Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام محمدعلی رضایی‌اصفهانی به مناسبت ایام فاطمیه با اشاره به آیات و روایاتی که در فضیلت حضرت فاطمه زهرا (س) وارد شده، به خبرنگار معارف ایرنا گفت: در قرآن کریم ۱۳۵آیه در مورد حضرت زهرا (س) روایت کرده که تفسیر یا تاویل یا شان نزول آن درباره دختر پیامبر است یا فضایل ایشان ذیل آن مطرح شده است. 

وی افزود: برخی مفسران ذیل آیه هفتم سوره مبارکه بینه (ان الذین امنوا و عملواالصالحات اولئک هم خیرالبریه) از جابربن عبد الله انصاری نقل کرده اند که پیامبر اکرم (ص) در هنگام آخرین بیماری خویش (قبل از وفات) حضرت فاطمه (س) را خواستند و فرمودند «پدر و مادرم فدایت باد، شوهرت را برای من خبر کن»، سپس برای علی‌ (ع) بیان کردند که آیه فوق در مورد علی و شیعیان اوست و این روایت در تفسیر فرات کوفی صفحه ۵۸۶ و کتاب کنز الدقائق، جلد۱۱، صفحه ۴۶۹  همچنین کتاب تأویل الایات الظاهره فی فضائل العتره طاهر صفحه ۸۰۲ آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نویسنده تفسیر قرآن مهر اضافه کرد: از این احادیث روشن می‌شود که فاطمه (ص) محبوب‌ترین افراد از خانواده پیامبر یا در میان زنان نزد پیامبر (ص) بوده است، طوری که آن حضرت تعبیر «پدر و مادرم فدایت باد» در مورد او به کار برده است. همچنین از این حدیث استفاده می‌شود او همسر کسی است که بهترین مردم است. این موضوع نیز فضیلتی بزرگ برای فاطمه شمرده‌ شده است که سند این روایت نیز در کتاب الموید نوشته علی حیدر در فضائل فاطمة الزهرا فی الذکرالحکیم از صفحه ۴۸۹ تا ۴۹۱ آمده است. 

برخی آیات به طور مستقیم مربوط به فاطمه زهرا (س) نیست اما ذیل آنها روایاتی حکایت شده که به نوعی فضیلت فاطمه (س) را بیان می‌کند که از جمله می توان به آیه ۱۵۳ سوره آل عمران اشاره کرد. 
در این آیه آمده است: آن هنگامی را یاد کنید که در حال گریز از کوه بالا می‌رفتید و به هیچ کس توجه نمی‌کردید و پیامبر، شما را از پشت سرتان فرا می‌خواند. پس خداوند به سزای این بی‌انضباطی، غمی بر غمتان افزود تا سرانجام بر آنچه از کف داده‌اید و برای آنچه به شما رسیده است، اندوهگین نشوید و خداوند از آنچه می‌کنید آگاه است.

رضایی اصفهانی گفت: در تفاسیر ذیل این آیه که مربوط به جنگ احد است، این گونه حکایت شده که فاطمه (س) روز احد در صحنه جنگ حاضر شد و زخم‌های پیامبر (ص) را مرحم می‌گذاشت و از ایشان پرستاری می‌کرد که این مطلب در صفحه ۴۶۲ جلد اول تفسیر القرآن العظیم نوشته ابن کثیر  همچنین کتاب صحیح مسلم در کتاب الجهاد باب پنج آمده است.

این مطلب بر عظمت و شجاعت و دلسوزی فاطمه زهرا (س) دلالت می‌کند. چون مسلمانان در جنگ احد شکست خوردند و همان طور که از آیه فوق استفاده می‌شود، برخی از آنان از صحنه نبرد فرار کردند، اما فاطمه (س) در آن صحنه حاضر شد و از پیامبر پرستاری کرد.

این پژوهشگر علوم قرآن و حدیث با اشاره به آیه ۱۲ سوره مجادله مشهور به آیه نجوی گفت: در برخی تفاسیر ذیل آیه نجوی از ابن عمر حکایت شده که گفت «برای علی رضی الله عنه، سه چیز بود که اگر یکی از آنها برای من بود، بهتر از داشتن شتران سرخ مو بود؛ ازدواجش با فاطمه، اعطای پرچم به او در روز خیبر و آیه نجوی» که در کتاب الجامع لاحکام القرآن قرطبی در جلد ۱۷ صفحه ۳۰۲ آمده و مشابه این مطلب را نسائی از سعد بن ابی وقاص حکایت کرده است که سند این مطلب در کتاب ابی عبدالرحمن احمدبن شعیب النسائی به نام خصائص امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب در صفحات ۳۲ و ۱۱۶ ذکر شده است.
وی تاکید کرد: این مطلب دلالت بر فضیلت و عظمت فاطمه (ص) دارد که ازدواج با او افتخاری بزرگ برای صحابیان به شمار می‌آمده است، از این رو نسبت به علی (ع) غبطه می‌خوردند.
در ترجمه آیه نجوی آمده است: ای کسانی که ایمان آورده‌اید، هرگاه با پیامبر خدا گفتگوی محرمانه می‌کنید، پیش از گفتگوی محرمانه خود صدقه‌ای تقدیم بدارید. این کار برای شما بهتر و پاکیزه‌تر است؛ و اگر چیزی نیافتید بدانید که خدا آمرزنده مهربان است.

آیه نجوی به مسلمانان دستور می‌دهد هنگام ملاقات خصوصی با پیامبر صدقه بدهند (یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نَاجَیتُمُ الرَّ‌سُولَ فَقَدِّمُوا بَینَ یدَی نَجْوَاکمْ صَدَقَةً ۚ ذَٰلِک خَیرٌ‌ لَّکمْ وَأَطْهَرُ‌) که بعداً این آیه نسخ گردید ولی تنها کسی که بدان عمل کرد علی (ع) بود و این مطلب در تفاسیر شیعه و اهل سنت آمده است.

رضایی اصفهانی افزود: در ذیل آیه ۱۰۰ سوره توبه که صحابیان و تابعان پیامبر ستایش شده و مورد رضایت الهی معرفی شده‌اند، حکایت شده که علی (ع) به پیامبر (ص) گفت «ای رسول خدا، از اهل خود کدامیک را بیشتر دوست دارید؟» حضرت پاسخ داد «فاطمه» که سند این روایت نیز در کتاب شواهد التنزیل حسکانی، جلد اول صفحه ۲۵۶ و همین مضمون از عایشه و عمر بن خطاب و دیگران حکایت شده است. می توان به عنوان نمونه به سنن ترمذی جلد پنجم صفحات ۴۶۸ و ۴۶۵ و همچنین صفحه ۱۵۵ جلد سوم کتاب المستدرک اشاره کرد.
در ترجمه صدمین آیه از سوره توبه آمده است: و پیشگامان نخستین از مهاجران و انصار، و کسانی که با نیکوکاری از آنان پیروی کردند، خدا از ایشان خشنود و آنان نیز از او خشنودند، و برای آنان باغ هایی آماده کرده که از زیر درختان آن نهرها روان است. همیشه در آن جاودانه‌اند. این است همان کامیابی بزرگ.

برچسب‌ها حوزه علميه پیامبر اکرم شهادت حضرت فاطمه زهرا قرآن کریم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حوزه علميه پیامبر اکرم شهادت حضرت فاطمه زهرا قرآن کریم حوزه علميه پیامبر اکرم شهادت حضرت فاطمه زهرا قرآن کریم اخبار کنکور حکایت شده فاطمه زهرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۸۳۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درگیری در یک ورزشگاه در فیروزآباد

سرهنگ مهدی جوکار فرمانده انتظامی شهرستان فیروزآباد درخصوص درگیری پیش آمده در یکی از ورزشگاه‌های شهرستان فیروز آباد اظهار کرد: در دقایق پایانی بازی بین ۲ تیم فوتبال حاضر در لیگ دسته سوم استان، در شهرستان، یکی از اعضای کادر فنی تیم میهمان به همراه بازیکنان ذخیره این تیم به سمت کمک داور بازی حمله ور شده و او را مورد ضرب وشتم قرار می‌دهند.

 او ادامه داد: بلافاصله ماموران تامین نظم و امنیت حاضر در ورزشگاه، بر اساس وظایف قانونی، به منظور پایان دادن به درگیری و پیشگیری از وقوع هر گونه تبعات احتمالی، قصد دستگیری مخلان نظم و امنیت را داشتند که با مقاومت و تعدی آن‌ها مواجه شدند، به همین جهت طبق ضوابط قانونی، با استفاده از تجهیزات دفاع شخصی در اختیار (اسپری) عامل اخلال در نظم عمومی را دستگیر کردند.

سرهنگ جوکار گفت: طرفین درگیری، به مقر انتظامی انتقال و پس از اخذ مشاوره از کارشناس مربوطه، ضمن اعلام ندامت و پشیمانی از اتفاق پیش آمده، با یکدیگر سازش و مقر انتطامی را ترک کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • درگیری در یک ورزشگاه در فیروزآباد
  • خیابان پشتیبان بلوار پیامبر اعظم (ص) قم احداث می‌شود
  • مدارا با مردم، یک اصل مهم اسلامی و اصلی برای شهرداری‌ها است
  • کتاب نامداران موسیقی سنندج رونمایی شد
  • پیامبر منطقه محروم بشاگرد کیست؟! + فیلم
  • «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» بر اساس کتاب شهید آوینی بررسی شد
  • تقویم نجومی امروز یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • زندگی سالم و دیندارانه با مشاوره اسلامی
  • انتشارات شهید کاظمی با ۶۰ عنوان جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید