Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، براساس سنتی دیرینه، مسیحیان ابتدای سال را اول ژانویه می‌دانند، همان‌گونه که ما ایرانیان ابتدای سال خود را روز اول فروردین می‌دانیم و اعراب ابتدای سال خود را ماه محرم می‌دانند.

در قرن ۱۷ میلادی با اعلام تقدس روز ۲۵ دسامبر، این روز به‌عنوان روز کریسمس یا تولد حضرت عیسی مسیح شناخته شد و تقریبا همه پیروان دین مسیحیت، همین روز را به‌عنوان روز تولد عیسی مسیح، جشن می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این روز مسیحیان بی‌شماری اقدام به تزئین منزل و محیط کار خود کرده و تا پایان تعطیلات سال نو میلادی، به سفر رفته یا از مهمانان خود پذیرایی و مانند مسیحیان سراسر دنیا، ارامنه ایران نیز در آخرین روزهای دسامبر، خود را برای رسیدن سال نو آماده می‌کنند.

اما کریسمس امسال متفاوت‌تر از سال‌های گذشته است و یک مهمان ناخوانده جشن کریسمس مسیحیان را دست خور تغییر قرار داده و کرونا مهمان ناخوانده‌ای است که طی یک سال گذشته بسیاری از برنامه‌های رسمی و غیررسمی، جشن‌ها و آیین مختلف را تحت تاثیر قرار داده، و جشن کریسمس و آغاز سال نو میلادی در آذربایجان‌غربی که به رنگین کمان اقوام و ادیان در آسمان ایران شهرت دارد نیز نظیر سراسر جهان مستثنی نشده و با همه‌گیری کرونا، حس و حال آن اندکی کاهش یافته ولی با این وجود، هموطنان مسیحی در جنب و جوش و تکاپو برای استقبال از این عید هستند و در صددند تا با برگزاری مجازی آیین‌ها، این عید و سال نو میلادی را جشن بگیرند.

در این میان بسیاری از اقشار جامعه با توجه به شیوع ویروس کرونا دچار معضلات اقتصادی شده و در تامین اقلام معیشتی و برگزاری جشن سال نو  نیز دچار مشکل شده‌اند که هموطنان مسیحیت نیز مستمندان را فراموش نکرده‌اند و با تامین بسته‌های معیشتی همراه با هم‌نوعان خود به پیشواز سال نو رفته‌اند هرچند برگزاری جشن سال نو را به دور از هم خواهند اما با یاد هم سال نو را آغاز می‌کنند.

کرونا برگزاری آیین کریسمس را مجازی کرد

رییس انجمن آشوریان ارومیه، استانلی سیمونز اظهار داشت: کرونا امسال اجازه برگزاری کریسمس به شکل سال‌های گذشته را نداد و تنها در کلیساها کشیش‌ها آیین عشای ربانی،  نماز و دعا را اجرا می‌کنند.

وی افزود: این آیین به صورت زنده از فضای مجازی برای هموطنان مسیحی پخش خواهد شد.

رییس انجمن‌ آشوریان ارومیه ادامه داد: حتی تجمعات سال‌های گذشته که ‌به منظور دید و بازدید شخصیت‌ها و روحانیان در کلیسا تشکیل می‌شد به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا امسال برگزار نخواهد شد.

سیمونز تصریح کرد: دید و ‌بازدیدهای امسال بیشتر به صورت تلفنی و در فضای مجازی خواهد بود و این عمل در راستای کمک به قطع زنجیره شیوع ویروس کروناست.

سیمونز همچنین به برنامه‌های مرسوم‌ ایام کریسمس اشاره و بیان کرد: نقطه آغازین برای استقبال از عید، پاک کردن منزل، پخت و تهیه انواع شیرینی های مختلف، خرید و سایل و تزیین درخت کاج است.

وی، به پخت شیرینی‌های ویژه که تنها در بین هموطنان مسیحی رایج است و از کیفیت، زیبایی و طعم بی نظیری برخوردار است اشاره و عنوان کرد: ۱۰ روز مانده به عید شروع به پختن شیرینی‌هایی چون "نازک" ، "بادام بوری"، "کاتا"و ‌یا کده در منازل می‌شود.

سیمونز یکی دیگر از آداب و  رسوم کریسمس را کمک به افراد بی بضاعت و مستمند عنوان کرد و گفت: مردم کمک‌های خود را به حساب کلیسا واریز می‌کنند و ‌در کلیسا تنها کشیش، افراد مستمند و نامشان را می‌شناسد به غیر از او حتی اعضای کلیسا هیچگونه شناختی از نام ‌و خود این افراد ندارند.

وی ادامه‌داد: کمک‌ها به شکل مخفیانه بوده و به هیچ‌عنوان مشخص نمی‌شود چه کسی مستمند بود و چگونه‌حمایت شد سیمونز در این خصوص به کتاب آسمانی انجیل اشاره کرد و گفت:در انجیل (کتاب مقدس) آمده است اگر از دست راست می‌دهی و کمکی می‌کنی دست چپ نباید بداند بر همین اساس کمک های کلیسا و هموطنان مسیحی به نیازمندان کاملا محرمانه است.

با تهیه بسته‌های معیشتی برای مستمندان به استقبال سال نو خواهیم رفت

داریاوش عزیزیان کشیش کلیسای آشوری ارومیه اظهار داشت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در استان هموطنان مسیحی هم پا با خیرین اقدام کمک به مستمندان و نیازمندان کرده‌اند و با توجه به نزدیک شدند جشن سال نو مسیحیان اقدام به تهیه بسته‌های معیشتی برای نیازمندان کردند.

وی ادامه داد: بسیاری از اعضای کلیسا کمک‌های مالی زیادی کردند که اعضا کمک‌های خود را به کلیسا می‌آورند و این افراد به صورت ناشناس هستند و کمک‌ها به صورت مخفیانه می‌باشد.

کشیش کلیسای آشوریی ارومیه تصریح کرد: در آستانه عید سال نو مبالغ و بسته‌های معیشتی جمع‌آوری به خانواده‌های نیازمند پرداخت شده است .

وی با اشاره به جشن سال نو عنوان کرد: طی روزهای اخیر به چندین خانواده نیازمند از طرف انجمن مبلغ یک میلیون تومان پرداخت و به مناسبت جشن کریسمس انواع کیک شیرینی‌ها تحویل این خانواده‌ها داده شده است.

عزیزیان خاطرنشان کرد: در ایام کرونا حدود ۵۰ خانواده که نیازمند واقعی بودند تحت پوشش انجمن هستند و انجمن همراه این خانواده‌ها بود تا در این ایام کمتر دچار مشکل شوند و باواریز مبالغی به حساب‌های آنان و تهیه بسته‌های معیشتی کمک حال این افراد بوده است.

وقتی کار خیر دین و نژاد نمی‌شناسد

لودریک یوحنا یک هموطن مسیحی، اظهار داشت: کرونا بسیاری از مراسمات و جشن‌های رسمی و غیررسمی را دستخوش تغییر قرار داد و برگزاری جشن کریسمس ما هم مجازی کرده است.

وی با اشاره به شرایط حاکم بر جامعه و همه‌گیری  بیماری کرونا تصریح کرد: به عنوان یک هموطن مسیحی عاشق کشورم ایران و رهبرم هستم و با توجه به بیانات رهبری و لبیک به فرمایشات ایشان در خصوص جهاد در دوران کرونایی با عضویت در گروه‌های جهادی و بسیجی سعی در کاهش آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی جامعه کرده و فعالیت‌های در این خصوص انجام داده‌ام.

این فعال اجتماعی که داوطلب جمعیت هلال احمر می‌باشد ادامه داد: از طرف پایگاه بسیج مهدی القدم به عنوان سفیر سلامت معرفی شدم و با یک گروه 12 نفره در محله‌ها حضور پیدا کرده و اقدام به ترویج بهداشت کرده‌ایم .

یوحنا با اشاره به اینکه شرایط کرونایی باعث شده بسیاری از افراد بیکار شوند و از لحاظ اقتصادی و تامین معیشت دچار معضل شوند، تصریح کرد: این شرایط اقتصادی و فشار بیش از پیش بر خانواده‌های نیازمند باعث شد بر خود وظیفه بداند که هر آنچه از دستم بر می‌آید دریغ نکنم و برای همراهی هموطنان و افراد مستمند کاری انجام دهم.

وی ادامه داد: در این راستا به همراه همسر خود هر هفته به مناطق کم برخوردار و بی بضاعت مناطق ارومیه می‌‌رویم و با شناسایی نانوایی‌های محل مبلغ 200 تا 300 هزارتومان به ‌نانوایی پرداخت می‌کنم تا کسانی که توانایی خرید نان ندارند بتوانند به راحتی در طول هفته نان مصرفی خود را تهیه کنند.

یوحنا اضافه کرد: من تعصبی به دین ندارم اگرچه مسیحی هستم ، عاشق امام حسین هستم و بارها به مشهد مشرف شدم و سال گذشته به کربلا رفتم چرا که شخصیت امام حسین(ع) من را مجذوب خود کرده است و اسلام دین مهر و عطوفت است.

وی یادآورشد: باتوجه به شرایط خاص حاکم بر کشور و جامعه و شیوع ویروس کرونا که مشکلات فراوانی دربین هموطنان به وجود آورده است لازم است که تمام جوامع بشری دست دردست هم بدون تعصب خاصی به صورت گروه‌های جهادی در کنار هم باشند تا بتواند باری از دوش مشکلات و معضلات هموطنان برداشته شود.

خاطرنشان می‌شود مسوولیت‌پذیری اعضای جامعه به دور از هر نوع تعصبی در قبال بحران‌های فراگیر همچون شیوع بیماری همه‌گیر که هم‌اینک کشورمان با آن درگیر می‌باشد یکی از مهم‌ترین و بلکه موثرترین راه غلبه بر بحرانی است که دامن تک تک افراد را از هر طیف و طبقه‌ای گرفته است.

گزارش از رقیه وکیلی

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ارومیه دین فضای مجازی کریسمس بسته های معیشتی هموطنان مسیحی خانواده ها جشن کریسمس شیوع ویروس جشن سال نو شیرینی ها کمک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۴۹۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی هستیم

وزیر کشور گفت: برای اولین بار در کشور، مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، به صورت گسترده برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، احمد وحیدی درباره برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی در تهران برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی در وزارت کشور وجود دارد. در هشت حوزه انتخابیه که دو نماینده یا بیشتر باید انتخاب شوند، انتخابات را تمام الکترونیکی برگزار می‌کنیم که بزرگ‌ترین حوزه در تهران است که باید ۱۶ نماینده انتخاب شوند. شعب اخذ رأی و سامانه‌های اخذ رأی مشخص شده است. در دور اول انتخابات در چهار حوزه انتخابیه، انتخابات تمام الکترونیکی برگزار شد، اما برای اولین بار این انتخابات در این گستردگی اجرا می‌شود و تحول مهمی در حوزه اخذ رأی است.

وی درباره کوتاه شدن زمان شمارش آرا در انتخابات تمام الکترونیکی، گفت: در اخذ رأی الکترونیکی آمار در همان جا داده می‌شود. در دور اول که‌در چهار حوزه انتخابات به صورت تمام الکترونیکی برگزار شد، ساعت یک یا دو نصف شب آرای آن حوزه‌ها جمع بندی و مشخص شد.

وحیدی خاطر نشان کرد: آموزش رأی دادن الکترونیکی قرار است به مردم از طریق صداوسیما و به صورت حضوری در مراکز جمعیت به مردم داده شود که در روزهای آینده شدت بیشتری می‌گیرد.

منبع: ایسنا

کد خبر 750264

دیگر خبرها

  • برگزاری همایش توجیهی و آموزشی زائران حج تمتع در تبریز
  • برگزاری مراسمات عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در گیلان
  • برگزاری مراسمات عزاداری سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) در گیلان
  • برگزاری اردوی جهادی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گچساران در چهاربیشه+ تصاویر
  • پاسخ رهبر انقلاب به نامه رییس سازمان تبلیغات اسلامی: کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کارهای اسلامی و جهادی است
  • سامانه بازار کتاب تا پایان نمایشگاه سی‌وپنجم غیرفعال است
  • آماده برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی هستیم
  • برگزاری اردوی جهادی سلامت در سروستان
  • برگزاری همایش بزرگ عقیدتی سیاسی در بافق
  • عکس/سایه آزادی آمریکایی!