Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، محمدعلی نیکبخت مجری طرح آبرسانی سیستان در جمع خبرنگاران اظهارداشت: جاری شدن آب در شبکه های طرح عظیم آبرسانی ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان امید را برای احیای دوباره کشاورزی منطقه سیستان ایجاد کرده است.

او  افزود: در مرحله نخست به ازای هر هکتار زمین کشاورزی ٢ هزار و ۳۰۰ مترمکعب آب در محل حوضچه های پنج هکتاری برای کشت پاییزه رهاسازی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر طرح ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان ادامه داد: آبرسانی به مزارع در ماه های آبان و آذر در ٢٠ سال گذشته سیستان بی سابقه بوده واین مهم به برکت این طرح بزرگ عملی شده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان عدالت در توزیع آب را از مهمترین ویژگی‌های این طرح برشمرد و گفت: مرحله نخست اجرای طرح انتقال آب بالوله به ۴۶ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان بزودی به اتمام می‌رسد.

او  با اشاره به اهمیت کشت اقتصادی و استفاده بهینه از آب تاکید کرد: مدیریت و توزیع آب باید توسط بهره برداران انجام گیرد تا همه کشاورزان بدون دغدغه به کشت وکار بپردازند.

نیکبخت ادامه داد: فاز دوم آبرسانی به اراضی کشاورزان نیز در حال اجراست و همچنان ادامه خواهد داشت.

او افزود: در فاز دوم آب بالوله از محل حوضچه های پنج هکتاری به مزارع کشاورزان منتقل می‌ شود و این امر در تسریع آبیاری مزارع نقش بسزایی خواهد داشت.

طرح ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب با لوله به زمین های کشاورزی دشت سیستان در سفر سال ۹۳ رییس جمهوری و هیات دولت به سیستان و بلوچستان مصوب و اعتبارات آن به دستور مقام معظم رهبری از منابع صندوق توسعه ملی تامین شد.

سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون درشمال استان سیستان وبلوچستان و همسایگی کشور افغانستان واقع شده است.

طرح آبیاری نوین انتقال آب بوسیله لوله در ۴۶ هزار هکتار از مزارع شمال سیستان و بلوچستان از برکات سفر رییس جمهوری و هیات دولت به استان سیستان و بلوچستان است.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کشاورزان سیستان و بلوچستان دشت سیستان سیستان و بلوچستان دشت سیستان ۴۶ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۷۸۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر جدید برای گندمکاران/ قیمت گندم مشخص شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علیقلی ایمانی، مدیر عامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور و دبیر خانه کشاورز استان گلستان با توجه به بارش‌ها در استان‌های مختلف کشور به کشاورزان توصیه کرد و به مهر گفت: با توجه به بارندگی در برخی مناطق و دمای بالا، فضایی برای آفات گندم از جمله زنگ زرد، لکه سفید، سن زدگی و.... به وجود آمده که ضروری می‌کند کشاورزان رصد دائمی از مزارع داشته باشند.

مهر نوشت: وی افزود: در برخی مناطق با وجود اطلاع رسانی کشاورزان غفلت کردند و خسارت‌هایی به مزارع گندم وارد شد. اما بیشتر گندم کاران اگر چه سموم به اندازه کافی وجود نداشت به هر ترتیبی سمپاشی را انجام داده و از خسارت‌های سنگین‌تر جلوگیری کردند.

وی ادامه داد: با توجه به پیش آگاهی و هشدارهایی که داده شد تقریباً در بسیاری از استان‌ها زنگ زرد و سایر آفات مهار شده است.

وی تاکید کرد: رصد مزارع با دقت بیشتر انجام شود زیرا در حال حاضر در بیشتر استان‌های کشور شاهد بارش هستیم و پس از آن با رطوبت و گرما هوا رو به رو خواهیم بود که فضای مناسبی برای رشد آفات است.

پیش‌بینی میزان تولید

ایمانی در ادامه سخنان خود به خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: سال گذشته کل تولید حدود ۱۳ میلیون تن بود که بیش از ۱۰ میلیون تن خرید تضمینی انجام شد. پیش بینی می‌شود امسال با افزایش تولید خرید تضمینی این محصول استراتژیک به حدود ۱۱ میلیون تن برسد.

وی گفت: اگر عوامل غیرمترقبه طبیعی مهار شود امکان تولید ۱۳ میلیون تن گندم در کشور وجود دارد.

مدیر عامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور یادآور شد: گندمزارهای استان‌های شمالی با توجه به خشکسالی و رطوبت هوا و افزایش دما شرایط مساعدتری برای بروز آفات دارند. همچنین بارش در ۱۵ استان کشور بالا بوده و این باعث می‌شود تا گندم کاران دقت بیشتری به مزارع خود داشته باشند.

دل‌نگرانی گندم‌کاران

ایمانی با اشاره به نگرانی گندم کاران درباره خرید تضمینی محصولاتشان عنوان کرد: یکی از دغدغه کشاورزان مربوط به مطالبات بوده و امیدوارند امسال پرداخت مطالبات کشاورزان همچون سال قبل با دیرکرد چند ماهه انجام نشود.

وی درباره قیمت خرید تضمینی گندم هم گفت: امسال خرید تضمینی گندم هر کیلو گرم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان بوده و خرید تضمینی گندم دوروم هم که در صنایع غذایی مانند ماکارونی مورد استفاده قرار می‌گیرد ۱۸ هزار تومان است.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903253

دیگر خبرها

  • پرداخت غرامت به کشاورزان بیمه شده خوزستانی
  • خبر جدید برای گندمکاران/ قیمت گندم مشخص شد
  • جلوه‌ای از نقش و رنگ در سیستان و بلوچستان + فیلم
  • مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند
  • ۴۰ درصد مزارع گندم سیستان و بلوچستان برداشت شد
  • عملکرد بالای ۵ تن محصول گندم در مزارع کارون
  • کشاورزان گلستانی آب ماندگی را از سطح مزارع خود خارج کنند
  • خوشه‌های خوش‌سالی در خراسان شمالی با جهش تولید و مشارکت کشاورزان
  • تخریب جاده‌های بین مزارع و عشایری شهرستان آبدانان بر اثر سیلاب
  • لزوم مبارزه با بیماری زنگ زرد را در مزارع گندم و جو