Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیوع کرونا در آذربایجان‌غربی پس از یک خیز بلندمدت سه ماهه که سبب ابتلای بیش از هزار نفری در برخی روزها و فوت متوسط ۲۶ نفری در هر روز شد، با تدابیر مسوولان به پایان رسید که تنها راه تضمین تداوم روند کاهشی ایجاد شده، همراهی همچنان شهروندان با برنامه های مقابله ای است.

به طور تقریبی در طول فصل پاییز امسال، آذربایجان غربی نظیر دیگر نقاط کشور و حتی بسیاری از کشورهای دیگر جهان، درگیر بیماری کووید ۱۹ بود و طی روزها و هفته های مختلف، اخبار ناگوار و ناراحت کننده زیادی از ابتلا، بستری و فوت بسیاری از شهروندان در استان مخابره می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین روند ادامه داشت تا در اواخر آبان امسال، تدابیر شدیدی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بیشتر در کشور و به تبع آن، آذربایجان غربی اندیشیده شد که این تدابیر نیز از اول آذرماه به مدت حداقل ۲ هفته به اجرا درآمد.

در کنار نگرانی ها و ناراحتی هایی که کسبه، بازاریان و اصناف مختلف در روزهای اجرای طرح مقابله با شیوع بیشتر کرونا در آذربایجان غربی ایجاد شد، از همان روزهای نخست، آلارم های کاهش روند شیوع در استان پیدا شد و اخبار، حاکی از کاهش مبتلایان، بستری ها و فوتی ها داشت.

پس از حدود ۲۰ روز از اجرای این طرح که بیشترین تاکید آن بر کاهش دورهمی های خانوادگی و شبانه پاییزی بود، خیز سوم شیوع بیماری کووید ۱۹ در آذربایجان غربی مهار شد و آمارها به سمت کاهشی شدن حرکت کرد.

طی حدود سه هفته گذشته، این روند کاهشی ادامه داشته و علاوه بر افت مبتلایان روزانه به میزان حدود یک پنجم روزهای اوج، بستری های بیمارستانی نیز به نزدیک ۳۰ درصد کاهش یافته و فوتی ها هم در ارقام یک رقمی تثبیت شده است.

اما همه صاحب نظران، کارشناسان و مسوولان بر این اعتقاد هستند که نباید روند کاهشی را با عادی انگاری با روند افزایشی تغییر دهیم که در صورت تحقق این امر، امکان بروز خیز چهارم شیوع کرونا در آذربایجان غربی با مرگ و میرهایی بسیار بیشتر از موج سوم بسیار افزایش خواهد یافت و تعداد بستری ها نیز بسیار بیشتر خواهد شد.

عادی‌انگاری بزرگترین تهدید کرونا در روزهای آتی است

استاندار آذربایجان‌غربی با هشدار نسبت به عادی‌انگاری و بی‌تفاوتی نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و اجرای محدودیت‌های هوشمند بین مردم و مسوولان گفت: اگر چه امروز شرایط مساعدتری در خصوص کرونا را شاهد هستیم اما عادی‌انگاری بزرگترین تهدید برای برهم‌زدن این وضعیت است.

محمدمهدی شهریاری که در جلسه شب گذشته(یکشنبه) ستاد استانی مدیریت و مقابله با کرونا در آذربایجان غربی، با تسلیت فرارسیدن ایام فاطمیه و سالگرد شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی سخن می گفت، افزود: اگر رعایت نکنیم شاهد شروع پیک چهارم کرونا با تلفات بیشتری خواهیم بود.

وی از متولیان مقابله با کرونا در بخش های پیشگیری، مقابله، درمان و حمایت قدردانی کرد و ادامه داد: نتایج همکاری و همراهی مردم و مسوولان در اجرای محدودیت های هوشمند را در کاهش چشمگیر آمار مبتلایان به کرونا شاهد هستیم.

استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: فرمانداران باید نسبت به حفظ وضعیت موجود و اجرای دقیق محدودیت ها فعالانه تر عمل کنند.

وی اظهار کرد: متاسفانه شاهد هستیم که برخی افراد نسبت به استفاده از ماسک کم توجه شده اند و امروز شرایط ایجاب می کند همه ما در قبال کسانی که دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نمی کنند، امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم.

شهریاری با اشاره به اینکه هنوز شهرهای پرجمعیت استان در وضعیت نارنجی هستند و این زنگ هشداری جدی است، بیان کرد: برای اینکه همه شهرهای استان به شرایط زرد برسند، باید در اجرای محدودیت ها جدی بود.

وی به موضوع برگزاری آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی در اواخر این هفته اشاره کرد و گفت: متولیان امر باید در اجرای دقیق دستورالعمل های بهداشتی برای برگزاری آزمون هماهنگی های لازم را اجرایی سازند.

برگزاری هرگونه اجتماع در آذربایجان‌غربی همچنان خطرآفرین است

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: برگزاری هر اجتماعی در استان با حضور مردم یا مسوولان در هر مکان و زمانی، خطرآفرین بوده و احتمال شیوع دوباره کرونا را فراهم می کند.

دکتر جواد آقازاده افزود: اگر مردم دوباره به سمت عادی انگاری شرایط حرکت کرده و اجتماعات مختلف دوباره برقرار شود، ممکن است شاهد موج چهارم بیماری باشیم که بسیار سهمگین تر از موج سوم خواهد بود.

وی با ابراز خرسندی از وضعیت فعلی شیوع کرونا و کاهش مبتلایان، بستری ها و مرگ و میرهای روزانه بر اثر ابتلاد به کووید ۱۹ در استان اضافه کرد: تعداد بیماران بستری، بستری در آی سی یو و فوتی در استان همچنان رو به کاهش است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با تشکر از تلاش چندین ماهه همکاران حوزه بهداشت و درمان در استان بیان کرد: با این تلاش، روند درمان بیماران سرعت بیشتری گرفته و شاهد کاهش بار ایجاد شده در مراکز درمانی هستیم.

البته نگاهی به آمار و ارقام در خصوص شیوع کرونا در آذربایجان غربی، امیدواری های بسیاری را ایجاد می کند که تلاش همه دست اندرکاران، تداوم این امیدواری ها و تثبیت روند کاهشی است تا به حداقل ها نزدیک شویم.

بستری‌های روزانه کرونا در آذربایجان‌غربی به زیر ۵۰ نفر رسید

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی با اشاره به تثبیت روند کاهشی ابتلا و بستری ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان به خاطر اجرای محدودیت‌های ابتدای آذر امسال و همراهی مردم گفت: بستری‌های روزانه کرونایی پس از ماه ها به زیر ۵۰ نفر رسید.

علی احمد آقاپور روز دوشنبه افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۹۷ نفر از مردم آذربایجان غربی به بیماری کووید ۱۹ مبتلا و ۴۰ نفر نیز بر اثر این بیماری در مراکز درمانی بستری شده اند.

وی با اشاره به ابتلای حدود ۹۸ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا اضافه کرد: در حال حاضر، تعداد بستری های مربوط به سندروم حاد تنفسی در استان به ۴۸۷ نفر رسیده که حدود ۳۰ درصد شرایط اوج بیماری است.

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی ادامه داد: از این تعداد، ۲۲۱ نفر مشکوک و ۲۶۶ نفر نیز مبتلای قطعی به کرونا هستند.

آقاپور بیان کرد: ۱۹۷ نفر از بستری شدگان در مراکز درمانی آذربایجان غربی، تحت مراقبت های ویژه قرار داشته و ۴۲ نفر متصل به ونتیلاتور هستند.

وی اظهار کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۶ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در آذربایجان غربی جان خود را از دست داده اند که با احتساب این تعداد، کل جان باختگان بر اثر بیماری کووید ۱۹ در استان، به سه هزار و ۳۱۹ نفر رسیده است.

با توجه به گفته های مسوولان و صاحب نظران، باید عزم همگانی برای تداوم روند کاهشی در آذربایجان غربی ایجاد شود تا علاوه بر کاهش تعداد مبتلایان، بستری ها و مرگ و میر ناشی از کرونا و کاهش بار ایجاد شده بر روی مراکز درمانی، این کاهش تا پایان فصل سرد سال نیز ادامه یابد تا همزمان با واکسیناسیون احتمالی، زمینه به حداقل رسیدن شیوع نیز فراهم شود./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: شیوع کرونا در آذربایجان غربی مقابله با کرونا آذربایجان غربی اجرای محدودیت ها بیماری کووید ۱۹ مراکز درمانی عادی انگاری کووید ۱۹ روند کاهشی ایجاد شد بستری ها بر اثر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۸۵۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان

آفتاب‌‌نیوز :

مطالعه‌ای که به تازگی توسط محققان دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز در بلومبرگ انجام شده، نشان می‌دهد که احتمال زوال عقل در افراد مسن با شدت بالای کم‌شنوایی بیشتر است، اما این احتمال در بین کسانی که از سمعک استفاده می‌کنند پایین‌تر است.

نتایج حاصل از این مطالعات (روی بیش از ۲۴۰۰ سالمند)، بیانگر این است که کاهش شنوایی ممکن است عاملی در افزایش خطر زوال عقل باشد و بر همین اساس، درمان کم‌شنوایی می‌تواند خطر زوال عقل را کاهش دهد. کاهش شنوایی یک مسئله حیاتی در زمینه سلامت عمومی است و این خطرِ روبه‌رشد که کاهش شنوایی ممکن است با خطر زوال عقل مرتبط باشد]، میلیون‌ها نفر را در جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در این مطالعه، ۲۴۱۳ نفر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند که حدود نیمی از آن‌ها بالای ۸۰ سال داشتند و طی همین بررسی‌ها ارتباط واضحی بین شدت کم‌شنوایی و زوال عقل در آن‌ها مشاهده شد؛ شیوع زوال عقل در میان شرکت‌کنندگان با کم شنوایی متوسط تا شدید، ۶۱ درصد بیشتر از شرکت‌کنندگانی بود که شنوایی نرمال داشتند. شیوع زوال عقل در ۸۵۳ شرکت‌کننده کم‌شنوا که از سمعک استفاده می‌کردند نیز تا ۳۲ درصد کمتر بود.

چگونگی ارتباط کم شنوایی با زوال عقل هنوز به طور قطع مشخص نیست، اما نتایج این تحقیقات به مجموعه اطلاعاتی که حاصل از بررسی ارتباط جرئی بین کم‌شنوایی و زوال عقل است، اضافه می‌کند.

امید بر این است که به تدریج، اطلاعات کامل‌تری از تأثیر کم‌شنوایی بر عملکرد شناختی و زوال عقل در سالمندان حاصل شود و داده‌های موجود در این زمینه تکامل یابند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • روند کاهشی جرم سرقت در استان کرمان
  • روند کاهشی دمای هوای کهگیلویه و بویراحمد در شبانه روز آینده
  • روند کاهشی نرخ ارز درپی شکست بازار از مرکز مبادله
  • بازار دلار سرد‌تر می‌شود؟
  • کاهش تلفات تصادفات رانندگی نیازمند اقدامات فرهنگی است
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • ادامه روند کاهشی قیمت طلا و سکه
  • بررسی روند جذب اعتبارات عمراني در آب و فاضلاب آذربایجان غربی
  • تداوم بارش‌های رگباری در این استان‌ها/ کوه‌نوردی ممنوع!
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان