Web Analytics Made Easy - Statcounter

در کتاب «بچه های آسمان» پیام ها و نکات کاربردی در حوزه های اخلاقی و تربیتی با الهام از بیانات و توصیه های مقام معظم رهبری به دانش آموزان و نوجوانان گردآوری شده است.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: یکی از مهمترین موضوعات دین مبین اسلام ،تربیت است و بی شک این موضوع از آغاز تولد و حتی قبل از تولد مورد توجه دین قرار دارد چون مهمترین و بحرانی ترین دوران زندگی یک شخص ایام کودکی و نوجوانی اوست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لازم است والدین، مربیان و متولیان فرهنگی توجه ویژه ای به این بعد از زندگی فرزندان و مخاطبان خود داشته باشند زیرا مهمترین رسالت مربیان و متولیان فرهنگی تربیت دینی جامعه است. بر این قشر اثرگذار لازم است با اتخاذ راهکارهای عملی و آموختن مهارت های مورد نیاز در این مسیر گام گذارند. همچنین لازم است طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری در راستای تاکید بر تربیت و پرورش نوجوان و دانش آموزان متعهد تراز انقلاب اسلامی و نصب العین این منویات و رهنمودها در فعالیت های تبلیغی و فرهنگی در تربیت و پرورش نوجوانان و دانش آموزان بکوشیم.

 

بر همین اساس معاونت پژوهشی و مطالعات راهبردی موسسه روایت سیره شهدا به همت «حجت الاسلام مرتضی شاهسون» مجموعه روانشناسی انقلابی کودک و نوجوان را برای استفاده و بهره برداری مربیان و متولیان فرهنگی تدوین کرده است. کتاب «بچه های آسمان» دربردارنده راهکارهای تربیت نوجوان تراز انقلاب اسلامی بر اساس هندسه فکری امام خامنه ای است. نویسنده در این اثر کوشیده است اصول و محورهای تربیتی را در قالب فرمول های مدون و کاربردی ارایه کند. این مجموعه دربرگیرنده چند توصیه از فرامین مقام معظم رهبری به نوجوانان و جوانان است که با تاکیدات قرآنی و احادیث نورانی ائمه اطهار نیز همراه شده است. علاوه بر آن برای ارایه سرمشق مناسب و همچنین کاربردی شدن توصیه های مذکور از خاطرات دوران نوجوانی شهدای بزرگ استفاده شده است. فصول کتاب بچه های آسمان با عنوان «توصیه» نامگذاری شده است. این کتاب مشتمل بر 9 توصیه با عناوین ارتباط با خدا، اثرگذاری بر محیط اطراف، احترام به والدین، اعتماد به نفس، افسران جنگ نرم، تحصیل، تهذیب، ورزش، تلاش و کوشش، مطالعه و علم آموزی و سه توصیه مهم به جوانان است.

 

 هر توصیه شامل چهار بخش است:

الف. اشاره: آیات و روایات مرتبط با فصل

ب.مستندات بحث از منظر مقام معظم رهبری

ج.حاطرات شهدای دانش آموز شامل خاطراتی از دوران نوجوانی شهدا و دانش آموزان شهید

د.نکات کاربردی شامل مطالب متناسب با گرون سنی دانش آموزان و دغدغه ها و آسیب های این دوره سنی و روش ها.

 

«حجت الاسلام مرتضی شاهسون» نویسنده «بچه های آسمان» در مقدمه این کتاب نوشته است: در عصر ما بار دیگر عاشورا تکرار شد و جهان شاهد ظهور دوباره مردانی از جنس وفا و فداکاری بود، مردانی که به حق یاران آخرالزمانی حضرت سیدالشهدا (ع) بودند، یارانی که شیدای شهادت و دلداده امام خویش بودند، همان هایی که به امید وصال حق در رکاب جهاد و شهادت پا نهادند و بر قربانگاه عشق گردن سپردند. اینان همان قاسم ها و اکبرهای سینه سپرکرده در محضر امام خویش بودند که در زیر علم خمینی کبیر گرد هم آمدند و با آمیختن شور و شعور حسینی آموزه های اخلاقی و تربیتی کربلا را بار دیگر در مکتب ولایت مرور کردند.

 

حجت الاسلام شاهسون معتقد است، امروزه سبک و سیره نورانی شهدای عزیز بهترین سرمشق های علمی و مصادیق عملی را برای تربیت و پرورش نوجوانان و جوانان انقلابی و مجاهد ارایه می کند.

 

این نویسنده اظهار داشته است: «بچه های آسمان» شامل روایاتی از حضور قاسم های خمینی کبیر است؛ بزرگمردانی که به جایی رسیدند که رهبرشان آنان را رهبر نامیدند. حکایاتی از حماسه آفرینی و نبرد نوجوانانی که هنوز طعم تکلیف را نچشیده بودند ولی تکلیف خود را به بهترین نحو ادا کردند و بلوغ شان در عرصه ادای تکلیف جهادی با خون امضا شد.

 

در کتاب «بچه های آسمان» سعی شده است با الهام از بیانات و توصیه های مقام معظم رهبری به دانش آموزان و نوجوانان پیام ها و نکات کاربردی در حوزه های اخلاقی و تربیتی گردآوری شود، سپس توضیحاتی ذیل آنچه گرد آمده در قالب راهکار و تذکر آموزشی به مربیان ارایه شده است.

 

در قسمتی از کتاب« بچه های آسمان» در مورد «شهید محمد قائمی پور» آمده است: محمد 12 سال بیشتر نداشت. یکی از روزها در مراسم نماز جمعه حاج آقا احمدی از مردم سوال کرد از میان شما کسی هست بخواهد به عنوان داوطلب به جبهه اعزام شود. محمد بلند شد و دستش را بالا گرفت و گفت من می خواهم بروم. حاج آقا احمدی از او پرسید چند سال داری و او از ترس اینکه او را به جبهه نفرستند گفت 13 سال. وقتی به خانه برگشت تصمیم اش را با مادر در میان گذاشت، پدرش گفت آخر تو آنجا چه کار می توانی کنی، با لحنی محکم و مصمم گفت «یعنی من نمی توانم کار آن نوجوان 13 ساله را بکنم که زیر تانک دشمن رفت».

 

در بخش دیگری از کتاب «بچه های آسمان» می خوانیم: مقام معظم رهبری درباره اثرگذاری جوانان و نوجوانان در محیط اطراف خود به خصوص مدرسه و خانه نکات سزاوار تاملی فرموده اند که نسل چهارم انقلاب با استفاده از این کلام و توصیه ها می توانند به عنوان یک فرد انقلابی اثرگذاری بیشتری بر اطرافیان خود داشته باشند. «در محیط مدرسه و در محیط خانه به عنوان یک نوجوان شاداب، فعال، کاری، مثبت حضور خودتان را موثر قرار بدهید. سعی کنید در اطرافیان خودتان اثر بگذارید هم در مدرسه هم در محیط خانه، هم در محیط بازی روی همسالان و دیگران سعی کنید اثر بگذارید. می توانید اثر بگذارید. من چهره جوان شما را شاداب و پر نشاط دوست دارم و بر چهره شما عزیزان لبخند را ترجیح می دهم. جمهوری اسلامی می خواهد این جوان تبدیل بشود به یک عنصر فعال و اثرگذار. انسان خودش را مسئول بداند که کار را درست، کامل، قوی و بهترین انجام دهد. هر کس کاری را قبول کرد و تعهد داد آن را به بهترین وجهی انجام دهد».

 

در قسمت دیگری از این کتاب در مورد «شهید محمد معماریان» می خوانیم: مادر شهید می گفت پسرم معتقد بود که فرزند باید خاک پای مادر باشد. خیلی از کارهای خانه را که بلد بود، خودش انجام داد؛ وقتی هم مانع می شدیم، می گفت کجای اسلام آمده که همه کارهای منزل را باید مادر انجام بدهد. چند ماهی رفت کلاس خیاطی زود یاد گرفت. باباش هم براش یک چرخ خیاطی گرفت، لباس های مردانه می دوخت. کم کم مشتری هم پیدا کرد، درآمد هم داشت، پولش را با مشورت و حساب شده خرج می کرد.

 

گفتنی است، کتاب «بچه های آسمان» دربردارنده یادگارهای تربیت نوجوان تراز انقلاب اسلامی بر اساس هندسه فکری امام خامنه ای با همکاری موسسه روایت شهدا به کوشش «حجت الاسلام مرتضی شاهسون» مشتمل بر 168 صفحه در شمارگان هزار نسخه با قیمت 20 هزار تومان از سوی انتشارات شهید کاظمی چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

 

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: بچه های آسمان انتشارات شهید کاظمی مریم داوری رهنمودهای مقام معظم رهبری کتاب مقام معظم رهبری تراز انقلاب اسلامی بچه های آسمان حجت الاسلام دانش آموزان توصیه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۶۸۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر جریان علمی در کنار جریان دفاعی نبود بازدارندگی رقم نمی خورد

به گزارش خبرنگار مهر، سی و یکمین مراسم تجلیل از اعضای هیات علمی نمونه کشوری صبح امروز با حضور محمد علی علی زلفی گل، برخی از معاونان این وزارتخانه و تعدادی از روسای دانشگاه ها در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران برگزار شد.

حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با تبریک روز معلم گفت: این باور قطعی است که اگر بناست کشور حرکت رو به جلو داشته باشد با تکریم استاد و دانشمند رقم‌ می‌خورد.

وی ادامه داد: افتخارات امروز در کشور و بازدارندگی که ایجاد شده همه محصول تلاش دانشمندان و معلمان کشور بوده است.

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها با بیان این‌مطلب که بزرگ مدافع جریان علمی کشور مقام معظم رهبری بودند، افزود: جریان مداوم حمایت از علم در کشور توسط مقام معظم رهبری در تمام فراز و فرودها وجود داشت. ‌

وی با اشاره به وعده صادق افزود: اگر جریان علمی کشور در کنار جریان دفاعی نبود این بازدارندگی رقم نمی خورد این موضوع نشان داد اگر دانشگاه قوی باشد جریان اقتصادی هم در برابر آن تسلیم‌ می شود. همان طور که شاهد بودیم جریان اقتصادی در برابر جریان دفاعی تسلیم شد.

وی تاکید کرد: باید در حوزه های مختلف به جریان دانش توجه شود.

کد خبر 6092950 زهرا سیفی

دیگر خبرها

  • معلمان مدیران تراز انقلاب تربیت کنند
  • ندای ضدصهیونیستی دانشجویان آمریکایی و اروپایی در جامعه طاغوت بلند است
  • چهره فقاهت و قرآنی رهبر انقلاب به جهان معرفی می‌شود
  • مهم‌ترین بیانات رهبر انقلاب در دیدار با معلمان از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۳
  • برپایی نمایشگاه دائمی مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
  • اگر جریان علمی در کنار جریان دفاعی نبود بازدارندگی رقم نمی‌خورد
  • در جامعه کارگری نخبگانی داریم که مورد بی توجهی قرار می‌گیرند
  • اگر جریان علمی در کنار جریان دفاعی نبود بازدارندگی رقم نمی خورد
  • پرداختن به خاطرات مقام معظم رهبری؛ گام اول فصلنامه «ماجرا»
  • پرداختن به خاطرات مقام معظم رهبری؛ گام اول «ماجرا»