Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران و فناوران دانشگاه یزد با بهره‌گیری از دستاورد‌های روز دنیا موفق به ساخت ربات‌گردگیر پنل‌های خورشیدی شدند که عملیات مدنظر نظر را به صورت خودکار انجام می‌دهد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گردگیری و تمیز کردن پنل‌های خورشیدی امری ضروری برای بازدهی بالا و افزایش عمر آنهاست. پژوهشگران و فناوران دانشگاه یزد با بهره‌گیری از دستاورد‌های روز دنیا موفق به ساخت ربات‌گردگیر پنل‌های خورشیدی شدند که عملیات مدنظر نظر را به صورت خودکار انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روح‌الله عزیزی تفتی، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی مکانیک و مجری این طرح، با توجه به نیاز روزافزون استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی برای تولید انرژی، تولید برق فتوولتائیک توسط پنل‌های خورشیدی رو به گسترش است از طرف دیگر در کنار توجه به بحث پدافند غیرعامل، توزیع مراکز تولید برق فتوولتائیک در پشت‌بام‌ها می‌تواند ضمن کمک به اقتصاد خانواده، هزینه و استهلاک انتقال و توزیع برق در بین و داخل شهر‌ها را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.

وی افزود: از آن‌جا که آلودگی پنل‌های خورشیدی تأثیر بسزایی در کاهش بازدهی و طول عمر آن‌ها دارد، در حال حاضر، تمیزکاری پنل‌ها با شستشو توسط نیروی انسانی انجام می‌شود که این امر با چالش‌هایی مانند فراموشی شستشو یا نیاز به شستشو بعد از هر طوفان و گردوخاک همراه است. بنابراین، یک ربات گردگیر کم‌هزینه جهت پنل‌های خورشیدی پشت‌بامی طراحی و ساخته شد تا عملیات تمیزکاری را به صورت خودکار انجام دهد.

به گفته عزیزی‌تفتی این ربات که با همکاری حمیدرضا احمدی شاپورآبادی، دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک، سیدامیرحسین مشتاقیون، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر طراحی و ساخته شده برای انواع چیدمان‌های پنل‌های خورشیدی قابل استفاده است به طوری که در زمان‌های از پیش‌تعیین‌شده به صورت خودکار فعال شده و عملیات تمیزکاری را به دو صورت خشک یا‌تر انجام می‌دهد.

عزیزی‌تفتی دستیابی به فناوری ساخت یک ربات بومی، سادگی استفاده از ربات، هزینه‌ی پایین آن، تمیزکاری خودکار پنل‌ها در بازه‌های زمانی قابل برنامه‌ریزی و کاهش مصرف آب برای تمیزکاری پنل‌ها را از جمله دستاورد‌های این پروژه عنوان کرد و افزود: این پروژه برای سه نفر به‌صورت مستقیم ایجاد اشتغال کرده و فرآیند ثبت اختراع این طرح در حال انجام است.

وی در خاتمه گفت: افزایش سطح هوشمندی ربات برای فعال‌شدن بعد از هر طوفان یا گرد و خاک به روشی اقتصادی و بهینه‌سازی ساختار مکانیکی به‌منظور کاهش بیش‌تر وزن و افزایش سهولت حرکت و کیفیت تمیزکاری از برنامه‌های آتی جهت توسعه طرح است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه یزد نوآوری فناوری اختراع ربات گردگیر پنل های خورشیدی صورت خودکار ربات گردگیر پنل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۸۵۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نسل جدید ربات انسان‌نما، همه‌منظوره است

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از نیواطلس، یک شرکت رباتیک مستقر در کانادا، از عرضه نسل هفتم ربات انسان‌نما و همه‌منظوره خود خبر داده که ارتقاءیافتۀ نسل ششم است.

شرکت کانادایی سَنکچوئری‌ای آی (Sanctuary AI)  این ربات را فونیکس (Phoenix) نامگذاری کرده است که قابلیت آن را دارد که کار‌های مختلفی مانند برچسب زدن روی جعبه، بسته‌بندی مواد غذایی، جابه‌جایی بسته، اسکن محصولات و لحیم‌کاری را انجام دهد. این شرکت ربات سنکچوئری را در چند سال گذشته با تمرکز بر آموزش قسمت بالاتنه توسعه داده است تا بتواند همانند انسان وظایف مختلفی را انجام دهد.

نسل هفتم نسبت به نسخه قبلی پیشرفت‌های زیادی دارد، برای مثال بازۀ بهره‌وری آن افزایش یافته که به معنای در دسترس بودن بیشتر برای آموزش و ضبط داده‌ها است. این ربات دارای ادراک بصری و حس لامسه بهتری است و می‌تواند کار‌های پیچیده‌تری را انجام دهد. علاوه بر این، در مقایسه با نسل قبلی، دامنه حرکتیِ وسیع‌تری در قسمت‌های مچ، دست و آرنج دارد. تیم توسعه‌دهنده موفق شده است زمان لازم برای یادگیری کار‌های جدید و انجام خودکار آنها را برای فونیکس کاهش دهد و آن را از چند هفته به کمتر از ۲۴ ساعت کاهش دهد.

جوردی رز (Geordie Rose)، مدیرعامل شرکت سنکچوئری گفت: «نسل ۷ ربات فونیکس در بین تمام سیستم‌های موجود شبیه‌ترین ربات به یک انسان است که می‌تواند سنگ بنای هوش مصنوعی همه‌منظوره باشد.»

شرکت مگنا (Magna)، از تأمین‌کنندگان پیشرو در قطعات و ملزومات خودرو، برای توسعه ربات فونیکس با شرکت سنکچوئری‌ای آی شریک شده است. این ربات قرار است کار‌هایی مانند کنار هم قرار دادن صندلی‌ها و نصب شیشه جلو در خودرو را انجام دهد. انتظار می‌رود که آخرین نسخه ربات انسان‌نمای همه‌منظوره فونیکس، انقلابی در صنعت رباتیک ایجاد کند و ویژگی‌ها و قابلیت‌های بهبود یافته‌اش احتمالاً کاربرد آن را در صنایع مختلف بیشتر می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رشته‌ها و سطوح المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی اعلام شد
  • ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی تولید شد
  • ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی طراحی شد
  • ۱۰۰ سامانه خورشیدی در مدارس نصب شده است
  • مدارس، صاحب نیروگاه های خورشیدی می شوند
  • نسل جدید ربات انسان‌نما، همه‌منظوره است
  • ساخت ربات چینی با سرعت و دقت انسانی
  • آغاز تجهیز بزرگترین مدرسه اتیسم کشور به نیروگاه خورشیدی
  • ساخت‌وساز در محدوده باغ گیاه‌شناسی به کجا رسید؟
  • تولید انرژی تجدیدپذیر در ۲۰هزار مدرسه هدفگذاری شد