Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اقتصادی| پشت اینکه طلای نارنجی از باغ‌ها به سفره مردم عرضه شود رنج و تلاش زیادی نهفته است که با توجه به بالا رفتن هزینه‌های تولید مشکلاتی را برای تولیدکنندگان این محصول درپی داشته است.

عموما عرضه یکباره محصول در بازار موجب کاهش قیمت محصول تولیدی به ویژه باغی می‌شد که در این راستا بحث صادرات مرکبات مطرح شده که در این زمینه توانسته به قیمت محصول نارنجی‌پوش در استان مازندران کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از ابتدای فصل برداشت با قیمت خوب پرتقال در استان مواجه بودیم که در واقع صادرات مرکبات به افزایش انگیزه تولید در استان تبدیل شده و در حقیقت ممنوعیت صادرات مرکبات موضوعی بوده که ضربه سنگینی به باغداران وارد می‌کند.

ضرورت پهن شدن چتر حمایتی بر سر باغداران

منصورعلی زارعی رئیس مجمع نمایندگان مازندران در این‌باره از ارسال نامه به معاون اول رئیس جمهور برای درباره لغو ممنوعیت صادرات مرکبات گفت: صادرات مرکبات به افزایش انگیزه تولید محصولات باغی و جلوگیری از تغییرکاربری باغات منجر خواهد شد.

وی با بیان اینکه نبود وسایل حمل و نقل مناسب و کانتینرهای یخچال‌دار، تعهدات ارزی و حقوق گمرکی مهم‌ترین مشکلات حوزه صادرات مرکبات در کشور به شمار می‌رود، تصریح کرد: دولت باید از طریق تقویت پوشش‌های بیمه‌ای، تامین نهاده‌های تولید،کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و حذف واسطه‌ها و دلالان از فرآیند تولید تا عرضه محصول مرکبات به بازار، چتر حمایتی خود را بر سر باغداران گسترش دهد.

*انجام صادرات روزانه مرکبات در مازندران

عزیزالله شهیدی‌فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این باره در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه صادرات مرکبات همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: روزانه بین ۵۰۰ تا یک هزار تن صادرات مرکبات انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تلاش بر این است که سود همه تلاش‌ها به باغداران برسد، تصریح کرد: با توجه به تلاش‌های صورت گرفته پایانه روماک در حال تجهیز به دستگاه ترانزیتی و سردخانه‌ای بوده که سال آینده این دغدغه را نخواهیم داشت.

*بحث ممنوعیت صادرات مرکبات با مخالفت مواجه شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به پیشنهادی مبنی بر اینکه جلوی صادرات مرکبات باید گرفته شود، اضافه کرد: بحث ممنوعیت صادرات مرکبات با مخالفت مواجه شده و در حال حاضر ۷۰۰ هزار تن ذخیره میوه مرکبات در استان داریم و بحث صادرات در دستور کار قرار داشته و صادرات قطع نمی‌شود و ادامه دارد.

* ممنوعیت صادرات مرکبات  هنوز به صورت رسمی طرح نشد

حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت مرکبات پیشنهادی مبنی بر ممنوعیت صادرات مرکبات داده شده که هنوز به صورت رسمی طرح نشده است.

* تولید مرکبات؛ پشتوانه‌ای برای باغداران

وی با اعلام اینکه به شدت با ممنوعیت صادرات مرکبات مازندران مخالف هستیم، خاطرنشان کرد: تولید مرکبات بزرگ‌ترین منبع درآمدی کشاورزان در استان بوده که به شدت با این موضوع مخالف هستیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران بیان کرد: صادرات ۴۰۰ هزار تنی در مقابل تولید ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تنی مرکبات در استان مازندران به جز تولید در کشور آمار قابل قیاسی نیست.

*معقول شدن قیمت مرکبات

قوانلو با بیان اینکه پیشنهاد ممنوعیت صادرات مرکبات توسط ستاد تنظیم بازار کشوری طرح شده که به‌صورت رسمی اعلام نشده است، گفت: پیش‌بینی ما این است قیمت مرکبات معقول خواهد شد اوایل برداشت با توجه به برداشت نوبرانه شاهد افزایش قیمت این محصول بودیم که ادامه عرضه این محصول در بازار به متعادل کردن قیمت این محصول در بازار کمک خواهد کرد.

به گزارش فارس، این روزها برداشت مرکبات از کارگر روزمزد گرفته تا افرادی در بحث جابه‌جایی و سایر فعالیت‌های مربوط به باغداری فعالیت دارند مشغول کار هستند و در واقع بسیاری افراد برای رسیدن به این روزها چشم انتظاری می‌کردند و با توجه به مسائل روز جامعه و تاکید مقام معظم رهبری در راستای جهش تولید باید زمینه رشد و توسعه بیشتر در این راستا فراهم شود.

 

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: ممنوعیت صادرات مرکبات رئیس سازمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۶۷۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیچیده شدن عطر خوش گل‌های محمدی در خراسان جنوبی + فیلم

چند روزی است که عطر خوش گل‌های محمدی در بیشتر نقاط استان خراسان جنوبی به مشام می‌رسد؛ عطر گل‌های خوش بویی که  از ۴۳۹ هکتار از اراضی استان برداشت می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، اردیبهشت ماه که فرا می‌رسد در برخی از استان‌های کویری چون خراسان‌جنوبی عطر و بوی گل محمدی بسیاری از روستاها و باغات را فرا می‌گیرد و زنان و مردان روستایی در سحرگان وارد مزارع خود شده و صبحشان را با برداشت این گل خوشبو آغاز می‌کنند.

شاید در ذهن بسیاری از ما برداشت گل محمدی برابر با تولید گلاب آن هم به روش سنتی باشد ولی امروزه می‌توان با تولید عطر، فروش به صورت غنچه و ... از تولید گل محمدی به درآمدزایی رسید که البته نیاز به آموزش دارد.

نیاز آبی کم، قابلیت کشت نیمه دیم، سازگار با شرایط آب و هوایی منطقه و مقاومت به تنش‌های محیطی، قابلیت نگهداری پس از برداشت و قابلیت کشت در زمین‌های فقیر و سنگلاخی از فواید کشت گل محمدی در خراسان جنوبی است. 

.

مهدی جعفری در این باره گفت: این روز‌ها برداشت گل محمدی از گلستان‌های خراسان جنوبی آغاز شده و قرار است این محصول معطر از سطح بیش از 439 هکتار از اراضی استان برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه امسال پیش‌بینی می‌شود 786 تن گل محمدی در استان برداشت شود افزود: این میزان نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش داشته است.  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی گفت: بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی در شهرستان سربیشه با 215 هکتار، قاین 53 هکتارو زیرکوه 50 هکتار است. 

وی افزود: 50 درصد محصول تولیدی به صورت غنچه، گل‌تر و گل خشک به خارج استان صادر می‌شود.

جعفری گفت: 352 بهره‌بردار گل محمدی از اوایل اردیبهشت کار برداشت محصول را آغاز کرده و این کار تا نیمه خرداد ادامه دارد. 

انتهای پیام/ 254

دیگر خبرها

  • تاکید بر رونق تولید برای ایجاد اشتغال و سرمایه در کشور
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات
  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی
  • قیمت مرغ زنده چقدر شد؟
  • ۱۲ زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور ۲۷ واحد تولید در اکسپو
  • شرکت ۲۷ واحد تولیدی مازندران در نمایشگاه اکسپو
  • پیچیده شدن عطر خوش گل‌های محمدی در خراسان جنوبی + فیلم
  • صادرات طلای سرخ به ۴۰۰ تن می‌رسد
  • برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم