Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به تازگی ۵۴ مجموعه تاریخی را در ۲۵ استان به منظور احیا، مرمت و واگذاری حق بهره برداری مدت معین به مزایده گذاشت. خانه رهبری در شهرستان ایرانشهر استان سیستان و بلوچستان از دیگر بناهایی بود که طی این آگهی به مزایده رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طرح کاربری و مطالعات اولیه فرصت‌های سرمایه گذاری بناهای استان‌ها و در توضیح دلایل توجیهی اعطای کاربری بنای خانه رهبر معظم انقلاب به فرهنگی موزه و پذیرایی این طور آمده که مقرر شده سازه‌ای مشابه با بنای فوق در مقابل بنای این خانه نیز احیا شود و سرمایه گذار از بنای موجود با کاربری موزه و از بنای احداث شده جدید با کاربری پذیرایی و فرهنگی بهره برداری کند.

قیمت پایه اجاره بهای ماهانه برای این بنای ثبت شده در فهرست میراث ملی، یک میلیون تومان با ضریب افزایش سالانه مطابق با آخرین شاخص تورم اعلامی بانک مرکزی تعیین شده و بهره بردار آن می‌تواند به مدت ۱۵ سال که شامل ۸ دوره طراحی و مرمت بوده، مدت باقی مانده را برای بهره برداری مورد استفاده قرار دهد البته برآورد هزینه اجرای عملیات تکمیلی مرمت و آماده سازی احیای این بنا نیز ۸۱۰ میلیون تومان مشخص شد.

پس از اینکه فراخوان بناهای تاریخی در اختیار صندوق احیا زیر نظر وزارت میراث فرهنگی داده شد، پاکت‌های مربوط به سرمایه گذاران بخش خصوصی متقاضی را باز کردند. بعد از ارزیابی فنی و اقتصادی ۴۶ پاکت ارسال شده به دبیرخانه فراخوان عمومی مرمت، احیا و حق بهره برداری مدت معین برخی بناهای تاریخی، ۳۲ متقاضی امتیاز لازم را کسب کرده و در نهایت تقاضای سرمایه گذاری در ۲۲ بنا به تأیید کمیسیون مزایده رسید که در میان آنها خانه رهبری نبود.

این بنا در سال ۱۳۷۰ توسط فردی به نام پروی فاضل مالک بنا به عنوان یادبودی از دوران تبعید حضرت آیت الله خامنه ای به سازمان میراث فرهنگی وقت اهدا شد. این ساختمان به مدت حدود یک سال در دوران تبعید از دی ماه سال ۱۳۵۶ تا شهریور ۱۳۵۷ میزبان معظم له بوده و هم اکنون به عنوان موزه قرآن و عترت یادآور حضور ایشان است.

اتاق‌های این ساختمان هر یک کاربری جداگانه ای داشته اند و به عنوان کتابخانه، محل اقامت حجت الاسلام راشد یزدی، محل اسکان و استراحت مقام معظم رهبری و آشپزخانه مورد استفاده قرار می گرفته است و هم اکنون با کاربری موزه عترت و قرآن در حال بهره برداری است موزه قرآن و عترت که همزمان با سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افتتاح شد، شامل مجموعه اتاق‌هایی برای بازگو کردن خاطرات دوران تبعید رهبر و نمایش نسخ خطی از قرآن کریم، تفاسیر، کتابهای دعا و اسناد و نامه‌های مربوط به انقلاب است. این بنا با مصالح بومی، خشت و گل و معماری سنتی ساخته شده و دارای ۴ اتاق بوده یک حمام و یک خبازخانه، به ترتیب در قسمت‌های جنوب، شمال غربی و شمال شرقی واقع شده است که هر یک به وسیله دربی چوبی به حیاط راه دارد.

معماری سنتی و بومی منطقه را می‌توان در آن دید. چهار اتاق این خانه در اطراف حیاط آن قرار دارند و حوض بسیار زیبایی در میان حیاط خودنمایی می‌کند. چهار باغچه نیز در اطراف این حوض وجود دارد. چهار اتاق آن با درهای چوبی رو به حیاط باز می‌شود.

اوایل سال ۸۵ تعمیرات این بنا به اتمام رسیده که شامل اندود کاه گل دیوارهای داخلی و خارجی بنا داخل اتاق‌ها و سقف بوده همچنین اندود گچ اتاق‌ها و اجرای آجر فرش کف اتاق‌ها، حیاط مرکزی، اجرای مجدد باغچه‌ها و حوض مرکزی، تعمیرات خبازخانه و سرویس بهداشتی، اجرای تأسیسات آب و فاضلاب برق و تلفن و سیستم ایمنی از جمله اقدامات انجام شده در این بنا است با این حال بنا مجدد نیاز به مرمت دارد. همچنین در گذشته سازه‌ای مشابه بنای خانه رهبری در مقابل این بنا موجود بوده که تخریب شده است و نیاز به احیا و بازسازی دارد.

کد خبر 5102657 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری مزایده بنای تاریخی صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی آثار تاریخی شهرداری تهران شورای شهر تهران ویروس کرونا شورای شهر سازمان تامین اجتماعی پلیس راهور ناجا شهر تهران قوه قضاییه وزارت آموزش و پرورش پیروز حناچی شهرداری آزادی زندانیان گردشگری بهره برداری اتاق ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۵۵۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت بیمارستان بهارستان از محل مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب

طهماسب نجفی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه در بازدید از پروژه بیمارستان بهارستان (مرکز جامع درمان سرطان)، روند رفع پایانی نواقص پروژه را مناسب ارزیابی کرد و گفت : با توجه به پیگیری‌های مکرر صورت گرفته، رفع نواقص این پروژه مناسب بوده است و امیدواریم که این روند تا ۱۰ اردیبهشت ماه به اتمام برسد.

وی گفت: تاکنون بیش از هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده که پس از بهره برداری می‌تواند کل منطقه غرب کشور و حتی مناطقی از شمال غرب را پوشش درمانی بدهد.

نجفی با بیان اینکه پروژه بیمارستان بهارستان از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور به استان است، گفت: این طرح، طرحی مهم و کلیدی است که تمام خدمات آن به بیماران کاملا رایگان است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه همچنین از خیرین سازنده همراه سرا واقع در مجتمع بیمارستانی امام رضا تقدیر کرد. این همراه سرا ۳۸۰۰ متر زیر بنا دارد و در ۴ طبقه هتلی و یک طبقه لابی و ۲ طبقه زیرزمین (غذاخوری و تاسیسات) ساخته شده است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • تعاون به عنوان رکن مهم مشارکت مردم، مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است
  • دیدار جمعی از معلمان سراسر کشور با رهبر انقلاب
  • گام اول فصلنامه «ماجرا»، پرداختن به خاطرات و کارنامه رهبر معظم انقلاب است
  • معلمان با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
  • باقری:‌ گذر موفق ایران از نشیب وفرازها مرهون حکمت رهبر معظم انقلاب است
  • ساخت بیمارستان بهارستان از محل مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب
  • ماجرای دریافت انگشتر مقام معظم رهبری توسط یک کارگر
  • فیلم| ماجرای حضور رهبر انقلاب در خانه شهید شیرودی | خبر مهمی که رهبر انقلاب از رادیو شنید
  • بهره‌برداری از طرح بهداشتی و درمانی در اسفراین
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی