Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مرکزی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: نیروگاه شازند یکی از مهمترین منابع آلوده کننده هوای شهر اراک و منطقه است.

علی‌اکبر کریمی روز پنجشنبه 4 دیماه در کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر اراک اظهار کرد: آلودگی هوای اراک واقعیت تلخی است که سال ها شهر اراک با آن درگیر است، بخشی از اقدامات در جهت کاهش این آلودگی زیرساختی و بلندمدت است که باید دنبال شود از طرفی جابجایی برخی از منابع آلایندگی در اراک که به صورت بلندمدت وجود دارد و قابل رفع است هنوز انجام نشده و بخشی از آلایندگی نیز در خصوص فعالیت و نحوه مصرف سوخت واحدها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: دغدغه آلایندگی نیروگاه شازند طی سال های اخیر همواره وجود داشته که در این راستا ریاست جمهوری در جلسه دیدار مردمی در استان قول منع استفاده از مازوت در نیروگاه شازند را اعلام و مجددا نیز بر این مهم تاکید کرد و بر این اساس انتظار می‌رود که این دستور توسط دستگاه‌های مربوطه رعایت شود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رقمی که برای استفاده مازوت در کشور در نظر گرفته شده کمتر از 15 درصد بوده و نیاز نیست این آلایندگی به اراک نیز تحمیل شود. در توزیع سوخت مازوت دستورات رئیس جمهور و شرایط اقلیمی و انصاف و... حکم می‌کند که هزینه اجتماعی که به سلامت مردم ضربه می‌زند به این منطقه تحمیل نشود، در نتیجه نیاز است اقدامات لازم در این خصوص صورت گیرد.

کریمی اضافه کرد: در قانون هوای پاک در مجلس، سهم 35 درصدی از محل عوارض آلایندگی برای محیط زیست در نظر گرفته شد تا این مبالغ صرف امور بهبود محیط زیست شود. در تبصره 6 قانون بودجه 99 نیز صراحتا ردیف برای این مهم مشخص شده است که طبق گزارش دریافت شده در 6 ماهه امسال، 35 درصد از عوارض آلایندگی واریزی از سوی استان به صندوق محیط زیست 46 میلیارد تومان بوده که این رقم در اختیار سازمان محیط زیست قرار گرفته است و قطعا تا پایان سال رقم قابل توجهی خواهد بود که می توان اقدامات خوبی با آن انجام داد.

وی ادامه داد: در قانون بودجه سال 99 آمده که 35 درصد عوارض آلایندگی وصولی از محل یک درصد فروش واحدهای آلاینده به سازمان محیط زیست برای اعطای تسهیلات مالی به منظور کاهش آلودگی های زیست محیطی و جلوگیری از تخریب محیط زیست اختصاص پیدا کند که متاسفانه در این ماه‌ها نتوانستیم حق استان را از این مبلغ جذب کنیم که این مهم باید پیگیری شود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شهرداری‌ها از ابتدای سال بیش از 90 میلیارد تومان از این محل اعتبار وصول کرده‌اند که نباید صرف حقوق کارمندان شود و باید با یک برنامه ریزی مشخص شهرداری هایی که از این عوارض آلایندگی بهره مند هستند این اعتبار را متناسب با نیاز شهرستان جهت کاهش آلودگی هوای شهر هزینه کنند.

کریمی افزود: آلودگی هوا یکی از مسائل و دغدغه های مردم استان بویژه در شهرهای اراک و شازند است و تجارب علمی و دانشگاهی و درمانی و... رابطه مستقیم آلایندگی با بیماری ها و آسیب به سلامت مردم را نشان داده و باید با بضاعت  و مقدورات و امکانات در اختیار حداکثر تلاش را برای حفظ سلامت مردم انجام دهیم.

وی بیان کرد: در شرایط اضطرار آلودگی هوا نیاز است برخی تصمیمات در خصوص تردد خودروهای سنگین، توقف خودروهای آلاینده و سایر تصمیمات را اتخاذ کرد تا از شدت شرایط سخت این روزها کاسته شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی محیط زیست نماينده مجلس نيروگاه عوارض آلایندگی نیروگاه شازند محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۴۴۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله خرس به دامدار ایلامی در پی ورود به زیستگاه

ایسنا/ایلام معاون زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان ایلام در خصوص خبر حمله خرس به مرد دره‌شهری گفت: این حمله در منطقه «خرس‌آو» کبیرکوه که زیستگاه خرس قهوه‌ای است رخ داده است.

علیرضا محمدی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: این زیستگاه خرس قهوه‌ای در ارتفاعات کبیرکوه در بخش شرقی کبیرکوه واقع است و منطقه‌ای صعب‌العبور است، فرد مصدوم شده از دامداران بومی منطقه است که دام‌های خود را وارد قلمرو زیستی خرس کرده است.

وی افزود: وقتی خرس برای فرزندانش احساس خطر کند، ممکن است به واردشدگان به زیستگاهش حمله کند.

محمدی با بیان اینکه جمعیت خرس در این منطقه معدود است، خاطرنشان کرد: ممکن است خرس برای تأمین غذا دست به حمله زده باشد، آنچه مسلم است ورود دامدار به قلمرو خرس است که با این ورود ۶ رأس دام دامدار نیز تلف و خود دامدار نیز مصدوم شده است.

معاون اداره‌کل محیط زیست استان ایلام تأکید کرد: خرس به هیچ وجه وارد قلمرو و زندگی مردم منطقه نشده است و در جای مرتفعی در کوه است که زیستگاه خود اوست.

اورژانس پیش‌بیمارستانی اعلام کرده خرس به یک مرد ۵۱ ساله دره‌شهری حمله کرده است و وی زخمی شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بیش از ۱۲۲ میلیارد تومان عوارض آلایندگی در اراک پرداخت شد
  • شکست مرز‌ها در مناطق چهارگانه محیط‌زیست
  • گلایه مدیر کل برای استفاده نکردن نهادها از صندوق ملی محیط‌زیست
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم
  • معرفی ۶ نفر از عاملان آلودگی محیط زیست کرج به مراجع قضایی
  • پلمب دو واحد آلاینده غیر مجاز تولید زغال در رباط کریم 
  • استفاده از فاضلاب برای کشاورزی جرم است
  • پاکسازی منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر قاین
  • حمله خرس به دامدار ایلامی در پی ورود به زیستگاه