Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود، شاخص قیمت مصرف کننده کل کشور بر اساس دهک‌های هزینه‌ای در آذر ماه ١٣٩٩ را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، نگاهی به اطلاعات مربوط به شاخص قیمت کل کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در ایستگاه پایانی پاییز، نشان می دهد نرخ تورم دوازده ماهه کل کشور منتهی به آذرماه سال جاری، ۳۰.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ درصد است. اما جزئیات این نرخ در استان های کشور با نوسان همراه بوده است، به گونه ای که نرخ تورم دوازده ماهه استان آذربایجان غربی با ۲۷.۲ درصد، کمترین نرخ تورم را نسبت به کل کشور در بین سایر استان ها دارد و در طرف مقابل، بیشترین نرخ تورم نسبت به میانگین کل کشور، متعلق به استان هرمزگان با ۳۵.۳ درصد است.

همچنین در بخش دیگر این گزارش به نرخ تورم نقطه ای پرداخته شده است. این نرخ تغییرات تورمی را در آذرماه امسال به آذرماه سال گذشته، نشان می دهد. به گونه ای که نرخ تورم نقطه ای کل کشور در آذرماه امسال، ۴۴.۸ درصد بوده است.

اما بیشترین نرخ نقطه ای تورم در بین استان های کشور متعلق به استان کردستان با ۵۴.۲ درصد و کمترین نرخ تورم نقطه ای نیز متعلق به استان قم با ۴۱.۲ درصد است.

در بخش دیگر این گزارش، بررسی نرخ تورم ماهانه در استان های مختلف، نشان می دهد در شرایطی که نرخ تورم ماهانه کل کشور در آذرماه نسبت به آبان ماه سال جاری، ۲ درصد بوده است، نرخ تورم ماهانه استان خوزستان با یک درصد تورم ماهانه، کمترین تغییرات قیمتی را نسبت به ماه قبل در بین استان های کشور دارا می باشد. در طرف مقابل نیز بیشترین نرخ تورم ماهانه متعلق به استان آذربایجان غربی با ۴.۵ درصد است.

دولت اعلام کرده با کاهش شتاب رشد نرخ تورم نقطه به نقطه در آذرماه سال جاری،‌ حرکت به سمت دستیابی به نرخ تورم هدفگذاری شده ۲۲ درصدی (منفیو  مثبت ۲ درصد) در خردادماه سال ۱۴۰۰ آغاز شده و پیش بینی می شود روند شتاب رشد نرخ تورم در ماه های آینده نیز کاهشی باشد.

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: تورم و گرانی نرخ تورم تورم نرخ تورم ماهانه متعلق به استان نرخ تورم نقطه کل کشور ماه سال ۲ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۶۹۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم ترکیه چقدر است؟

به گزارش صدای ایران از یورونیوز، بر اساس آخرین داده‌های موسسه آمار ترکیه، تورم سالیانه ترکیه در ماه آوریل به ۶۹.۸ درصد افزایش یافت. تورم سالیانه مربوط به قیمت مصرف کننده هم در این کشور در ماه گذشته نزدیک به ۷۰ درصد رسید که کمی کمتر از انتظار بود. این رقم بالاترین نرخ تورم را از نوامبر سال ۲۰۲۲، آن هم به دلیل افزایش شدید قیمت‌ها به ویژه برای هزینه‌های آموزشی، رستوران‌ها و هتل‌ها، به خود اختصاص داده است.

بانک مرکزی ترکیه در ماه مارس نرخ بهره کلیدی خود را به ۵۰ درصد افزایش داد و دلیل آن را ادامه نیاز به مقابله با افزایش تورم در این کشور دانست. این بانک در آن زمان در بیانیه‌ای با اعلام کاهش واردات کالا‌های مصرفی و طلا سایر شاخص‌ها از جمله چسبندگی در تورم خدمات، انتظارات تورمی، ریسک‌های ژئوپلیتیکی و قیمت مواد‌غذایی را عامل تداوم فشار تورمی دانست. بر طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، سیاست پولی انقباضی تا زمان کاهش تورم ماهیانه حفظ خواهد شد.

دیگر خبرها

  • جنجال هوخشتره و چاپ پول؛ شاخص محرمانه تورم را چه عددی حساب کرد؟
  • شقاقی: تصمیمات سخت کنترل تورم مشاهده نمی‌شود؛ نرخ واقعی تورم کشور چه عددی است؟
  • هشدار نگران‌کننده یک اقتصاددان نسبت به تشدید تورم/ نرخ واقعی تورم کشور چه عددی است؟
  • سرگیجه با آمار تورم
  • افت شاخص انتظارات تورمی به پیش از آغاز تحریم/ تدوام روند نزولی نرخ تورم
  • افشاگری ترسناک همتی از نرخ تورم بانک مرکزی در فروردین ۱۴۰۲!
  • افشاگری همتی از نرخ تورم بانک مرکزی/ همتی: تورم فروردین ۱۴۰۲ «۶۳ درصد» بوده است/ پشت‌پرده گرانی ارز هم مشخص شد
  • تدوام روند نزولی نرخ تورم
  • عکس | بیشترین تا کمترین نرخ جریمه‌ های رانندگی
  • تورم ترکیه چقدر است؟