با تاکید بر اهمیت گام برداشتن در مسیر توسعه دانش  و مقالات علمی، از روند افزایشی تعداد مقالات و تحقیقات علمی در مجموعه سلامت فارس با شیب معناداری خبر داد.

رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام  (ISC) نیز در این نشست، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه شیراز را ریشه تنومند حوزه علمی استان و کشور معرفی و بر تلاش برای افزایش همکاری و اقدامات مشترک این موسسه با مجموعه سلامت فارس تاکید کرد.

سید احمد فاضل‌زاده از برگزاری ۱۵ نشست مشترک مسئولان موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام  (ISC) با مراکز عالی علمی در استان‌های مختلف کشور خبر داد و بر تداوم نشست مشترک با محوریت مشارکت داده‌ها و تبادل تجربه‌ها، دانش و علم تاکید کرد.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون فعالیت در این حوزه، گزارشی از معرفی فعالیت‌های موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام(ISC) با محوریت رصد و پایش وضعیت علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اسلامی و همچنین دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی استان فارس ارائه داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کنفرانس فیزیک بنیادی ایران ۱۲ اردیبهشت در قم برگزار می‌شود
  • نشست تخصصی کمیته امداد استان گلستان با دانشگاه آزاد اسلامی برگزارشد
  • بررسی زمینه‌های پژوهشی حوزه بازی میان ایران و دانشگاه سینرجی
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه دانشگاه آزاد با دانشگاه باهنر و علوم پزشکی کرمان
  • ۱۰ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • ۱۰ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • گردهمایی بزرگ تاریخ علم
  • تألیف کتاب«روش تحقیق در مدیریت» توسط عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام