Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- زلزله بم با وجود همه تلخی ‌هایی که داشت نقطه عطفی در مقاوم‌سازی بناها بود و از آن تاریخ سازوکار جدی برای ساختمان‌سازی در کشور ایجاد شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان ، ایران کشوری زلزله ‌خیز است تا آنجا که به‌طور متوسط هر 2.5 سال، یک زﻟﺰﻟﻪ ﺑﺎ ﺑﺰرﮔﯽ 6.5 رﯾﺸﺘﺮ در آن رخ ﻣﯽ‌دﻫﺪ.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

17 سال پیش بود که زلزله‌ای به بزرگی 6.6 ریشتر شهر بم و مناطق اطراف آن در شرق استان کرمان لرزاند؛ زلزله‌ای که به کشته و مجروح شدن بیش از 70 هزار نفر از هموطنانمان منجر و بخش زیادی از شهر بم با خاک یکسان شد. زلزله ‌ای که قطعاً یکی از تلخ‌ترین حوادث تاریخ معاصر ما بود.

این حادثه تلخ باعث شد تا با توجه به ضرورت آگاه‌سازی و ارتقای فرهنگ عمومی در برابر زلزله این روز به عنوان "روز ملی ایمنی در برابر زلزله" نامگذاری شود و این روز نقطه عطفی در مهندسی کشور در حوزه ساخت و ساز بود .

پس از این حادثه تلخ بود که تصمیم‌گیران کشور متوجه شدند که ما نسبت به ساخت و سازها و ایمنی جان هموطنان‌مان غفلت کردیم و از آن به بعد آئین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله تغییر قابل توجهی کرد و نگاه علمی‌تری به موضوع زلزله شد.

به گزارش تسنیم 42 درصد جمعیت استان کرمان در بخش روستایی ساکن هستند و با توجه به حادثه خیز بودن استان مقاوم سازی واحدهای مسکونی در استان ضرورت دارد. البته به گفته مسئولان وضعیت استان کرمان در مقاومسازی بناها وضعیت خوبی است و بالای 60 درصد واحدهای مسکونی روستایی و شهرهای با جمعیت زیر 25 هزار نفر استان مقاوم هستند و ضریب نفوذ مقاوم سازی واحدهای مسکونی به 65 درصد رسیده است.

علی ‌اکبر سلطانی‌نژاد مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان در گفت ‌وگو با تسنیم با بیان اینکه در آستانه هفدهمین سالگرد زلزله بم قرار داریم اظهار داشت: حادثه ‌ای که با وجود همه تلخی ‌هایی که داشت نقطه عطفی در مقاوم‌سازی بناها در کشور بود و از آن تاریخ سازوکار جدی برای ساختمان‌سازی در کشور ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه ایمن‌سازی یک اصل اساسی در ساختمان‌سازی است و صرفاً نباید نگاه اقتصادی به این کار داشت گفت: بعد از زلزله بم چندین زلزله با شدت بالا در استان را تجربه کردیم که به‌دلیل مقاوم‌سازی‌ها کمترین خسارت ایجاد شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان با بیان اینکه وضعیت استان کرمان در مقاومسازی بناها وضعیت خوبی است ادامه داد: تمام سازوکار ایمنی ساختمان در تمام استان فراهم شده است و در تمام روستاها حداقل‌های استاندارد را رعایت می‌کنند و مانند گذشته نیست.

وی با اشاره به اینکه در قانون اساسی دو اصل داریم که حاکمیت مکلف به کمک در بخش مسکن است افزود: تمام دولت‌ها تسهیلاتی برای ساخت مسکن در نظر گرفتند.

سلطانی‌نژاد با عنوان اینکه دو راهبرد در تأمین مسکن را پیگیری می‌کنیم که نخستین آن پرداخت یارانه است گفت: به خانوارهایی که تحت پوشش سازمان‌های حمایتی هستند کمک‌های بلاعوض نیز در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه امروز مقاومسازی و ایمن سازی در تمام استان نهادینه شده افزود: مقاومسازی و ایمن سازی اگر چه هزینه ‌ بر است اما در واقع از هزینه ‌ های بعدی و خسارات بعدی جلوگیری شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان با بیان اینکه 42 درصد جمعیت استان کرمان در بخش روستایی ساکن هستند گفت: با توجه به حادثه خیز بودن این استان مقاوم سازی واحدهای مسکونی را در دستور کار قرار دادیم .

وی از مقاوم سازی بالای 60 درصد واحدهای مسکونی روستایی و شهرهای با جمعیت زیر 25 هزار نفر استان خبر داد و افزود: ضریب نفوذ مقاوم سازی واحدهای مسکونی در استان به 65 درصد رسیده است.

ارگ بم 17 سال پس از زلزله 6.6 ریشتری/مرمت بزرگ‌ترین سازه خشتی جهان به نیمه رسید+تصاویر روایت فرمانده سپاه استان کرمان از زلزله بم: شمه‌ای از محشر را به‌چشم دیدم زلزله بم مهندسی ساختمان کشور را دگرگون و متحول کرد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان با بیان اینکه امروز برای ساخت مسکن مبلغ 50 میلیون تومان تسهیلات روستایی پرداخت می ‌شود گفت: با مشارکت خود مردم استان کرمان از سال 93 تاکنون ساخت 62 هزار واحد مسکونی آغاز شده که تا امروز 56 هزار واحد آن در استان کرمان ساخته و تکمیل شده است.

وی با اشاره به اینکه در جنوب استان کرمان مهاجرت نداریم و تقاضای مسکن در آن منطقه بسیار بالا است افزود: در جنوب استان شعب سیستم بانکی خیلی کم است که روند کار را با کندی روبه‌رو می‌کند.

سلطانی‌نژاد با بیان اینکه در شهر زهکلوت ساخت تمام واحدهای آسیب ‌ دیده از سیل امسال آغاز شده و تا پایان سال به اتمام می‌رسد گفت: نیازمند همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن هستیم.

وی با اشاره به اینکه مصوبات بسیار خوبی از دولت داریم اما در اجرا با بانک‌ها به مشکل برمی‌خوریم ادامه داد: بانک‌‌‌ ها در قبال تسهیلات مسکن روستایی باید همان ضامن زنجیره ‌ ای را قبول کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان با بیان اینکه برای 27 شهر استان تأمین زمین برای طرح اقدام ملی مسکن انجام شده است گفت: مردم هزینه ساخت پرداخت می‌کنند که با پرداخت تسهیلات نیز به متقاضیان کمک می‌شود.

انتهای پیام/511/ ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: زلزله زلزله مقاوم سازی واحدهای مسکونی استان کرمان نقطه عطفی سازی بناها برای ساخت زلزله بم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۳۹۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحویل واحدهای مسکن ملی به متقاضیان تا پایان امسال

معاون وزیر راه‌وشهرسازی از تحویل واحدهای مسکن ملی به متقاضیان تا پایان امسال خبر داد و گفت: ۲میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در طرح ملی مسکن در دست ساخت است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، ارسلان مالکی، شب گذشته در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بیش از 2میلیون و 500 هزار واحد مسکونی در بخش‌های مختلف طرح ملی مسکن در دست ساخت است.

او با بیان اینکه 45هزار هکتار زمین برای اجرای طرح ملی مسکن به محدودۀ شهرها الحاق شده‌است، اضافه کرد: ساخت 57شهرک برای اجرای این طرح در کشور مصوب شده‌است.

مقاوم‌سازی 115هزار واحد مسکونی روستایی در لرستان

معاون وزیر راه‌وشهرسازی اعلام کرد: مراحل تصویب ایجاد بخشی از شهرک‌ها برای اجرای طرح ملی مسکن به پایان رسیده‌ و واحدهای مسکونی در این شهرک‌ها ساخته شده‌است.

مالکی با بیان اینکه اجرای طرح ملی مسکن در لرستان به‌دلیل مشکل تأمین زمین دشوار شده‌است، یادآور شد: دستگاه‌های اجرایی این عقب‌ماندگی را باید با هم‌افزایی جبران کنند.

او با اشاره به تأمین 300 هکتار زمین در لرستان بیان کرد: اگر مشکل تأمین زمین در این استان رفع شود شاهد سرعت در اجرای طرح ملی مسکن خواهیم بود.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی عنوان کرد: ما تلاش می‌کنیم که واحدهای مسکونی با پیشرفیت فیزیکی 70درصد را تا پایان سال 1403 تحویل متقاضیان دهیم.

انتهای پیام/ 644/.

دیگر خبرها

  • پروژه فاضلاب مسکن ملی خلخال با عدم تامین اعتبار روبرو است
  • استان‌ها‌ از مرحلۀ تأمین زمین ‌‌طرح ملی مسکن عبور کرد‌ند
  • تحویل واحدهای مسکن ملی به متقاضیان تا پایان امسال
  • ایمن‌سازی کرمانشاه ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
  • سازه‌های کشور باید در برابر زلزله‌های ۸ ریشتری مقاوم باشند
  • معرفی بیش از ۹۷۰۰ گیلانی برای دریافت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی
  • پنج هزار و ۵۵۸ متقاضی واحدهای مسکن ملی در زنجان تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند
  • ۵۵۵۸متقاضی واحدهای مسکن ملی درزنجان تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند
  • ۹۲ واحد طرح نهضت ملی مسکن تحویل متقاضیان شاهرود شد
  • فروش امتیاز مسکن ملی توسط برخی سازمان ها، واقعیت یا شایعه؟