Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@23:40:27 GMT

ترور سردار سلیمانی نقض حقوق بین الملل است

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۵۵۶۰۸

ترور سردار سلیمانی نقض حقوق بین الملل است

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- رویا فریدونی: شب جمعه ۱۳ دی ماه سال ۹۸ سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی سپاه قدس به همراه ابومهدی المهندس معاون حشد شعبی به دنبال حمله پهپادی نیروهای آمریکایی به نزدیکی فرودگاه بین المللی بغداد به شهادت رسید.

شهید سلیمانی در مبارزه با تروریسم و داعش در عراق و سوریه نقش کلیدی ایفا کرد و ترور ایشان به عنوان یک مقام بلندپایه نظامی ایران بازتاب زیادی در جهان به همراه داشت چرا که هدف قرار دادن یک مقام نظامی رسمی در خاک یک کشور ثالث مصداق بارز تروریسم دولتی و نقض حقوق بین الملل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرنگار مهر به مناسبت سالگرد شهادت سپهبد سلیمانی گفتگویی با «اونور سینان گُزآلتان» حقوقدان ترکیه‌ای انجام داده و از منظر اصول و قواعد حقوق بین الملل به بررسی این موضوع پرداخته است:

* ترامپ شاید با تصور اینکه با ترور مرد شماره اول مبارزه با تروریسم جریان مقاومت را از کار خواهد انداخت و نقطه پایانی بر گفتمان ضد امریکایی در منطقه خواهد گذاشت اقدام به این کار کرد. به نظر شما این اقدام آمریکا چه تأثیری بر جریان مقاومت گذاشت؟

تحریم‌های اعمال شده علیه ترکیه و ایران، جنگ داخلی در سوریه، عملیات علیه گروه‌های ضد اسرائیلی، تلاش برای ایجاد دولت تروریستی در شمال عراق و سوریه و همچنین تلاش برای محاصره منطقه در حوزه مدیترانه شرقی بخشی از همین طرح‌های آمریکا است. هدف آمریکا این است که هژمونی خود در غرب آسیا را حفظ کند.

همه کشورها، سازمان‌ها و اشخاصی که در منطقه مخالف طرح‌ها و برنامه‌های آمریکا هستند یا علیه گروه‌های تروریستی تحت حمایت این کشور مبارزه می‌کنند از سوی دولت واشنگتن هدف قرار می‌گیرند.

ترور سردار سلیمانی نیز با هدف تضعیف ایران به عنوان یکی از کشورهایی که مخالف برنامه‌های آمریکا است صورت گرفت.

در حالی که آمریکا کشورها را با ترور، خرابکاری و تحریم هدف قرار می‌دهد، گروه‌های تروریستی چون «پ‌.ک.ک»، «ی.پ.گ»، «فتو» و داعش نیز به طور مداوم در منطقه درگیری ایجاد می‌کنند.

همانطور که اشاره کردم هدف اصلی واشنگتن از ترور سردار سلیمانی تعضیف قدرت بازدارندگی و فعالیت‌های ضد آمریکایی- اسرائیلی ایران در منطقه بود.

با تعمیق همکاری کشورهای منطقه به خصوص ترکیه و ایران، آمریکا نمی‌تواند هژمونی خود را در منطقه حفظ کند.

*ترور سردار سلیمانی به عنوان یک مقام نظامی را از منظر حقوق بین الملل چگونه ارزیابی می‌کنید. آیا این اقدام آمریکا نقض حقوق بین الملل نبود؟

اقدام آمریکا علیه سردار سلیمانی بدون شک یک اقدام ترویستی است و هیچ جایگاهی در حقوق و قوانین بین الملل ندارد. نادیده گرفتن حقوق بین الملل، جنایت علیه انسانیت یا جنایت جنگی نمونه‌هایی از هزاران اقدام جبهه آمریکا - اسرائیل است.

تحریم علیه ایران، اشغال فلسطین و همچنین تحریم علیه ترکیه بزرگترین نمونه عدم پایبندی آمریکا و اسرائیل به قوانین را نشان می‌دهد. راه غلبه بر این بی قانونی مبارزه مشترک علیه امپریالیست آمریکا در غرب آسیا است.

* پس از شهادت سردار سلیمانی بسیاری از کارشناسان تحلیلشان بر این بود که ترامپ با هدف مهیا کردن شرایط پیروزی اش در انتخابات ریاست جمهوری دست به چنین کاری زده است. با این حساب چرا ترامپ نتوانست پیروز انتخابات شود؟

آمریکا در چارچوب استراتژی امپریالیستی مراکز مقاومت در سراسر جهان به خصوص در آسیای غربی را هدف قرار داده است. شهید سلیمانی هم در چارچوب همین برنامه‌های واشنگتن هدف قرار گرفت.

زینب سلیمانی دختر سردار سلیمانی در سخنانی گفت تفاوتی بین ترامپ و بایدن وجود ندارد و آنها همان آدم‌ها با همان طرز فکر هستند.

این سخنان ایشان باید آویزه گوش کسانی باشد که در منطقه به انتخاب بایدن امیدوار هستند.

کنار آمدن با امپریالیسم امکان پذیر نیست. زیرا هر اقدامی در راستای سازش باعث بیشتر امتیاز دادن به آنها و در نهایت شکست در جنگ می‌شود. به نظر من راه شکست امپریالیسم آمریکا توافق نیست بلکه مبارزه همه جانبه است.

* ترور سردار سلیمانی چه بازتابی در ترکیه و افکار عمومی جهان داشت؟

ترور سردار سلیمانی از سوی آمریکا در ترکیه هم با واکنش محافل ضد امپریالیستی و میهنی روبه رو شد. مقامات دولتی ترکیه با انتشار بیانیه‌هایی این اقدام را محکوم و اعلام کردند که در کنار ایران هستند. اگر چه آمریکا تصور می‌کند با این گونه اقدامات تروریستی و تحریم می‌تواند مراکز مقاومت در منطقه را تضعیف کند اما در اصل باعث می‌شود که کشورهای منطقه به یکدیگر نزدیکتر شوند و همکاری‌های خود را افزایش دهند.

کد خبر 5103269

منبع: مهر

کلیدواژه: قاسم سلیمانی ایران ایالات متحده امریکا تروریسم داعش ترکیه ایالات متحده امریکا عراق رژیم صهیونیستی روسیه فلسطین دونالد ترامپ قاسم سلیمانی عادی سازی روابط با اسرائیل ایران لبنان برجام سوریه ویروس کرونا عربستان سعودی ترور سردار سلیمانی حقوق بین الملل هدف قرار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۵۵۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن: فهرستی از کارهای لازم برای اسرائیل را تهیه می‌کنم

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در راستای سیاست‌های واشنگتن برای حمایت از تل آویو اعلام کرد که فهرستی از کارهای لازم برای اسرائیل را تهیه می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا درحالیکه این کشور از هیچ اقدامی برای شرکت در جنایات رژیم صهیونیستی در غزه دریغ نکرده، گفت که روز چهارشنبه فهرستی از کارهایی که هنوز باید برای اسرائیل انجام شود را تهیه می‌کند.

وی در ادامه افزود: آمریکا متمرکز بر دستیابی به یک توافق آتش بس و آوردن اسرا به خانه است، هیچ بهانه یا تاخیر دیگری نباید باشد زمان برای اقدام حماس الان است.

بلینکن همچنین گفت که کار بیشتری باید برای مردم غزه انجام شود و اولین محموله‌های کمک مستقیم از اردن به گذرگاه بیت حانون روز سه‌شنبه حرکت می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در مورد ساخت یک اسکله موقت توسط ایالات متحده برای کمک رسانی به غزه مدعی شد که تا هفته آینده این اسکله آماده می‌شود.

اهداف شوم آمریکا از ساخت بندر در غزه/ به نام فلسطین و به کام صهیونیست‌ها

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بلینکن: فهرستی از کارهای لازم برای اسرائیل را تهیه می‌کنم
  • ترور برای بقا
  • مخالفت حاج‌قاسم سلیمانی با شهید شدن بابا پنجعلی
  • ریشه‌های تروریست‌پروری در سیاست‌های غرب؛ ترور برای بقا!
  • ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه اش، عسل /زینب گفت ببین یه ذره بچه داره من رو تهدید می‌کنه!
  • بلینکن: ناتو طرحی برای حمله به روسیه ندارد
  • ماجرای اظهار نظر سردار سلیمانی در سریال پایتخت ۵
  • درخواست پارلمان عربی برای تحقیقات در مورد کشف گور‌های جمعی در غزه
  • چرا سردار سلیمانی با شهید شدن بابا پنجعلی در سریال پایتخت ۵ مخالفت کرد؟
  • طوفان سهمگین در اوکلاهما ۳ کشته بر جای گذاشت