Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: ۸۰۰ اثر تاریخی موجود در استان سمنان نیازمند حفاظت، مرمت و ساماندهی است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، مهدی جمال عصر امروز در دیدار با امام‌جمعه بسطام اظهار داشت: ما در مجموعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با منابع محدود مالی مواجه هستیم؛ این در حالی است که علیرغم منابع محدود اما سطح مطالبه گری‌ها بالاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: حفظ میراث گذشتگان و مرمت و بهسازی آثار تاریخی که در تملک میراث قرار ندارد، نیز ازجمله اموری است که اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان نسبت به آن‌ها بی‌توجهی و کوتاهی نمی‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان خاطرنشان کرد: در استان سمنان بیش از 800 اثر تاریخی وجود دارد که این آثار نیاز به مرمت، حفاظت و ساماندهی دارند.

لزوم مرمت و بازسازی برخی آثار تاریخی بروجرد؛ آثار باستانی نباید با بی‌احتیاطی از بین بروندتأکید آیت‌الله شاهچراغی بر مرمت آثار تاریخی استان سمنانآیا آتش‌بس قره‌باغ می‌تواند امیدها را برای حفاظت از آثار تاریخی در تهدید احیا کند؟

جمال تأکید کرد: برای حفظ میراث گذشتگان و مرمت آثار تاریخی استان سمنان نیاز است تمام مسئولان ارشد استانی و دستگاه‌های مختلف اجرایی اهتمام ویژه‌ای نسبت به این موضوع داشته باشند.

وی بیان کرد: مجموعه تاریخی بسطام به‌ویژه مسجد این مجموعه نیاز به مرمت دارد که لازم است اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان در این زمینه مشارکتی جدی داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با اشاره به اختصاص اعتباری بالغ‌بر 20 میلیارد ریال برای ثبت جهانی بسطام و خرقان گفت: باید ضوابط سازمان جهانی یونسکو برای قرار گرفتن این آثار در ردیف ثبت جهانی رعایت شود.

جمال تأکید کرد: حفظ میراث فرهنگی زمینه توسعه و پیشرفت اقتصادی استان سمنان را در حوزه‌های مختلف رقم می‌زند؛ ازاین‌رو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

به گزارش تسنیم، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان از مجموعه تاریخی بسطام نیز بازدید کرد؛ گفتنی است این مجموعه تاریخی شامل آرامگاه بایزید، رواق صفوی، منار بسطام، مسجد بایزید بسطامی، مسجد بسطام، امامزاده محمد، برج کاشانه، گنبد غازان خان و مدرسه شاهرخیه است.

انتهای پیام/363/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: گردشگری و صنایع دستی استان سمنان مدیرکل میراث فرهنگی آثار تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۷۶۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی مربوط به سال ۱۳۹۸است

به گزارش خبرنگار مهر، سیدمحسن حسینی صبح امروز سه شنبه در گفت و گویی رسانه ای اظهار کرد: با صدور مجوز فصل پنجم کاوش از سوی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور، هیأت باستان‌شناسی به منظور کاوش علمی و نجات‌بخشی در محل محوطه تاریخی جوبجی حضور یافت که به دنبال آن، کاوش کاملاً علمی باحضور کارشناسان متخصص باستان‌شناس و مرمت‌گر انجام شد که حاصل این کاوش‌ها کشف تعدادی تابوت بود که در بعضی از آن‌ها بقایای اسکلت انسانی وجود داشت.

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان ادامه داد: از همین‌رو، با حضور کارشناس مرمت‌گر در هیأت، اقدامات علمی و مرمتی اولیه روی تابوت‌ها و اسکلت‌ها انجام شد و سپس با ساماندهی اصولی، همه تابوت‌ها به منظور اقدامات بعدی از جمله مستندنگاری و مرمت، به کارگاه و آزمایشگاه پایگاه میراث‌جهانی منتقل شدند که در محیط آزمایشگاهی و کاملاً علمی مطالعات و اقدامات حفاظتی انجام شد و در حال حاضر نیز این تابوت‌ها در انبار قرار دارند و به محض راه‌اندازی موزه باستان‌شناسی رامهرمز، همه اشیاء و تابوت‌ها به موزه رامهرمز انتقال خواهند یافت.

او افزود: از آغاز کار دولت سیزدهم، حفظ و حراست از اموال و اشیای ملی در اولویت کار میراث‌فرهنگی قرار گرفته و در سال جدید هم به منظور ساماندهی این تابوت‌ها و نیز اشیا و اموال فرهنگی پنج شهرستان دیگر، تأمین اعتبار انجام داده‌ایم.

حسینی با اشاره به ویدیوی منتشر شده در خصوص نابودی اسکلت های کشف شده در جوبجی گفت: بعد از گذشت پنج سال دوباره این فیلم که در زمان خود پاسخ داده شده بود را بازپخش شده است.

او افزود: در هر هیأت کاوش باستان‌شناسی حداقل یک نفر مرمت‌گر و یک نفر استخوان‌شناس وجود دارد که اقدامات و موارد حفاظتی اولیه را روی اشیاءِ مکشوف انجام می‌دهند.

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان بیان کرد: اشیا و اموال حاصل از کاوش‌های جوبجی در محل استاندارد و مخزن امن قرار دارند، بخش از کشفیات هم در مجهزترین آزمایشگاه‌های میراث‌فرهنگی کشور توسط کارشناسان مرتبط و مجرب در دست بررسی هستند.

کد خبر 6092965

دیگر خبرها

  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • ماجرای ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی چیست؟
  • ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی مربوط به سال ۱۳۹۸است
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • احصاء سرخط‌های عملیاتی برنامه ساماندهی قلعه ضحاک