Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، هانا آرنت، نظریه پرداز آمریکایی آلمانی تبار است که به بیان خودش در خانواده‌ای دموکرات زاده شد و از کودکی مایل بود فلسفه بخواند زیرا انسان ورزی و انسان بودن را در تفکر و به تعبیر خود وی در گفت و گوی صامت انسان با خویشتن خویش می‌دانست.

هانا آرنت در این کتاب که پس از مرگش نشر یافت جنبۀ مهم دیگری از امر سیاسی یعنی مقولۀ داوری را در قالب درس‌گفتارهای فلسفۀ سیاسی کانت به بحث می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آرنت این بخش را ادامه و تکمیل حیات ذهن می‌دانست که به زعم وی از «تفکر، اراده و داوری» تشکیل می‌شود.

به تعبیری، بخش داوری از نظر عمق «نگین تمامی آثار» وی است. منظور او از داوری «قضاوت شخصی» نیست، بلکه حقیقتاً داوری تاریخی است. داوریِ پس‌اندیشانه در مورد اعمالِ به‌یادماندنی و سرگذشت‌های معناساز به ما اطمینان می‌دهد حیات آدمی «بی‌معنا نیست» و اینکه کرامت و عزت آدمی پایه و اساسی استوار دارد. کانت هم‌صحبت خوبی برای روشن کردن معنای داوری است و در عین حال، پرداختن به جنبه‌های اندیشۀ او از مزایای فرعی کتاب است.

فهرست این اثر:

درباره نویسنده، کوشنده و مترجم

مقدمه مترجم

مقدمه کوشنده، رونالد بینر

بخش اول: متون آرنت

اول: پی نوشت بر جلد تفکر

دوم: در فلسفه سیاسی کانت

سوم: تخیل

بخش دوم: جستار نوشت تحلیلی و مصاحبه

چهارم: هانا آرنت در «داوری»

پنجم: گفت‌وگو با رونالد بینر

منابع

نمایه

رونالد استیون بینر، متفکر کانادایی و استاد اندیشه سیاسی در دانشگاه تورنتو است. هانا آرنت، برای بینر از آغاز تحصیلات دانشگاهی اش شخصیتی عمده و قابل توجه بوده است. در ابتدای کار حرفه‌ای در دانشگاه ساوث همپتون با کمک دیگر همکاران سخنرانی‌های سالانه ای به یادبود هانا آرنت ترتیب داد که با عنوان سخنرانی‌های سالانه یادبود هانا آرنت هنوز ادامه دارند و در ایستگاه شبکه ای دانشگاه به عنوان یک نقطه روشن ویژه برای دانشجویان دوره عالی عرضه می‌شوند.

همان طور که در عنوان کتاب آمده است، بینر، متونی را که در یادداشت‌های آرنت در موضوع «داوری» تحریر کرده است در مجلد پیش رو جمع آوری کرده و دانشگاه شیکاگو در سال ۱۹۸۲ که برای اولین بار آن را منتشر کرد. این مجموعه گفتار تاکنون به شانزده زبان ازجمله ژاپنی، چینی، ترکی، کره‌ای و اسپانیولی ترجمه شده است. ضمناً بینر، خود نیز در سال ۱۹۸۳ کتابی با عنوان داری سیاسی منتشر کرد و تعجب ندارد که اولین متفکری که با وی بحث محتوایی مقوله را آغاز می‌کند، آرنت است.

فرهنگ رجایی استاد تمام دانشگاه کارلتون و پژوهشگر امر سیاسی در حوزه تخصصی نظریه‌های سیاسی و روابط بین الملل است. به دلیل علاقه به رابطه فرهنگ و سیاست هم در دانشکده‌های علوم سیاسی تدریس می‌کرد هم در دانشکده‌های فلسفه، تاریخ، علوم اجتماعی و بالاخره دانشکده امر انسانی که برنامه خاصی بر اساس شاه کتاب‌ها یا کتب ماندگار دارد. در این دانشکده بود که بر آرنت تمرکز خاص داشت و مرتباً کتاب وضع بشر وی را تدریس می‌کرد. در بسیاری از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه‌های شهید بهشتی، تهران، امام صادق (ع) و تربیت مدرس در ایران و دانشگاه ویرجینیا و دانشگاه ایالتی شانی اوهایو در آمریکا و دانشگاه‌های هامبولت در آلمان و آکسفورد در انگلستان تدریس و تحقیق کرده است.

اهل کتاب ایران با آثار تألیفی، ترجمه‌ها، مقالات و مصاحبه‌های وی آشنا هستند. دغدغه اصلی رجایی مطالعه وضع بشر یا به وجهی که وی مسئولیت در درجه اول متوجه شخص می‌داند، چگونگی انسانی عمل کردن و انسان ورزی است. از آنجا که هویت و سه بعد آن یعنی تعریف و فهم خویش، دیگری و کل زیست جهان آدمی را تأثیرگذارترین متغیر در انسان ورزی می‌داند، تقریباً همه آثارش، همان طور که از عنوان‌های آنها برمی آید، به مقوله هویت و جنبه‌های فکری، دنیایی و مادی حیات آدمی، به ویژه عبرت گرفتن از تمدن‌ها، شامل تمدن تجدد، اختصاص دارند.

درس گفتارهای هانا آرنت، درباره فلسفه سیاسی کانت [داوری] به اهتمام و ویراست رونالد بینر استاد اندیشه سیاسی دانشگاه تورنتو با ترجمه و اضافات فرهنگ رجایی استادتمام دانشگاه کارلتون به همت انتشارات دمان به بهای ۵۴ هزار تومان منتشر شد.

کد خبر 5104537

منبع: مهر

کلیدواژه: فرهنگ رجایی هانا آرنت معرفی کتاب قاسم سلیمانی معرفی کتاب پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کتاب و کتابخوانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی رایزنی فرهنگی سازمان سمت انقلاب اسلامی ایران ادبیات جهان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انتشارات سروش انتشارات علمی و فرهنگی تجدید چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سیاسی کانت هانا آرنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۵۶۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز

ایسنا/فارس آیین نکوداشت اصغر دادبه، چهره ماندگار فلسفه و عرفان و حافظ شناس شهری کشورمان، اصغر دادبه امروز، ۸ اردیبهشت‌ماه در مدیریت منطقه جنوب کشور(شیراز) برگزار شد.

در این آیین که به پاس خدمات علمی و فرهنگی این استاد فلسفه و عرفان در سالن فرهنگ مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور برگزار شد، اصغر دادبه در بیان مفهوم رندی حافظ اظهار کرد: حافظ رندی را به عنوان یک مکتب مستقل پیشه کرده است.

وی بیان کرد: اگر قرار بود رندی همان معنایی را داشته باشد که در اشعار عطار و سنایی وجود دارد، حافظ باید در ۱۲ غزلی که صرفأ عرفانی بود، لفظ رندی بیاورد.

این حافظ شناس کشورمان ادامه داد: غزل‌های حافظ را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد که دو دسته اقلیت و یک دسته از اکثریت‌ها می‌شوند، آن اقلیت‌ها گاهی یکی دو غزل عاشقانه است و بیش از ۱۰ غزل کاملاً جمله‌های عرفانی است که قابل انکار است. نیست.

نویسنده کتاب «حافظ، زندگی و اندیشه» با طرح این پرسش که چرا با وجود این عطار و سنایی پیش از حیات حافظ زیسته‌اند اما رندی با نام حافظ گره خورده است، گفت: در جهان‌بینی حافظ دو روش‌شناسی وجود دارد که از زیبایی‌های طبیعی و شنیداری شروع می‌شود و در نتیجه نظربازی سرمنزل به تزکیه باطن می‌رسد.

مجید اسکندری، پژوهشگر ادبی و استاد دانشگاه، تفاوت کلامی اصغر دادبه را قابل تعظیم و تکریم توصیف کرد و افزود: دادبه نه تنها شعر حافظ را ارائه کرده است، بلکه با حافظ زیسته است. شیوه مناسب استاد دادبه در کلام و بیان مسئله مهمی است که خواص و عوام بر این نکته منبع دارند.

اصغر دادبه (زاده ۱۸ اسفند ۱۳۲۵ در یزد)، استاد فلسفه اسلامی و ادبیات عرفانی دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر گروه ادبیات دائره‌المعارف بزرگ اسلامی، همچنین مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی در دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است.

دادبه در سال ۱۳۸۱، در دومین همایش چهره‌های ماندگار، به‌عنوان چهره ماندگار در ادبیات عرفانی و فلسفه اسلامی معرفی شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رویداد استارتاپی شتاب در قم به کار خود پایان داد
  • ترجمه «قلمروزدایی علم و دین» روانه بازار نشر شد
  • مجموعه ۹ جلدی بن‌مایه‌های فلسفه دین رونمایی می‌شود
  • جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد
  • کتاب «برای قلب های شکسته» منتشر شد
  • چاپ دوم کتاب «ترجیع‌بند در شعر نو» منتشر شد
  • تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز
  • ۱۰ عنوان به مجموعه کتاب‌های کودکی نامداران اضافه می‌شود
  • عرضه «صفات الهی» در کتابفروشی‌ها
  • ‌ کتاب «طراحی مدارهای منطقی» در جهاددانشگاهی قزوین منتشر شد