Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-30@18:32:03 GMT

القدس‌العربی: صدر عراق را شوکه خواهد کرد

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۷۳۹۸۷

القدس‌العربی: صدر عراق را شوکه خواهد کرد


به گزارش  تابناک به نقل از خبرآنلاین، روزنامه القدس العربی چاپ لندن در گزارشی به تحولات داخلی عراق پرداخت و با بیان انیکه بسیاری نسبت به فروپاشی نظام سیاسی در عراق هشدار می دهند. هرج و مرج و حکومت شبه نظامیان تنها جایگزین نظام سیاسی کنونی است.نوشت:

مخالفان این نظام با یکدیگر شدیدا در تناقض هستند. جنبش مردمی و دعوت کنندگان به تشکیل اقلیم سنی هر دو خواستار فروپاشی نظام سیاسی هستند؛اما علت مخالفت آنها با این نظام و جایگزینی که مطرح می کنند،کاملا متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خواسته اصلی انقلابی های اکتبر درباره فساد و سومدیریت است. اما درگیری مخالفان خواستار تشکیل اقلیم سنی بر سر هویت این نظام است.
دعوت کنندگان به تشکیل اقلیم سنی در خواسته خود مبنی بر فروپاشی نظام سیاسی جدی هستند و حتی برخی از آنها مخالفتی با شورش مسحانه ندارند. اما بسیاری از عراقی ها در جنوب عراق و پایتخت که مخالف سیاست های حکومت هستند و به انقلاب اکتبر باور دارند؛ خواستار اصلاح و نه فروپاشی نظام هستند؛یعنی تغییر روند سیاسی که از سال 2003 به بعد احزاب سیاسی را به قدرت رسانده است.

این گروه دوم یعنی کسانی که به جنبش مردمی اکتبر باور دارند، خود دو دسته هستند:

به نظر نمی رسد کسانی که در سایه دولت مرکزی در بغداد خواستار فروپاشی نظام هستند، جایگزینی سازمان یافته و قادر به ورود به رقابت های انتخاباتی داشته باشند و فرار به سمت هرج و مرج نیز راه حل نیست.

کسانی که خواستار تغییر هستند باید متوجه شوند،نظام سیاسی مبتنی بر انتخابات باعث شد افراد کنونی به قدرت برسند؛بنابراین مخالفان باید خود را از نظر حزبی سازمان دهی کنند و برای انجام اصلاحات کرسی هایی در مجلس بدست آورند. به جای این که صرفا روی تظاهرات اتکا کنند. اما تاکنون نتوانسته اند درباره کمیته ای ده نفر به نمایندگی از خودشان توافق کنند.

جایگزین محتمل تر جریان صدر است.نه فقط به این علت که مقتدی صدر صراحتا اعلام کرد برای دستیابی به جایگاه نخست وزیری تلاش خواهد کرد بلکه به این علت که او از دو ویژگی برخوردار است:

نخست این که جریان او درصدر مخالفان دولت و نیز جنبش مردمی برای سال ها بود و بزرگترین تظاهرات ها را سامان دهی کرد.

دوم این که او دارای ساختار تشکیلاتی و حزبی است که می تواند از محبوبیت مردمی خود برای دستیابی به قدرت در قوه مقننه و مجریه استفاده کند.

چه بسا دعوت صدر برای احیای ائتلاف شیعه به نفع تلاش ها برای حل و فصل اختلافات جریان های شیعه و اطمینان بخشیدن به تهران بوده است. به این ترتیب کسانی که مخالف احزاب دینی و خواستار کنار گذاشته شدن کردن مالکی و عبدالمهدی هستند، احتمالا گزینه های زیادی ندارند و در آینده نزدیک از حضور جریان صدر و شبه نظامیان وابسته به او در قدرت شوکه خواهند شد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: واکسن فایزر کرونای انگلیسی کواکس زلزله بم کربلای چهار ابومهدی مهندس قاسم سلیمانی القدس العربی صدر عراق واکسن فایزر کرونای انگلیسی کواکس زلزله بم کربلای چهار ابومهدی مهندس قاسم سلیمانی فروپاشی نظام نظام سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۷۳۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خداحافظی شوکه کننده سلنا گومز با ۴۲۹ میلیون کاربر

خواننده و بازیگر ۳۱ ساله آمریکایی از شبکه‌های مجازی خداحافظی کرد.

به گزارش ایلنا،سلنا گومز گفت: این با ارزش‌ترین هدیه‌ای است که برای سلامت ذهنی اش به خود داده است. او در نشست اخیر صد چهره تاثیرگذار تایم گفت اکنون او خوشحال‌تر است و دیگر با دوستانش به جای ارسال پیام، تلفنی صحبت می‌کند.

نکته قابل ذکر اینکه سلنا گومز بار‌ها در مصاحبه هایش گفته بود که از شبکه‌های مجازی واهمه دارد.

دیگر خبرها

  • شهید مطهری چهره‌ای ماندگار در عرصه جهاد تبیین
  • آیت‌الله مرتضوی: «حفظ نظام» به معنای نظام عام اجتماعی است؛ نه نظام سیاسی
  • لاپید: اگر کابینه نتانیاهو برکنار نشود قیمت‌ها همچنان افزایش می‌یابد
  • فیلم/ حمله موشکی سرایا القدس به نیروها و ادوات جنگی اشغالگران در نتساریم
  • «بی حجابی» گره‌ای که با دست باز می‌شود
  • انتخابات به نظام مشروعیت می‌بخشد
  • خداحافظی شوکه کننده سلنا گومز با ۴۲۹ میلیون کاربر
  • نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند
  • حمله مشترک سرایا القدس و کتائب الانصار به اسراییل
  • انتقاد شدیدالحن از حکم اعدام توماج | کسانی عمدا حیثیت نظام را بر باد می‌دهند؟