Web Analytics Made Easy - Statcounter

از فردا سه شنبه ۹ دی ماه, هزینه های زندگی کارگران به صورت رسمی با حضور شرکای اجتماعی بررسی خواهد شد. عدد و رقمی که از جلسات مزدی به صورت نهایی به عنوان سبد معیشت استخراج می شود, ملاک بررسی دستمزد ۱۴۰۰ در شورای عالی کار است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم، فردا اولین جلسه رسمی کمیته دستمزد با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 چند هفته قبل وزارت کار با ارسال نامه ای به نمایندگان کارگران خواستار معرفی نمایندگان خود برای حضور در جلسه کمیته مزد شده بودند که پس از معرفی نماینده کارگران و کارفرمایان از هر تشکل, روز گذشته دعوت نامه ارسالی برای 9 دی ماه 99 بود که با دستور کار (بررسی سبد معیشت برای دستمزد1400) برگزار خواهد شد.

طبق سنوات گذشته هر ساله سبد معیشت کارگران در کمیته مزد نهایی و ملاک شورای عالی کار برای چانه زنی مزدی قرار می گیرد. طبق سنوات گذشته معمولاً کمیته دستمزد از دی ماه آغاز و تا اواخر بهمن یا اوایل اسفند ماه عدد و رقم سبد معیشت کارگران تعیین می شود.

سال گذشته 5اسفند ماه 98 در آخرین جلسه کمیته مزدی نمایندگان کارگری حداقل رقم سبد معیشت کارگران را 5 میلیون و 500 هزار تومان می‌دانستند، اما با فشار نمایندگان دولت و کارفرمایان در نهایت اعضای کمیته دستمزد بر رقم 4 میلیون و 940 هزار تومان برای سبد معیشت خانوار 4 نفره کارگری موافقت کردند.این رقم ملاک برای تعیین دستمزد سال99 قرار گرفت که در نهایت حقوق کارگران با افزایشی نزدیک به 26 درصد مورد قبول جامعه کارگری نبود و عدد دستمزد در بهترین حالت به نزدیک 3میلیون تومان رسید. همین باعث شد که کارگران سال خود را با عقب ماندگی مزدی شروع کنند. اما از آنجایی که درسال 99, همزمانی شیوع ویروس کرونا, رشد زیاد تورم و تحریم ها و عدم مدیریت دولت باعث شد که گرانی ها افسارگسیخته پیش رود, مشکلات معیشتی کارگران چندین برابر شد و به اعتقاد نمایندگان کارگران, جامعه کارگری برای تأمین معاش خانواده خود با مشکلات متعدد روبرو هستند و دستمزد فعلی صرفاًٌ جوابگوی 30درصد هزینه های زندگی آنها است.

در حال حاضر نیز محمد رضا تاجیک،نماینده کارگران در کمیته مزد با بیان اینکه سه شنبه 9دی ماه اولین جلسه کمیته مزد برای بررسی معیشت کارگران در سال 99 برای تعیین مزد 1400 است گفت: دستور کار جلسه بررسی سبد معیشت کارگران است. تشکل های کارگری و کارفرمایی بررسی هایی را درباره عدد و ارقام سبد معیشت داشته اند, اعداد و ارقام حکایت از این دارد که با افزایش چندین باره قیمت ها, سبد معیشت کارگران کمتر از 10 میلیون تومان نیست, چرا که هزینه ها بیشتر از حد تصور گران شده است و هزینه اجاره بها بخش زیادی از حقوق کارگران را به خود اختصاص می دهد.

 تاجیک گفت: سال گذشته سبد معیشت کارگران 4میلیون و 940هزار تومان تعیین شد که البته این عدد نیز با در نظر گرفتن حداقل‌ها به دست آمد و قطعاً هزینه‌های زندگی بالاتر از اینها بود.اما برای تعیین دستمزد کسی به آن توجه نکرد. مطابق آمارها دستمزد تنها حدود 30درصد هزینه های زندگی کارگران را پوشش می دهد.  در واقع یک کارگر باید تمام وقت کار کند تا بتواند 30 هزینه‌های زندگی (هزینه‌های حداقلی) را به عنوان مزد دریافت کند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار حقوق و دستمزد اخبار حقوق و دستمزد سبد معیشت کارگران هزینه های زندگی کمیته مزد هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۸۰۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جبهه پایداری به دنبال کلید زدن «طرح صیانت جدید» در مجلس دوازدهم؟ 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، چند روز پیش بود که جلال رشیدی‌کوچی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی، در گفت‌وگویی، درباره بررسی طرح صیانت در مجلس یازدهم گفته بود؛ «طرح صیانت علنا از دستور کار مجلس خارج شد ولی زمزمه‌هایی شنیده می‌شود مبنی بر این‌که برخی در تلاش هستند هفته آخر مجلس این طرح مورد بررسی قرار گیرد. امیدوارم چنین اتفاقی رخ ندهد زیرا سر منافع مردم معامله کردن با جریانی خاص قطعا به ضرر آن اشخاص خواهد بود.»

اظهارات رشیدی‌کوچی با واکنش تند علی اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار در مجلس یازدهم، مواجه شد. عنابستانی ضمن تکذیب اظهارات رشیدی‌کوچی، به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: «من درباره این موضوع معطل نیستم اما بیشترین ظلم را آقای رشیدی کوچی، به مجلس و کشور و نظام جمهوری اسلامی کرد. او به دروغ طرح صیانت را طرح فیلترینگ عنوان کرد در حالی که این طرح دقیقا نقطه مقابل فیلترینگ بود.»

نماینده سبزوار گفت: «از آن طرف رها شدن فضای مجازی، در اعتراضات سال ۱۴۰۱ چقدر به کشور ضرر وارد کرد. حتی امثال آقای رشیدی کوچی طرح صیانت را نخوانده بودند، من در کمیسیونی که ایشان عضو نبود و شرکت کرد، سوال کردم که طرح را خوانده‌اید و پاسخ داد خیر.»

عزم پایداری‌ها برای کلید زدن طرح صیانت

در همین راستا، جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مرودشت، در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، درباره طرح صیانت بیان کرد: «فکر نمی‌کنم این طرح به مجلس برگردد، زیرا طرح صیانت از دستور کار خارج شده و وقت برای بررسی مجدد نیست.»

وی درباره احتمال کلیدخوردن دوباره این طرح در مجلس دوازدهم گفت: «با توجه به مصاحبه برخی از منتخبان جدید مجلس ذیل مجموعه جبهه پایداری، به نظر می‌رسد که عزمشان برای کلید زدن این طرح در مجلس آینده جزم است و این اتفاق قریب‌الوقوع است. امیدوارم که نگاه اکثریت مجلس به سمت مردم باشد و اجازه ندهند این اتفاق بی‌افتد.»

عضو کمیسیون شوراها درباره اظهارات برخی از نمایندگان مبنی بر سفارش شدن طرح صیانت از بیرون از مجلس گفت: «همان‌هایی که بیرون از مجلس بودند، در این دوره به داخل مجلس آمدند.»

طرح صیانت از آرزوهای آقای عنابستانی بود

وی با اشاره به احتمال زد و بند قالیباف با پایداری‌ها درباره طرح صیانت، خاطرنشان کرد: «من یک حدس و پیش‌بینی داشتم، امیدوارم این اتفاق نیفتد.»

رشیدی‌کوچی با اشاره به اظهارات عنابستانی گفت: «واکنش خاصی ندارم اما ایشان با زمانی که به گوش سرباز راهور زد، بیشترین ظلم را به همه کردند. من بند بند این طرح را مطالعه کردم و اگر مطالعه نداشتم نمی‌توانستم در تلویزیون بحث و مناظره کنم.»

وی افزود: «طرح صیانت از آرزوهای آقای عنابستانی بود اما بهتر است ایشان درباره مسائلی که اطلاع ندارند اظهارنظر نکنند.»

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902444

دیگر خبرها

  • جبهه پایداری به دنبال کلید زدن «طرح صیانت جدید» در مجلس دوازدهم؟ 
  • ثبت دستمزد واقعی در لیست‌های بیمه‌ای حق کارگران است
  • جهش تولید با رفع دغدغه معیشت کارگران محقق می‌شود
  • بهبود رفاه و معیشت مشاغل کارگری راه‌ موثر مقابله با قاچاق است
  • نماینده کارگران: وزیر کار به دنبال کنار گذاشتن تشکل‌های کارگری است
  • کتاب «معجزه شکرگزاری» کلید رضایت خاطر درونی را بیان می‌کند
  • بیش از ۴ هزار کارگر قمی در انتظار بیمه
  • تاخیر در پرداخت حقوق کارگران معیشت آن‌ها را دشوارتر کرده است
  • کلاف سردرگم تعیین دستمزد کارگری (پادکست)
  • مبارزه بوکس مایک تایسون با جیک پل رسما کلید خورد