Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزیاتو، ماه گذشته بیستمین سال از حضور پیاپی انسان در ایستگاه فضایی بین المللی هم به پایان رسید. تحقیقات علمی ای که تا به امروز در جهت بهبود زندگی در ایستگاه فضایی بین المللی صورت گرفته نه تنها به پیشرفت های بی شماری در زمینه ی فناوری فضایی منجر شده، بلکه مزایایی برای مردم روی کره زمین هم داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حالا شرکتی که یک سیستم تصفیه آب برای ایستگاه فضایی بین المللی طراحی کرده، در حال ساخت فناوری های جانبی ای است که امکان تأمین آب آشامیدنی در مکان هایی که بیشترین نیاز به آن هست را فراهم می کند.
در ایستگاه فضایی بین المللی هر قطره آبی، از رطوبت گرفته تا ادرار باید فیلتر شود و مجدداً مورد استفاده قرار گیرد. اما سیستمی که در حال حاضر در ایستگاه فضایی بین المللی برای این کار از آن استفاده می شود بسیار سنگین است، هر ۹۰ روز یک بار باید تعویض شود و برخی آلاینده ها را فیلتر نمی کند.
یک شرکت دانمارکی به نام Aquaporin A/S سیستم جدیدی ساخته که در آن از پروتئین هایی به نام آکواپورین استفاده می شود. پیتر هولم جنسن، مدیرعامل این شرکت می گوید: «این سیستم در اصل همان مکانیسمی است که اجازه می دهد آب از غشای سلول زنده عبور کند.» این پروتئین ها در طبیعت امکان جذب آب از خاک را برای ریشه ی گیاهان فراهم می کنند و اجازه می دهند کلیه های انسان هر روز حدود ۴۵ گالون مایعات را فیلتر کند. این پروتئین ها بسیار هم گزیده کار هستند و مانع عبور آلاینده ها می شوند.  
ناسا که در حال آزمایش این فناوری جدید در فضا است، در نظر دارد سیستم آکواپورین را جایگزین سیستم فعلی خود کند، اما این فناوری بر روی کره زمین هم کاربردهایی دارد.
بیشتر از ۲ میلیارد نفر در سرتاسر دنیا به آب آشامیدنی تمیز دسترسی ندارند و در کشورهای پیشرفته بسیاری از مردم از بی خطر بودن آب لوله کشی نامطمئن اند.
فناوری آکواپوریس می تواند کمک کننده باشد. این شرکت با شرکت های فاضلاب وارد همکاری شده تا میکرو آلاینده ها و میکرو پلاستیک ها را از فاضلاب جدا کند و به این ترتیب مانع از ورود آن ها به دریا شود.
تحقیقات نشان داده فناوری آکواپورین بیشتر از ۹۵ درصد میکرو پلاستیک ها و میکرو آلاینده های موجود در فاضلاب را جدا می کند و این کار  را با انرژی ای کمتر از مقدار مورد مصرف سیستم های سنتی انجام می دهد.
کارشناسان معتقدند سیستم آکواپورین می تواند در مسیر تولید آب آشامیدنی تمیز و مقرون به صرف از فاضلاب در آینده پیشگام باشد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: ناسا فضا آب زمین ایستگاه فضایی بین المللی آب آشامیدنی آلاینده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۴۴۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، گروهی از محققان به سرپرستی دانشگاه ساری در انگلیس تلاش کرده اند محتوای چربی (لیپیدها) موجود در سلول‌های سرطانی را مشاهده و مطالعه کنند. 

این فناوری نوین با همکاری پژوهشگران دانشگاه کالج لندن، شرکت داروسازی GSK و شرکت‌های «یوکوگاوا» «Yokogawa» و «سایکس» «Sciex» توسعه یافته است.

نظارت بر محتوای چربی

لیپید‌ها اجزای مهمی در سلول‌ها هستند و به سلول‌های سرطانی اجازه رشد، تکثیر و متاستاز را می‌دهند.

پژوهشگران از سامانه تک سلولی شرکت یوکوگاوا موسوم به SS۲۰۰۰ استفاده و سلول‌های سرطانی منفرد را از یک ظرف کشت شیشه‌ای نمونه برداری کردند. این سامانه‌ی نوآورانه، سلول‌های زنده منفرد را با استفاده از لوله‌های کوچک استخراج می‌کند و امکان بررسی دقیق را فراهم می‌آورد.

عرض این لوله‌ها به سختی ۱۰ میکرومتر یعنی نصف قطر نازک‌ترین موی انسان است.

در گام بعدی، محققان با رنگ آمیزی این سلول‌ها با رنگ فلورسنت، توانستند قطرات لیپید را در طول آزمایش بررسی کنند. آنها سپس با سایکس برای ایجاد یک رویکرد جدید طیف سنجی جرمی همکاری کرده و توانستند لیپید‌ها را شکسته و ساختار واقعی سلول را مشخص کنند.

کل این فرآیند به مشاهده چگونگی تکامل سلول‌های سرطانی در پاسخ به تغییرات محیط اطراف منجر شد.

مجریان این مطالعه از دانشکده شیمی و مهندسی شیمی دانشگاه ساری می‌گویند مشکل سلول‌های سرطانی این است که «هیچ دو سلولی شبیه هم نیستند» و همین موضوع طراحی یک درمان مطلوب را سخت‌تر می‌کند، زیرا برخی از سلول‌ها همیشه بیش از سایرین در مقابل درمان مقاومت می‌کنند.

با این حال، همیشه ثابت شده مطالعه سلول‌های زنده با جزئیات کافی برای درک واقعی ساختارشان پس از خارج کردن آنها از محیط طبیعی، دشوار است.

به همین دلیل نمونه برداری سلول‌های زنده زیر میکروسکوپ و بررسی یک به یک محتوای چربی آنها برای محققان همیشه جذاب و هیجان انگیز بوده است.

دانشمندان همچنین از این رویکرد جدید برای مطالعه مولکول‌های چربی لیپید‌ها در چندین سلول سرطانی استفاده کردند. جالب است که محققان تفاوت‌هایی را در ویژگی‌های لیپیدی سلول‌های مختلف شناسایی کردند.

مجریان این پژوهش ادعا می‌کنند روش آنها راه را برای مطالعه سلول‌های سرطانی با جزئیاتی که قبلا دیده نشده هموار می‌کند. یک روز، ممکن است بتوان نحوه تعامل تک سلول‌های سرطانی را با سلول‌های اطرافش مشاهده کرد؛ پیشرفتی که به ارائه درمان‌های جدید و هدفمندتر منجر خواهد شد.

این شیوه فناورانه می‌تواند شناخت ارزشمندی از چگونگی پاسخ انواع سرطان به درمان‌ها ارائه داده و به پزشکان در درک تاثیر پرتو درمانی سلول‌ها کمک کند، به ویژه اینکه چگونه برخی از سلول‌های سرطانی در برابر پرتودرمانی مقاومت می‌کنند؛ مقاومتی که می‌تواند منجر به عود سرطان شود.

این یافته‌ها در مجله Analytical Chemistry منتشر شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خلیج فارس از نگاه فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی (فیلم)
  • دراگون از ایستگاه فضایی جدا می‌شود
  • کشت خانگی سبزیجات با مایعی غیر قابل آشامیدنی
  • سانفرانسیسکو؛ پیشرو در بازیافت آب
  • پایش سطح زیرکشت محصولات استراتژیک کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی
  • موضع تازه وزیر دفاع امریکا به حمله موشکی ایران
  • فضانوردان چینی به ایستگاه فضایی رسیدند
  • موضع تازه وزیر دفاع آمریکا درباره عملیات ایران علیه اسرائیل
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • آیا غذا‌های دریایی سرطان زا هستند؟