Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان در دانشگاه "کارنگی ملون"(Carnegie Mellon) از یافته‌های خود در مورد پلتفرم تشخیص دهنده‌ی مولکولی پیشرفته که مبتنی بر فناوری نانو است خبر دادند که می‌تواند در عرض چند ثانیه آنتی بادی‌های اختصاصی سارس-کوو-۲(SARS-CoV-۲)، ویروس مسئول بیماری همه‌گیر کووید۱۹(COVID-۱۹) را تشخیص دهد. علاوه بر این آزمایش، این سیستم می‌تواند به بررسی میزان پاسخ ایمنی بدن فردی که واکسن را دریافت کرده است نیز کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتایج این تحقیقات این هفته در مجله Advanced Materials منتشر شد. دانشگاه پیتسبورگ(پیت) و مرکز پزشکی دانشگاه پیتسبورگ(UPMC) نیز در این تحقیقات با دانشگاه کارنگی ملون همکاری کردند.

این دستگاه آنتی بادی‌های پروتئین S۱ و دامنه اتصال گیرنده(RBD) را در یک قطره بسیار کوچک خون(حدود ۵ میکرولیتر) شناسایی می‌کند. غلظت آنتی بادی می‌تواند بسیار کم باشد ولی همچنان تا کمتر از یک پیکومولار(۰.۱۵ نانوگرم در میلی لیتر) را می‌توان به این وسیله تشخیص داد. این تشخیص از طریق یک واکنش الکتروشیمیایی در یک دستگاه میکرو سیال دستی اتفاق می‌افتد که نتایج را تقریباً بلافاصله به یک رابط ساده در تلفن همراه هوشمند ارسال می‌کند.

راهول پانات(Rahul Panat)، دانشیار مهندسی مکانیک در دانشگاه کارنگی ملون که از روش‌های چاپ سه بعدی برای تحقیقات در مورد واسط مغز و رایانه brain-computer interfaces و دستگاه‌های زیست پایش(biomonitoring) استفاده می‌کند می‌گوید: ما از آخرین پیشرفت‌ها در زمینه مواد و تولید آنها مانند چاپ سه بعدی نانوذرات برای ایجاد دستگاهی استفاده می‌کنیم که به سرعت آنتی بادی‌های کووید-۱۹ را تشخیص‌ دهد.

یک فناوری چاپ سه‌بعدی به نام جت آئروسل(aerosol jet) مسئول دقت و کارایی این پلتفرم آزمایشی است الکترودهای ریز و ارزان قیمت میکروپیلار در مقیاس نانو با استفاده از قطرات معلق در هوا که به وسیله دمای زیاد به یکدیگر وصل شده‌اند چاپ می‌شوند.

این عمل باعث ایجاد یک سطح ناهموار و نامنظم می‌شود که سطح میکروپیلارها را افزایش داده و واکنش الکتروشیمیایی را سرعت می‌بخشد. در نتیجه آنتی بادی‌ها می‌توانند به آنتی ژن‌های روی الکترود متصل شوند. این  هندسه خاص به میکروپیلارها اجازه می‌دهد تا پروتئین بیشتری برای شناسایی به دست آورند و نتایج بسیار دقیق‌تر و سریع‌تر حاصل شود.

این تست دارای درصد خطای بسیار کمی است زیرا واکنش اتصال بین آنتی‌بادی و آنتی ژن مورد استفاده در دستگاه کاملا گزینشی است. محققان توانستند از این طرح طبیعی برای رسیدن به هدف خود استفاده کنند.

نتایج این تحقیقات به سرعت در طول بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ ارائه خواهد شد. پانات می‌گوید: "از آنجا که روش ما می‌تواند میزان پاسخ ایمنی بدن به واکسیناسیون را اندازه گیری کند، در شرایط فعلی بسیار مهم است.

پانات و شو جیانگ جایو(Shou-Jiang Gao)، رهبر برنامه ویروس شناسی سرطان در مرکز سرطان Hillman UPMC و استاد میکروب شناسی و ژنتیک مولکولی در دانشگاه پیتسبورگ در این تحقیقات با یکدیگر همکاری کرده‌اند. ازهر علی(Azahar Ali)، محقق در آزمایشگاه تولید پیشرفته مواد متعلق به پانات، نویسنده اصلی این مقاله است.

تشخیص سریع برای درمان و پیشگیری از بیماری‌های واگیر یک مسئله بهداشت عمومی است که اهمیتی فراتر از همه‌گیری کنونی کووید-۱۹ دارد. از آنجا که این پلتفرم به طور کلی برای همه ویروس‌ها کاربرد دارد، می‌توان از آن برای تشخیص سریع نشانه‌های زیستی سایر عوامل عفونی مانند ابولا، اچ آی وی و زیکا استفاده کرد. چنین آزمایش سریع و موثری می‌تواند برای کنترل شیوع بیماری‌ها بسیار حائز اهمیت باشد./ایسنا


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: آنتی بادی آنتی بادی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۷۵۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمونه‌های دریایی ایران در مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ذخیره می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، همزمان با روز ملی خلیج فارس و در دومین نشست هم اندیشی یاوران حفظ ذخایر ژنتیکی و زیستی با حضور دکتر محمد حسین متالهی دبیرستاد توسعه زیست فناوری و پزشکی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری دکتر مسعود صدری‌نسب، رئیس مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم تحقیقات و فناوری بانک ذخایردریایی ایران افتتاح شد.

دکتر شاهسوارانی در مراسم افتتاح بانک ذخایر دریایی ایران گفت: کشور ایران با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی از تنوع زیستی و ژنتیکی خوبی برخوردار است. این تنوع اقلیمی و اکوسیستمی باعث شده تا ایران زیستگاه جانوران مختلفی در شرایط خشکی، شوری، کویری، آبی و ... باشد. ازجمله این زیستگاه‌ها زیست دریایی است.

وی گفت: در این میان خلیج فارس با دارا بودن ویژگی‌های جغرافیایی خاص خود و ارزش‌های بوم شناختی و تنوع زیستی فراوانی که دارد یکی از منحصر بفردترین اکوسیستم‌ها بشمار می‌رود و مجموعه‌ای از موجودات منحصر به فرد از جمله لاک پشت‌های دریایی، صدف‌های دریایی، کفزیان، آبسنگ‌های مرجانی و دیگر گونه‌های آبزی را در خود جای داده و تنوع زیستی آن منحصر بفرد است.

وی افزود: در سال‌های اخیر متاسفانه باتوجه به صید بی رویه، گسترش صنعت و دخالت‌های انسانی شاهد آلودگی‌های فراوانی بوده ایم، یکی از این آلودگی‌ها که خسارات زیادی را به خلیج فارس متحمل کرده است آلودگی-های نفتی است که پیامد آن از بین رفتن تعداد بیشماری از گونه‌های آبزی در این اکوسیستم است، لذا حفظ ذخایر دریایی اهمیت دارد. از سویی حفاظت از ذخایر ژنتیکی و زیستی دریایی مشارکت مردم و همه ارگان‌ها و سازمان‌ها را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه حفظ ذخایر ژنتیکی زیستی و دریایی بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست افزود: خلیج فارس از تنوع زیستی غنی برخوردار است و پهناوری دریایی در خلیج فارس، خزر و عمان فرصتی را فراهم کرده است تا شاهد تنوع زیادی از جانواران و موجودات آبزی باشیم که هر کدام برای ما یک ذخیره به شمار می‌آیند.

شاهسوارانی بیان کرد: ذخایر دریایی در کشور مورد غفلت قرار گرفته است و مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران تجربه حفظ و نگهداری ذخایر ژنتیکی و زیستی را در قالب چهار بانک زیستی (میکروارگانیسمها، سلول‌های انسانی و جانوری، گیاهی) را دارد.

وی افزوبا توجه به اینکه در حوزه آبزیان به این موضوع کمتر پرداخته شده، لذا با استفاده از زیر ساخت‌ها و نیروی انسانی متخصص و ظرفیت‌های ویژه جهاد دانشگاهی در حوزه آبزیان، راه اندازی بانک ذخایر دریایی را در دستور کار خود قرار داد تا در حفاظت از این گنجینه گرانقدر با مشارکت همه دستگاه‌ها بویژه دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و شرکت‌های دانش بنیان مستقر در استان‌های حاشیه خلیج فارس و مردم گام‌های موثری را بردارد.

سرپرست مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ضمن اشاره به ارزش اقتصادی ذخایر دریایی خاطر نشان کرد: در بسیاری از کشور‌ها تولیدات اقتصادی بر پایه منابع دریایی انجام می‌شود از این رو بهره برداری تجاری و فناوری بر این پایه اهمیت دارد.

شاهسوارانی به همکاری مجموعه‌های پژوهشی با یکدیگر تاکید کرد و گفت: باید از تمام ظرفیت‌های موجود یکدیگر استفاده کنیم تا بتوانیم با این همگرایی و هم افزایی به یک محصول کاربردی برسیم و با تولید دانش به فناوری، ثروت و ایجاد اشتغال از دغدغه‌های مردم بکاهیم.

دکتر محمدحسین متالهی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری و پزشکی دقیق، ضمن تاکید بر وجود ارزش‌های تجاری و صنعتی و زیست‌محیطی متعدد در منابع طبیعی دریایی، به کمبود زیرساخت‌ها و الزام توجه بر ارتقا زیرساخت‌های ملی برای استفاده از این منابع طبیعی دریایی اشاره نمود.

وی همچنین به یکپارچه سازی و ایجاد ارتباط میان تمام مراکز مربوط به «حفاظت ژنتیکی خلیج فارس» تاکید کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • نمونه‌های دریایی ایران در مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ذخیره می‌شود
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ساخت تراشه‌ای با قابلیت اندازه‌گیری ویتامین C و D
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • هوش مصنوعی آرتروز زانو را ۸ سال زودتر تشخیص می‌دهد