Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: طی هفته‌های اخیر که لایحه بودجه سال آینده در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته است، طرحی نیز با عنوان اصلاح ساختار بودجه توسط نمایندگان مطرح شده است.

این طرح دارای بندهای متعددی است که یکی از بندهای آن شاخص‌هایی را به منظور توزیع عادلانه بودجه‌های استانی از محل منابع بودجه عمومی، عوارض و مالیات بر ارزش افزوده تعیین کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس بند هفتم این طرح، دولت مکلف است در تنظیم و تصویب لایحه بودجه سنواتی، توزیع عادلانه بودجه استان‌ها از محل منابع بودجه عمومی، عوارض و مالیات بر ارزش افزوده بر اساس شاخص‌های جمعیت، محرومیت، معکوس درآمد سرانه، نرخ بیکاری و همچنین لحاظ مساحت در توزیع اعتبارات داخل استان مدنظر قرار دهد.

اظهارات مسئولان مبنی بر کاهش بودجه استان

در پی این طرح، مسئولان استان بوشهر صحبت‌هایی مبنی بر کاهش بودجه استان بوشهر در لایحه بودجه مطرح کردند و استاندار بوشهر و همچنین رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر در سخنانی از این کاهش بودجه استان در سال آینده خبر داده بودند.

علی درویشی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر با اشاره به وضعیت بودجه این استان در سال ۱۴۰۰ گفته بود: با تصویب طرح اصلاح ساختار بودجه در مجلس و تأیید شورای نگهبان ۶۰ درصد اعتبارات استان بوشهر کاهش می‌یابد.

عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر نیز مدعی شده بود که در اصلاح ساختار لایحه بودجه ۱۴۰۰ افزون بر ۵۵ درصد اعتبارات استان بوشهر کاهش می‌یابد.

این طرح ربطی به بودجه ۱۴۰۰ ندارد

نماینده دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با انتقاد از سخنان برخی مسئولان استان بوشهر، اظهار داشت: در حالی که لایحه بودجه در مجلس در دست بررسی است، طرحی نیز از سوی نمایندگان با عنوان اصلاح ساختار بودجه مطرح شده است.

غلامحسین کرمی با اشاره به اصلاح ساختار بودجه از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده و مجلس انقلابی و جهادی نیز در این مسیر گام برداشته است، افزود: طرح اصلاح ساختار بودجه ربطی به لایحه بودجه ۱۴۰۰ ندارد.

وی ادامه داد: یکی از بندهای این طرح شاخص‌هایی برای توزیع اعتبارات مشخص کرده بود که یکی از شاخص‌ها، معکوس درآمد سرانه بود که به ضرر استان‌هایی همچون بوشهر بود و ما به این موضوع اعتراض داشته و داریم.

هنوز وزن و ضریبی برای این شاخص‌ها مشخص نشده و اینکه برخی افراد درصدهایی را برای کاهش میزان اعتبارات سال آینده استان بوشهر مطرح می‌کنند، صحیح نیست نماینده دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هنوز وزن و ضریبی برای این شاخص‌ها مشخص نشده است، گفت: اینکه برخی افراد درصدهایی را برای کاهش میزان اعتبارات سال آینده استان بوشهر مطرح می‌کنند، صحیح نیست.

وی ادامه داد: انتظار ما از مسئولان استان بوشهر این بود که قبل از اینکه موضوع را دقیق بررسی کنند مواضع خود را اعلام نکنند و موضوع را به سطح جامعه نکشانند.

کرمی با اشاره به اینکه تاکنون فقط بخشی از طرح اصلاح ساختار بودجه کشور مطرح شده است، اظهار داشت: از همه ظرفیت‌ها برای اصلاح این بند و شاخص استفاده خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: پیشنهاد ما برای اصلاح این شاخص استفاده از شاخص معکوس درآمد سرانه به استثنای درآمدهای نفتی و گاز و پتروشیمی بوده است.

خواستار اصلاح طرح هستیم

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه اظهار داشت: طرح «اصلاح ساختار بودجه» مغایر قانون است و از شورای نگهبان خواسته‌ایم تا این طرح اصلاح شود.

عبدالکریم جمیری بیان کرد: در بند هفتم این طرح شاخص‌هایی برای توزیع بودجه مطرح شده است که باعث می‌شود حق استان‌هایی مانند بوشهر ضایع شود. تصویب این بند از طرح با قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام قانون گذاری ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب و احکام قانون برنامه ششم توسعه مغایرت دارد.

وی با اشاره به اینکه از همه ابزارهای قانونی برای اصلاح مصوبه مجلس استفاده خواهیم کرد افزود: این مغایرت‌ها و اعتراض مجمع نمایندگان استان بوشهر به دبیر شورای نگهبان ابلاغ شده است.

کد خبر 5104127

منبع: مهر

کلیدواژه: لایحه بودجه عبدالکریم گراوند مجلس شورای اسلامی تنگستان قانون برنامه ششم غلامحسین کرمی مجلس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر علی درویشی شورای نگهبان قانون اساسی بوشهر ویروس کرونا بارش برف شیراز کرمانشاه قاسم سلیمانی گرگان آمار کرونا بوشهر شهرستان کرج روز پرستار خطبه های نماز جمعه لیگ برتر فوتبال ایران شهرکرد پرستار مجلس شورای اسلامی اصلاح ساختار بودجه مطرح شده استان بوشهر لایحه بودجه بودجه استان بودجه ۱۴۰۰ طرح اصلاح سال آینده استان ها شاخص ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۵۶۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استحکام‌بخشی «فلک‌الافلاک» نیازمند ۲۰ میلیارد/طرحی که ۱۴ساله شد!

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: قلعه باستانی «فلک‌الافلاک» یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی ایران و جهان است، بنای عظیم آجری مربوط به دوره ساسانی که همچنان استوار بر روی تپه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد میزبان دوستداران میراث‌فرهنگی این مرزوبوم است.

مسکوت ماندن طرح استحکام‌بخشی «فلک‌الافلاک»

زیبایی و معماری شگفت‌انگیز قلعه «فلک‌الافلاک» موجب شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به‌عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.

این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیک خود در قرن چهارم هجری قمری به‌عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل‌بویه درآمد و از قرن ششم هجری پس از ساخته‌شدن شهر جدید خرم‌آباد این قلعه نیز بنام خرم‌آباد معروف شد و احتمالاً نام فلک‌الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده است.

این بنای کم‌نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در این میان، طرح استحکام‌بخشی و لرزه‌خیزی قلعه تاریخی «فلک‌الافلاک» سال‌هاست که به دلایل مختلفی ۱۴ سال است که مسکوت مانده و امروز شاهد برخی مشکلات در این بنای تاریخی هستیم، مشکلاتی که در مقطعی با هشدار مسئولان ملی و استانی نیز مواجه شد.

۲۰ میلیارد تومان برای استحکام‌بخشی قلعه نیاز است

عطا حسن‌پور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان دراین‌رابطه با مهر، اظهار داشت: درگیر تأمین اعتبار استحکام‌بخشی قلعه «فلک‌الافلاک» هستیم.

وی عنوان کرد: سازمان مدیریت قول مساعد داده که این اعتبار را تأمین کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان تأکید کرد: اجرای طرح استحکام‌بخشی قلعه «فلک‌الافلاک» نیازمند حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار است.

حسن‌پور با تأکید بر اینکه طرح استحکام‌بخشی قلعه «فلک‌الافلاک» ۱۴ سال است که رها شده و متوقف مانده است، گفت: حتماً می‌بایست قبل از حضور ارزیاب یونسکو برای بررسی ثبت جهانی قلعه «فلک‌الافلاک» این طرح اجرایی شود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر در مشکلات فنی در قلعه خوشبختانه نداریم، چیزی به نام رانش دیگر در قلعه نداریم، استحکام‌بخشی به‌منظور جلوگیری از رانش است.

کد خبر 6090471

دیگر خبرها

  • پرداخت یارانه دارو ربطی به بیمه سلامت ندارد
  • استحکام‌بخشی فلک‌الافلاک نیازمند ۲۰ میلیارد/ طرحی که ۱۴ساله شد!
  • استحکام‌بخشی «فلک‌الافلاک» نیازمند ۲۰ میلیارد/طرحی که ۱۴ساله شد!
  • طرح نور، طرحی برای حفظ حجاب و عفاف
  • بارورسازی ابرهای کشورهای همسایه ربطی به بارش سیل‌آسای ایران ندارد
  • «مشوق‌های مالیاتی هدفمند سرمایه گذاری» گامی مهم درجهت رونق تولید و افزایش مشارکت مردم
  • مبلغ مسئولان کرمانشاه برای تکمیل مناطق زلزله‌زده دقیق نیست
  • تحول در بودجه تولید با شاخص‌های کیفی
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • ماندن یا رفتن ژاوی هیچ ربطی به من ندارد!