Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، کودکان علاقه‌ی بسیاری به شنیدن قصه‌ها و داستان‌های متفاوت دارند و این قصه‌ها نه تنها جنبه‌ی سرگرمی دارند بلکه بر زندگی آینده‌ی آن‌ها نیز تاثیر به‌سزایی خواهند داشت. قصه‌گویی نوعی بیان خلاقانه‌ی تخیل توسط کلمات است. گفتن داستان از همان زمان کودکی به کودکان تاثیرات بسیار مثبتی بر خلق‌وخو، رفتار و همچنین آینده‌ی آن‌ها خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  گوش دادن به داستان‌ها و درک آن‌ها باعث تقویت حس همدلی در کودکان و در نتیجه بهبود مهارت‌های ارتباطی آن‌ها می‌شود. همچنین بالارفتن دایره‌ی لغات کودک از طریق شنیدن قصه باعث بهبود فن بیان و سخنوری وی میشود. توسط قصه گفتن می‌توانیم کودک را با فرهنگ و ریشه اش آشنا کرده و پیش‌زمینه‌ای از تفاوت‌های فرهنگی کشورش با کشور‌های دیگر را به او بشناسانیم.   علیرضا مهدویان روانشناس تربیتی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با موضوع قصه‌گویی برای کودکان اظهار کرد: کودکان از زمانی‌که رشد شناختی‌شان در مرحله‌ی حسی- حرکتی وارد مرحله‌ی سمبلیک یا رمزی میشود و کلمات نمادی از اشیا و پدیده‌های پیرامونشان می‌شوند، دنیا را در غالب کلمات درونی و درک می‌کنند. در مراحل شکل‌گیری زبان که کودک رفته‌رفته کلمات بیشتری را درونی می‌کند به جای سوال از والدین درمورد چیستی اشیا اطراف، با شنیدن کلمات به راحتی می‌توانند آن‌ها را در ذهنشان مجسم و تداعی کنند.   وی ادامه داد: دلیل جذاب بودن قصه برای کودکان هم به همین دلیل است که بدون آن‌که مواجهه مستقیم با اشیا، طبیعت یا محیط داشته باشند می‌توانند از طریق بازنمایی کلمات، آن ماجرا‌ها را در ذهن خودشان تداعی کنند و برای آن‌ها دنیایی هیجان‌انگیز خواهد بود. از‌این‌رو کودکان تمایل دارند که هنگام خواب برایشان قصه تعریف شود. بیشتر بخوانید کودکان با قصه‌ها رشد می‌کنند کتابخوانی در رشد و شکوفایی فرزندان تاثیر به سزایی دارد این روانشناس تصریح کرد: والدین می‌توانند در غالب داستان‌هایی که برای کودکانشان تعریف می‌کنند الگو‌های درست و مناسب رفتاری را همچون شهامت و صداقت و هرچیز دیگری را که در آرمان‌های تربیتی‌شان دوست دارند به فرزندانشان آموزش دهند تا به آن شیوه شکل بگیرند، به طور غیرمستقیم به آن‌ها منتقل کنند و با گفتن پیامد رفتار نامناسب در داستان، آن‌ها را از انجام آن منع کنند یا اگر رفتار نامطلوبی وجود دارد باعث حذف آن در کودک شوند.   وی افزود: داستان‌ها باعث پرورش خلاقیت و قوه‌ی تخیل کودکان می‌شود، زیرا با گفتن موضوعاتی که واقعیت ندارند آن‌ها را از غالب‌های واقعی خارج می‌کنیم، بالاتر می‌بریم و آزاد اندیشی را در ذهنشان پرورش می‌دهیم. خیلی از افرادی که در زمره طراحان قرار دارند و ایده‌های جدید می‌دهند، در کودکی خیال‌پردازی‌های بزرگ داشته اند.   وی در پایان اظهار کرد: داستان در شکل‌گیری رفتار کودک چه در زمان حال و چه پایه‌ریزی رفتارش در آینده و بزرگسالی نقش تعیین کننده‌ای دارد. انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قصه گویی تقویت حس همدلی قوه تخیل کودکان داستان ها ی آن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۶۶۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان رایگان کودک با داشتن بیمه پایه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ رئیس اداره اقتصاد درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: براساس دستوالعمل ارائه خدمات ارائه خدمات رایگان به کودکان زیر هفت سال و ابلاغیه وزارت بهداشت در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت همه خدمات بستری و سرپایی کودکان زیر هفت سال در مراکز دولتی دانشگاهی و بیمارستان‌های دولتی موظف به ارائه کلیه خدمات بستری رایگان هستند.

دکتر طباطبایی افزود: وزیر بهداشت اسفند سال گذشته از خدمات درمانی رایگان برای کودکان زیر هفت سال خبرداد که این طرح در استان از اول اردیبهشت به طور کام در حال اجرا است.

او گفت: در اجرای این طرح بیمارستان‌های دولتی موظفند این خدمات را ارائه دهند و هیچ گونه دریافتی از از بیماران زیر هفت سال نداشته باشند.

به گفته طباطبایی دارندگان بیمه پایه مشمول این طرح هستند و چنانچه بیماری فاقد بیمه پایه باشد، می‌تواند با مراجعه به سازمان بیمه سلامت برای بیمه خود اقدام کند و از مزایای این طرح بهره‌مند شود.

والدین کودکان زیر هفت در صورت مشاهده تخلف در روند اجرای این طرح می‌توانند از طریق تماس با سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت موضوع را در میان بگذارند. 

دیگر خبرها

  • باید و نبایدهای کتاب دینی برای بچه‌های امروز
  •  تلاش برای شاد کردن کودکان غزه
  • استپ کیدز سرمایه‌گذاری برای آینده بهتر کودکانمان
  • غرق شدگی کودکی تیرانی در کانال آب
  • اختلال اوتیسم؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • کتاب «خانه زیر آب و جوجه لاک پشت ها» منتشر شد
  • گزارش سازمان‌های بین‌المللی از وضعیت غم‌انگیز کودکان غزه
  • چاپ کتاب تصویری «همه‌ش مال جوجه باشه!» برای کودکان
  • درمان رایگان کودک با داشتن بیمه پایه
  • تجدید چاپ مجموعه کتاب «کودکی نامداران»