Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علم وصنعت گفت: متاسفانه دانشگاه علم وصنعت ظرفیتی به نام خوابگاه متاهلی ندارد و مشکل هم این است که ساخت این خوابگاه‌ها دغدغه مسئولین نیست.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، موضوع خوابگاه متاهلی و ساخت مسکن برای اسکان دانشجویان متاهلی دو سالی است که جای خود را در لایحه بودجه کشور باز کرده است و افزایش ظرفیت این خوابگاه‌ها در دستور کار بودجه‌ای قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما ساخت این خوابگاه‌ها در درجه اول که نیاز به حمایت مالی و بودجه‌ای دارد، علاوه برآن باید مسئولینی هم باشند که پای کار رفع دغدغه دانشجویان متاهل باشند، متاسفانه یکی از مشکلاتی که در این مسیر وجود دارد همراه نبودن مسئولین دانشگاهی است که اگر کمی رفع مشکلات دانشجویان متاهل را در دستورکار خود قرار می‌دادند، بخشی از این مشکلات  به مرحله رسیدگی و حل آن می‌رسید. بیشتر بخوانید حبیبا: ظرفیت ۴۲۰ واحدی دانشگاه تهران برای دانشجویان متاهل
دغدغه نداشتن مسئولین را نه تنها از درد و دل‌های دانشجویان بلکه از درون خود دانشگاه و مسئولین دانشگاهی می‌توان شنید، به گونه‌ای که دانشگاهی مانند دانشگاه علم وصنعت که یکی از بزرگترین دانشگاه‌های صنعتی کشور است و در این حوزه حرفی برای گفتن دارد هنوز نتوانسته دغدغه مسکن دانشجویان متاهل خود را برطرف کند.

دانشگاه علم وصنعت خوابگاه متاهلی ندارد   وقتی در این مسیر اقدامی صورت نمی‌گیرد و کمترین ظرفیت خوابگاه متاهلی هم طی سال‌های اخیر حذف می‌شود این مسئله را آشکار می‌کند که رفتن به دنبال دغدغه دانشجو، اولویت مسئولین دانشگاه نیست.

در همین خصوص، حجت الاسلام میرابراهیمی، مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علم وصنعت می‌گوید: الان در دانشگاه علم وصنعت خوابگاه متاهلی نداریم، سابقا چند سوئیت در اختیار دانشجویان متاهل قرار می‌دادند، اما به دلیل مشکلاتی که ایجاد شد تصمیم گرفتند که این خوابگاه را جمع آوری کنند.

هنوز موفق به ساخت خوابگاه متاهلی نشدیم   وی افزود: ما خوابگاه متاهلی درعلم وصنعت نداریم، اما یکی از دغدغه‌های ما به عنوان مسئول نهاد رهبری در این دانشگاه  این است که بتوانیم خوابگاه‌هایی را برای زوج‌های دانشجو ایجاد کنیم، تلاش زیادی صورت گرفته است، بار‌ها در هیات رئیسه مطرح شد که این کار انجام شود، اما متاسفانه به خاطر مشکلاتی که وجود دارد هنوز به نتیجه نرسیده است، اما من به شخصه یکی از کسانی هستم که به جدیت پیگیر هستم، چرا که دانشگاه زمین دارد و پیشنهاد دادیم که این زمین‌ها را مثلا ۵۰۰۰ متر اختصاص پیدا کند به ساخت خوابگاه متاهلی و فراخوانی برای همکاری خیرین داشته باشیم که بیایند و با کمک‌های مردمی و خیرین بحث ساخت را کلید بزنیم، اما به خاطر موانع موجود هنوز موفق به انجام آن نشدیم.

میر ابراهیمی در خصوص موانع ساخت خوابگاه متاهلی گفت: یکی از مشکلات اول اعتقاد به این کار است، اینکه همه مجموعه مسئولین دانشگاه برای جوان دل بسوزانند، جوانی که می‌خواهد تحصیل کند و مشکل ازدواج دارد، مسکن را که ۷۰ درصد هزینه‌های معیشت زندگی را تشکیل می‌دهد بیایم و دغدغه او را در دوران تحصیل حل کنیم که دانشجو با خیال راحت ازدواج کند و وقتی که مسکن را داشته باشید مابقی هزینه‌ها را می‌تواند تامین کند.  

وی ادامه داد: این نگاه را باید ایجاد کرد، اما در تمامی دانشگاه‌ها نه فقط در علم وصنعت این نگاه وجود دارد که دانشگاه فقط وظیفه انتقال علم و آموزشی دانشجو را دارد و متکلف امر معیشتی و خوابگاه دانشجو نیستند. اما اعتقاد ما این است که باید کاری کنیم که مسیر تحقق ازدواج‌های آسان باز شود و خوابگاه متاهلی می‌تواند کمک کند و دغدغه‌های فکری جوان را حل و فصل کند.

آمار ازدواج دانشجویی کاهش یافته است   مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علم وصنعت اضافه کرد: به دلیل شرایط اقتصادی و سوء مدیریت‌هایی که در بحث‌های اجرایی کشور است و ما هم از این اوضاع دلخور هستیم، آمار ازدواج‌های دانشجویی کاهش یافته است. دانشگاه علم وصنعت در سال گذشته ۲۵۰ زوج دانشجو داشت که به ۱۰۰ زوج طبق آمار و ثبت نام‌هایی که ما داریم کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌هایی که برای مزدوجین داریم مانند سفر مشهد که از سال گذشته نتوانستیم به خاطر شرایط کرونا اجرایی کنیم و امسال نیز مشخص نیست که بتوانیم این کار را انجام دهیم، اما در مجموع آمار ازدواج دانشجویی کاهش یافته است، این مسئله طبیعی است وقتی شرایط اقتصادی و اشتغال این گونه بحران دارد و مسئولین کشور هم به خصوص  مسئولین اجرایی چشمشان به بیرون از مرز‌ها است و به ارتباط با آن‌ها فکر می‌کنند و نسبت به ظرفیت و توان داخلی نگاه جدی ندارند این مشکلات را به دنبال خواهد داشت.  
موانع و مشکلاتی که مانع حل دغدغه دانشجویان شده   میر ابراهیمی در خصوص تاثیرات اجتماعی خوابگاه متاهلی گفت: اگر ما بتوانیم دغدغه مسکن را در دوران تحصیل بتوانیم حل کنیم، برطرف کردن همین دغدغه می‌تواند شرایط روحی و روانی  و درحقیقت استقبال دانشجویان را از ازدواج بالا خواهد برد، ما در این مسئله بحثی نداریم، این دغدغه جدی است که وجود دارد و ما هم این مسئله را می‌دانیم، اما چه کنیم که مشکلات و موانعی هم وجود دارد.

وی ادامه داد: به نظرم مشکلات فرهنگی هم وجود دارد، اگر ما مشکلات فرهنگی را از مجموعه مسئولین و مشکلات فرهنگی را از خانواده‌ها بتوانیم بگیریم و آن را از بین ببریم یک مقدارهم  دانشجویان اهل همت و تلاش باشند،   مسئله ازداوج را می‌شود رونق بخشید و مثل سابق این آمار‌ها افزایش پیدا کند و جوانان اقبالی داشته باشند به این کار، البته خیلی از عوامل و مولفه‌ها در این مشکلات دخیل است.

حجت الاسلام میرابراهیمی با اشاره به راه اندازی مرکز نیکو کاری در دانشگاه علم وصنعت گفت: مرکز نیکو کاری  در دانشگاه راه اندازی کردیم که حدود دوماه است راه اندازی شده و در ۸۰  دانشگاه با حمایت نهاد رهبری و کمیته امداد تشکیل شده است.

وی ادامه داد: در دانشگاه علم وصنعت این مسئله را در اولویت قرار دادیم که یکی از کار‌های ماندگار، تاثیرگذار، موثر در بحث دانشجویی و کمک به دانشجویان، احداث خوابگاه متاهلی است. با این نگاه و این رویکرد پیش خواهیم برد و امیدواریم که نتایج خوبی هم داشته باشد.       میرابراهیمی در خصوص راه های جایگزین برای اسکان دانشجویان متاهل مانند وام ودیعه مسکن و یا اجاره خوابگاه گفت: دانشگاه علم وصنعت این موارد را کم و بیش برای دانشجویان متقاضی اجرا می کند، ولی این راهها مشکل جوان را حل نمی کند و باید فکری اساسی کرد.   مسائل مطرح شده نشان می‌دهد که بزرگترین مشکل برای ساخت خوابگاه متاهلی و یا رفع دغدغه دانشجویان، این است که مسئولین دانشگاهی اعتقادی به افزایش ظرفیت و یا ساخت خوابگاه متاهلی ندارد، بنابراین با وجود این مانع بزرگ اگر هم قوانین سفت و سختی وضع شود، بودجه هم تامین شود، اما مسئول دانشگاه دغدغه برای رفع این مشکل نداشته باشد، دانشجوی متاهل باید دغدغه تامین مسکن را همیشه با خود داشته باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: خوابگاه متاهلی نهاد رهبری در دانشگاهها دانشگاه علم وصنعت دانشگاه علم وصنعت ساخت خوابگاه متاهلی مسئول نهاد رهبری دانشجویان متاهل مسئولین دانشگاه کاهش یافته دغدغه دانشجو خوابگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۵۴۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت ها از جنبش دانشجویی ضد صهیونیستی ادامه دارد

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛  امروز دانشجویان و اساتید دانشگاه خوارزمی همصدا با دانشجویان آزادی خواه جهان که دست به اعتراض علیه جنایات رژیم کودک کش صهیونیستی زده بودند با تجمع در دانشگاه، حمایت خود را از این جنبش ومردم مظلوم غزه اعلام کردند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • دانشجو‌های خانه به دوش! / جای خالی خانه دانشجویی در پازل زندگی زوج‌های دانشجو
  • اولین خوابگاه متاهلی دانشگاه خلیج فارس افتتاح شد
  • خوابگاه‌های متاهلی دانشجویان در سطح استان بوشهر احداث می‌شود
  • یک خیزش و ۱۰ پیام
  • رشد ۴۶ درصدی ساخت خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • وجود بیش از ۱۰۰۰ خوابگاه متأهلی برای دانشجویان علوم پزشکی
  • پرداخت وام ودیعه مسکن به دانشجویان متاهل در شش ماهه نخست امسال
  • ۱۰ پیام یک خیزش
  • ترامپ خطاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا: اعتراضات را متوقف کنید، همین الان!
  • حمایت ها از جنبش دانشجویی ضد صهیونیستی ادامه دارد