Web Analytics Made Easy - Statcounter

استفاده از کربن در پروتز به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد، فواید بسیاری را نصیب افراد خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام کلینیک تخصصی حکیم، در سال های اخیر روند تولید پنجه های کربنی رشد چشمگیری داشته است و این امر به دلیل ویژگی های منحصر به فرد آنها عنوان می شود.

کربن در پروتز دارای چه مزایایی است؟

کربن از جمله متریال بسیار منحصر به فردی عنوان می شود که به صورت فیبر کربن در ساخت پروتزها به کار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این متریال به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود، عملکرد افرادی که دارای قطع عضو هستند را افزایش می دهد. در ادامه مزایای کربن در پروتز را شرح می دهیم تا درک بهتری از این متریال به دست آورید.

وزن بسیار سبک

یکی از ویژگی هایی که سبب می شود تا از کربن جهت ساخت پروتز ها استفاده شود، وزن سبک آنها است. افراد دارای قطع عضو جهت انجام فعالیت های خود به پروتزهایی نیاز دارند که در عین حرکت، فشار زیادی را به آنها وارد نکند. زیرا این امر به شدت سبب خستگی بیماران خواهد شد.

به همین دلیل راه رفتن با این پروتزها برای این بیماران راحت تر است. وزن کربن نصف متریال های دیگر عنوان می شود و این مزیت زندگی این افراد را آسان تر خواهد کرد.

ایجاد تعادل با پخش وزن بیمار

پنجه کربنی قابلیت پخش وزن بیماران را در بین سایر اندام های بدن دارند. این امر سبب می شود تا بیمار فشار زیادی را در اثر وزن خود حس نکند. در زمان راه رفتن، دویدن یا انجام هر فعالیت دیگر، این ویژگی از رسیدن آسیب هایی مانند کمر درد و آرتروز به بیمار جلوگیری می کند و تعادل او را حفظ خواهد کرد. از این رو امروزه کربن در پروتز جایگاه بالایی را در این حیطه از آن خود کرده است.

مقاومت بالا در برابر ضربه و فشار

از جمله مزایایی که استفاده از کربن در پروتزها دارد، مقاومت بالای آنها است. این ویژگی به کاربر امکان می دهد تا در شرایط سخت و با داشتن وزن زیاد نیز نگرانی از بابت خراب شدن یا شکستگی این پروتزها به خود راه ندهند. زیرا مقاومت این متریال در برابر وزن ۱۲۵ کیلوگرم نیز به اثبات رسیده است.

انتقال چند برابری نیرو به اندام قطع شده

پروتزهای کربنی به گونه ای تولید می شوند که در زمان راه رفتن بیمار، تنش ها و نیروهای حاصل را جذب می کنند و با بازگشت حساب شده و کنترل شده نیروها سبب سرعت حرکت افراد در زمان راه رفتن خواهند شد. در واقع کربن با جذب نیرو، ذخیره انرژی و از بین بردن تنش های مضر در زمان راه رفتن، شوک حرکتی کمتری را به بیمار منتقل خواهد کرد.

 از این رو به کمر و سایر اندام های دیگر بیماران آسیب کمتری وارد می شود. همچنین وجود کربن در پروتز تعادل بیمار را حفظ می کند و از خم شدن او به سمت جلو، خودداری خواهد کرد. از این رو فرد احساس بهتر و انرژی بیشتری را به دست خواهد آورد.

انعطاف پذیری بالا در برابر کشش

کربن ها در پروتزهای پنجه کربنی دارای انعطاف پذیری بالایی هستند و این مهمترین مزیت آنها به شمار می رود. زیرا در اثر وزن بیمار، فشار زیادی به اندام قطع شده و پروتزها وارد می شود.

اگر از متریال انعطاف پذیر با مقاومت کششی بالا در این پروتزها استفاده نشود، آنها به راحتی دچار شکستگی خواهند شد. از این رو مقاومت مکانیکی و کششی آنها بسیار نزدیک به استخوان پای طبیعی است.

ضد آب بودن کربن در پروتز

کربن به عنوان متریال بسیار مقاوم، در برابر فشار، ضربه و کشش عنوان می شود. یکی دیگر از مزایای این متریال ضد آب بودن آن است. از این رو در هر محیطی به راحتی قابل استفاده است.

ضریب انبساط پایین کربن در پروتز

کربن به دلیل ضریب انبساط پایینی که دارد، در برابر گرما مقاومت بالایی دارد. از این رو مجاورت این پروتزها در برابر حرارت آسیبی به آنها وارد نخواهد کرد. این ویژگی همچنین به افراد امکان می دهد تا راحت تر حرکت کنند.

دارای شعاع حرکتی بالا

کربن به اندام های مصنوعی این امکان را می دهد تا مانند اندام طبیعی افراد عمل کند و حرکت های متفاوت مانند بالا رفتن از پله ها، دویدن و بسیاری از حرکات دیگر را برای این افراد ممکن سازد.

به دلیل انعطاف پذیری بالای این متریال، شعاع حرکتی آنها بسیار گسترده تر از سایر متریال ها عنوان می شود. این پروتزها قابلیت چرخش تا ۲۷ درجه را دارند و امکان چرخش به جهت های متفاوت را برای افراد ایجاد خواهند کرد.

در نتیجه...

استفاده از کربن در پروتز به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد سبب شده تا مخاطبان این نوع از پروتزها روز به روز افزایش پیدا کنند. فیبر کربن مزایای بسیاری مانند: انعطاف پذیری بالا، قدرت کششی فوق العاده، مقاومت در برابر ضربه، ضریب انبساط پایین، شعاع حرکتی گسترده، استحکام در برابر مواد شیمیایی، جذب بالای انرژی و پخش متعادل آن در بدن، ایجاد تعادل در زمان راه رفتن، ماندگاری طولانی و بسیاری از مزایای دیگر دارد.

از این رو افرادی که دارای قطع عضو در اندام های خود هستند، با استفاده از این پروتزها زندگی راحت تر و با کیفیت تری را خواهند گذراند. کلینیک ارتوپدی فنی حکیم همواره در خدمت شما عزیزان برای تست رایگان این نوع پنجه ها و پروتزها است.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پروتز پنجه کربنی انعطاف پذیری بالا زمان راه رفتن عنوان می شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۶۵۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشمندان تنها در ۱۵۰ دقیقه الماس ساختند

میلیاردها سال صبر کردن برای ایجاد یک قطعه الماس را فراموش کنید، چرا که دانشمندان توانسته‌اند آن را تنها ظرف ۱۵۰ دقیقه پرورش دهند.

به گزارش ایسنا، الماس‌های طبیعی میلیاردها سال طول می‌کشد تا در فشارها و دمای شدید در اعماق زمین شکل بگیرند، اما شکل‌های مصنوعی آن را می‌توان خیلی سریع‌تر تولید کرد، البته معمولاً باز هم نیاز به تحت فشار شدید قرار گرفتن تا چند هفته دارند.

به نقل از اس‌ای، اکنون یک روش جدید مبتنی بر ترکیبی از فلزات مایع می‌تواند یک الماس مصنوعی را در عرض چند دقیقه بدون نیاز به فشار زیاد ایجاد کند.

در حالی که دمای بالا هنوز مورد نیاز است، در محدوده ۱۰۲۵ درجه سانتیگراد یک لایه الماس پیوسته ظرف ۱۵۰ دقیقه و در فشار یک اتمسفر تشکیل می‌شود. این معادل فشاری است که ما در سطح دریا احساس می‌کنیم و ده‌ها هزار بار کمتر از فشاری است که معمولاً برای تولید الماس مصنوعی مورد نیاز است.

تیم پشت این رویکرد نوآورانه به سرپرستی محققان موسسه علوم پایه در کره جنوبی مطمئن است که این فرآیند می‌تواند برای ایجاد تفاوت قابل توجهی در تولید الماس مصنوعی بهینه شود.

حل کردن کربن در فلز مایع برای ساخت الماس یک روش کاملاً جدید نیست. شرکت جنرال الکتریک نیم قرن پیش فرآیند مشابهی را با استفاده از سولفید آهن مذاب توسعه داد، اما این فرآیندها همچنان به فشارهای پنج تا شش گیگاپاسکال و یک دانه الماس نیاز داشتند تا کربن‌ها به آن بچسبد.

محققان در مقاله منتشر شده خود آورده‌اند: ما روشی برای رشد الماس در فشار یک اتمسفر و در دمای متوسط با استفاده از آلیاژ فلز مایع کشف کردیم.

کاهش فشار با استفاده از مخلوطی دقیق از فلزات مایع شامل گالیم، آهن، نیکل و سیلیکون به دست آمد. یک سیستم خلاء سفارشی داخل یک محفظه گرافیتی ساخته شد تا فلز را در حالی که در معرض ترکیبی از متان و هیدروژن قرار می‌گیرد، به سرعت گرم و سپس خنک کند.

این شرایط باعث می‌شود اتم‌های کربنِ متان به فلز ذوب شده پخش شوند و به عنوان دانه الماس عمل کنند. تنها پس از ۱۵ دقیقه، قطعات کوچکی از بلورهای الماس از فلز مایع درست زیر سطح بیرون زدند، در حالی که گذشت دو ساعت و نیم از آغاز این فرآیند، یک نوار الماس پیوسته تولید کرد.

اگرچه غلظت کربن تشکیل‌دهنده بلورها تنها چند صد نانومتر است، اما محققان انتظار دارند که این فرآیند با چند ترفند بهبود یابد.

پژوهشگران می‌گویند: ما فکر می‌کنیم که اصلاحات ساده می‌تواند با استفاده از یک سطح یا رابط بزرگ‌تر با پیکربندی عناصر گرمایشی برای دستیابی به منطقه رشد بالقوه بزرگ‌تر و با توزیع کربن در منطقه رشد الماس به روش‌های جدید، رشد الماس را در یک مقیاس بزرگ امکان‌پذیر کند.

این تغییرات زمان می‌برد و تحقیقات در مورد این فرآیند هنوز در مراحل اولیه است، اما نویسندگان این مطالعه فکر می‌کنند که این روش پتانسیل زیادی دارد و می‌توان فلزات مایع دیگر را برای کسب نتایج مشابه یا حتی بهتر ترکیب کرد.

فرآیندی که در حال حاضر برای ایجاد اکثر الماس‌های مصنوعی در طیف گسترده‌ای از فرآیندهای صنعتی، الکترونیک و حتی رایانه‌های کوانتومی استفاده می‌شود، چندین روز طول می‌کشد و به فشار بسیار بیشتری نیاز دارد. حالا اگر این روش جدید پتانسیل خود را اثبات کند، ساخت الماس بسیار سریع‌تر و بسیار آسان‌تر خواهد شد.

محققان می‌گویند: رویکرد کلی استفاده از فلزات مایع می‌تواند رشد الماس را در سطوح مختلف تسریع کند و پیش ببرد و شاید رشد الماس را بر روی ذرات کوچک الماس تسهیل کند.

این پژوهش در مجله نیچر(Nature) منتشر شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تولید الماس فقط در ۲ ساعت و نیم!
  • مزایای کریدور حمل‌ ونقل سبز و دیجیتال دریایی چیست؟
  • پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد
  • مزایای کریدور حمل‌ونقل سبز و دیجیتال دریایی چیست؟
  • انهدام باند پنجه طلا در همدان! / توصیه مهم پلیس به شهروندان
  • انهدام باند پنجه طلا در همدان
  • باند پنجه طلا در همدان منهدم شد
  • پاکسازی کوهستان پارک پنجه علی بندرعباس در هفته زمین پاک + تصاویر
  • دانشمندان تنها در ۱۵۰ دقیقه الماس ساختند
  • اگر سنگ های خاص متریال اصلی یک خانه باشند (عکس)