Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@13:58:10 GMT

بررسی کودتا را باید از دوره مشروطه شروع کرد

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۷۳۹۳۹

بررسی کودتا را باید از دوره مشروطه شروع کرد

نشستی با موضوع «بازتاب کودتای ۱۲۹۹ در ادبیات» از سلسله نشست‌های علمیِ واکاوی کودتای سال ۱۲۹۹ توسط گروه ادبیات اندیشه پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، از سلسله نشست‌های علمیِ واکاوی کودتای سال ۱۲۹۹ نشستی با موضوع «بازتاب کودتای ۱۲۹۹ در ادبیات» توسط گروه ادبیات اندیشه پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با حضور آقایان دکتر محمدرضا سنگری،‌ دکتر حامد صلاحی و دکتر کامران پارسی‌نژاد به صورت مجازی تحت نرم افزار اسکایپ برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای جلسه، دکتر حامد صلاحی گفت: اساسا در معارضه با کودتای۱۲۹۹ اثر چندان جدی خلق نمی شود چون نگاه انتقادی به آن معنا شاید در آغاز راه نبوده است. در ادامه هم که مردم متوجه می­شوند که این کودتا فضای اختناق را بیشتر کرده دیگر توانی در شاعران و سخنوران آن دوره نبوده که بخواهند خیلی علنی با این قصه مواجه بشوند. اولین اثاری که به طور جدی در این دوره مورد بحث قرار می­گیرد یکی بود یکی نبود جمالزاده، تهران مخوف مرتضی مشفق کاظمی می­باشد. از دیگر رمان های اجتماعی که میتوان نام برد گل پژمرده و رشک پر بها از مشفق کاظمی، روزگار سیاه و اسرار شب از عباس خلیلی است . این آثار رنگ و رخ اجتماعی دارند و فضایی که در این آثار هست رویکرد اجتماعی ، فساد اجتماعی و فضاهای سرد و تاریک آن دوره را نمایش می­دهد. از دیگر رمان­های اجتماعی میتوان تفریحات شب ، اشرف مخلوقات و در تلاش معاش محمد مسعود را نام برد. اینها آثاری هستند که به مدد انها می توانیم به فضای دوره رضاخان در آثار دوره رضاخانی میتوانیم پی ببریم.

صلاحی ادامه داد: تهران مخوف یک رمان اجتماعی است. این رمان درصدد است که گزارش آن دوران را برای خوانندگان نمایان کند و چشم خواننده را به واقعیت عصر روشن می­کند و چهره تهران در آستانه کودتا را به خوبی و همینطور روحیه روشنفکران ایرانی در آن فضا را نشان می­دهد. چیزی که در کتاب تهران مخوف، مطرح می شود سه چیز است: قدرت، ثروت و فساد جامعه.

دکتر محمدرضا سنگری سخنران بعدی این نشست گفت: خیلی قابل توجه است که در دوران پهلوی اول چیزی حدود ۱۶۰ رمان – که عنوان رمان را با تشابه و تفاهم باید نام ببریم- داریم. سال۱۲۲۴ هجری فرمان تاسیس دارالشورای ملی بعد هم فرمان عفو عمومی صادر می شود و مظفرالدین شاه چند روز بعد اینکه امضا می کند فوت می شود. فضای کشور دستخوش یک تحولاتی می شود که این تحولات عمدتا چهره فرهنگی پیدا می کند . اما اگر قرار باشد یک نگاه جریان شناسانه در بعد از ۱۲۹۹ داشته باشیم، ما چند جریان را در ایران میبینیم. جریان هایی که هرچه میگذرد پررنگ تر و شاخص تر می شوند. اولین جریان که خیلی هم جریان تاثیر گذار و مهمی است جریان تفکر توده ای(مادی) یا مارکسیستی است که در ایران حاکم میشود. و خیلی از افراد را با خود همراه می­کند. روزنامه طوفان را که دقیقا یک سال بعد از۱۲۹۹ چاپ می­شود اثر فرخی یزدی است. فرخی یزدی این روزنامه را نه سال بعد از اینکه دهانش را دوختند و از زندان آزاد شده است، تاسیس کرد و در آنجا بحث مبارزه با ارتجاع و استبداد و دفاع از حقوق ملت مطرح میکند و یک گرایش فوق العاده شدید به شوروی را ما در این موقعیت می بینیم و گاها آرزو میکنند کاش شوروی ما را نجات می­داد.

دکتر سنگری ادامه داد: جریانی دیگر توسط آخوندزاده ، طالبوف، میرزا حبیب اصفهانی، زین العابدین مراغه ای همه ی اینها انگلیسی ستایی می­کنند. مرحوم دکتر شریعتی میگوید هر دو جریان تلاش کرده اند هنر را از خواهر بزرگش یعنی مذهب جدا کنند. یعنی تلاش هر دو جریان ضد مذهب است.یک جریان دیگری که فوق العاده قوی است،جریان ناسیونالیسم است که خود این جریان شاخه هایی دارد که بعضی ها سلطنت را میستایند بعضی ها وطن ستایی میکنند.

دکتر کامران پارسی نژاد گفت: بررسی بازتاب حرکت رویدادهای سیاسی مثل کودتای ۱۲۹۹ در ادبیات دوره پهلوی را باید از مشروطه شروع کنیم. شکستی که مشروطه داشت و حوادث مختلف پیرامونی که وجود داشته است مهم است. صرفا به طور قطع نمی توان گفت که این اتفاق  که در دوره رضاشاه اتفاق افتاد در ادبیات شکل و شمایلی جدی ایجاد کرد. در حقیقت اگر بخواهیم یک تحلیل جامع و کامل داشته باشیم باید مسائل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را کاملا در نظر بگیریم و بعد به مصاف ادبیات بیاییم.

پارسی نژاد در ادامه افزود:در ادبیات جهان وقتی سیل تحولات عظیم اقتصادی، سیاسی اتفاق می افتد بازتابش خیلی چشم گیر در حوزه ادبیات خود را نشان می دهد. و ما فقط می پردازیم به مضامین و موضوع هایی که در رمان های دوره پهلوی مطرح شده است. یعنی تنها چیزی که دستمایه ی ماست این است که ببینیم کجا های داستان مثلا رمان زیبا یا تهران مخوف به مفاسد اجتماعی، دیکتاتوری اشاره کرده اند. ما در همین حد و اندازه متاسفانه در حوزه ادبیات میتوانیم دسترسی پیدا کنیم. اما در  جهان، بنیان و شکل ادبیات داستانی دگرگون می شود مثلا وقتی جنگ ویتنام شکل می گیرد سبک مینی مالیسم پیدا می شود. در واقع یک سبک، یک روش یا یک منظر در داستان نویسی پدید می آید.

حامد رشاد در این جلسه گفت: ما از دو جهت میتوانیم درموضع بحث صحبت کنیم: یکی اینکه در آن فضای خفقان و استبداد دوره رضاخان، نویسندگانی که برخوردار باشند از مواهب دستگاه حکومتی  را مورد بررسی قرار دهیم و در این حال آثاری را میتوان پیدا کرد. موضع دوم اینکه  رویکردهایی را که نگاه سیاه یا مثلا به جنبه اعتراضی موضوع دارند مورد ارزیابی قرار دهیم؛ مراعات مرز این دو در تحلیل اثار بسیار مهم است.

 

 

پایان پیام/49

منبع: شبستان

کلیدواژه: مشروطه کودتا تهران مخوف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۷۳۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهادت رئیس هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین درباره قالیباف

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست اعضای هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از ظهر دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

بنابر گزارش خانه ملت، در این نشست محسن اسماعیلی، رئیس هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین با اشاره به پایان دوره یازدهم مجلس گزارش مختصری از عملکرد هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین ارایه کرد و گفت: در دوره یازدهم ۴۷۵ جلسه اعم از جلسات عمومی و کارگروه‌ها برگزار شد که ۲۶۹۰ مصوبه مورد بررسی قرار گرفت و بررسی هیچ مصوبه‌ای در این هیأت به تأخیر نیفتاد.

وی یادآور شد: از ۲۶۹۰ مصوبه برای ۷۱۰ مصوبه رأی مقدماتی صادر شد و برخی از این موارد وقتی به دولت ارجاع شد نسبت به رفع اشکال آن اقدام شد، ولی برخی که رفع ایراد نشد، منجر به صدور رأی نهایی از جانب رئیس مجلس شد که مجموعه این موارد که منجر به رأی نهایی شد، به ۳۸۵ مورد رسید و ۲۱۶۱ مورد نیز اصلاً مشکلی نداشت و مورد تأیید قرار گرفت؛ یعنی ۸۰ درصد مصوبات در ابتدا تأیید شده و نهایتا ۱۴ درصد مغایر نهایی داشته‌ایم.

اسماعیلی ضمن تشکر از اعضا و کارشناسان و مشاوران هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین که با حداقل نفرات و صرف زمان تلاش بسیاری را با دقت صرف کردند، افزود: یکی از اقدامات خوبی که در این دوره صورت گرفت این بود که تمامی مذاکرات انجام شده در هیأت تطبیق از زمان تأسیس به صورت صوت دیجیتال آماده شد و تمامی کاست‌های قدیمی جمع شد و در راستای شفافیت که شعار رئیس و نمایندگان این دوره مجلس بود، آرای رئیس مجلس ضمن اینکه در روزنامه رسمی منتشر می‌شد به صورت کتاب هم منتشر شد.

اسماعیلی تصریح کرد: از سوی دیگر باید شهادت دهم و بارها در جلسات دیگر نیز گفته‌ام که قالیباف حتی یک مورد در دوره‌ای که گذشت، در کار هیأت مداخله نکرد در حالیکه این حق قانونی رئیس مجلس است و هرچه هیأت رأی داد همان ابلاغ شد و این باعث شد که اقتدار هیأت و حرمت قانون حفظ شود.

وی با بیان اینکه تلاش ما این بود که گره‌ای در کار دولت ایجاد نشود گفت: امیدواریم خداوند تلاش همه دوستان را بپذیرد و کارهایی که در هیأت صورت گرفت، سنت حسنه‌ای باشد که حرمت قانون در کشور حفظ شود.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903926

دیگر خبرها

  • شهادت رئیس هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین درباره قالیباف
  • بررسی از پروژه تأمین‌کننده آب آشامیدنی منطقه جنوب استان در سمیرم
  • پیش‌نویس آیین‌نامه جامع تغذیه و رستوران‌های دانشجویی بررسی می شود
  • نویسنده سرشناس ایرانی در ۶۳ سالگی درگذشت
  • بیماران و کهنسالان چشم انتظار بهار و آغوزفروشان دوره‌گرد
  • جشنواره ملی اشکواره حسینی به دور هفتم رسید
  • افشاگری رشیدی کوچی از تلاش دولت برای نزدیک کردن ریاست مجلس آینده به جریان پایداری و  امام صادقی‌ها
  • تلاش دولت برای نزدیک کردن ریاست مجلس به جریان پایداری و امام صادقی‌ها
  • آنالیز بازیکنان استقلال با ساعت هوشمند!
  • حمایت از پروژه‌های دانش پژوهی/ همکاری ۸۹ داور برای بررسی فرآیند‌های امسال همایش کشوری آموزش پزشکی