Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-30@02:05:59 GMT

تجارت جهانی پسته در سال ۲۰۲۰

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۷۳۰۴۲

تجارت جهانی پسته در سال ۲۰۲۰

رویداد۲۴ به گزارش پسته پرس، انجمن پرورش‌دهندگان پسته آمریکا (APG) در گزارش سالیانه با عنوان «تجارت جهانی پسته در سال ۲۰۲۰» ضمن ارائه آمار و اطلاعاتی از وضعیت تولید و صادرات پسته در جهان، به طور جزئی روند‌های چند سال اخیر در عرصه تجارت پسته را بررسی کرد.

مهمترین تولیدکنندگان پسته ۲۰۲۰

آمریکا و ایران طلایه‌داران تولید پسته دنیا بوده‌اند و پس از آن ترکیه و سوریه قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته با توجه به شرایط جنگی سوریه آمار‌های این کشور چندان قابل اتکا نیست.

با این همه کشورهایی، چون افغانستان، آرژانتین، استرالیا، مصر، یونان، لبنان، اسرائیل، ایتالیا، مراکش، اسپانیا و تونس نیز پسته تولید می‌کنند، ولی با توجه به حجم کم تولید بیشتر این محصول داخل این کشور‌ها مصرف می‌شود.

این طور که نشریه USDA GAIN گزارش داده است، جمهوری خلق چین حدود چهار هزار هکتار پسته در منطقه سین کیانگ کاشته است.

معمولا تصور این است که کشور‌های تولیدکننده نبایستی واردکننده پسته باشند با این همه، دو کشور آمریکا و ترکیه واردکننده پسته هم هستند.

این کشور‌ها مغز پسته وارد می‌کنند؛ چرا که به این ترتیب می‌توانند پسته صادراتی خود را به کشورهایی، چون چین بفرستند با نیروی کار ارزان‌قیمت و آن کشور‌ها کار مغز کردن پسته را انجام دهند.

ایران عامل افزایش حجم صادرات ترکیه

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود ترکیه همزمان واردکننده پسته هم باشد، این است که در سالی که گذشت کشورمان بیشتر محصول پسته خود را به ترکیه صادر کرده است.

با اینکه در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ تولید ترکیه ۶۰ درصد کاهش یافته، ولی جالب اینجاست که صادرات این کشور نسبت به پارسال ۲۳۵ درصد افزایش یافته است.

این رشد با افزایش صادرات ایران به ترکیه مطابقت دارد. در واقع حجم ۱۵.۲ میلیون پوند (۶ هزار ۸۹۴ تن) بیشتر از متوسط صادرات ایران به ترکیه طی چهار سال گذشته است.

کشور‌های مهم واردکننده پسته

بزرگترین بازار‌های واردات پسته دنیا به ترتیب از آنِ هنگ‌کنگ، جمهوری خلق چین، آلمان و بلژیک است. البته این کشور‌ها همگی به طور مستقیم از کشور‌های تولیدکننده پسته وارد نمی‌کنند.

دلایل واردات با واسطه و غیرمستقیم می‌تواند این موارد باشد:

اهداف استراتژیک تجاری
مسائل مربوط به کیفیت محصول
فرار از قوانین داخلی و خارجی

مهمترین کشور‌های غیرپسته‌ای واردکننده/صادرکننده

هنگ‌کنگ یکی از همین کشورهاست که در عمل بزرگترین واسطه انتقال غیرمستقیم پسته محسوب می‌شود. بیشترین حجم پسته وارداتی به این کشور به ویتنام می‌رود.

آلمان، امارات متحده عربی، هلند و خود کشور ویتنام نیز از جمله کشور‌هایی هستند که گرچه پسته تولید نمی‌کنند، ولی در انتقال آن نقش بسزایی دارند.

این طور که اتحادیه اروپا گزارش داده، ۲۸ عضو این اتحادیه در سال ۲۰۱۹، ۱۷۸ میلیون پوند پسته خام (حدود ۸۰ هزار و ۷۴۰ تن) از آمریکا وارد کرده‌اند.

البته عددی که ایالات متحده اعلام می‌کند، ۶ میلیون پوند (حدود دو هزار ۷۲۱ تن) کمتر است.

در همین حال به دلیل جنگ تجاری ایالات متحده با چین، میزان صادرات پسته آمریکا به هنگ‌کنگ و چین طی سه سال گذشته کاهش یافته است.

این گزارش از قول آمار گمرک ایران اعلام می‌کند که از ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۸ (اول تیر ۱۳۹۷) تا ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۹ (اول تیر ۹۸) از ایران ۲۹۴ میلیون پوند (حدود ۱۳۳ هزار و ۳۵۶ تن) صادر شده است.

از این حجم ۲۲.۱ میلیون پوند (حدود ۱۰ هزار تن) آن به امارات متحده عربی و ۲۳.۶ میلیون پوند آن به ترکیه (۱۰ هزار و ۷۰۰ تن) به ترکیه صادر شده است.

البته ناگفته پیداست که این دو کشور تنها واسطه انتقال و صادرات پسته ایران بوده‌اند.

۳ برابر شدن واردات مستقیم پسته آمریکا به چین

به گزارش پسته پرس، گرچه جنگ تجاری میان ایالات متحده و چین باعث شده تا چین تعرفه واردات از این کشور را افزایش دهد، ولی نکته اینجاست که پسته آمریکایی در چین همچنان خواهان دارد.

گرچه ایران دومین صادرکننده بزرگ پسته به چین است، ولی روند کمبود عرضه این محصول که سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ وجود داشت، پارسال نیز ادامه پیدا کرد.

با همه این احوال در تجارت پسته و بازار چین و هنگ‌کنگ شاهد تغییراتی بودیم.

کل صادارت پسته ایالات متحده به چین (یعنی صادرات مستقیم و نه از طریق هنگ‌کنگ) ۶۰.۷ میلیون پوند (حدود ۲۷ هزار و ۵۳۳ تن) به نسبت سال ۲۰۱۸، افزایش پیدا کرده است.

در همین حال، صادرات آمریکا به هنگ‌کنگ ۴۲ میلیون پوند کاهش یافته است؛ بنابراین سهم بیشتری از پسته آمریکا به جای اینکه از طریق هنگ‌کنگ صادر شود، به طور مستقیم به چین رسیده است.

۴۱ درصد از پسته صادر شده به چین در سال ۲۰۱۹ به چین رفته در حالی که سال قبل‌تر تنها ۱۵ درصد از این محموله به طور مستقیم به چین می‌رفت.

نرخ تعرفه پسته بوداده آمریکا کمتر از پسته خام است، اما میزان صادرات آن به چین ۱۱.۵ میلیون پوند کمتر شده است.

بر اساس گزارش‌های صادرات ایالات متحده میزان واردات از آمریکا از ۳۰ میلیون پوندبه ۹۰.۶ میلیون پوند رسیده است.

داده‌های هنگ‌کنگ و چین نیز این آمار ایالات متحده را تایید می‌کنند؛ بنابراین چین بهترین بازار پسته آمریکا در سال ۲۰۱۹ بوده است؛ چون ۴۱ درصد از کل صادرات پسته آمریکا به این کشور رفته است.

سال ۲۰۱۹ میزان تعرفه چین برای پسته آمریکایی ۵۵ درصد بوده است.

برای همین ویتنام به یکی از مقاصد اصلی پسته آمریکا تبدیل شد تا از طریق این کشور و با تعرفه نزدیک به صفر به چین صادر شود. چون ویتنام عضو کشور‌های آسه‌آن است.

البته ناگفته نماند که سال ۲۰۱۹ حدود ۴۵ میلیون پوند پسته به ویتنام صادر شد که در مقایسه با ۶۵ میلیون پوند سال ۲۰۱۸ شاهد کاهش ۲۰ میلیون پوندی هستیم.

این سومین سالی است که واردات به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

هند؛ واردات بیشتر از آمریکا، کمتر از ایران

واردات پسته هند طی چند سال گذشته به طور چشم‌گیری تغییر کرده است.

واردات پسته آمریکایی به هند در سال ۲۰۱۹، به عدد ۱۶.۶ میلیون پوند (هفته هزار و ۵۰۰ تن) رسیده است.

این در حالی است که سال پیش از آن، تنها ۶.۹ میلیون پوند (سه هزار و ۱۱۸ تن) بوده است.

در همین حال وضعیت صادرات پسته ایران به هند چندان مناسب نبوده است.

چون واردات هند از ایران از چهار هزار و ۸۷۱ تن در سال ۲۰۱۸ در سال ۲۰۱۹ به هزار و ۵۱۰ تن کاهش رسیده است.

لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 صادرات پسته اصلاح قانون انتخابات انتخابات 1400 واکسن کرونا پسته آمریکا ۶ میلیون پوند ایالات متحده صادرات پسته سال ۲۰۱۹ سال ۲۰۱۸ کشور ها هنگ کنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۷۳۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری

به گزارش صدای ایران از ایرنا، عباس علی‌آبادی، در افتتاحیه ششمین نمایشگاه ایران اکسپو، با بیان اینکه اکنون ایران با وجود تحریم‌ها یکی از قطب‌های اقتصاد و صنعت منطقه است، اظهار داشت: بالغ بر ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشور شامل صادرات غیرنفتی، نفتی و واردات است که از این رقم نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار مربوط به صادرات غیرنفتی است.

وی افزود: کشور‌های همسایه افریقایی، کشور‌های اسلامی و دوست در اولویت توسعه روابط و همکاری اقتصاد با جمهوری اسلامی ایران هستم ضمن اینکه عضو ناظر تجارت جهانی هستیم و با حضور در پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تعامل سازنده‌ای با این پیمان‌های این کشور‌ها داریم.

علی‌آبادی بیان داشت: در سازمان همکاری اکو با ۹ کشور همسایه و منطقه همکاری داریم و موافقتنامه تجاری در حال پیگیری است با هشت کشور اسلامی در حال توسعه، موافقتنامه تجارت ترجیحی امضا کرده و در حال اجرا هستیم. همچنین در سازمان همکاری اسلامی با کشور‌های عضو موافقتنامه تجارت ترجیحی داشته و همکاری‌های تجاری را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با کشور‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا، موافقتنامه تجارت آزاد و با تعدادی دیگر از کشور‌ها موافقتنامه تجارت ترجیهی به امضا رسیده و با برخی دیگر از کشور‌ها در حال مذاکره هستیم، ما آماده عامل هستیم و دست همکاری اقتصادی با کشور‌ها و ملت‌های جهان را می‌فشاریم.

توسعه روابط تجاری با کشور‌های شرکت‌کننده در نمایشگاه اکسپو

وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ گفت: تلاش می‌کنیم این نمایشگاه بتواند با ارائه شفافیت توانمندی‌ها و شناسایی نیازمند‌های طرفین گام جدی را در توسعه اقتصادی بردارد.

علی‌آبادی ادامه داد: مهم‌ترین هدف این نمایشگاه توسعه روابط تجاری با کشور‌های شرکت‌کننده است، ایران در حوزه تجارت مزایای نسبی بسیاری دارد که می‌تواند تسهیل گر بسیاری از تعاملات در سطوح مختلف راهبردی باشد.

وی بیان کرد: زمینه‌های همکاری را تسهیل می‌کند ایران در حوزه تجارت مزایای نسبی دارد که می‌تواند تسهیل گر در حوزه راهبردی باشد همچنین چهره واقعی بخشی از توانمندی‌های ایران در این نمایشگاه‌ها معرفی می‌شود و زمینه برای همکاری‌های اقتصادی فراهم می‌گردد.

حضور بازرگانان و تجار از ۱۰۰ کشور دنیا

وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به حضور بازرگانان و تجار از ۱۰۰ کشور دنیا گفت: توجه به جایگاه ایران در کنار ظرفیت معدنی و کشاورزی و صنعتی فرصت‌های زیادی را فراهم می‌کند در این راستا رویکرد اصلی برنامه‌های وزارت صمت مبتنی بر تعاملات در عرصه بین‌الملل و کسب و کار دانش بنیان است.

وی بیان داشت: برنامه ما در مرحله اول جهت‌دهی توسعه اقتصادی بر پایه رشد اقتصادی پایدار با تعاملات بین‌المللی با محصولات فناورانه است، دوم توسعه زیرساخت‌های تجاری و افزایش سهم کشور از تجارت بین‌المللی از دیپلماسی اقتصادی است.

اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری

علی‌آبادی با بیان اینکه اولویت‌دادن به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری است گفت: تعامل سازنده با کشور‌های منطقه در انتقال فناوری و صنعتی مهم‌ترین اقدام است، فعال‌سازی میز‌های کالایی کشور و استانی با هدف شناسایی ظرفیت صادرات به کشور‌های هدف با همکاری وزارت امور خارجه و بهره‌مندی حداکثری از روابط سیاسی در ایجاد بازار‌های جدید و حوزه تامین است.

وی اضافه کرد: افزایش کارایی و فعال کردن رایزنان بازرگانی در حرکت رقبای ایران، ارائه اطلاعات کامل به بازرگانان ایرانی و تنوع‌بخشی به تجارت با کمک ارز‌های محلی، توسعه بازار‌های مرزی جهت افزایش صادرات و منابع خارج از کشور، بهره‌گیری از ظرفیت اتاق‌های بازرگانی با سایر کشور‌ها و بخش خصوصی در روابط خارجی و گسترش بازار‌های صادراتی از مهم‌ترین اقدامات است.

دیگر خبرها

  • افغانستان در راه رسیدن به خودکفایی
  • ایجاد تبادل آخرین تجارت حوزه صادرات کشور با نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • برنامه ریزی برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • هدف‌گذاری برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • آفریقا؛ قاره فرصت‌ها/ موانع همکاری‌های تجاری ایران و آفریقا چیست؟ 
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازرگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید