Web Analytics Made Easy - Statcounter

بحران خزر در منطقه ای رخ خواهد داد که همین حالا هم با مشکلات سیاسی بسیاری بین آذربایجان، ایران، روسیه، ترکمنستان و قزاقستان دست به گریبان است. و این کشورها مجبور خواهند شد توافق های تازه ای برای مرزهای جدید دریایی در خزر داشته باشند.

به گزارش «انرژی امروز» محققان آلمانی و هلندی به این نتیجه رسیده اند که سطح آب دریای خزر 9 تا 18 متر کاهش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معمولا کشورهای ساحلی از افزایش سطح آب دریاها نگران هستند اما کشورهای اطراف دریای خزر با جمعیتی یک صد میلیون نفری با مشکلی کاملا متفاوت دست به گریبان هستند: کاهش شدید سطح آب دریای خزر.

دانشمندان می گویند بزرگ ترین دریاچه کره زمین هر سال کوچکتر می شود. از دهه 90 سطح آب دریاچه سالانه چند سانتی متر کاهش داشت. اما آنطور که دانشمندان پیش بینی کرده اند در دهه های آتی این کاهش سطح آب دریاچه روندی رو به رشد خواهد داشت.

در تحقیقی که به طور مشترک توسط محققان دانشگاه های آلمان و هلند صورت گرفته است در بهترین سناریو، میزان کاهش سطح آب دریای خزر کمتر از 9 متر نخواهد بود و در بدترین حالت این کاهش سطح آب به کمتر از 18 متر رضایت نخواهد داد و دریای خزر بیش از یک سوم از مساحت خود را از دست خواهد داد.

Prediction of the land that will be exposed after a water-level drop in the 9-metre scenario (in red) and the 18-metre scenario (in dark red). Prange et al. 2020

در ژورنال Communications Earth & Environment سه دانشمندان خواستار اقدامی فوری برای این مشکل محیط زیستی شده اند.

افزایش تبخیر و کاهش یخ دریا در زمستان به کاهش سطح آب کمک خواهد کرد. همین امر اکوسیستم منحصر به فرد این دریا را تحت تاثیر قرار خواهد دارد، مهاجرت پرندگان، تولید ماهیان خاویاری و بیماری سیل های دریایی بخشی از این مشکلات است که بر زندگی میلیون ها سکنه اطراف این دریا و یا رودخانه های منتهی به آن تاثیر شومی خواهد گذاشت.

این مشکلات در منطقه ای رخ خواهد داد که همین حالا هم با مشکلات سیاسی بسیاری بین آذربایجان، ایران، روسیه، ترکمنستان و قزاقستان دست به گریبان است. و این کشورها مجبور خواهند شد توافق های تازه ای برای مرزهای جدید دریایی در خزر داشته باشند.

The effects of water level change in the Caspian Sea area. Credits Naturalis.

دانشمندان می گویند کشورهای اطراف این دریاچه با همراهی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، باید اقدامات هماهنگی برای کاهش این مشکلات در دستور کار خود قرار دهند.

آنها معتقدند کاهش سطح آب دریاها به دلیل تغییرات اقلیم به اندازه افزایش سطح آب دریاها فاجعه بار خواهد بود.

برچسب هاانرژی امروز دریای خزر کاهش سطح آب دریای خزر

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: انرژی امروز دریای خزر کاهش سطح آب دریای خزر آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو سطح آب دریای خزر کاهش سطح آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۸۶۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایروانی:تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون: «وضعیت خاورمیانه: (سوریه)» گفت: وضعیت انسانی در سوریه همچنان وخیم است. مردم سوریه از چالش‌های اقتصادی عمیقی رنج می‌برند. بر اساس آخرین گزارش سازمان ملل متحد، ۱۶.۷ میلیون نفر، یعنی نزدیک به ۷۰ درصد جمعیت سوریه، به کمک‌های بشردوستانه فوری نیاز دارند. سطح بودجه فعلی تخصیص‌یافته برای رسیدگی به بحران انسانی در سوریه نگران‌کننده است.

دیگر خبرها

  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • «حفاظت» به بقای گونه‌ها کمک می‌کند
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟
  • از مردم افغانستان حمایت می کنیم
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  • هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد
  • ایروانی:تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • هر تهدیدی علیه ایران اسلامی با پاسخ دقیق و کوبنده همراه است
  • علیه ایران اسلامی، هر تهدیدی با پاسخ دقیق و کوبنده همراه است
  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست