Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس: حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه وبودجه و محاسبات مجلس در سی‌امین گردهمایی روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور، که با حضور ۱۷ دانشگاه تشکیل شد، گفت: منابع و مصارف بودجه ۱۴۰۰ نیاز به بررسی دقیق دارد، آنچه در نگاه اول در لایحه بودجه ۱۴۰۰ مهم است، افزایش چشمگیرو احتمالی بودن منابع این بودجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه ومحاسبات مجلس گفت: نکته دیگری که باید در این لایحه به آن توجه ویژه داشت، افزایش چشمگیر هزینه‌های اجتناب ناپذیر، به ویژه سررسید ۱۵۰هزارمایارد تومان اوراق فروخته شده و حفره‌هایی ایجاده شده‌ای که بدیل بودجه هستند که تصمیم گیری در مورد این بودجه را دشوار کرده است.

وی با اشاره بر این موضوع که این بودجه می‌تواند مجلس را در موقعیت ویژه‌ای قرار دهد، تاکید کرد: اصلاح ساختار بودجه اجتناب پذیر است. ومجلس درمعرض یک تصمیم مهم است.

وی در خصوص بودجه دانشگاه‌ها گفت: باید با تحلیل واقع بینانه و هم فکری وهم افزایی برای بودجه دانشگاه‌ها و تنوع بخشی به منابع مالی در حوزه آموزش و بهره برداری از ظرفیت‌های موجود، برای جبران کسری بودجه در این بخش تلاش کنیم.

حاجی بابایی با تاکید بر ویژگی‌های بودجه بخش آموزش و پژوهش گفت: اعتبارات پیشنهادی این بخش با رشد ۷۴درصدی، از۸۲۶ هزار میلیارد ریال، در سال ۱۳۹۹، به ۱۴۴۰ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

وی گفت: در بخش آموزش عالی، رشد ۷۶.۳ درصدی بودجه به چشم می‌خورد، که این اعتبارات از۱۷۹ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۹، به ۳۱۶ هزار میلیارد ریال در ۱۴۰۰، افزایش یافته است.

رئیس کمیسیون برنامه وبودجه ومحاسبات مجلس با اشاره به بودجه ۱۳۹۹ دانشگاه‌ها گفت: متاسفانه هزینه‌های اجتناب ناپذیر دانشگاه ها، در سال ۱۳۹۹، این بودجه را در سال ۱۴۰۰ با مشکل مواجه کرده است.

وی با اشاره به این که در بیانیه گام دوم انقلاب، علم و پژوهش نخستین محور و دومین مبحث در ماموریت‌هاست، گفت: بازسازی آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها برای توسعه فعالیت‌های تحقیقاتی، پشتیبانی از پایان نامه‌ها در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در راستای تولید علم وافزایش اعتبارات پژوهشی وکیفیت بخشی به آموزش و پژوهش در دانشگاه‌ها بخشی از دغدغه‌های موجود است.

حاجی بابایی با اشاره به خلاء موجود در تولید دانش در پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی گفت: پیوند واقعی بین دانشگاه‌ها وشرکت‌های دولتی وبخش صنعت، تولید محور کردن پایان نامه‌ها از دیگر مشکلات دانشگاههاست.

حاجی بابایی گفت: باید بر اساس بند ه تبصره ۹ بودجه صندوق حمایت از پایان نامه‌های دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری ایجاد شده و اعتبارات این بخش نیز به صورت ویژه تعریف گردد. وصندوق پشتیبانی پایان نامه‌های دانشجویی شکل بگیرد.

وی تاکید کرد: بر این اساس پیشنهاد می‌شود، کارگروه بررسی اسناد تقنینی به منظور بررسی ظرفیت ها، چالش‌ها ومشکلات در راستای اهداف بیانیه دوم انقلاب در توسعه فعالیت‌های علمی و پژوهش و فناوری در دانشگاهها، همچنین تاکیدات مقام معظم رهبری در رهنمود‌های ایشان به ویژه در پژوهش و فناوری وتولید علم ودانش در دانشگاه‌ها ایجاد شود، تا بتوان با آسیب شناسی دقیق وضعیت موجود، در تدوین برنامه هفتم در راستای ایجاد تحول پژوهشی وفناوری و توسعه علم محور دانشگاه‌ها گام‌های موثری را برداشت. این بودجه نیاز به هم افزایی، تامل، کلان نگری ومدیریت دارد.

منبع: فردا

کلیدواژه: حاجی بابایی بودجه 1400 منابع بودجه هزار میلیارد ریال پایان نامه ها حاجی بابایی دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۶۲۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تسریع در اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، محمد رشیدی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: باران نعمت الهی است و در سنوات گذشته با خشکسالی شدید مواجه بودیم، اما به لطف خداوند در سال جاری بهار پر بارشی را در حال طی کردن هستیم و شاهد حجم قابل توجهی از نزولات جوی بودیم. عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر با آبخیزداری و آبخوان داری نتوانیم از ظرفیت بارندگی‌ها استفاده کنیم موجب خسارت می‌شود، ادامه داد: بارشی که می‌تواند بهترین منبع برای تامین آب مورد نیاز کشاورزی و دامپروری و همچنین پرورش آبزیان باشد می‌تواند زیان به همراه داشته باشد. وی با تاکید بر اینکه پس از سپری کردن شرایط سخت سال‌های خشکسالی نتوانستیم از بارندگی‌ها استفاده کنیم و به روان آب و سیل تبدیل شد و خسارت‌های جدی به روستا‌ها زد، عنوان کرد: در برنامه هفتم پیشرفت احکام بسیار خوبی برای آبخیزداری و آبخوان داری مصوب کردیم و در قوانین بودجه چهارسال گذشته نیز منابع خوبی را برای آبخیزداری و آبخوان داری مدنظر قرار دادیم، اما دولت در این قسمت سرعت کم و در برخی موارد ترک فعل دارد. رشیدی با بیان اینکه تلاش و سرعت دولت در حوزه آبخیرداری باید بیشتر شود و منابع بیشتری بر اساس قانون بودجه به این حوزه تخصیص دهد، زیرا هم اکنون میزان تخصیص بودجه به بخش آبخیزداری کم است، تصریح کرد: در سال‌هایی که به شدت کمبود منابع آبی داریم اگر می‌خواهیم در تولید محصولات کشاورزی و دامپروری صاحب جایگاه شویم و برای کشور اشتغال ایجاد کنیم و درآمد ناخالص ملی را افزایش دهیم و به توسعه اقتصادی مدنظر برسیم باید آبخیزداری و آبخوان داری در دستور کار دولت قرار بگیرد. عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: احکامی که در برنامه هفتم پیشرفت در حوزه آب و کشاورزی مصوب کرده‌ایم برای تقویت آبخیزداری و آبخوان داری است و امیدواریم اعتبارات آن در بودجه‌های سنواتی تخصیص و در دستورکار دولت قرار بگیرد.

دیگر خبرها

  • معرفی شورای سیاستگذاری هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران
  • ضرورت تسریع در اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری
  • هشدار جدی مرکز پژوهش‌های مجلس به دولت/ چالش حقوق معلمان در کمین آموزش و پرورش
  • رضایت استاندار قزوین از اجرای طرح «دختران حاج قاسم»
  • انتصاب رییس مرکز برنامه‌ریزی راهبردی و توسعه منابع دانشگاه شریف
  • فراخوان «کسب دانش فنی تولید کلرومتان در مقیاس پایلوت»
  • بودجه مورد نیاز برای درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال
  • مصارف مهم مالیات در کشور به چه صورت است؟
  • قیمت خرید مسکن در منطقه ۲۱ تهران +جدول
  • بررسی دقیق گوشی‌های وارداتی و تولید داخل از نظر میزان تشعشع