Web Analytics Made Easy - Statcounter

«محمد سید احمد»، استاد دانشگاه قاهره و تحلیلگر سیاسی مصر در تبیین رویدادها و تحولات منطقه شمال آفریقا در سالی که گذشت، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: منطقه شمال آفریقا شاهد حوادث زیادی در سال ۲۰۲۰ بوده است . زنجیره فرصت‌طلبی‌ها و کمین کردن‌ها در این منطقه از سوی قدرت‌های امپریالیست جهانی همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تروریسم همچنان به مصر حمله می‌کند و قدرت‌های امپریالیستی هنوز تلاش می‌کنند این کشور را به دلیل موفقیت در سقوط پروژه جدید خاورمیانه مجازات کنند. حربه آنها برای مجازات مصر  فتنه‌انگیزی در مرزهای این کشور است.  پرونده سد «النهضه» هنوز در حالت تعلیق بوده و مصر به‌رغم همه تلاش‌ها در طول سال ۲۰۲۰ نتوانست به راه حلی دست یابد.

سید احمد افزود: در لیبی نیز شعله‌های آتش جنگ همچنان زبانه می‌کشد البته مصر توانست چندین بار برای حل بحران لیبی مداخله کند و گروه‌های درگیر در این کشور  را برای مقابله با قدرت‌های امپریالیستی رقیب در خاک لیبی بر سر سرقت ثروت مردم آن دور هم جمع کرده و متحد کند. 

 وی گفت: هنگامی که «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه با «فائز السراج»، رئیس دولت وفاق ملی با توافق کردند و آنکارا با اجازه آمریکا نیروهای ترک را وارد خاک لیبی کرد، مصر در آنجا حضور داشت و «عبدالفتاح السیسی»،  رئیس‌جمهوری این کشور پیام شدید اللحنی را به ترکیه ارسال  و تاکید کرد که «الجفره» خط قرمز است. در واقع ترکیه عملا از تلاش برای ورود به مناطق «سرت» و «الجفره» برای کنترل چاه‌های نفت لیبی عقب‌نشینی کرد. قاهره همچنان برای دستیابی به راه حلی برای بحران لیبی تلاش می‌کند.  

این تحلیلگر مصری در ادامه تصریح کرد: اما در خصوص سودان،  مصر تلاش می‌کند اوضاع داخل سودان را که اخیرا شاهد تحولات مهمی بوده است، آرام کند. می‌توان گفت که بارزترین تحولات موجود در سودان  امضای توافق نامه صلح ادعایی با دشمن صهیونیست است  که یکی از برجسته‌ترین وقایع سال ۲۰۲۰ در سودان به شمار می‌رود.

وی افزود: در طول سال ۲۰۲۰ وقایع فراوانی در صحنه تونس رخ داد، اما بارزترین آنها تلاش نیروهای غیرنظامی برای حذف «راشد االغنوشی»، رهبر اسلام گرایان  و جبهه اخوان المسلمین از صحنه پارلمان و قدرت بود، اما آنها موفق نشدند و این جریان  همچنان در صحنه تونس مسلط باقی ماند. 

سید احمد گفت: در الجزایر یک انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در سال ۲۰۲۰ صورت گرفت که خبر از بازگشت الجزایر به جایگاه مهم خود برای ایفای نقش در منطقه می‌دهد، چنانکه دیدیم، این اتفاق عملی شد و الجزایر در تلاش‌ها برای حل بحران لیبی و حمایت از آرمان فلسطین نقش پررنگی ایفا کرد. 

وی افزود: اما مراکش،  سال ۲۰۲۰ در مراکش با یک غافلگیری عجیب تمام شد. رباط از امضای توافق نامه صلح ادعایی با دشمن صهیونیستی خبر داد و اقدام‌ها در راستای عادی‌سازی روابط در این کشور همچنان ادامه دارد. 

این تحلیلگر مصری در ادامه خاطر نشان کرد: به طور کل می‌توان گفت که منطقه شمال آفریقا با شرق مدیترانه هم جوار بوده و شاهد مبارزه وحشتناکی برای کنترل گاز تازه کشف‌شده در طول سال ۲۰۲۰ بوده است. 

وی تاکید کرد: حوادث در این منطقه به عنوان یکی از مناطق درگیری جهان همچنان ادامه خواهد یافت. شاید تجهیز مصر به تسلیحات پیشرفته برای محافظت از امنیت ملی و حفاظت از سرمایه‌های مردم مصر در گاز کش‌ شده در شرق مدیترانه که در واقع نیروهای دریایی مصر را به جدیدترین سلاح‌ها مجهز می‌کند، ایالات متحده آمریکا را آشفته و ناراحت کرده است.

سید احمد گفت: شاید چنین تحولی بود که «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا را در پایان سال ۲۰۲۰ بر آن داشت تا مانع اختصاص کمک یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری در بودجه آمریکا به مصر شود با این بهانه که قاهره کمک‌های آمریکا را دریافت می‌کند اما با آن تسلیحات روسیه را خریداری می‌کند. البته که این ادعا دروغ است زیرا مصر این کمک‌ها را به صورت پول دریافت نمی‌کند، بلکه تنها در قالب کمک‌های نظامی و اقتصادی به این کشور ارائه می‌شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با وجود همه این تحولات، درگیری‌ها همچنان  در سایه  بحران کرونا  که در سال گذشته منطقه و جهان را تحت تأثیر قرار داده است، بعد از سال ۲۰۲۰ نیز ادامه خواهد یافت.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: شمال آفریقا سال 2020 محمد سید احمد شمال آفریقا سید احمد سال ۲۰۲۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۶۷۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتمام ۱۰ پروژه عمرانی بلاتکلیف در شمال تهران

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی صباغ افزود: توانستیم ۱۳۷ پروژه را در یکصد و هفتمین پویش امید و افتخار به شهروندان شمیران هدیه دهیم و ۶۶ پروژه توسعه محله‌ای را نیز در افتتاحیه پروژه‌های من شهردارم شهرداری تهران، قرار دهیم و سایر پروژه‌ها با غیر مستمرها نیز در طول سال افتتاح شد.

وی به اتمام پروژه‌هایی اشاره کرد که بالغ بر ۱۰ سال بلاتکلیف رها شده بود که مجموعه چند منظوره ریحانه از آن جمله بود که پس از ۱۳ سال از زمان شروع آن امسال مهیای استفاده شهروندان شد و همچنین مجموعه ورزشی شهدای شهرک نفت نیز پس از ۱۲ سال به اتمام رسید و ۵ مجموعه ورزشی دیگر نیز به مساحت ۱۸ هزار متر مربع در حال ساخت است که با اتمام آنها سرانه‌های ورزشی منطقه از ۱۷ سانتی‌متر به ۳۰ سانتی‌متر برای هر فرد خواهد رسید.

شهردار منطقه یک گفت: تلاش‌های منطقه در اجرای پروژه‌های احداثی نیز منجر به افزایش ۹۵ درصدی اعتبارات منطقه از ۸۸۲ میلیارد تومان به ۱,۶۶۵ میلیارد تومان شده است که خود نویدبخش سرعت بخشی به اجرای پروژه‌ها در سال آتی است و سالی امید بخش و پر کار را پیش رو داریم و سعی خواهیم کرد در همه حوزه‌های عمرانی، ترافیکی، خدمات شهری، فضای سبز، اجتماعی و فرهنگی و… تلاش کنیم تا به رضایتمندی حداکثری اهالی شمیران برسیم.

اطلاع رسانی، نقش مهمی در ارتقای امید و رشد بالندگی جامعه دارد

وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی اقدامات اجرایی نقش بسیار مهمی در شهردار منطقه یک گفت: اطلاع رسانی و تولید خبر و محتوا مهم‌ترین وظیفه در روابط عمومی‌های سازمان است و اگر در این زمینه ۳۰ درصد توان اجرایی را بر اطلاع رسانی بگذاریم کم است چرا که اگر کار خوب در این حوزه انجام شود امید در جامعه افزایش پیدا می‌کند.

صباغ افزود: همه حوزه‌ها در حال انجام حجم بالای کار و خدمات هستند ولی ضعف در اطلاع رسانی وجود دارد و معرفی پروژه‌ها به مردم خوب اجرا نمی‌شود و به اهمیت رسانه دقت لازم نمی‌شود.

شهردار منطقه یک با اهمیت دانستن فضای مجازی در جامعه کنونی گفت: ۷۰ درصد اطلاع رسانی‌ها در حوزه شبکه‌های اجتماعی و مجازی است ولی هنوز مدل‌های سنتی در ادارات استفاده می‌شود.

وی افزود: خبر و محتوا باید مبتنی بر سلیقه و جذابیت مورد توجه شهروندان تنظیم و تولید شود و در حال حاضر مخاطبین به اخبار کوتاه و در حد تیتر و عکس بیشتر توجه می‌کنند و اگر خبر برای آنها جذابیت داشته باشد ادامه اطلاعات را می‌خوانند.

صدیقه محمدبیگی مدیر روابط عمومی منطقه نیز در این گردهمایی بر تشکیل شبکه‌های اطلاع رسانی تاکید کرد و گفت: نیاز است با تهیه گروه‌های خبری بین روابط عمومی‌ها تمام ادارات از اقدامات و کارهای اجرایی یکدیگر مطلع شوند و یکدیگر را در اطلاع رسانی به شهروندان یاری دهند.

وی در جلسه با روابط عمومی‌ها، استفاده از شبکه‌های اجتماعی محلی را یکی از مهمترین راه‌های اطلاع رسانی برای شهروندان دانست و گفت: در جلسه‌ای که چندی پیش به همین منظور برگزار شد با ادمین‌های کانال‌های خبری محلات ارتباط برقرار کردیم تا بتوانیم اطلاعات و اقدامات را به نحو موثرتری در جامعه اطلاع رسانی کنیم.

کد خبر 6088866

دیگر خبرها

  • گل هری کین به آینتراخت فرانکفورت روی فرصت طلبی و پاس لایمر (بایرن مونیخ 1-0 آینتراخت فرانکفورت)
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه ایران در جهت فعال شدن بند جریمه در صورت عدم اتصال کامل خط لوله صلح در پاکستان
  • آفریقا فرصت‌های زیادی برای صنعتگران و تجار ایرانی دارد
  • حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در شمال عراق
  • دیدار و گفت وگوی علی باقری با نماینده ویژه پوتین
  • اتمام ۱۰ پروژه عمرانی بلاتکلیف در شمال تهران
  • سازمان ملل: نگران چرخه خطرناک و در حال افزایش خشونت در خاورمیانه هستیم
  • سازمان ملل: نگران چرخه خطرناک و در حال افزایش خشونت در خاورمیانه  هستیم
  • شهرهای مختلف چگونه با امواج گرمایی مبارزه می‌کنند؟
  • بررسی تحولات خاورمیانه و شمال‌آفریقا با حضور اعضای بریکس در مسکو