Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر شورای راهبردی توسعه و فناوری صداوسیما درباره اختلال برخی تلویزیون‌ها برای HD شدن صحبت کرد و گفت: در تلاشیم شبکه‌های باقی‌مانده هم هرچه زودتر HD شوند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، همه‌چیز به 9 آذرماه برمی‌گردد همان روز HD شدنِ تلویزیون، رئیس صداوسیما وارد نودال جدید شد تا شبکه‌ها را واردِ مدار جدیدی از کیفیت تصویری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این واسطه در قالب دو بسته، 13 شبکه سراسری و بین‌المللی HD شدند؛ شبکه‌های یک، مستند، سه، آی‌فیلم، ورزش، نسیم، کودک (پویا)، خبر، نمایش، افق، ایران‌کالا، تماشا و العالم.

شبکه‌های HD در دو بسته

معاون توسعه و فناوری سازمان صدا و سیما درباره قرار گرفتن شبکه‌های HD در قالب دو بسته توضیح داد:

"در بسته اول که در تمام مراکز استانی قابل دریافت است، 8 شبکه جدید که HD شده‌اند قرار می‌گیرد که شامل شبکه یک، مستند، شبکه سه، آی‌فیلم، ورزش، نسیم، پویا و شبکه خبر است.

در بسته دوم HDسازی شبکه نمایش، افق، ایران کالا و تماشا HD می‌شوند بنابراین بسته دوم ملی HD در 20 استان قابل دریافت خواهد بود که تا دهه فجر امسال در تمام مراکز استانی 12 شبکه HD شده قابل دریافت خواهد بود."

اختلال‌ها شروع شد...

با آغاز پخش اچ‌دی برنامه‌های شبکه‌های مختلف سیما از روز نهم آذرماه، برخی مخاطبان تلویزیون با اختلال در دریافت تصاویر مواجه شده‌اند؛ ماجرای این اختلال چیست و چه زمانی برطرف خواهد شد؟

نزدیک به یک ماه از کلید خوردن طرح "اچ‌دی شدن شبکه‌های تلویزیون" می‌گذرد و حالا هر شبکه‌ای را که انتخاب کنید احتمالاً باید با ارتقای کیفیت تصویر، نور، رنگ و وضوح آن مواجه شوید. اما هنوز برخی از تلویزیون‌ها و یا به تعبیری هم‌وطنان نتوانستند از این کیفیت تصویر بهره ببرند و با انتقاداتی همراه بوده است.

چرا که در پاسخ به این اختلال‌ها و مشکلات، گفته می‌شود "گیرنده‌ها باید مجهز به قابلیت «اچ ای وی‌سی» (Hevc) باشند؛ ستاپ باکس‌ها یا گیرنده‌هایی که صرفاً Mpeg4 را پشتیبانی می‌کنند، با اختلال برای دریافت شبکه‌های اچ‌دی مواجه خواهند شد."

البته هنوز برخی نمی‌دانند چطور می‌توانند شبکه‌های اچ‌دی را دریافت کنند. در بیشتر اطلاع‌رسانی‌ها هم تنها به یک نکته تأکید شده است؛ اینکه «کانال‌های خود را دوباره جستجو کنید.»

برخی هنوز تعدادی از شبکه‌های اچ‌دی را ندارند، یا تصویر برایشان ثابت می‌ماند و به اصطلاح فریز می‌شود و یا تصویر برایشان پرش دارد. این‌ها عمده‌ترین مشکلاتی است که مخاطبان با آن‌ها مواجه‌اند.

کدام شبکه‌ها HD نشده‌اند؟

هنوز برخی شبکه‌های اصلی مثل دو، چهار. پنج و… باقی مانده‌اند که به دلیل بودجه‌هایی که نیاز است، به پروسه اچ‌دی سازی وارد نشده‌اند. دبیر شورای راهبردی توسعه و فناوری سازمان صداوسیما در جریان گپ و گفت با خبرنگار تسنیم  به این نکته اشاره می‌کند که معاونت توسعه و فناوری رسانه ملّی در تلاش است که سایر شبکه‌های باقی‌ مانده را نیز به کیفیت اچ‌دی ارتقاء دهد که شبکه دو سیما از اولویت بیشتری برخوردار است. 

آموزش مرحله به مرحله HD‌کردن تلویزیون‌ها

مرحله اول:

 مبدل دیجیتال خود را به یک آنتن استاندارد وصل کنید. از اتصال محکم کانکتور آنتن به مبدل مطمئن شوید. پس از برقراری اتصالات، تلویزیون و دستگاه مبدل را روشن کنید و با فشردن کلید 'Input' روی کنترل از راه دور تلویزیون وارد حالت A/V یا HDMI (با توجه به نوع ورودی صدا و تصویر به‌کار رفته در اتصالات دستگاه مبدل) می‌شود و شبکه‌های دیجیتال را مطابق مراحل بعد جستجو کنید.

مرحله دوم:

 بر اساس دستورالعمل دفترچه راهنمای مبدل تلویزیون دیجیتال و با استفاده از کنترل از راه دور آن، به حالت جستجو وارد شوید (معمولاً با انتخاب دکمه 'MENU' وارد حالت جستجو خواهید شد.)

مرحله سوم:

 در صورتی که از درست سپری کردن مراحل لازم مطمئن نیستید، می‌توانید حالت جستجوی اتوماتیک را انتخاب کنید. مطمئن شوید دو نمودار میله‌ای مربوط به کیفیت و شدت امواج تصویر ورودی (سیگنال ورودی) از 60 درصد بیشتر را پُر کرده باشند.

مرحله چهارم:

 جستجو را شروع کنید. در حالت جستجوی خودکار، دستگاه مبدل همه فرکانس‌های تلویزیونی را بررسی می‌کند و در صورت پیدا کردن کانال جدید، فرکانس و شماره کانال مربوط به آن را به فهرست کانال‌ها اضافه می‌شود.

مرحله پنجم:

 اگر مبدل شما به طور خودکار قابلیت ذخیره کانال‌ها را نداشت، می‌توانید دکمه ذخیره‌سازی را برای ذخیره کانال‌ها روی مبدل فشار دهید.

برای پیگیری و واکاوی بیشتر مشکلات و اختلال‌های برخی تلویزیون‌ها که نمی‌توانند شبکه‌های HD شده را HD ببینند با ابوالفضل صالحی دبیر شورای راهبردی توسعه و فناوری سازمان صداوسیما لحظاتی به گفت‌وگو نشستیم؛ او به سؤال و ابهام‌های موجود پاسخ داد:

سوال اول: اچ‌دی شدن شبکه‌های تلویزیونی اتفاق بزرگی بود اما برای برخی از گیرنده‌ها هنوز اختلال وجود دارد. مشکلات نداشتن ستاپ‌باکس‌ها و نداشتن تلویزیون‌های هوشمند هم بحث دیگری است. برخی انتقاد دارند که دانش آموزانشان تلفن همراه هوشمند برای استفاده از شبکه شاد ندارند چه برسد به تلویزیون‌های هوشمند و حتی تهیه ستاپ‌باکس. این شبهه به‌وجود آمده انگار تلویزیونی‌ها با نیت خیر برای اقشار مرفه جامعه سرمایه‌گذاری کرده‌اند؟

سؤال دوم: اختلال‌ها تا چه زمانی ادامه دارد و مشکلات چگونه برطرف می‌شود و این اتفاق فنی تا کجا ادامه خواهد داشت و شبکه‌هایی همچون شبکه دو هم HD خواهند شد؟

اما پاسخ‌ها...

ابوالفضل صالحی دبیر شورای راهبردی توسعه و فناوری سازمان صداوسیما:

از آغاز پخش نسل اول تلویزیون دیجیتال زمینی در هشتم آبان‌ماه 1388 قریب به 11 سال گذشته است و اکنون زمان بازنگری این فناوری و توسعه آن است، چرا که خاصیت فناوری، پیشرفت و روزآمدی آن است؛ از این رو پس از بررسی دقیق کارشناسان معاونت توسعه و فناوری و برگزاری جلسات مختلف شورای راهبردی توسعه و فناوری، تصمیم بر آن شد که روزآمدی پخش دیجیتال زمینی با ارتقاء به DVB-T2 و HEVC 10bit (H.265) همراه شود و نسل دوم تلویزیون دیجیتال زمینی را رقم بزند.

ممکن است سؤال شود که چرا از همان فرمت قبلی استفاده نشده است؟ باید گفت که این ارتقاء باعث افزایش چشم‌گیر کیفیت پخش نسبت به فرمت قبلی و صرفه‌جویی در باند فرکانسی، تسهیل توسعه‌های آتی، افزایش تعداد شبکه‌های اچ‌دی جدید و ... شده‌ است.

به‌روزرسانی با تحریم‌های ظالمانه

این توسعه برای آینده‌ای است که امروز آغاز شده، آینده‌ای که می‌تواند سرعت توسعه زیرساخت رسانه ملّی را افزایش دهد و این دستاوردی بزرگ برای کشورمان خواهد بود. برای رسیدن به این هدف، زیرساخت کل چرخه تولید تا پخش با وجود تحریم‌های ظالمانه به‌روزرسانی شد و توسعه‌های مهمی در تمام بخش‌ها از جمله استودیوهای تولید و پخش اتفاق افتاد.

این تصمیم همان‌طور که در گزارش بخش استانداردسازی اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU-T SG16 WP3)  آمده است، از چند سال گذشته در ایران به صورت آزمایشی پیاده شد که ضمن بررسی دقیق‌تر ابعاد فناوری جدید، اطلاع‌رسانی لازم به صنعت تولید گیرنده در داخل کشور اتفاق بیفتد تا این شاخه از صنعت نیز خود را به‌روز و محصولات مرتبط را تولید و به بازار عرضه کند.

آگاه شدن شرکت‌های خارجی از تصمیم صداوسیما

همچنین در 2 سال گذشته چند جلسه توسط معاون توسعه و فناوری رسانه ملی با مدیران شرکت‎های تولید گیرنده‌های تلویزیونی برگزار شد تا همه شرکت‎های تولید گیرنده داخلی و نمایندگان شرکت‌های خارجی از تصمیم سازمان صداوسیما برای آغاز نسل دوم تلویزیون دیجیتال آگاه و آمادگی لازم را پیدا کنند. 

هیچ شبکه‌ای برای کسی، غیرقابل دسترس نباشد

آن چیزی که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد شرایط پیچیده اقتصادی این روزها است که به واسطه تحریم‌های ناجوانمردانه و اپیدمی کرونا در کشور به وجود آمده و مردم زیادی را دچار مشکل کرده است. بنابراین تصمیم بر آن شد که نسل اول تلویزیون دیجیتال که به صورت DVBT و AVC (H.264) با کیفیت اس‌دی و شامل تمامی شبکه‌های سراسری، در تمامی کشور برای مردم پخش شود و هیچ شبکه‌ای برای عزیزانی که توانایی خرید گیرنده جدید را ندارند غیرقابل دسترس نباشد.

حذفِ شبکه مستند اچ‌دی از بسته دوم دیجیتال

برای رسیدن به این مهم، شبکه مستند اچ‌دی از بسته دوم دیجیتال حذف و شبکه‌های امید، تماشا، ایران کالا و شما که تا پیش از آغاز نسل دوم تلویزیون دیجیتال تنها برای حدود 60 درصد مردم ایران در دسترس بودند، به همراه شبکه مستند اس‌دی، برای 98 درصد مردم ایران قابل دسترس شدند که این خود بزرگ‌ترین عدالت رسانه‌ای است.

به نحوی که اگر بعد از پایان تنظیمات لازم فرستنده‌ها که برای انجام این مهم نیاز است به هر نقطه‌ای از ایران زیبا که قبلاً پوشش تلویزیون دیجیتال داشته است برویم، تمام شبکه‌های سراسری قابل دریافت است که قطعاً این اتفاق خوشایندی خواهد بود.

ممکن است این تغییرات به واسطه تعداد بالای فرستنده‌های تلویزیونی در سراسر کشور و صعب‌العبور بودن برخی از آن‌ها، مدت کوتاهی زمان ببرد از این رو متخصصان فنی رسانه ملّی برای تنظیمات موردنیاز به صورت شبانه‌روزی به فرستنده‌ها مراجعه می‌کنند. البته تا امروز این تنظیمات برای بخش زیادی از فرستنده‌ها اتفاق افتاده است و امیدواریم که به زودی پایان یابد.

طبیعتاً گذر از نسل اول تلویزیون دیجیتال زمینی به نسل دوم تلویزیون دیجیتال زمینی مانند هر ورود و جایگزینی فناوری جدید دیگری، زمانی برای مهاجرت و استقرار نیاز خواهد داشت که قطعاً طی این مدت همه مشکلات آن نیز مرتفع خواهد شد.

از سوی دیگر بعد از متعادل شدن تقاضا برای خرید گیرنده مبدل دیحیتال (Set-Up-Box) نسل دوم تلویزیون دیجیتال، قیمت این گیرنده‌ها نیز متعادل‌تر خواهد شد و خرید آن برای عموم مردم امر دشواری نخواهد بود؛ چرا که در بازارهای جهانی این گیرنده‌ها بسیار ارزان‌تر از این چیزی است که بعضاً به واسطه دلالی به دست مردم می‌رسد.

گیرنده‌های ارزان‌قیمت/ فقط 4k نمی‌شوند

این گیرنده‌های ارزان قیمت، توانایی دریافت تمام شبکه‌های نسل دوم دیجیتال زمینی را با کیفیت اچ‎دی دارند و تنها توانایی پخش شبکه جدید سازمان یا همان شبکه فراتر را ندارند، چرا که این شبکه با کیفیت 4K و فناوری HDR HLG است و تلویزیون باید توانایی پخش 4K با فناوری HDR HLG را داشته باشد.

البته این شبکه آینده فناوری است و به واسطه کم شدن فاصله قیمتی بین تلویزیون‌های HD و 4K صرفه برای خریداران این است که تلویزیون را با کیفیت 4K تهیه کنند. 

شبکه دو در اولویت HD شدن

اکنون معاونت توسعه و فناوری رسانه با ادامه دادن مسیر خود در تلاش است که سایر شبکه‌های باقی مانده را نیز به کیفیت اچ‌دی ارتقاء دهد که شبکه دو سیما از اولویت بیشتری برخوردار است.

دو نکته برای دریافت بهتر تصاویر HD

در پایان دو نکته برای دریافت بهتر تصاویر اچ‌دی نیاز به بازگو کردن است:

- نکته اول: استفاده از آنتن مناسب با کابل آنتن یک تکه و فیش‌های استاندارد است که البته استفاده از آنتن‌های اکتیو که منبع تغذیه برق و یا کانکتور USB دارند، توصیه می‌شود.

- نکته دوم: اینکه حتماً تمامی هم‌میهنانی که از مبدل دیجیتال (Set-Up-Box) نسل دوم استفاده می‌کنند این دستگاه را توسط رابط HDMI به تلویزیون متصل و در تنظیمات تصویر خروجی را در حال 1080P قرار دهند که از کیفیت اچ‌دی جدید نهایت لذت را ببرند.

همه‌چیز درباره شبکه 4k تلویزیون/ آیا کیفیت محتوا هم بالا می‌رود؟

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رسانه ملی تلویزیون رسانه ملی تلویزیون توسعه و فناوری سازمان سازمان صداوسیما شبکه های اچ دی تلویزیون ها قابل دریافت کیفیت اچ دی فرستنده ها اختلال ها گیرنده ها کانال ها بسته دوم شبکه دو شده اند شبکه ای شبکه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۵۸۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلویزیون‌های UHD واقعی را بشناسید 

آفتاب‌‌نیوز :

آیا با تلویزیون‌های uhd واقعی آشنا هستید؟ این نوع تلویزیون‌ها را با چه مشخصه و ویژگی‌هایی می‌شناسید؟ بازار انواع تلویزیون‌ها از جمله تلویزیون شهری از آن دست بازار‌هایی می‌باشد که به طور مرتب دستخوش تغییر و پیشرفت است و ما هر روز شاهد فناوری جدید و به روزی در این زمینه هستیم به طوری که کمپانی‌های مختلف در رقابت سرسختی با یک دیگر هستند و در تلاشند که با اضافه کردن آپشن‌های خاص به تولیدات خودشان گوی سبقت را از دیگر رقیبان بدزدند که یکی از جدیدترین و به روزترین تلویزیون‌ها انواع uhd می‌باشد، اما موضوع این است که تشخیص دادن نوع واقعی این دست از تلویزیون‌ها از نوع غیر واقعی کار دشواری است و نیاز به مهارت دارد.

تلویزیون‌های UHD واقعی را بشناسید

اگر قصد خرید تلویزیون شهری یا خانگی از نوع uhd را دارید و هدف تان آشنایی با این دسته از تلویزیون‌ها می‌باشد، ویژگی‌های زیر به شما کمک می‌کند نوع واقعی این نوع تلویزیون‌ها را از نوع غیر واقعی تشخیص دهید:

کیفیت تصاویر فوق پیشرفته

فناوری uhd به این معنا می‌باشد که شما می‌توانید پیچیده‌ترین و ریزترین جزئیات را در این تلویزیون‌ها با وضوح بیش تری ببینید، دقت تصاویر در تلویزیون‌های uhd جدید بسیار بیشتر از تلویزیون‌های فول اچ دی می‌باشد که تا به امروز توانسته بودند بالاترین دقت در تصاویر را به خودشان اختصاص دهند، این کیفیت تصاویر منحصر به فرد با اضافه شدن فناوری‌هایی مانند تنظیم نقطه‌ای نور و دقت سیاهی در حال بهبود بیشتر می‌باشد که این ویژگی به شما امکان خواهد داد کیفیت خیره کننده uhd را دریافت کنید. کمپانی سامسونگ ادعا کرده است که تلویزیون‌های uhd توانسته است تصاویری با کیفیت بسیار واقعی غیر قابل باور و با حدود ۸ میلیون پیکسل را مهمان خانه‌های شما کند، چیزی که می‌تواند رضایت شما را جهت استفاده از یک تلویزیون خوب و با کیفیت به دست بیاورد.

تلویزیون شهری

طراحی قابل تکامل

فناوری قابل تکامل به این معنا می‌باشد که کاربر می‌تواند کلیه قابلیت ها، کارایی‌ها و عملکرد مطلوب را در تلویزیون مورد نظرش داشته باشد، بدون آن که نیاز به خرید تلویزیون جدیدی داشته باشد، یعنی برای این کار تنها کافی است که کیت تکامل را با نصب بسیار آسان آن به تلویزیون خود اضافه کنید. این فناوری به شما امکان خواهد داد مطابق و همگام با استاندارد‌های نمایشی به پیش بروید، بنابراین در هنگام خرید یک تلویزیون uhd نه تنها می‌توانید تصاویر با کیفیت فوق العاده بالا و خوب را داشته باشید و از آن لذت ببرید بلکه می‌توانید دیگر محتوا‌های uhd که بعد‌ها عرضه می‌شوند را با تصاویر با کیفیت به سیستم خودتان اضافه کنید.

طراحی فلزی باریک ساده و براق

تلویزیون‌های uhd به علت برخورداری از یک طراحی فلزی، باریک و در عین حال براق و ساده با حاشیه بسیار کم، عرض فلزی لبه‌ها و پایه کاملاً فلزی ظاهر زیبا و فوق العاده را به وجود آورده است. این تلویزیون مورد بسیار جمع و جوری است و دارای قابلیت وان کانکت می‌باشد، یعنی کلیه کابل‌های اتصالی به طور مرتب شده در داخل یک جعبه مجزا قرار می‌گیرند، به این ترتیب از تلویزیون آویزان نیستند و هم چنین ویژگی‌هایی ظاهری زیبا به تلویزیون می‌بخشد. از طرفی در هم رفتگی و پیچ خوردگی کابل‌ها به طور چشم گیری کاهش می‌یابد، اما کماکان در این تلویزیون نیز شما به کلیه اتصالات مانند usb دسترسی دارید و هیچ گونه محدودیت و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

عوض کردن کانال‌ها با لمس

ویژگی مثبت دیگری که در تلویزیون‌های uhd جلب توجه می‌کند و توانسته است مخاطبان زیادی را به سمت خرید آن سوق دهد، این است که شما جهت پیدا کردن کانال‌های مورد نظر خودتان نیازی نخواهید داشت بین کانال‌های مختلف بالا و پایین بشوید یا چندین دکمه را برای این کار فشار دهید. قابلیت کنترل کردن هوشمند در واقع صفحه لمسی بسیار حساسی می‌باشد و این امکان را به شما خواهد داد کانال مورد نظرتان را تنها با کشیدن شماره آن و به راحتی با انگشت خودتان انجام دهید. هم چنین شیار‌های لمسی حساسی وجود دارد که جابجایی به طرفین راست و چپ و بالا پایین شدن در صفحات وب‌ها را جهت انتقال در بین دسته‌های متفاوت گزینه اسمارت هاپ تلویزیون‌ها ممکن می‌سازد. با ظهور این تلویزیون‌ها شما قادر خواهید بود کنترل کاملاً واقعی و هوشمندانه‌ای را با استفاده از انگشتان خودتان تجربه کنید.

تلویزیون شهری

تجربه سرگرمی کاملاً متفاوت

با استفاده از تلویزیون‌های uhd هر آنچه را که مدنظر دارید، به سرعت و به آسانی پیدا کنید، یعنی اسمارت هاب بهترین و بیش‌ترین امکانات را جهت لذت بردن از سرگرمی‌ها برای شما فراهم می‌کند و به لطف دنیایی از برنامه ها، بازی ها، موسیقی و فیلم‌ها در کنار بهره گیری از فناوری نوین uhd شما هرگز احساس خستگی و کسالت نخواهید داشت که حتی در کنار آن می‌توانید به ویدیوها، کلیپ‌ها و تصاویر در دستگاه‌های دیگر از جمله تبلت، دوربین و یا رایانه دسترسی داشته باشید که سازگار با تلویزیون شما هستند. عکس صفحه نمایشگر معمولاً جنبه نمایشی دارد، حتی ممکن است تفاوت‌های زیادی با تصاویر واقعی در نمای کاربری داشته باشد و حتی این احتمال وجود دارد که سرویس‌های تلویزیونی محتوا‌ها و دیگر موارد مرتبط با سازگاری در کلیه قلمرو‌ها و مناطق به آسانی در دسترس نباشند.

نتیجه گیری

در این مقاله تلویزیون‌های uhd واقعی و ویژگی‌های شاخص آن‌ها را بررسی کردیم. یعنی شما با توجه به این ویژگی‌ها می‌توانید تلویزیون uhd واقعی از غیر واقعی را تشخیص دهید. چون تلویزیون‌های uhd واقعی با قابلیت‌های منحصر به فردی عرضه شده اند که نوع غیر واقعی هیچ بهره‌ای از آن ندارد. در سایت‌ای اس آی لایت با دیگر مشخصات انواع تلویزیون‌های hdu بیش‌تر آشنا شوید.

دیگر خبرها

  • اینترنت فورجی به قمر زمین می‌رود
  • هشدار کارشناسان فرانسوی درباره ممنوعیت اینترنتبرای زیر ۱۳ ساله‌ها
  • اولین کتابخانه ملی دیجیتال جهان در فنلاند راه‌اندازی شد
  • اولین کتابخانه دیجیتال ملی جهان در فنلاند راه‌اندازی شد
  • ناکامی متا در مقابله با اطلاعات نادرست پیش از انتخابات
  • اینترنت 4G نوکیا به ماه می‌رود
  • اینترنت ۴G نوکیا به ماه می رود
  • رونمایی از سکوهای زنجیره ارزش گردشگری و مرکبات مازندران در نمایشگاه ایران اکسپو
  • مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد
  • تلویزیون‌های UHD واقعی را بشناسید