خداحافظی طولانی با اصغر اصیل سینما
تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۸۰۰۵۱
«جستوجو در جزیره»، «خانه خلوت»، «بندر مهآلود»، «در کمال خونسردی»، «بهخاطر هانیه»، «خواهران غریب»، «مرسدس»، «غریبانه»، «عینک دودی» و «خداحافظی طولانی» ازجمله فیلمنامههای مهم اوست.
به گزارش مشرق، اول همین دیماه بود که در اختتامیه چهارمین دوره جایزه داستان تهران، از «جایگاه ادبی نویسنده و فیلمنامهنویس باسابقه کشور»، تجلیل شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بیشتر بخوانید:
سایه سنگین فانتزیهای امنیتی بر سر «خانه امن»/ چگونه کارگردان در نقش «منجی» ظاهر میشود؟!
«جهیزیهای برای رباب»، «جستوجو در جزیره»، «خانه خلوت»، «بندر مهآلود»، «در کمال خونسردی»، «بهخاطر هانیه»، «خواهران غریب»، «مرسدس»، «غریبانه»، «عینک دودی» و «خداحافظی طولانی» ازجمله فیلمنامههای مهم کارنامه او است. عبداللهی در مقام فیلمنامهنویس، دو بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شد که یکبار برای فیلمنامه فیلم «خانه خلوت» این جایزه را از آن خود کرد. ویژگی مرحوم عبداللهی در دوران کاریاش و طی نوشتن نزدیک به ۳۰ فیلمنامه همکاریاش با کارگردانهای مختلف بود. برای کیومرث پوراحمد، فیلم زیبا و پرفروش «خواهران غریب» و فیلم شریف «بهخاطر هانیه» را نوشت و با مسعود کیمیایی، «مرسدس» تولید شد. همکاریاش با مهدی صباغزاده، «خانه خلوت» را ساخت و «عینک دودی» محمدحسین لطیفی هم با قلم او ساخته شد. دایره گسترده فضاهای داستان و فیلمنامههایش و همچنین شناختش از سینمای اجتماعی باعث شده بود کارگردانان متعدد و با اذهان مختلف بتوانند با او همکاری کنند. عبداللهی در داستانها و فیلمنامههایش نشان داد که هم جنوب کشور را میشناسد و هم جنوب تهران را. شناخت عمیقش از طبقه متوسط و حتی ضعیف و همچنین تسلطش بر درام و ملودرامهای خانوادگی کارنامه او را قابلتوجه و اعتنا کرده است. آدمهای ملموس و اکثرا ضربهخورده و شکستخورده یا غمگین و عاشق در آثار عبداللهی را میشناسیم که همانند برخی فیلمها و سریالها از مریخ نیامدهاند. عبداللهی شهر و مردم شهرش را بهخوبی میشناخت حتی اگر در خوزستان یا تهران زندگی میکرد و اتکای بیشترش به تجربیات زیستهاش بود و حتی در کلاسهایش هم تاکیدش بیشتر روی تجربیات و مشاهداتش بود تا ارائه جزوات و نکات کنکوری!
اصغر عبداللهی سابقه تدریس در دانشگاه، نوشتن تلهفیلم و نمایشنامههای متعددی را نیز در کارنامه خود داشت و مقالاتی تحقیقی نیز نوشته بود؛ ازجمله روایتگری قصه در «افرا» (۱۳۸۶)، چگونه چه فیلمنامهای بنویسیم آقای سید فیلد؟ (۱۳۸۱)، بررسی تطبیقی رمان و فیلم شازده احتجاب نوشته هوشنگ گلشیری/ بهمن فرمانآرا (۱۳۸۱) و… اصغر عبداللهی داستانهایی نیز نوشته بود؛ ازجمله آفتاب در سیاهی جنگ گم میشود (۱۳۶۰)، در پشت آن مه (۱۳۶۴)، آبیهای غمناک بارُن (۱۳۸۵). برای او تا همین دیماهی که داخلش هستیم، بزرگداشتی گرفته نشده بود. آنهایی که در داستاننویسی و ترجمه دستی بر آتش داشتند، میدانستند که عبداللهی چه وزنه سنگینی برای ادبیات معاصر ماست. عباس جهانگیریان، نویسنده و پژوهشگر تئاتر و ادبیات نمایشی درباره بزرگداشت عبداللهی نوشته بود که این اتفاق خیلی پیش از این باید میافتاد و چهار دهه عرقریزان اصغر به چشم نیمهباز نیامد. مهدی غبرایی، مترجم نامآشنای ادبیات داستانی هم نوشت: «اصغر عبداللهی را از آن روزگار در نشر چکامه که مرتب سعادت دیدار دست میداد، ندیدهام. چه خوب است که در حیات کسی بزرگش بداریم؛ که او بزرگ هست و نیازی به گفتن ندارد. هر کجا هست، خدایا به سلامت دارش.» البته مرحوم عبداللهی شانس داشت که حتی روی تخت بیماری، اما مراسم بزرگداشتش را دید و مانند خیلی از هنرمندان حسرت به دل نماند. تاثیر اصغر عبداللهی روی شلوغی سینماهای دهه ۶۰ و ۷۰ انکارنشدنی است و نوشتههایش، تهیهکنندگان و در کل سینمای ایران را صاحب فروشهای بالا کرد و فیلمهایی مانند «بندر مهآلود»، «در کمال خونسردی» و «غریبانه» تنها نمونههایی از فیلمهای پرفروشی هستند که عبداللهی آنها را نوشت و باعث رونق سینمای ایران شدند.
یکی از دلایل کمکار شدن نویسندههایی مانند اصغر عبداللهی در دهه اخیر، فاصله گرفتن سینمای ایران از نشان دادن واقعیات جامعه بود. القای یک سبک زندگی جدید و مرفه و ارائه یک تصویر آرمانی از شهر به جای تصویر واقعی، مجال را برای هنرمندانی چون او کم کرده است. شاید آنهایی که با «خداحافظی طولانی» متعجب شدند، نمیدانستند که نویسندهاش چه تسلطی روی مردم حاشیهنشین شهرها دارد و زندگی آن طبقه را از نزدیک دیده است. خداحافظی طولانی میتوانست ادامه پیدا کند و تکرار شود یا حتی زودتر ساخته شود اما در سینمای ایران تهیهکنندگان و کارگردانانی هستند که دلشان نمیخواهد سینما حقیقت را بگوید. عبداللهی را سرطان برد تا اینبار با او خداحافظی طولانی کنیم.
منبع: روزنامه فرهیختگانمنبع: مشرق
کلیدواژه: کرونا شهید سلیمانی مهدی صباغ زاده محمدحسین لطیفی عینک دودی خوزستان حبیب رضایی عبداللهی محمد حسین لطیفی کیومرث پوراحمد مسعود کیمیایی اصغر عبداللهی در کمال خونسردی مرسدس بندر مه آلود خواهران غریب مهدی غبرایی خداحافظی طولانی خانه خلوت ناصر غلامرضایی سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر هنگامه قاضیانی خداحافظی طولانی اصغر عبداللهی سینمای ایران خانه خلوت فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۸۰۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم/ رونق تولید و نمایش فیلمها موجب کاهش بیکاری سینماگران شده است
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، صبح امروز سهشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، یکصد و هشتمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی با حضور محمد خزاعی به میزبانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد.
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در آغاز این جلسه گفت: به نظر می رسد مدتی است بخشی از جریان رسانه ای در صدد نا دیده گرفتن دستاوردهای سازمان سینمایی هستند و به طور مشخص این نکته را بیان میکنند که شما از کدام رونق در سینما صحبت میکنید، در حالی که بسیاری از سینماگران بی کارند. این آدرس غلط دادن است، ما در این باره کمتر صحبت کردیم و درباره اش تحلیل نشده که بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلمها ندارد و مولفه های دیگری در این مسئله دخیل است که نیاز به واکاوی و دقت نظر دارد. رئیس سازمان سینمایی افزود: رونق اقتصادی شاخصهایی دارد: تولید، اشتغال، مخاطب سینما، توسعه زیرساخت و مسائلی از این دست. بیکاری سینماگران به این دوره محدود نیست، افرادی هستند که یک دهه یا دو دهه بیکار بودهاند. دلیل این بیکاری، رونق تولید فیلم نیست، مسئله این است که بخش خصوصی رغبتی برای همکاری با این افراد ندارد. بخش خصوصی دلایل و مختصات خودش را دارد، در عین حال، در همین شرایط هم، در بخش خصوصی، کارگردان یا تهیهکنندهای سالی پنج پروژه دارد. محمد خزاعی گفت: ما نمیتوانیم بخش خصوصی را مجبور کنیم با فلان کارگردان، تهیهکننده و بازیگر کار کند اگر توجیه اقتصادی و منطقی برایش ندارد. این زیر سوال بردن فروش فیلمها و استقبال از اکران سینماها بدون در نظر گرفتن دلایل و مسائلی که در تولید موثر است، ذهن ها را گمراه میکند. آیا بیکاری شما دوستان به یکی دو سال اخیر مربوط است، خوشبختانه پلتفرمها بازار خوبی دارند و تولید در آنها پررونق است، تعدادی از کارگردانها، تهیهکنندهها و بازیگران هر سال در پلتفرمها مشغول کارند، پس کار و پروژه وجود دارد. او با اشاره به حضور بیش از ۷۰ فیلم سینمایی در جشنواره فجر ۴۲، تولید بیش از ۲۵۰۰ فیلم کوتاه که حدود ۵۰ درصد آنها با حمایت، مشارکت و همراهی انجمن سینمای جوانان ایران تولید شده اند و تهیه و تولید بیش از ۹۰ مستند و ۴۰ انیمیشن در مرکز گسترش در سال گذشته در کنار گردش چرخ صنعت سینما در بخشهای اکران، توزیع، پخش و تبلیغات سینمایی خاطرنشان کرد: به طور میانگین در هر فیلم سینمایی تا سقف ۱۰۰ نفر و در فیلم های مستند و کوتاه حدود ۱۰ نفر در هر اثر مشغول به کار بوده اند. یعنی به طور تقریبی، سال گذشته، بالغ بر ۳۰ هزار نفر در تولید آثار سینمای ایران در سال گذشته نقش و همکاری داشته اند؛ و این ظرفیت، در کنار امکان اشتغال خوبی که در بستر پلتفرم ها فراهم شده قابل ملاحظه است. به گفته وی، این وضعیت گوشه ای از تلاش های سازمان سینمایی در کنار سایر مجموعه های هم افزا برای رونق مضاعف و رشد و گسترش ظرفیت های تولید و اشتغال در سینماست؛ عدم اشتغال، شاخص های متفاوتی دارد که بعضی از آنها را خود دوستان و عزیزان منتقد بهتر می دانند. بنابر این، لازم است تلاش کنیم تا با ارائه قصه های بدیع، نو و دغدغهمند بتوانیم سینمای کشور را همراهی کنیم. رئیس سازمان سینمایی در ادامه سخنانش گفت: دلایل بیکاری نسلهای مختلف بازیگری و کارگردانی مسئله امروز سینما نیست، همواره وجود داشته است. برخی از این عزیزان که امروز منتقد شرایط هستند خودشان سابقه مدیریتی دارند؛ مگر در آن دوره ها، این چالش ها وجود نداشته است؟ میتوان بررسی تطبیقی از عملکرد ادوار داشت با مختصات و الزامات اجتماعی و جامعه شناختی امروز. بعضی سینماگران مسائلی دارند که به کمکاری منجر میشود، گروهی موردپسند فضای جدید و آثار تازه نیستند و این را هم بدانیم که سینما، دائم تغییر میکند و هیچ نسل و گروهی همیشه پرکار و فعال نبوده و همواره با «چرخش نسلی» روبروئیم. محمد خزاعی گفت: آمار صدور پروانه ساخت ما مشخص است، در تولید عقب نیفتادهایم، میزان سرمایهگذاری دولتی در تولید آثار شفاف و عیان است. به عنوان مثال تولید در بنیاد سینمایی فارابی، نسبت به گذشته چهار برابر شده و در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و انجمن سینمای جوان، آمارها موجود است که حمایت از این نوع آثار چند برابر شده است. او با بیان اینکه ورود انبوه و بیرویه فارغ التحصیلان جدید دانشگاهها، آموزشگاهها و موسسات تجربی و کمرنگ شدن اشتیاق بخشخصوصی برای سرمایهگذاری را در وضعیت موجود نباید نادیده بگیریم ادامه داد: وظایف دولت، افزایش تولید و رونق در این زمینه است که به اشتغالزایی منجر میشود. چگونه است که تولید آثار در همه بخشهای سینمای ایران افزایش داشته، اما بیکاری بیشتر شده است؟ دولت سیزدهم، برای رونق عرصه فرهنگ و هنر، برنامه داشته و دارد و تلاش میکند این برنامهها را عملی کند. همه اهتمام ما در بخش فرهنگ، همین است. محمد خزاعی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بیکاری هنرمندان در همه جای جهان، دلایل مشابهی دارد. گاهی میشود به این موضوع تمرکز کرد که صنوف به وظایف خودشان عمل نکردهاند. اگر آیین نامه امنیت شغلی هنرمندان، یک دهه پیش تهیه و تصویب می شد این روزها شاهد بیکاری گسترده نبودیم. سندیکاهای دیگر، در حوزههای دیگر، از حقوق اعضای خود دفاع کرده و درباره آنها پاسخگویی و نسبت به دولت، مطالبه دارند اما در سینما، این رخ نداده است. او ضمن تشکر از همه آنانی که در عرصه سینما و در شکلگیری و راهبری صنوف زحمات فراوانی متحمل شده اند و امروزه سینمای ایران مدیون تدابیر و زحمات آنهاست،گفت: انسجام صنوف سینمایی امری ضروری است و انتظار میرود بزرگان و دست اندرکاران بانفوذ این عرصه ، فضا را به گونه ای کنترل کنند که کار صنفی به صورت جامع و درست انجام پذیرد تا پروژه ها موظف باشند از اعضای صنوف استفاده کنند تا بدین طریق بخش قابل توجهی از مشکلات بیکاری بعضی سینماگران مرتفع شود. خزاعی با گلایه از برخی بی انصافیها گفت بعضی دوستان، برای نقد کردن شرایط سینما، دست پیش میگیرند تا به پرسشهایی که خود سینماگران دارند، پاسخ ندهند، خزاعی یکی از کارکردهای صنوف را رسیدگی مستمر و منظم به وضعیت معیشتی اعضای آن دانست. او گفت: نکته مهم دیگری که در سینمای ایران رخ داده معلول شرایط اقتصادی است، واقعیت این است که فیلمسازی گران شده، دیگر نمیشود با ۵۰۰ میلیون تومان فیلم ساخت. تولیدهای ارزان قیمت، در گذشته بیشتر بود، با وجود این گرانی، نمودار آماری صدور پروانه ساخت و نمایشی که ما صادر کردیم، نشان میدهد ما شرایط را برای فیلمسازی مهیا کردهایم تا آنانی که فرصت دارند، این فضا را از دست ندهند. حمایتی که از تولید صورت گرفته نه تنها کمتر از ادوار گذشته نبوده، بلکه شاهد رشد چند برابری نیز هستیم . همچنین در توسعه زیرساخت، سینماسازی و تجهیز سالن و موارد دیگر با جهش معنادار و قابل توجهی روبرو هستیم. وی ادامه داد: با توجه به گزارهها و راهبردهای طراحی شده در سال جدید، به طور قطع، روند رشد و جهش فعلی با مشارکت گستردهتر بدنه صنوف وخانواده سینما ادامه خواهد داشت که همین موضوع نشان می دهد چشمانداز پیش رو روشن است. اصغر فارسی، حبیب ایل بیگی، قادر آشنا، علیرضا اسماعیلی، یزدان عشیری، محمدرضا سوقندی، مجید زینالعابدین، محمد حمیدیمقدم، هاشم میرزاخانی، مهدی آذرپندار، مجید اسماعیلی، لادن طاهری، سیدصادق موسوی، غلامرضا نجاتی و رمضانعلی حیدریخلیلی در این جلسه حضور داشتند. ۵۷۵۷ برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903971